A következőkben egy kis fogyasztóvédelmi kitérőt teszünk. Tanulságos esetről van szó és mivel az termék önmagában rendkívül abszurd jelenségnek minősül, úgy gondolom, talán emlékezetes lesz, ha levonunk néhány tanulságot…
Az ember furcsa lény, alapvető dolgokat (napi 20 perc mozgás, dohányzásról való leszokás) nehezen tud megtenni a szépségért és az egészségért, ugyanakkor képes végtelenül furcsa, irracionális dolgokat is produkálni e téren. Állítólag az ókori egyiptomiak krokodil ürüléket használtak fogamzásgátlásra, ezek után már semmin nem lepődünk meg, hacsak azon nem, hogy mai napig el lehet ilyen dolgokat adni jó sok pénzért.
Mai történetünk főhőse az éticsiga (Helix aspersa)
A csoda csiga félrecsúszik...
A Gazdasági Versenyhivatal 2013. november 11-én tette fel honlapjára a közleményt, amiben a Direkt Market Kft. megtévesztő tevékenysége (egészen pontosan: fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat) miatt kiszabott szép összegű bírságot állapított meg. A 2010-ben alakult cég fő tevékenysége az „egyéb termék ügynöki nagykereskedelme”, ami a kúszó eperpalántától a gyógyhatású készítményekig bármit jelenthet. Minden esetre az üzlet jól ment, a GVH jegyzőkönyvei szerint a cég 145,8 millió forintos nettó (!) árbevételt ért el 2012-ben, ehhez képest a most kiszabott 22 millió, és a korábbi bírságok összege már-már viccesnek tűnnek.
A jelen eljárás fő fókusza a Csiga Elixír nevű készítmény volt, ami a pettyes éti csiga (Helix aspersa) nyálkáját tartalmazta. Egészen pontosan a szirupként forgalmazott Csiga Elixír összetevői a következők: víz, fruktóz, maltodextrin, D-pantheol, gumiarábikum, csiga (Helix aspersa) nyálka kivonat, kalcium-propinát, kálium-szorbát, aszkorbinsav. Az összetevők többsége közönséges élelmiszeripari adalékanyag, az extra a csiga-nyálka.
A GVH kifogása arra épült, hogy nyomtatott sajtóban (már amennyiben ide soroljuk az olyan kiemelkedő tudományos ismeretterjesztő lapokat mint Blikk, Kiskegyed, Bors, stb.) sorozatban lefolytatott reklámkampány azt állította, hogy
- a Csiga Elixír gyógyhatással rendelkezik,
- a Csiga Elixír egészségre gyakorolt hatással rendelkezik,
- a Csiga Elixír eredményei garantáltak, tudományosan igazoltak,
- 30 napon belül lehetőség van a kifizetett összeg visszatérítésére, ha a fogyasztó nem elégedett a Csiga Elixír termékkel
A fő gond az volt, hogy a termék a reklámok alkalmazásának időpontjában élelmiszerként került forgalomba, és mint ilyen, nem szabad gyógyhatású készítménynek beállítani. A citromot sem árulhatja úgy a zöldséges, hogy a C-vitamin pozitív egészségügyi hatásaira hivatkozva gyógyhatásúnak állítja be a gyümölcsöt, s nincs ez másként a csiganyálka esetén sem.
Mit tud a csiganyálka?
A csiganyálka alapvetően kozmetikai szerként futott be. A szépségért bármire hajlandó, biokozmetikumok iránt rajongó hölgyek nagyon jó felvevő piacot jelentenek a csiganyálka alapú készítményeknek. S ahol van kereslet, ott a közgazdaságtan szigorú törvényei szerint megjelenik a kínálat is...
A hatás a kozmetikai területen legalább részlegesen igazolt, bár mindösszesen egyetlen tanulmány jelent meg a Journal of Dermatology Treatment nevű újságban, ahol égési sérülések kezelésben használták fel a készítményt. Az égési var leválásában a csiga-csoport 9 ± 2 napos, a kontroll csoport 11 ± 2 nap eredményt mutatott, a felületi epitelizáció (kb. a hámréteg gyógyulása) esetén 11 ± 2 nap, és 15 ± 3 nap volt a két csoport eredménye. Sajnos több, ilyen irányú kutatásról nem találtam hivatkozást, pedig ezek alapján a bőrgyógyászati alkalmazás megfontolandó (bár nem hiszem, hogy az OEP finanszírozni fogja a dermatológiai célú csigagyűjtést...).
Csigaterápia. A szépségért bármit :)
A gond azonban most nem ez volt. A Csiga Elixír reklámja következetesen az ízületi panaszok területén kifejtett gyógyhatásra épült. Ilyen területen azonban nincsen igazolt hatása a csiga-nyálkának.Hozzá kell tenni, hogy a gyógyhatás igazolása valamivel bonyolultabb eljárás, minthogy a GVH vagy a GYEMSZI orra alá dugok egy fénymásolt újságcikket, amerikai bestseller könyvet, jobb esetben egy szakújságot. Van egy EU rendelet (1924/2006/EK), ami szabályozza, hogyan is lehet ilyen állításokat elfogadtatni - erre pedig jelen termék esetében nem került sor. Nem mellesleg a témában a tudományos cikkek sem hemzsegnek, egészen pontosan egyetlenegyet sem találtam, ami igazolta volna fenti hatást.
A csiga nyálkában található vegyületek közül az allantoin nincs hatással ezen a területen (viszont tényleg van bőrvédő hatása). A kollagén és az elasztin jelen van ugyan a kötőszövetekben, illetve a porcszövetekben (típustól függően több-kevesebb mennyiségben),de sem az ízületre kenve, sem elfogyasztva nincs érdemi hatása az ízületek állapotára - ha ez így működne, akkor talán a kocsonya lenne minden ízületi kopás legjobb gyógyszere.
Magyar nyelvű oldalakon még azzal is találkozhatunk, hogy ezekkel a vegyületek azok, amiket „a csiga arra használ, hogy „megjavítsa” a házát”, de ez egyrészt nem igaz (gondoljunk csak arra, hogyan juttatja fel a házára a talpán képződő nyálkát), másrészt (ha még így is lenne) nem jelenti azt, hogy porcbetegségek kezelésére alkalmas lenne a nyálka - főként, mert a csigaház összetételében eltér az emberi porctól (ha valakit nagyon érdekel, megtekintheti itt).
Mivel hazánkban az ízületi megbetegedések elég gyakoriak, nagy mennyiségben fogynak a különböző kondroitin, kollagén és egyéb készítmények, nem kevés pénztől megszabadítva ezzel a vásárlókat (a Csiga Elixír kúrák 6-17 ezer Ft összeget emésztettek fel). Az eredményesség azonban finoman szólva is megkérdőjelezhető.
Tanulság?
Csak ismételni lehet a régi szöveget: kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét, dietetikusát. Ha valamit a bulvármédiában hirdetnek, az önmagában elegendő ok a gyanakvásra. Figyelmeztető jel, ha valamit csak ügynöki hálózaton keresztül, személyes terjesztéssel vagy kizárólag interneten lehet beszerezni. Ha bizonytalanok vagyunk, akkor nyugodtan nézzünk utána az interneten a kérdéses termékeknek, érintett cégnek, ma már a fogyasztóvédelmi információk elérhetőek a világhálón, a GVH határozatai, végzései publikusak, több olyan fogyasztói oldal (Panaszkönyv.info, Tékozló Homár) van, amit érdemes olvasgatni.
Megjegyzés
Még mielőtt valaki azt gondolná, hogy egy becsületes vállalkozás jó hírnevének befeketítéséről van szó, a cégre és termék kereskedelmére vonatkozó adatokat a Gazdasági Versenyhivatal Vj-6/2012., Vj-97/2012., Vj-98/2012. számú ügyirataiból, illetve a mellékletként csatolt részletes indoklásokból vettem át. Ajánlom ezen iratokat részletes tanulmányozásra, most koránt sem merítettem ki a témában rejlő tanulságokat...
Dr. Csiga Csaba - ízületi kezelések kezelését nem vállalja
Források:
- GVH: Ismét megtévesztette a fogyasztókat a Direkt Market Kft.http://www.gvh.hu/gvh/alpha?do=2&pg=72&st=1&m5_doc=8444
- Panaszkönyv.info http://www.panaszkonyv.info/szolgaltato/panasz-a-direkt-market-kft-termekevel-kapcsolatban
- Dr. Tihanyi László. Hogyan segít az állatvilág abban, hogy egészségesek maradjunk? http://betegsegek.drtihanyi.hu/cikk/hogyan-segit-az-allatvilag-abban-hogy-egeszsegesek-maradjunk
- Tsoutsos D, Kakagia D, Tamparopoulos K.:The efficacy of Helix aspersa Müller extract in the healing of partial thickness burns: A novel treatment for open burn management protocols. J Dermatolog Treat. 2009;20(4):219-22. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19058081
- http://hu.wikipedia.org/wiki/Allantoin