Utolsó kommentek:

Munyi cica 2017.07.20. 13:52:00

@Meleg Sándor:
Sándor, köszönöm, értem, hát akkor a B miatt nem nagyon érdemes pedálozni, bár én vérszegény vagyok, néha szedek B12-t, igaz, szájon át az nem nagyon hasznosul, ha jól tudom.
Az ortomolekuláris medicinában teljesen egyetértek veled, biztos, hogy nem célszerű megadózisokban szedni annyi mindent, főleg, ha normálisan táplálkozik az ember.
Halolaj: jó, értem, én eleve mindig étkezéssel veszem be, most épp folyékonyat fogyasztok, és hát az íze....jobb is, ha nem magában eszem. Zsírt meg minden evésnél használok, tehát biztos felszívódik.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.18. 08:48:53

@Munyi cica:

Tápkieg terén amit szerintem érdemes tartósan szedni, az a D3 és az EPA/DHA tartalmú készítmények. Vegyes táplálkozásnál a B-csoport tagjaiból nem nagyon fordulhatna elő hiány és ez igaz a legtöbb nyomelemre és nem vitaminszerű szerves vegyületre is.

Ha vannak egyéni, speciális egészségügyi vagy életviteli tényezők, amik az igényeket vagy a hasznosulást befolyásolják, ott egyénre szabva lehet hangolni a kiegészítést, csak nem szabad átesni az ortomolekuláris medicina területére, mert ott bármit meggyógyítanak nagy dózisú kiegészítőkkel - ami azért a gyakorlatban nem jön be, viszont remekül meg lehet gazdagodni belőle.

Halolaj kapszula: elvileg nem kell hozzá külön zsíros étkezés, az, hogy nem vált ki nagy epe-kiboácsátást, ilyen kis mennyiségben nem fogja érdemben rontani a felszívódását. Főleg, ha nem éhgyomorra megy, hanem mondjuk étkezés után veszi be az ember. Szerintem.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.18. 08:41:15

@Drednaught:

Bocsi, akkor félreértettem az ízes dolgot. A szervezet az emésztésében igazodik a bevitt táplálék jellemzőihez.

Az étrendkiegészítők lehetnek hatásosak, itt nagyon sok minden múlik s részleteken. Pl. fogyáshoz szedett étrend-kiegészítők többsége a lebontó folyamatok valamely szakaszához kapcsolódóan visz be mikrotápanyagokat, ezek hatékonyabbá tehetik a folyamatot, de csak akkor ha van érdemi kimenete az ügynek vagyis van energia-felhasználás. Ha nincs mozgás, nincs energia-felhasználás, akkor a megadózisok sem érnek semmit, kiürülnek vagy elbontja a szervezet a felesleget.

A króm és cink a vércukor esetében akkor hatékony, ha hiány van belőlük és ez a hiány rontja le a szénhidrát-anyagcserét. Önmagában ezek nem fognak fogyasztani.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.17. 10:32:19

@Drednaught:
Én is érzem, hogy Sándor picit félreértette a kérdésedet az emésztéshez szükséges kiválasztott anyagokkal (pl. epe) kapcsolatban :)
Szerintem van értelme tápkiegészítőket szedni, úgysem szívódik fel azokból sem 100 %, persze nem kell minden megadózisban, és nem mindennap mindenből. Persze ez csak az én véleményem. Az általad felsoroltakat én pl. nem szedném, csak az alapokat (D3, K2, C, Mg, B, Se....) valamit pedig csak alkalmanként.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.17. 10:25:27

@Meleg Sándor:
Ja és köszi, amit Drednaughtnak is válaszoltál a tápkiegészítőkkel kapcsolatban.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.17. 10:22:57

@Meleg Sándor:
Sándor köszönöm, hogy szakítottál rá időt, ne haragudj, hogy ilyen hülyeséggel terheltelek, gondoltam, hogy fele sem igaz ennek a dicshimnusznak, de hogy ennyire rossz a helyzet........szerencsére mi nem vagyunk oda a disznózsírért, bár van itthon, használom, de nem mindennap és kis mennyiségben.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.17. 10:20:46

@Drednaught:
Köszi, igen, így már logikusabb a magyarázat a felszívódásra, akkor tényleg jobb zsíros étellel bevenni a halolajat, ha már szed valaki. Ha kevés a zsír, kevés az epe, nem biztos, hogy olyan hatékony a hasznosulása.
A második: igen, értem, hát ez igaz. Nálunk még mindig nagyon alacsony a halfogyasztás, épp ezért ha valaki rendszeresen fogyaszt halolajat, abból csak hasznosul annyi, amennyi szükséges. Nem? Vagy csak a krill lenne jó ? :(
Jó a kérdésed is Sándorhoz :). Ez engem is érdekel.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Drednaught 2017.07.17. 10:17:58

@Meleg Sándor: Kösz!
Nem kifejezetten az ízlelésre gondoltam, csak példának hoztam fel arra, hogy vannak eszközei a szervezetnek arra, hogy meg tudja állapítani, milyen anyagokat kell az aktuális táplálékhoz termelnie az emésztéshez.
Nehezen hinném el, hogy nem differenciál és mindenféle kajához mindent termel, biztos ami biztos...

Tehát akkor mégis van értelme a tápkieg-ek szedésének?
Magam sosem érzékeltem azok hatását, talán egy kivétellel: króm-pikolinát, de abból sem az ajánlott napi 200mcg adagot, hanem ennek 3-4-szeresét.
Tényleg csökkenti a vércukorszintet és ez fogyáshoz vezet hosszabb távon.
Esetleg még ami esélyes, az a cink, ami kicsit megdobta a tesztoszterontermelésem, de az is lehet, hogy csak placebóhatásról van szó.
De mondjuk egyéb, divatos tápkiegek is hasznosak lehetnek?
CLA? Chitosan? BCAA? Piruvat? L-karnitin? Lecitin?
Lehetséges, hogy ezen nagyobb dózisban képesek fogyást indukálni?

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.17. 07:25:51

@Drednaught:

Az emésztéssel kapcsolatos elválasztó funkciók rendszere elég összetett, az íz ebben csak egy tényező. igazából egyedül a szénhidrát az, ami összefüggést mutat valamelyik fő ízzel, az összes többihez nem igazán tudnék ízt kapcsolni - és még a szénhidrátok egy része sem mondható édesnek ( a keményítő édes íze is csak akkor jelentkezik, ha a nyálban lévő enzimek már elkezdték a bontást).

Ettől függetlenül a tápanyag-összetétel hat az emésztőenzimek összetételére, de a kapcsolat nem egészen lineáris.

Tengeri halak: a zsírjukban a nehézfémek közül nem is a réz a gond, hanem a higany és a kadmium. Emellett a zsíroldékony szerves mérgező anyagok is megjelenhetnek bennük. Vannak olyan területei már a tengereknek, ahol ez komoly gond... épp ezért javasolnám bátran a hazai édesvízi halakat, ezekben is van annyi omega-3, ami rendszeres fogyasztás esetén eléri a szükséges beviteli szintet.

"a táplálékkiegészítőket lényegében teljesen felesleges szedni, mert a szervezet maga úgyis maga összeszedi a táplálékból, amire szüksége van" - a szervezet igazából nem válogatja, miből jön. Annak van szerepe, hogy milyen formában kerül be a szervezetbe, pl. a vas nem egyformán szívódik fel növényi vagy állati táplálékból, sőt a felszívódást az is befolyásolja, hogy aktuálisan mekkora a kereslet a szervezeten belül (vashiány esetén hatékonyabba felszívódás).

Befolyásolhatja a felszívódást az is, hogy vannak e versengő formák a táplálékban, kiegészítőben, a zsíroldékony anyagoknál a táplálék/kiegészítő zsírtartalma is jelentőséget kap. Még a dózisnak is van szerepe - nem mindig a több a jobb, C-vitaminnál pl. az 1x 2000 mg helyett jobb a 4x500 mg - bár alapvetően ekkora dózisra nincs szükségünk.

Egy jól összeállított étrend-kiegészítő esetén a felszívódás hatásfoka még jobb is lehet, mint az élelmiszerek, ételek esetében.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.17. 06:57:36

@Munyi cica:
Hülye oldal hülyeségekkel. Röviden az ott írtakra válaszolnák (másolni nem tudom)

1. A sertészsír nem csak telítetlen zsírsavakból áll, kb.3/3-a telített.
2. olajsav tényleg van benne (kb. 28%), de ettől még nem lesz antidepresszáns.
3. A sertészsír nem D-vitamin forrás.
4. A hormonháztartásra vonatkozó része teljes butaság.
5. Ez is - miért pont az étolaj lenne rákkeltő, a sertészsír meg csak úgy az ellenkező hatása. Valójában épp fordítva mondanám, de ezt is csak akkor, ha hidegen sajtolt olajokról beszélünk, amiben megmaradnak a fitoszterinek, fitoösztrogének, de e tekintetben minden olaj más és más.
6. Épp ellenkezőleg, 10 dkg sertészsírban, szalonnában nagyságrendileg 100 mg vagy afeletti koleszterin van. Függetlenül attól, hogy ez most jó vagy kevésbé jó egy túlszaladt belső szintézis miatt kialakuló hiperkoleszterinémiában, az biztos, hogy csökkenteni nem fogja.

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Drednaught 2017.07.16. 21:06:41

@Munyi cica: Üdv!
Az első kérdésnél magam sem értem a logikát, de szerintem a test úgy működik, hogy akkor kezd termelni egy enzimet, ha arra szükség van, tehát ha pl. édeset érzékel az agy, inzulint kezd termelni, ha fehérjét érez, akkor pepszint küld a gyomorba,stb.
Nem hiszem, hogy mindig ugyanannyit és mindent termel a test, mert az nagyon fölösleges volna és megerőltető a számára, szóval ha így működik a szervezet, értelemszerű volna, ha akkor kezdene epét termelni minimum nagyobb mennyiségben, ha zsírt érzékel az agy a szájban. Ha kevés zsírt, akkor kevés epét küld rá és a kevés epe kisebb eséllyel találkozik a halolajjal.
Ha zsíros kaját eszel normál, étkezési adagot, annak megfelelő mennyiségű epe várható a patkóbélbe.

A második kérdésre a válasz egyszerűbb: a sok kicsi sokra megy. Természetesen attól, hogy ettél kétszer halat, még nem várhatsz csodát, de ha az alapvető élelmiszered lesz a hal(mert pl gazdag vagy vagy éppenséggel ez az elérhető a környékeden), annak hosszabb távon meglesz a hatása, mert összeadódnak a halfogyasztás eredményei.
Vannak ám így jövő mellékhatások is, pl nehézfémeket tartalmazhatnak nagyobb arányban a tengeri halak és ezek felgyűlhetnek a rendszeresen tengeri halat fogyasztók szervezetében(pl. réz aszt hiszem).

Viszont nekem is akadt egy jó kérdésem Sándorhoz:
Olvastam olyan véleményeket, hogy a táplálékkiegészítőket lényegében teljesen felesleges szedni, mert a szervezet maga úgyis maga összeszedi a táplálékból, amire szüksége van. Természetesen értem, hogy pl D-vitamin úgy általában, vas vagy kalcium, akiknek épp ezekből van hiánya, az kellhet, sőt fontos lehet szedni, de mi a helyzet a hiánybetegségben nem szenvedő többséggel?
Mondhatjuk, hogy értelmesebb tejet inni Ca+Mg kapszulák helyett, spenótot vastabletták helyett vagy mondjuk egyen nyers fokhagymát a vérnyomáscsökkentők helyett?

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.16. 20:41:58

Sándor!
Lehet, hogy ez egy " hülye" oldal, de mit szólsz ehhez a rövid cikkecskéhez, van benne valami igazság egyáltalán? :)
szupertanacsokblog.hu/azt-mar-tudtad-hogy-a-disznozsir-jot-tesz-a-szivnek-de-most-valami-dobbenetes-is-kiderult/

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Munyi cica 2017.07.16. 20:40:07

@Drednaught:
Nekem két kérdésem volna az általad felvetettekkel kapcsolatban:
Miért kéne zsíros kajával bevenni az omega 3 tápkiegészítőt, hiszen az már eleve olajban van? Az nem elég a felszívódáshoz?
A másik, hogy ha nem szívódna fel a normál halolaj, csak a krill, akkor a sok zsíros tengeri halat fogyasztó népeknél sem szívódna fel? Úgy tudjuk, ez is sokat dob az egészségükön, akkor hogyan?
Köszi a véleményeket :)

Bejegyzés: Kis zsírhatározó - Telítetlen zsírok II.

Linn 2017.07.15. 14:19:57

@Muscari: egészen szörnyű, amiket írtál. Most lefekszem aludni, de majd talán azt is elmondom, hogy miért.

Bejegyzés: Harc a kamu ellen

Muscari 2017.07.14. 16:16:07

Számomra a csúcs az volt, mikor az egyik, amúgy viszonylag értelmes emberekből álló Facebook csoportban valaki azt írta, hogy ő kemoterápia ellenes és hogy sose engedné. Hát komolyan leesett az állam, az illetőnek biztosan nem volt még rákbeteg ismerőse. És egy csomó ember bólogatott hozzá!

A másik, amivel gyakorló refluxosként ki lehet üldözni a világból, az a lúgosítás. Egyszerűen nem értem, hogy az emberek miért hiszik el az ilyen sületlenségeket, gyanítom, hogy azért, mert hiányoznak az alapvető természettudományos ismereteik.

Bejegyzés: Harc a kamu ellen

Muscari 2017.07.14. 15:54:33

Én azért eszem a rukkolát, mert nagyon szeretem. Nem is tudtam, hogy csodanövényként van számon tartva :-)

Az viszont biztos, hogy elég nehéz belőle 100 grammot megenni, én egyszerre max egy maréknyit szoktam. Így aztán pláne, hogy nem csodaszer, hanem "csak" egy finom és egészséges zöldség.

Bejegyzés: Rukkola

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.14. 07:04:47

@Karinthy-paradoxon:

A cikkben épp az látszik, miért is van gond a placeboval - bár én itt egy kicsit többet sejtek.

A radikális diéták mögött általában van egy erős késztetés, hogy az ember változtasson az életvitelén, de itt keverednek egymással különböző pszichés hatások és ahelyett, hogy adekvát életmódváltást kezdeményezne, megáll egy látványos, sok esetben drasztikus (=nagyon sokat tettem az egészségemért, keményen küzdök) módszernél. Itt az egyéni hiedelmek, pszichés korlátozottságok sokat számítanak.

DE

Ami fontos, hogy a sikertelenség mögött az áll, hogy az átmeneti javulás (ami sokszor még csak nem is mérhető paraméterekben, csak közérzetben nyilvánul meg) nem tartós. Az önszuggeszció által kiváltott placebo tart egy darabig majd elenyészik és az alapállapot vagy még annál is rosszabb áll vissza. Itt a tényleges hatás nem csak a palcebotól függ, hanem az étrend összetételétől, annak azért vannak objektív hatásai, de e tekintetben a evidence based étrendek hatékonysága sem feltétlen magas, hiszen csak időszakosan alkalmazzák őket.

Utána következik majd az a szakasz, hogy "elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok"...

Szóval ebben a jelenségben van placebo csak épp az étrend hatásától nagy részben független.

Bejegyzés: Kína-szindróma

fordulo_bogyo 2017.07.14. 00:18:30

@Karinthy-paradoxon: "mit szólsz a legujabb hipotézishez,,
A diéták lényegében csak placebók? "

Marhasag.
Az, hogy mit eszel, vagy mit nem eszel, mennyit eszel, annak valodi hatasa van szervezetedre.
Van hato- (tap-) anyag, illetve annak a hianya.

placebomanias vagy

Bejegyzés: Kína-szindróma

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2017.07.13. 22:44:44

@Meleg Sándor:

OFF:

ha már belemelegedtünk a placebo-ba ..

mit szólsz a legujabb hipotézishez,,

A diéták lényegében csak placebók?

Are Diets Just Placebos?
The idea is at least worth considering—and it would explain a lot of strange things about how dieting works.
www.slate.com/articles/health_and_science/medical_examiner/2017/07/diets_might_actually_just_work_via_placebo_effect.html

Ezen meg jót nevettem:
"I’m not exactly sure what a placebo cookie would look like, ... "

Bejegyzés: Kína-szindróma

fordulo_bogyo 2017.07.13. 17:11:46

@Karinthy-paradoxon:
">Olvasom a Placebo-válasz című könyvet, igen megengedő a placeboval szemben,
Ezt nevezik paradigmaváltásnak."

Nem, ezt marhasagnak nevezik.

"Akit érdekel annak még
dr. Bárdos György előadását érdemes megnéznie... dr. Bárdos György a Homeopátiával is megengedő"

Nem erdemes ra idot vesztegetni.. Marhasag. Alobjektivista mellebeszed.

"Ha a betegségek nagy része pszichoszomatikus,"

NEM AZ

"és az EBM nem tudja vagy nem akarja ezeket kezelni,"
Tudja.

"akkor a CAM térnyerése logikusan tovább fog nőni."
Azert, met zurzavar es sotetseg van a fejekben es ezt a CAM terjesztoi sajat zsebre aljas indokbol, tarstetteskent, elore megfontolt szandekkal, tobbrendben kihasznaljak.

Szegyen.

Bejegyzés: Kína-szindróma