Utolsó kommentek:

Haggyma 2017.04.28. 20:00:21

@fordulo_bogyo: "nincs ra szabaly otthon, hogy mit szabad csokoladenak nevezni?"
De van. Méghozzá EU-s szabályozás alatt áll. Húsvétkor olvastam róla:
magyarugyved.blog.hu/2017/04/16/a_nyulon_tul_megint_johet_az_europai_csokoladehaboru

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.27. 13:44:40

@Meleg Sándor: Hát..mindent te sem tudhatsz

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.04.27. 13:22:30

Most lebuktam, hogy nem tudom a csokiárakat... :)

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.27. 09:10:06

@fordulo_bogyo: én is ilyen csokit szoktam venni és tényleg nem sokkal drágább, mint egy tábla Milka csoki. Én szoktam lereszelni saját készítésű gyümölcsjoghurt vagy zabkása tetejére is, úgy nem annyira érzed ki a keserű ízt. A sport szelet, bohóc az csak édesség. Én nagy csokievő sosem voltam, de egy-egy kocka jól esik, sosem ettem meg egy tábla csokit egyszerre, nem is bírnám.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2017.04.27. 01:22:44

@Meleg Sándor:

>A margarin-vaj cicaharc szerintem leginkább kereskedelmi érdekeltségből fakadt,

A Conflict-Of-Interestnél azért bonyolultabb az ügy.
BMJ:The scientific report guiding the US dietary guidelines: is it scientific? (2015)
www.bmj.com/content/351/bmj.h4962
( A "Responses" részt is érdemes megnézni, mivel majdnem visszavonatták a cikket )

Azt hiszem az aktuális USA Táplálkozási Ajánlás ez:
health.gov/dietaryguidelines/2015/resources/2015-2020_Dietary_Guidelines.pdf ( 10Mb)

Bejegyzés: Dédapám ökörsége: így (nem) gyógyítottak a régiek

fordulo_bogyo 2017.04.26. 18:40:38

@Meleg Sándor: szomoru... en rendszeresen olyat vasarolok, ami azt allitja magarol, hogy 70%-os (a 80-as mar tul keseru nekem)... es a 70%-os csokolade nem jelentosen dragabb a kommersz vackoknal.
www.lindtusa.com/shop/70-cocoa-excellence-bar
Kerdvenc (olcso) elelmiszerboltomban $2 korul merik a 10dkg-os tablat.

Kerdes: nincs ra szabaly otthon, hogy mit szabad csokoladenak nevezni?
A Sport szeletet, a Bohoc szeletet nagyon szerem, ha hazalatogatok, mindig hozok magamnak, de szerintem az nem csokolade, hanem csak edesseg.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.04.26. 15:53:49

@fordulo_bogyo:

Ez csak a nagyon minőségi csokikra igaz, a boltokban kapható kommersz csokik lényegében 2-3%-nyi valódi csokit tartalmaznak, alapvetően cukor és növényi olaj ízesített és színezett elegyének tekintendők.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

fordulo_bogyo 2017.04.26. 15:28:00

@andika751: Egy kiegeszites:
" míg a csoki, cukorkák üres kalóriák"
Ne vegyuk egy kalap ala csokoladet es a cukorkakat. A cukorkak valoban lenyegeben csak cukrot (es szinezo izesito anyagokat) tartalmaznak, a csokolade ezzel szemben akar 80%-ban is a kakaobabban talalhato ertekes tapanyagokat. A csokolade keszitesehez hasznalt lecitin nevu anyag (emulgealoszer) mellesleg az idegsejtek mielinhuvelyenek a felepiteseben jatszik fontos szerepet.
A csokolade (mertekkel, mint minden egyeb) ertekes es finom taplalek.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.26. 15:15:59

köszönöm szépen.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.04.26. 15:03:28

@andika751:
A különböző cukrok különböző módon viselkednek a szervezeten belül, eltérhetnek egymástól a felszívódásban, az anyagcserén belüli viselkedésükben, ezen keresztül másképp hatnak a vércukorszintre vagy épp az inzulin elválasztásra is. befolyásolja az is, hogy mono- vagy diszacharid van az élelmiszerben, ezeket ugyanis szét kell szerelni a felszívódáshoz.
A cukor polimereknél is van jelentősége a molekulák közötti kapcsolódásnak is, pl. a cellulózt nem tudjuk emészteni, a keményítőt viszont nagyon profi módon szétkapja a szervezet percek alatt, a fruktóz polimerekkel megint nem tudunk mit kezdeni.

A gabonatermékek azért emelik nagyon a vércukorszintet nagyon, mert a gabonamag őrlése, sütése miatt a szénhidráttartalom jóval hozzáférhetőbb a szervezet számára, ráadásul egyszerre sokat viszünk be (több 10 g). A rostok lassítják a felszívódást, a gabonák mellett a zöldségekben és gyümölcsökben is.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.26. 14:43:23

így már értem, és a glükóz, fruktóz, szacharóz, tejcukor, mint cukrok cukorfogyasztás szempontjából egy kalap alá esnek, mondjuk vércukor emelő hatásuk milyen? Valahol olvastam, hogy a tejcukor pl. lassabb vércukor emelkedést eredményez. Gyakorlatilag akkor cukorfogyasztás szempontjából nincs különbség abban, ha én gyümölcsöt fogyasztok vagy csokit, annyiban, hogy a gyümölcs tele van hasznos vitaminokkal és ásványi anyagokkal, míg a csoki, cukorkák üres kalóriák és nem beszélve arról, hogy sokkal többet is tartalmaznak a cukorból, mint, ahogyan írtad 1 db alma.
A gabonafélék, ahogyan írod, hogy nincs bennük szabad cukor, akkor miért emeli gyorsabban meg a vércukrot mondjuk a fehér rizs, kenyér, mint a barna rizs, kenyér? Ha jól tudom a rost miatt, az utóbbi rostosabb és emiatt lassabban bomlik, kisebb dózisban adagolva a szervezetnek a cukrot (amivé végül lebomlik?)? Jó ezekkel nekem tisztában lenni.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.04.26. 14:12:03

@andika751:
A gyümölcsökben van glükóz, fruktóz, szacharóz és előfordulnak cukoralkoholok is, ott elég változatos a kínálat.
Tejtermékekben tejcukor van,a feldolgozott tejtermékekben van hozzáadott cukor.
Zöldségekben cukor általában minimális van, inkább a polimerek (keményítő, inulin, oligofructóz) fordul elő.
Gabonában nincs szabad cukor, más kérdés, hogy a gabona-termékekben mit és mennyit tesznek bele, ez leginkább a péksütiknél figyelemre méltó.
Igen, az 5% a hozzáadott cukor.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.26. 13:56:04

és akkor az 5 % cukrot csak a hozzáadott cukorra értik gondolom?

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

andika751 2017.04.26. 13:55:17

@Meleg Sándor: erre reagálva, a természetes cukrot tartalmazó élelmiszerek akkor :
-gyümölcsök (fruktóz)
-tejtermékek (tejcukor, laktóz), ezek csak szénhidrát szempontjából cukrot tartalmaznak, tehát mondjuk 1 dl tej szénhidráttartalma 5 gr, akkor ez egy az egyben csak tejcukor? és ugyanez a gyümölcsöknél is? keresek olyan táblázatot, amiben esetleg le van bontva, hogy a szénhidráttartalmon belül mi mennyi?
-zöldségek, gabonafélék, olajos magvaknak mennyi a cukortartalmuk a szénhidrátokon belül? kb.

Bejegyzés: Inzulin-rezisztencia I.

fordulo_bogyo 2017.04.26. 03:31:22

@Karinthy-paradoxon: Valamit felreertesz:

"Ami "tudományos" az feltételenül jobb kell legyen, mint ami természetes.

Ez hosszú távon lehet, hogy igaz, de rövid távon nem mindig.
ismert példák:
- margarin(Transzzsír) vs. vaj
- tápszer vs. anyatej "

Ezek reklam, sajt stb allitasok voltak.
Utananeztel a tudomanyos tenyeknek amik ezek mogott vannak? Azokkal semmi baj nincs.

"„Az anyatejpótlókat az anyatejjel egyenértékűként vagy annál jobbként *****reklámozzák a gyártók******”

Ugye egy gyari reklam az nem tudomanyos publicio, plane nem azok esszenciaja, nem egy metaanalizis.

Hovatovabb: tudomanyos es termeszetes egyaltalan nem ellentetei egymasnak! Csak a tudomanytalan reklamok szerenek a "termeszetessegre" hivatkozni. Alaptalanul.

" az iparági botrányoknak és a tudományos tévedéseknek is közük van a jelenlegi természetes és bio "kultuszhoz""

Az iparagi botranyokkal egyetertek, a tudomanyos tevedesek kapcsan meg nem talaltam peldat es te sem mutattal egyet sem.

Bejegyzés: Dédapám ökörsége: így (nem) gyógyítottak a régiek

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.04.25. 14:08:06

@Karinthy-paradoxon:

Igaz, a kilengések nem jók. Az anyatej-tápszer vita külön érdekesség lehet, nagyon sok vonulata van. Vannak bizonyos esetek, amikor kell a tápszer.

A margarin-vaj cicaharc szerintem leginkább kereskedelmi érdekeltségből fakadt, főleg, hogy most már egy jó ideje nincs az étkezési margarinokban TFA.

Bejegyzés: Dédapám ökörsége: így (nem) gyógyítottak a régiek