Paleolit étrend - IV. - Étrend a gyakorlatban
2014. február 01. írta: Meleg Sándor

Paleolit étrend - IV. - Étrend a gyakorlatban

Az eddig feltöltött három cikkben, és a kapcsolódó vitákban nagyon sok érdekes kérdés és téma felbukkant, mielőtt azonban ezekre rátérnénk, a legjobb, ha végigviszem az alaptémát. Még két, alapvetően gyakorlati jellegű kérdést kell érintenünk: az egyik a paleolit étrendek különböző élelmiszercsoportokra vonatkozó általános ajánlásai, illetve az étrend egészének konkrét egészségügyi hatásai. 

Első körben az élelmiszercsoportokra vonatkozó előírásokkal fogunk foglalkozni. A téma könyv méretű terjedelmet igényelne, így most nagyon sok érdekes részletről le kell mondanom, hogy a legfontosabb, általános dolgokról szó eshessen.

paleo-pyramid.jpgTáplálkozási piramis paleo módra - egy változat a sok közül.

A dietetikában alap követelmény, hogy egy adott étrendet pontosan meg tudjuk határozni jellemző tápanyagtartalma, illetve jellegzetes ajánlásai alapján, egy adott étrend neve alapján mindenki ugyanarra gondoljon. Meglepően hangzik, de ilyen értelemben a paleolit étrendnek nincsen egységes ajánlása. Az egyes szerzők által megadott étrendi javaslatok igen széles spektrumot fenek le, egyes kérdésekben a különböző irányzatok teljesen ellentétes álláspontra helyezkednek. A változatosság ellenére igyekszem a paleolit étrend markáns, nyersanyagokra vonatkozó iránymutatásait megfogalmazni, illetve értékelni.

 

GABONA

A paleolit étrendben a gabonafélék teljes tiltás alá esnek. A tiltásnak négy alapja van: a glutén, a gabona-agglutinin, a fitinsavak és a magas szénhidrát-tartalom.

A glutén az összes tényező körül a legfontosabb, de a legtöbb kérdés, homályos terület a mai napig itt van. A glutén-érzékenység első szinten genetikai kérdés. A HLA antigének egyes változatai (DQ2, DQ8) erősen korrelálnak a lisztérzékenységgel -  a diagnosztizált lisztérzékenyek 95%-nál kimutatható ez a két variáns egyike. Ugyanakkor ezen gének „birtokosai’” nagy százalékukban nem mutatnak lisztérzékenységre utaló jeleket – ez alapján logikus, hogy van még olyan tényező, ami szükséges a tünetcsoport kialakulásához. Az egyik fontos „gyanúsított” a kisgyermekkori glutén-tartalmú ételek túl korai bevezetése, más kutatások vírusfertőzésre gyanakodnak. Figyelembe véve, hogy az elmúlt 5 ezer évben a gabona alap-élelmiszer volt, viszont csak az utolsó néhány évtizedben terjedtek el robbanásszerűen egyes civilizációs betegségek, nem mondható, hogy a gabona önmagában patogén lenne – más tényezőnek is szerepet kell kapnia a képben.

Úgy tűnik, hogy egyes tünetcsoportok, betegségek és a glutén-érzékenység között van kapcsolat, a kapcsolat jellege és mértéke viszont sok esetben még tisztázatlan. Az I-es típusú cukorbetegség és a glutén-érzékenység között elég magas a korreláció, ez a közös genetikai alapra vezethető vissza. Hasonló kapcsolódást feltételeztek a pszoriázis esetén is, de a kutatások ugyanakkor kimutatták, hogy a gliadin ellenes antitestek nem gyakoribban a pszoriázisos betegekben, mint a kontrollcsoportban – külön érdekesség, hogy ez kb. 14-18%-a volt mindkét vizsgált csoportnak. A klinikai tapasztalatok azt mutatták, hogy az IgA/IgG pozitív személyeknél a gluténmetes étrend kedvező hatással volt a tünetekre. Az olyan tünetegyütteseknél, mint az autizmus vagy a figyelemhiányos hiperaktivitás, nem sikerült igazolni a kapcsolatot és a gluténmentes étrendek pozitív hatásai is véletlenszerűek.

Tanulság? Aki arra gyanakszik, hogy glutén-érzékeny, az vizsgáltassa ki magát. Bizonyos esetekben (autoimmun betegségek, IBS) szinte kötelező jelleggel tudnám javasolni. Ha a vizsgálat eredménye pozitív, akkor keresse fel dietetikusát és kérjen tőle segítséget az étrend kialakításában. Ha nincs a vérében kimutatható mennyiségű antitest, akkor ne erőltesse ezt az étrendet, máshol kell a megoldást keresni!

wheat_02.jpgVan egy sajátos humora a gabona-ellenes oldalnak.

A búza agglutinin (WGA) egy lektin, amitől újabban divat rettegni. Igyekeztem valami konkrét és alapos igazolást találni a veszélyességükre, de azon kívül, hogy petri csészékben élő szövetminták életét tették pokollá lektines kísérletekkel, nem találtam nyomát annak a világpusztító erőnek, amit neki tulajdonítanak. Még Sayer Ji könyvében (Dark Side of Wheat) sem találtam olyan in vivo kísérletet, ami igazolná, hogy a WGA más tényezőktől függetlenül komoly egészségi kockázatot jelent (arról nem is beszélve, hogy mindenhol ennek a könyvnek az egyik fejezetét ismételgetik szó szerint). Ha mégis szeretnénk elkerülni a búza-agglutinint: a hántolt (csíra és héjmentes) gabonában minimális mennyiségű WGA van, vagy a teljes kiőrlésű lisztből süssünk kenyeret.

A fitinsavak képesek az ásványi anyagokhoz kötődni és megakadályozni a felszívódásukat. A gabona mellett ugyan jelen vannak a legtöbb olajos magban és más növényekben is (részletes adatok itt vagy itt) , de a csíráztatás, áztatás és a hőkezelés hatására jelentős mértékben vesztenek aktivitásukból.

Az utolsó tétel a szénhidrát, pontosabban a gabonafélék glikémiás indexe és glikémiás terhelése. A paleolit étrend nagy hangsúlyt fektet a hiperinzulinémia kialakulására és annak káros hatásaira, ami valóban fontos tényező. Mivel a gabonafélék komplex formában tartalmazzák a szénhidrátot (keményítő), a magas rosttartalom pedig elhúzódóvá teszi a felszívódást, a gabonafélék a megfelelő mennyiségben és formában fogyasztva nem jelentenek egészségügyi kockázatot. Nyilvánvaló, ha valaki egész nap csak cukrozott péksüteményeket eszik, azzal elég messze van az egészséges életmódtól - de a teljes kiőrlésű kenyerek, némi gabonapehely, a nem cukrozott müzlik beleférnek az egészséges étrendbe.

A gabonafélék elhagyása az esetek nagy részében indokolatlan megszorítást jelent. Nagyon fontos, hogy az egészségügyi panaszok mögött álló okokat korrekt módon vizsgáltassuk ki, a laikus kísérletezés az étrendekkel nem feltétlen célravezető, ráadásul egy komolyabb gond esetén értékes időt veszít vele a páciens.

A paleolit étrend biztos ami biztos alapon lő minden potenciális kockázatra. Nyilván abba senki nem fog belehalni, ha nem eszik gabonát, de a dietetika alapvető elve, hogy nem korlátozzuk az étrendet ok nélkül.

wheat_03.jpgMég egy kép, hogy érezzük, milyen veszélyes dolog is a búza.

 

TEJ ÉS TEJTERMÉKEK

A tej esetében a két fő bűnös a tejfehérje és a tejcukor.

A kazein (egészen pontosan az alfa-S1 változat) betegséget okozó hatásairól igen intenzív vita folyik. Maga a tej legalább 20 olyan fehérjekomponenst tartalmaz, ami potenciálisan allergén lehet. Csak ismételni tudom magam: bármilyen allergiás probléma esetén indokolt az egyéni szűrés. A kazein esetében vannak ismert kapcsolódások betegségekkel: pl. I-es típusú cukorbetegség estében a korai tehéntej-hozzátáplálás jelent kockázati tényezőt - de ez egyáltalán nem jelenti, hogy a kazein az oka a cukorbetegségnek. Ugyanakkor nagyon sok terület van (pl. autizmus), ahol nem sikerült igazolni a kazein kiemelt kapcsolódását.

A tejcukor népegészségügyi szempontból nagyobb problémának tűnik. Nem okoz ugyan immunválaszt, viszont kellemetlen emésztőszervi tüneteket (puffadás, hasmenés) igen. A felnőttkori laktázhiány etnikumfüggő, nyugat-európai népeknél 10-15%, az amerikai őslakosoknál vagy kelet-ázsiában 90-95%, a magyar átlagnépességnél kb. 30%, de a roma etnikumban 50-60% érintett. A laktóz-érzékenység esetén az érintettek nagy része tapasztalati úton tudja, hogy a tejtermékek bizonyos köre problémát okoz, így azokat nem fogyasztja. Ugyanakkor a tünetek általánossága miatt mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, és kizárni más okokat is, főként azért, mert gyulladásos bélbetegségekben (akár egy diagnosztizálatlan lisztérzékenység esetén is) kialakulhat járulékos laktózérzékenység, ilyenkor viszont a laktózmentes étrend mellett szükséges az oki terápia is.

A gyermekkori tejfehérje allergia megfelelő étrenddel 3 éves korra 90%-os arányban megszűnik. A felnőttkori tejfehérje-allergia jóval ritkább, kb. 0,1-0,5% közötti arányban fordul elő. Igazolt tejfehérje-allergia esetén indokolt és hatásos a diéta alkalmazása, ilyenkor nem csak a tejtermékek, hanem a tej/tejfehérje összetevőjű egyéb élelmiszerek (egyes esetekben még a marhahús is!) is tiltólistára kerülnek. Nem igazolt esetekben a diéta szükségtelen, illetve tovább kell keresni a panaszt okozó tényezőt.

Mind a tejfehérje-allergia, mind a tejcukor-érzékenység esetén érdemes dietetikus segítségét kérni, a paleolit étrend nem tekinthető korrekt dietetikai megoldásnak!

A tejtermékek elhagyása a kalcium bevitelét jelentősen csökkenti, ezt minden ismert összehasonlító vizsgálat igazolja. Egyes olajos magvak ugyan jelentős kalciumforrások, de a fogyasztott mennyiség általában kevesebb annál, mint ami a hatékony és eredményes bevitelhez szükséges. A probiotikumok jelentős része is tejtermékekből kerül a szervezetbe, megfelelő probiotikus növényi készítményekkel vagy étrend-kiegészítőkkel ez pótolható.

lactose-free-milk.jpgHangulatos reklám laktózmentes tejhez.

HÜVELYESEK

A hüvelyesek szintén tiltottak, ennek három oka van: lektinek, fitoösztrogének, allergizáló hatás.

A száraz hüvelyesek lektinjei potenciálisan immunreakciót válthatnak ki, illetve emésztőenzimeket gátló hatással rendelkeznek. Erre megoldás, ha a száraz hüvelyeseket beáztatjuk (8-10 órára), majd alaposan megfőzzük, ez ugyanis semlegesíti a lektineket.

A szójában találhatók ösztrogén-analóg vegyületek, a rendszeres és nagy mennyiségű fogyasztás esetén a szervezetben kifejtett hatásuk miatt sokan aggódnak. Az eddigi tapasztalatok vegyesek, elég speciális körülmények kellenek ahhoz, hogy káros ösztrogénhatások jelentkezzenek a szervezetben (erről itt egy remek írás a ködpiszkáló blogon). Viszont más hüvelyesekben ezek a vegyületek nincsenek jelen, ezen az alapon kiiktatásuk nem indokolt.

A szójafehérje gyakori allergén. Aki szójára allergiás, annak kerülnie kell a szója alapú élelmiszereket, beleértve azokat a ermékeket amikben adalékanyagként szerepel (sajnos ezekből nagyon sok van). A szója allergia nem zárja ki más hüvelyesek fogyasztását. Szintén gyakori (és komoly következményekkel járó) a földimogyoró allergia (ami szintén hüvelyes), de a földimogyoró allergia szintén nem jelenti azt, hogy az illető más hüvelyesekre is allergiás lenne.

A hüvelyesekkel szembeni gyanakvás túlzott. A hazai lakosság száraz hüvelyesekből elég keveset fogyaszt (1-2 kg/fő/év), a legnagyobb mennyiségben a zöldborsó és a zöldbab fogy. A zöldborsú héjanyaga egyeseknek okozhat problémát, lehet puffasztó hatású, a zöldbabra ez sem jellemző.

huvelyesek.jpg

Finomak és szépek.

BURGONYA

A paleolit étrendekben a magas glikémiás terhelés miatt kerülendő, de potenciális problémaforrás a burgonya szaponin, szolanin és lektin tartalma is.

A burgonya eddig nem bizonyult egészségkárosítónak, ennek oka, hogy a burgonyát hámozva és hőkezelve fogyasztjuk, ez semlegesíti a legtöbb problémás vegyületet. A szénhidrátbevitel miatt legalább alkalmanként be kell illeszteni az étrendbe, a glikémiás terhelés csökkenthető, ha pl. párolt vegyes zöldséggel „felesben” használjuk.

A burgonya közeli rokonai, a paradicsom (Solanum lycopersicum) és a padlizsán (Solanum melongena) nincsenek kizárva az étrendből. A paradicsom az egyik leggyakoribb komponens a paleolit receptekben, annak ellenére, hogy parlagfűvel, fekete ürömmel, füvek pollenjeivel keresztallergiás reakciót adhat, komoly szájüregi és bőrtünetek (urticaria) formájában.

 

HÚSOK, BELSŐSÉGEK

A paleolit étrend alapköve a húsfogyasztás. Színhúsok közül lényegében minden engedélyezett, egyes források kiemelten ajánlják a vadhúsokat, illetve a szabad tartású állatok húsát, mivel ezek jobban hasonlítanak a paleolit kori étrendben szereplő húsokra (pl. jóval alcsonyabb a zsírtartalmuk). A vadhús magas ára, illetve az elérhető mennyiség korlátozottsága miatt tömegélelmezésre nem igazán alkalmas. Hasonló, bár valamivel jobb a helyzet a szabad tartású, illetve tradicionális magyar fajtájú állatok húsával, bár nem hinném, hogy egy nagyobb keresletet tudnánk fedezni.

Érdekes a helyzet a belsőségekkel. Tudjuk, hogy a ragadozó állatok lehetőség szerint a máj és a többi belsőség elfogyasztásával kezdik, ezek ugyanis a legjobb vitamin és ásványi anyag források az állati szervezetben. Ehhez képest a paleolit étrendben igen kevés szó esik a belsőségekről. A hivatalos ajánlások felnőtt személyek esetében 10 napra 2-300 g belsőség fogyasztását ajánlják, ez heti 1-2 étkezést jelent, ennél a paleolit étrendben 2-3-szor nagyobb mennyiségekkel kellene kalkulálni.

A feldolgozott húsáruk (elvileg) tiltottak a paleolit étrendben, legfőképpen a felhasznált adalékanyagok (pl. gabonafehérje, szója, kazein, tartósítószerek, stb.) miatt. Gyakorlatilag elérhetők már paleós hústermékek is a piacon.

A magas hús és belsőség fogyasztás a fehérjebevitelt mindenképpen emeli, kérdés, hogy erre szükségünk van-e? A zsírbevitel változása nagymértékben függ a megvalósuló étrendben használt nyersanyagoktól, erre nem lehet általános tendenciát megállapítani. A koleszterin bevitel a paleolit étrendben mindenképpen magasabb, mint a jelenlegi ajánlások alapján elfogadott érték, bár a protektív tényezők jelenléte (pl. omega-3 zsírsavak bevitele, rostok) is hangsúlyosabb.

 

HALAK

A halak jó minőségű fehérjét szolgáltatnak, nem mellesleg kiváló omega-3 zsírsav-források. Első sorban a hidegvízi, tengeri halak kívánatosak, de az édesvízi halak zsírsav-összetétele is kedvezőbb a szárazföldi állatokkal összehasonlítva. Az európai ajánlások szerint is legalább heti 3 halétkezés lenne szükséges, alkalmanként legalább 100 grammnyi zsíros hal fogyasztásával, a paleolit étrendben ennél magasabb halfogyasztás lenne indokolt. A paleolit étrendben pozitívum a halak fogyasztása, de ebben nem számít egyedülinek.  

fish.jpgEzekből tényleg sokat kellene fogyasztanunk.

 

TOJÁS

A tojás ősidők óta rendszeres eleme az étrendnek. A tojás kitűnő tápanyagforrás, fehérje, zsír szempontból is, illetve megfelelő tartási körülmények között fontos vitamin és ásványi-anyag forrás is. A tojás nagyszerű tulajdonságai ellenére mértékkel ajánlott, epebetegeknél a tojás sárgája panaszokat okozhat. Annak ellenére, hogy igen régi élelmi anyagról van szó, főként gyermekkorban gyakori a tojásfehérje-allergia.

 

ZÖLDSÉGEK, GYÜMÖLCSÖK

A klasszikus paleolit étrendekben a zöldségek és gyümölcsök képezik a szénhidrátok egyetlen jelentős forrását. A ketogén irányzatokban még ezek is hiányoznak.

A zöldségek többsége alacsony szénhidrát-tartalmú, alacsony glikémiás indexű, rostban gazdag és magas víztartalmú növény. Fontos vitamin-forrásoknak tekinthetők és számos, kedvező élettani hatású fitovegyület is található bennük. A paleolit étrendben a zöldségek magasabb fogyasztási mennyisége pozitív étrendi jellemző, de a szervezet energia-igényének fedezésére nem alkalmasak.

A gyümölcsök a zöldségeknél magasabb szénhidrát-tartalommal rendelkeznek, ennek jelentős része egyszerű szénhidrát (di- illetve monoszacharid), így a glikémiás indexük a zöldségeknél magasabb. Fontos vitamin-forrásoknak tekinthetők és számos, kedvező élettani hatású fitovegyület is található bennük. Egyes gyümölcsökben (pl. szilva) jelentős mennyiségű cukoralkohol található, ami puffadást okozhat, önmagában a sok édes gyümölcs nagy mennyiségű fogyasztása is okozhat hasonló panaszokat.

A paleolit étrend potenciális erénye a magasabb zöldség és gyümölcsfogyasztás. Mivel más szénhidrát-forrás gyakorlatilag nincs az étrendben, az energiaszükséglet egy részét zöldség és gyümölcsfogyasztással kellene fedezni, ehhez viszont extrém mennyiséget kellene napi szinten megenni. Sajnos egyes irányzatokban (paleo-ketogén) a zöldség és gyümölcsfogyasztás gyakorlatilag a 0 körüli tartományba zuhan vissza.

 

OLAJOS MAGVAK, OLAJOK, ZSÍROK

A paleolit étrendben két okból is előtérbe kerülnek az olajok és zsírok: az egyik ok, hogy a szénhidrátbevitel csökkentésre miatt energiaforrásként felértékelődik a szerepük, a másik pedig, hogy az omega-6 zsírsavak felkerültek az étrendi fekete listára. Ezt a képet azonban árnyalja néhány tényező:

  • A vadászó-gyűjtögető étrendek sosem számítottak zsírdúsnak (kivéve a legészakibb népeket), mert a vadon élő állatok nem halmoznak fel jelentős zsírtartalékokat, a jelentős olajtartalmú növények pedig viszonylag ritkák. A hozzáadott zsiradék nagyon új jelenség, az ipari forradalom után terjedt el.
  • Az olajos magvak többsége pedig elég nehezen hozzáférhető, többségüknek megfelelő előkészítés (pl. őrlés, pörkölés) nélkül a hasznosulásuk sem túl jó a magas rosttartalom, az emészthetetlen külső héjazat vagy a fitinsavak miatt.
  • A természetben előforduló forrásaink néhány kivételtől eltekintve ugyanabból a 6 zsírsavból gazdálkodnak: a telített zsírsavak közül a palmitinsav, sztearinsav, az egyszeresen telítetlenek közül a palmitoleinsav és az olajsav, a többszörösen telítetlenek közül pedig a linolsav és az alfa-linolésav. Minden más zsírsav típus igen kis arányban fordul elő, illetve csak egy-két forrásban dúsul fel.
  • A természetben az omega-6 zsírsavak mennyiségükben és arányukban is messze felülmúlják az omega-3 zsírsavakat, igen hosszú ideje az omega-6 dominál az étrendünkben. A hal kivételesen kiváló omega-3 forrás, de bizonytalan, mekkora mennyiségben és arányban fogyaszthattuk a paleolitikumban, ugyanis a tengeri halak többsége szervezett halászat nélkül nem hozzáférhető, az édesvízi halak/rákok korántsem dúskálnak annyira omega-3 zsírsavakban, mint a hideg tengeri fajtársaik.

 

hal.jpgKis segítség: egyes halfajták zsírjának összetétele. Amit figyelembe kell venni: eikozapentaénsav (EPA), dokozahexaénsav (DHA) és a feketével írt dokozapentaénsav (DPA) (Forrás).

 

A paleolit étrendben a földimogyorón kivételével ajánlottak a különböző olajos magvak. A magas ásványi anyag tartalom, a kedvező zsírsav-összetétel, illetve fitovegyületek (pl. fitoszterinek) miatt az olajos magvak nagyobb mennyisége pozitívum, bár ezekben is akadnak lektinek, fitátok, emészthetőséget rontó rostanyagok. Érdemes tudni, hogy az olajos magvak, maglisztek, magolajok magas telítetlen zsírsav tartalmuk révén hajlamosak avasodásra.

Az étkezési olajok közül a paleolit étrendben az omega-6 zsírsavban szegény zsírok, olajok használhatóak (leginkább vaj, olivaolaj, kókuszsír - minden másban ugyanis omega-6 uralom van). Kerülendőek a finomítási eljáráson, hőkezelésen, hidrogénezésen átesett olajféleségek. Problémát jelenthet, hogy jó minőségű (extra szűz) olajok alapvetően nem alkalmasak hosszas főzésre vagy magasabb hőmérsékletű sütésre. A paleolit étrendben népszerű kókuszzsír vagy -olaj is ritkán kerül eredeti állapotban az asztalra, több finomítási eljáráson esik át, sőt az olvadáspont emelése miatt hidrogénezhetik is (!), így akár transz-zsírsavak is lehetnek benne.

CoconutOil.jpgA szép, tiszta kókuszvaj és kókuszolaj ugyanolyan mesterséges dolog, mint a napraforgó olaja.

 

CUKROK, ÉDESÍTŐSZEREK

A paleolit étrendben erősen kerülendő minden egyszerű szénhidrát. Nem használható a szacharóz (kristálycukor, répacukor, nádcukor, szukróz) illetve annak változatai: melasz, barna cukor stb.. Kerülendő a glükóz (szőlőcukor) és a legfőbb ellenség: a fruktóz (gyümölcscukor), ezek változatai: a kukoricaszirup, glükóz-fruktóz szirup, az invert cukor, juharszirup, stb.. A méz kivételt képez: kis mennyiségben fogyasztható.

A mesterséges édesítőszerek általában véve kerülendőek. A paleolit receptúrák általában a cukoralkoholok (pl. nyírfacukor), illetve a stevia alkalmazását javasolják.

A cukorfogyasztáshoz kapcsolódó egészségügyi problémákat (elhízás, fogbetegségek) a hivatalos dietetika is ismeri. Sajnos az egykori luxusélelmiszerből alapélelmiszer lett, nem csak önállóan, hanem számos élelmiszer összetevőjeként is jelen van. Bár a hazai cukorfogyasztás nem a legmagasabb még Európában sem, összességében messze az egészséges szint felett van. A cukorfogyasztás mérséklése mindenképpen prioritást érdemlő étrendi törekvés, különösen az élelmiszerekben található hozzáadott cukor a problémás, ugyanis ez a fogyasztók részéről nehezebben kontrollálható. A cukorfogyasztás mérséklésére irányuló törekvés nem csak a paleolit mozgalom sajátja, a hivatalos dietetika és minden alternatív étrend egyik fő célkitűzése. Ugyanakkor a paleolit étrend sem oldja meg a problémát teljesen, a cukrokat nagyszámú helyettesítő anyaggal váltja fel, figyelemre méltó a „szénhidrátéhség” becsapására szolgáló „paleosütik” széles kínálata.

 

FELDOLGOZOTT ÉLELMISZEREK

Részben a paleolit szemlélet miatt, részben az élelmiszeripari-adalékanyagokkal kapcsolatos félelmek miatt az élelmiszereket a lehető legalacsonyabb feldolgozottsági fokon kell beszerezni. Kerülni kell az „ipari” úton előállított élelmiszereket, előnyben kell részesíteni az ökológiai gazdálkodásból származó termékeket.

Az adalékanyagok egyéni elbírálást igényelnek, hiszen aszkorbinsav (E300-303) és tokoferol (E304-309) is előfordul „adalékanyagként”. Az alkalmazott adalékanyagok között vannak potenciális allergének is. A kevésbé feldolgozott termékek fogyasztása elfogadható törekvés, hozzátéve, hogy a háztáji/házi előállításnak is megvannak a maga élelmiszerbiztonsági problémái. További kérdés, hogy a paleolit mozgalom követői hajlandóak-e több energiát/időt szánni ételeik elkészítésére, esetleg maguk megtermelni azokat? A paleo ételkiszállítás felfutó üzletága ezt kétségessé teszi, ráadásul az utóbbi időben igen extrém kényelmi termékek is megjelentek ("paleo-kőrözött"???).

 

ALKOHOL

Az alkohol fogyasztása kerülendő, bár kifejezetten nincs tiltva. A fővonali paleolit étrendben az alkohol nem kívánatos, de megtűrt elem, a TED irányzatban napi egy pohár vörösbor, ill. sör része az ajánlásnak. Nagy valószínűséggel a paleolit mozgalom tagjai eddig sem a nagyivók közül kerültek ki, az egyes receptekben, a főzéshez felhasznált vörös- vagy fehérbor pedig minimális, ráadásul főzéskor/sütéskor az alkohol nagy része elpárolog.

 

TESTMOZGÁS

Nem étrendi, de életmódi tényező a testmozgás, és az egészséges élethez az étrend önmagában kevés - kell a testmozgás is. A nemzetközi és hazai szerzőknél nagyon sok esetben vagy szóba sem kerül, vagy "ja, és mozogj valamennyit" mottó alatt el van intézve, Szendi Gábor határozottan hanyagolja  témát. Talán Robb Wolf könyve az, ahol nagyjából a maga helyére került testmozgást. Még a mozgással kapcsolatos elvei is jól alkalmazhatóak a gyakorlatban, hihető, hogy a vadászó-gyűjtögető életmód mozgásmintázatára épül.

 

paleo-table.jpgSzeretem az ilyen ötletes info-grafikákat.Forrás

 

TANULSÁGOK

Eltekintve a paleolit étrend elméleti alapjaitól, a gyakorlatban sok érdekes elem került be a paleolit rendszerbe. Az étrend alapvetően eliminációs jellegű, számos nyersanyagcsoportot kiemel a fogyasztási körből. A számos paleolit irányzat, illetve a cikkekhez kapott hozzászólások alapján úgy tűnik, nagyon sok egyéni megoldás születik, egyes szabályok fellazulnak, mások esetenként módosulnak. Ilyen formában a konkrét egészségügyi hatások nem kikövetkeztethetőek.

A gabonafélék és a tejtermékek, a hüvelyesek, a burgonya vagy egyes növényi olajok általános és totális kiemelése a rendszerből a mai ismereteink szerint alaptalan. Egy egészségügyi probléma esetén egy korrekt szűrővizsgálat eredményeit figyelembe véve kiemelhető az étrendből akár több élelmiszer is - de az a szemlélet, hogy egy általános kockázatcsökkentésre építve mindent kiveszünk, ami gyanúra ad okot, nem támogatható. Az étrendben jelen vannak olyan termékek (nyírfacukor, kókusz, maglisztek, stb.) melyeknek élelmezésben játszott értéke jelen pillanatban bizonytalan, egyfajta pótlékként funkcionálnak.

Ami előnyére válik a rendszernek, az a zöldségek és gyümölcsök előtérbe helyezése (kivéve ketogén irányzatok), a magas glikémiás indexű élelmiszerek, édességek radikális csökkentése, vagy a kényelmi élelmiszeripari termékek arányának csökkentése, és a magasabb halfogyasztás.Optimális esetben a paleolit étrend együtt jár egy magasabb fokú egészségtudatos szemlélettel és magtartással, de ez nem magától értetődő, és nem feltétlen a paleolit rendszer érdeme.

A következő (e sorozatban utolsó) írásban nagyon gyakorlati kérdésekről fogok szót ejteni: hogyan működik az étrend konkrét vizsgálatokban, miről árulkodnak a hozzáférhető receptúrák, hol vannak a megfogható előnyök és a buktatók.

 

Elérhető további cikkek a témában:

  1. Paleolit étrend - I. - Felvezetés
  2. Paleolit étrend - II. - A paleolit kor
  3. Paleolit étrend – III. – Természeti népek
  4. Paleolit étrend – IV. – Étrend a gyakorlatban
  5. Paleolit étrend – V. – A paleolit étrend egészségügyi hatásai

 

Források:

  1. Fajcsák Zs. Lelovics Zs.: Glikémiás index és glikémiás terhelés. Új Diéta. 2006. URL: http://www.ujdieta.hu/index2d0d.html?content=552
  2. Fitoösztrogének - veszélyesek vagy jótékonyak? URL: http://kodpiszkalo.blog.hu/2013/12/27/fitoosztrogenek_veszelyesek_vagy_jotekonyak
  3. EF Verdu, D Armstrong, JA. Murray: Between Celiac Disease and Irritable Bowel Syndrome: The “No Man’s Land” of Gluten Sensitivity. Am J Gastroenterol. 2009 June; 104(6): 1587–1594. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3480312/
  4. Kia KF, Nair RP, Ike RW, Hiremagalore R, Elder JT, Ellis CN.: Prevalence of antigliadin antibodies in patients with psoriasis is not elevated compared with controls.Am J Clin Dermatol. 2007;8(5):301-5. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17902732
  5. Wolters M.: Diet and psoriasis: experimental data and clinical evidence.Br J Dermatol. 2005 Oct;153(4):706-14. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16181450
  6. JF Ludvigsson, DA Leffler, C Ciacci: The Oslo definitions for coeliac disease and related terms; URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3440559/#!po=5.55556 
  7. B Lebwohl, PHR Green, JF Ludvigsson: Season of Birth in a Nationwide Cohort of Coeliac Disease Patients. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3560933/
  8. Michaëlsson G, Ahs S, Hammarström I, Lundin IP, Hagforsen E.: Gluten-free diet in psoriasis patients with antibodies to gliadin results in decreased expression of tissue transglutaminase and fewer Ki67+ cells in the dermis.Acta Derm Venereol. 2003;83(6):425-9.URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14690336  
  9. Varga Anita:A halhús, mint fontos élelmiszer. Az élelmiszerek követelményei, kriériumai. Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. 2013. URL: http://mkk.szie.hu/dep/halt/UserFiles/File/tananyagok/togazda_2013_2/varga_anita.pdf
  10. Robb Wolf: Paleolit megoldás. Scolar. 2012.
  11. Paul Jaminet, Shou-Ching Jaminet: Tökéletes egészség étrend. Jaffa.2013.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr55792760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Munyi cica 2014.02.05. 14:50:29

@fordulo_bogyo:
Köszönöm, ez több, mint reméltem. Egy életre való anyagot kaptam most. :) Fogom olvasgatni, köszi a fordítást, értek annyira angolul, hogy megértem őket.
Az OK. hogy változik a bélflóra a táplálék változásának hatására, csak kérdés, hogy jó irányba-e. Mert az, hogy pl. a CH dús táp hatására ez meg az elszaporodik, nem biztos, hogy jó. Én sem tudom, csak laikus vagyok, de az nagyon :).

fordulo_bogyo 2014.02.05. 15:02:14

@Munyi cica: Egyetertek veled, es azt hiszem, hogy a taplalkozastudomannyal foglalkozo elmeleti es gyakorlati szakemberek is egyetertenek.

De az, hogy bizonyos emberek (tobbseg? nem tudom) mai atlagos etkezesehez kepsta paleo egyes elemei jobbak, attol az egesz, mint logikai epitmeny teves alapokon all, es mas elemei meg szuksegtelenek, esetleg karosak.

Szemelyeskedjunk. :-)
A gabonafogyasztasom valtozo. Kenyeret kb egy honap alatt egy fel kg-ot ha elfogyasztok.
Inkabb rizst, abbol is a barna, a voros es a fekete vadrizst (ami nem is igazi rizs, azt hiszem).

Fott tesztat kb havonta egyszer, ha epp megkivanom.

Itt felenk a peksutemenyek masfajtak es kisebb a valtozatossag, igy azokbol is keves fogy nalam.

Azt hiszem hust is kevesebbet fogyasztok a magyar atlagnal (de ha olyan a hangulatom, akkor hust hussal), halat tobbet.

Mindennek semmi koze az osember eletmodjahoz, a barlangomat programozott termosztat vezerelte nyoottlevegos kazan tartja kenyelmes homersekleten, az etelemet gazlang es mirohullam melegiti es telen is hozzajutok friss gyumolcshoz, most epp ananasz, sargadinnye es oszibarack van itthon. Tegnap ezeket vacsoraztam, ketfele sajttal es hajszalvekony prosciutto szeletekkel.
Teggelire meg kavet iszok, tejjel, cukorral...
;-)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.05. 15:12:24

@rebdelka:

Elnézést kérek, nem kioktató szándékkal írtam, amit írtam. De pont egy olyan kérdéskörről van szó, ami nagyon fontos.

Nyilván nem az 5.-en képzeltem a csirketartást, bár vannak elég érdekes koncepciók és kísérletek háztetőkön meg ilyen helyeken növénytermesztéssel. Nem baj, ha valaki a maga szintjén törekszik arra, hogy minél természetesebb forrásból szerezzen élelmiszert. De ilyenkor megmozdul a dietetikusban az élelmezésvezető és ha megsaccolom, hogy tudnánk-e mondjuk egy százezres-milliós városnak így élelmet termelni és beszerezni, már rezeg a léc.

"manapság sok embernek nincs lehetősége háztáji gazdasággal foglalkozni, nagyon sok ok miatt, ezért kénytelen megvásárolni az alapanyagokat a boltokban, vagy a piacokon"

Ez igaz. A másik oldalon ott van egy hatalmas munkanélküliség, amit értékesen be lehetne forgatni ebbe. A kecskeméti tanyavilág szinte haldoklik, mert ahol nem nagy táblás gazdálkodás megy, ott semmi nincs. Nem csak a paleolit miatt, de szervezett fogyasztói igények mellett el lehetne indítani újra a termelést. kísérletek vannak, eredmények kevésbé...

"megette a fene, ha valakinek pontosan meg kell határoznia, hogy mely élelmi anyagból, pontosan mennyit, és mikor kell fogyasztani"

Nem kell grammra pontosan minden nap, minden étkezésre. De a potenciális kockázatokkal nem árt tisztában lenni.

"Talán az ember pont ezért került ebbe a borzasztó helyzetbe, mert nem figyel a teste jelzéseire"

Lehet. De egy folsav által elfedett B12 hiányt hogyan lehet egyértelműen észrevenni - ez most nem paleo példa, de egyébként vegásoknál előfordul. Vagy mondjuk egy kalciumhiányt? Mert OK, feltételezzük, hogy nem kell a 800 mg, csak a 400 mg. De ha az sincs? A csonttörésnél már késő...

Munyi cica 2014.02.05. 15:34:01

@fordulo_bogyo:
Épp most olvastam el :). No igen, csak megint az a kérdés, hogy jó-e nekünk vajon az a fajta baktériumtömeg, ami valami hatására elszaporodik. Ezt mindenkinek magának kell kitapasztalnia.
Látod, a te étrended messze jobb a magyar és az amerikai átlagnál. Az a kis kenyér, tészta, amit alkalmanként elfogyasztasz, nem zavar be annyira, mint a hivatalos táplálkozási piramis szerint ajánlott 55-58 %-os CH arány. (Ismerek embereket, akik naponta fél kiló kenyeret esznek, plusz még tészta, krumpli vagy rizs. Emellé jön a hús, zöldség.)
Még az a kis cukros kávé sem.(zavar be annyira).
A paleósok sem mondják, hogy menjünk vissza a barlangba vagy a fára.
(Ha már személyeskedünk :) nem Vaskalapos úrhoz van szerencsénk a Szkeptikusról :DD)
Bocsi, akár tévedek, akár nem :)

Munyi cica 2014.02.05. 15:39:58

Tényleg, Sándor, Te mint szakember, be tudnád linkelni a most Mo.-on hivatalos táplálkozási piramist/ajánlást, %-okkal együtt? Vagy ilyen, hogy 6-11 egység tk. kenyér....stb. Én kerestem,van is egy rakat, csak nem tudom, most melyik van érvényben, miből mennyit ajánlanak.
ezt összevethetné forduló bogyó a sajátjával, és akkor jobban megértené a paleós tábor aggodalmát.

Munyi cica 2014.02.05. 15:41:49

Forduló bogyó:
Ja, bocs, lemaradt a kérdőjel az utolsó előtti mondatom végéről :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.05. 16:51:51

@Munyi cica:

A 2011-es ajánlás még hatályos, az OÉTInek most új honlapja van, semmi sincs rendesen feltöltve (vagy csak én vagyok béna?). Van a közétkeztetési rendelet tervezete, ami 2013-as, de még nem hivatalos, így a végleges verziót én sem ismerem.

Viszont már készül a cikk az EU/magyar ajánlások és a mért élelmiszer-fogyasztási adatok összevetéséről. Ha van még egy kis türelmed, inkább azt javasolnám. :)

fordulo_bogyo 2014.02.05. 16:58:33

@Munyi cica: " No igen, csak megint az a kérdés, hogy jó-e nekünk vajon az a fajta baktériumtömeg, ami valami hatására elszaporodik. Ezt mindenkinek magának kell kitapasztalnia."

Nem csak jo, hanem letfontossagu. Mindig ott vannak, csak a populacio egyensulya valtozik, az egyik elszoprodik, a masik visszaszorul es viszont.
Egyenileg megtapasztalni? Hogyan?
Az Uj Generacios DNS szekvenalas az egyetlen altalam ismert modszer, hogy kepet kapjunk a bakteriumflora osszetetelerol.

Azt lehet tapasztalni, hogy bizonyos etrend milyen hatasu, de meg az sem egyszeru, mert nincs ellenorzo csoport, kontroll, nincs viszonyitasi alap. Az egy honappal egy evvel azelotti kozerzet nem feltetlenul meghatarozo, mert nem csak az etrend valtozik az ember eleteben.

A teszta es mas szenhidratforrasok nem hogy nem zavarnak be, hanem ertekes energiat adnak.
Csak a mennyisegen mulik.

Itt az USA-ban a szenhidratok a javasolt taplalkozasi piramis alapja... van is sok kover ember (foleg az iskolazatlan es szegenyebb retegben), de talan nem azert mert kovetik az ajanlast, hanem inkabb mert nem fogalkoznak vele egyaltalan.
Ismertem egy vaskalapos latogatot a szkeptikusoknal, de mara csak ennyi maradt belole. ;-)

"ezt összevethetné forduló bogyó a sajátjával, és akkor jobban megértené a paleós tábor aggodalmát"

Ha azt mondod, hogy korlatozuuk a szenhidrat bevitelt, egyetertek.
Ha azt mondod, azert, mert az osember... nem ertek egyet, es szamomra hiteltelenne valik az amugy jogos javaslat is.

Tudod, hibas kiindulasbol reszben helyen kovetkeztetest levonni...
reszben, mert a tejtermekek, a huvelyesek tiltasaval nem tudok mit kezdeni.

fordulo_bogyo 2014.02.05. 17:03:25

reszben helyTELen kovetkeztetest

bocs

fordulo_bogyo 2014.02.05. 17:44:44

OFF: bosszanto a lap jobb felso sarkaban a szamlalo. Kis kepernyon eleg sokat eltakar.
Es semmitmondo, ha ujratoltom a lapot, azt is szamolja, ha irok egy hozzaszolast, talan azt is.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.05. 18:52:59

@fordulo_bogyo:

"Itt az USA-ban a szenhidratok a javasolt taplalkozasi piramis alapja... van is sok kover ember (foleg az iskolazatlan es szegenyebb retegben), de talan nem azert mert kovetik az ajanlast, hanem inkabb mert nem fogalkoznak vele egyaltalan."

Láttam ilyen kimutatást a TED könyvben, minél szegényebb, annál több szénhidrátot észnek. Hazai statisztikát majd nézek rá, szerintem a KSH mért ilyet.

"OFF: bosszanto a lap jobb felso sarkaban a szamlalo."

Blog.hu ajándéka, tőlem független. Megnézem, mit tehetek ellene :)

rebdelka 2014.02.05. 19:07:09

Köszönöm mindenkinek a reagálásokat.
Szomorúságom elmúlt.
Nagyon sok igazságotok van abban amit írtok. Én minden stáción átmentem már, senkit nem ítélek el, mert másik utat követ azért, hogy az egészségére vigyázzon.
Sokaknak elég a mértéktartás, sokaknak bejön a valamely diéta-valamely sport kombo.Sokáig.
Ha valakit leszidnék, mert fehér rizs helyett barna rizst eszik, fehér kenyér helyett teljes kiőrlésűt, mellőzi az ízesített tejterméket, a natúr kefir javára, hibát követnék el, mert ő is próbál valamit tenni az egészségéért, meg nálam sincs a bölcsek köve, ki vagyok én, hogy osszam az észt.
De van akinek már nem működik a mértéktartás, a meglévő inzulinrezisztencia miatt, vagy a számára káros anyagoktól egy morzsa, egy csepp is elég, hogy beteg legyen. Vannak olyanok, akiknek már kialakult a betegsége, esetleg rettenetes túlsúlya van. Ezeknek mind alternatívát kínál a paleo, végrehajtható,évekig tartható étrendet a kampány diétákkal, vagy az élete végéig tartó aszketizmussal, gyógyszerszedéssel szemben.
És most megint egy személyes példa, serdülő korom óta migrénes voltam, ez nem változott, az évtizedek során, sem testsúly, sem egészségi állapot nem befolyásolta, a migrénes roham bizonyos rendszerességgel letarolt, mint a gyorsvonat. Az évek múlásával inkább fokozódott, mint enyhült. A paleo étkezés óta, több mit 3 éve nem volt migrénes rohamom. Nem tudom mi segített, a tej mellőzése, vagy a kenyér, tészták elhagyása, vagy az édességek tiltása, fogalmam sincs, csak boldog vagyok.

Munyi cica 2014.02.05. 20:32:42

@Meleg Sándor:
Hát azért elég vicces, hogy egy dieteikával foglalkozó szakember sem tud pontos ajánlást mondani, de ezzel nem téged akarlak bántani. Persze, hogy várok.
Van azért a neten elég sok, itt egy pl.
hirmagazin.sulinet.hu/hu/eletmod/taplalkozasi-piramis

szóval napi 6-11 egység gabonát ajánlanak, de nem tudom pontosan mennyi egy egység.

Munyi cica 2014.02.05. 20:44:29

@fordulo_bogyo:
"azt lehet tapasztalni, hogy az étrend milyen hatású" - hát igen, ha az étrend hatására a bélflóra átalakul, akkor ebből az következik, hogy azt is lehet tapasztalni, hogy jó irányba változott-e az étrend hatására. Mert ha pl. valaki puffad, hasmenése v.szorulása lesz az étrendtől,stb. akkor nem lehet, hogy a megváltozott bélflóra miatt?

Jó, akkor nem ősemberezek, igen, csökkenteni kell a CH-t, főleg a silányabbakat, és helyette zöldség, gyümölcs, kevés krumpli és gabona. Te tulajdonképpen egy zug-paleós vagy (tudom, most hevesen tiltakozol :))), de a havi fél kg kenyereddel meg egy adag főtt tésztáddal simán elmehetnél egy kicsit kilengős paleósnak, hidd el. Ennyit egy rakoncátlan paleós is "bűnözik".
Te csak az elvvel nem értesz egyet, közben meg nyomod a koca-paleót :)) Nagyon helyes! Igen, a mennyiség. Ennyi nem fog megbetegíteni, de ha naponta ennéd, (pedig sokan ezt teszik itt Mo-on), akkor igen.
Szóval nagyjából egyetértünk :)

Munyi cica 2014.02.05. 20:49:01

@rebdelka:
:))) örülök, hogy ilyen jól vagy, és boldog, azért ez nagy szó, akár elismerik a szkeptikusok, akár nem, annyi migrén után, amit elszenvedhettél, biztos nagyon jó így élni, bolond lennél, ha nem folytatnád.
Sajnos az a baj, hogy a kenyér-zsömle evést igen nehéz egy szelet után abbahagyni, talán ezért célravezetőbb (TALÁN) a tiltás, mert ugyan ki az, aki napi egy zsömlével beéri. Eteti magát, sajnos a gabona, olyan finom....és ez a baj.
A tk. kenyér se lenne baj, na de olyan mennyiségben,ahogy ajánlják, napi 6-11...napi 1000-1200 kcal kéne legalább gabonából, az már lehet, hogy sok.

fordulo_bogyo 2014.02.05. 21:35:36

@Munyi cica: ""azt lehet tapasztalni, hogy az étrend milyen hatású" - hát igen, ha az étrend hatására a bélflóra átalakul, akkor ebből az következik, hogy azt is lehet tapasztalni, hogy jó irányba változott-e az étrend hatására. Mert ha pl. valaki puffad, hasmenése v.szorulása lesz az étrendtől,stb. akkor nem lehet, hogy a megváltozott bélflóra miatt?"

Amiatt IS lehet, meg szamos mas ok miatt is, maga a taplalek is okozhatja, fuggetlenul a belfloratol..
A legtobb etrendbeli valtozas raadasul nem is olyan drasztikus, hgy hasmenes, szorulas, puffadas legyen a kovetkezmenye.

"Jó, akkor nem ősemberezek, igen, csökkenteni kell a CH-t, főleg a silányabbakat, és helyette zöldség, gyümölcs, kevés krumpli és gabona. Te tulajdonképpen egy zug-paleós vagy (tudom, most hevesen tiltakozol :))), de a havi fél kg kenyereddel meg egy adag főtt tésztáddal simán elmehetnél egy kicsit kilengős paleósnak, hidd el. Ennyit egy rakoncátlan paleós is "bűnözik"."

latod, ez az: en nem bunozok, hanem elvezettel fogyasztom. Peldaul ma ebed utan egy fel ischlert. ;-)

"Te csak az elvvel nem értesz egyet, közben meg nyomod a koca-paleót :)) Nagyon helyes! "

Forditsuk meg: te a "tudomanyos" alapon allo etrendbol kimazsolazod azt aminek szerinted is ertelme van, de az onmagaban tul szaraz, hat leontod egy jopofa mesevel, es igy talalod. Te egy koca-tudomanyos-dietat javasolsz, mese-mazzal a tetejen. ;-)))

De ne feledkezzunk meg a paleoban kemenyen ellenjavalt dolgokrol: gabona, tejtermekek, huvelyesek. Itt kibekithetetlen az ellentet.

Aprosag: a krumpli nem rosszabb, mint a gabona? Magas a glikemias indexe, es csak az 1700-as evek ota fogyasztja az europai populacio. A gabona ellen az a kifogas, hogy tizezer ev nem volt eleg alkalmazkodni hozza... a krumplihoz 200 ev alatt sikerult volna?
Kovetkezetlennek tunik.

rebdelka 2014.02.05. 21:54:43

@fordulo_bogyo: "Aprosag: a krumpli nem rosszabb, mint a gabona?"

A paleoban krumplit sem lehet enni, és nem csak a magas GI miatt.(szaponinok-áteresztő bél jelenség)

Valaki2 2014.02.05. 21:56:12

@fordulo_bogyo:

USA-ról ne nagyon beszéljünk, mint mércéről...

Percent of adults age 20 years and over who are overweight, including obesity: 69.2% (2009-2010)

Percent of adults age 20 years and over who are obese: 35.9% (2009-2010)

Ez mondjuk kicsit több, mint 100 millió ember. 30-as vagy nagyobb BMI-vel? Ez kb. azt jelenti, hogy én vagyok 180 és 72 kiló, egy 30-as vagy annál többi BMI-s az kb. 100 kilónál kezdődik... ez nagyon durva...

Valaki2 2014.02.05. 22:05:27

@fordulo_bogyo:

Arra figyelj, hogy amit mi Magyarországon palonak hívunk, az lehet egészen más ahhoz képest, mint amit ti USA-ban paleoként kaptok.

éppen ezért nálunk ez az ősemberes dolog sem megy, értem, hogy ez van a wikipédián, ennek ellenére a Szendi féle paleo nem ezen alapul.

Gabona több dolog miatt is bukó, egyrészt a nagyon sok gluténérzékeny és búza intoleráns miatt, csak ugye nálunk erre nincs szűrés, csak tippelés (állítólag a lakosság pár %-a, de nem lepődnék meg, ha ez a pár inkább pár 10 lenne). Közben meg hosszú sorban állnak az emberek a gasztrorendelésen olyan bajokkal, amire nagyjából az IBS-t mondják rá (nem tudjuk, hogy mi, de adunk neki szép tudományos nevet). A másik a laktózintolerancia, itt kb. 30%-a az embereknek laktóz intoleráns (a régebbi adatok 10%-ról beszéltek, ennyit a mérésekről). Erre sincsenek szűrve az emberek.

Magyarország egy harmadik világbeli ország, lehet, hogy onnan nem látszik, de valójában az, annyi különbséggel, hogy nálunk nincsenek drogbandák, és nem lőnek...

Valaki2 2014.02.05. 22:07:30

@fordulo_bogyo: A gabonáról is volt szó, a probléma az, hogy a nemesített búzában - mert ugye ezt eszik az emberek - drasztikusan több a glutén, mint akár csak 50 évvel ezelőtt. De mit is várunk egy olyan országban, ahol a rozsos kenyér 60-85%-ban tartalmaz búzalisztet...

fordulo_bogyo 2014.02.05. 23:12:47

@Valaki2: "USA-ról ne nagyon beszéljünk, mint mércéről..." Fel sem merult bennem, epp en irtam, hogy itt bizony so nagyon kover embert talalsz, foleg a szegenyebbek es iskolazatlanok kozott.

"30-as vagy nagyobb BMI-vel?"

A BMI onmagaban nem tokeletes, csak a sulyt nezi, egy szalkas testepitonek is lehet 30 folotti a BMI-je.

"Arra figyelj, hogy amit mi Magyarországon palonak hívunk, az lehet egészen más ahhoz képest, mint amit ti USA-ban paleoként kaptok."

Szerencsere az USA-ban a paleo eddig engem elkerult, ismereteim rola a magyar weboldalakrol szarmaznak.

Abban egyetertunk, hogy aki gluten intolerans, az kerulje, ahogy aki nem tudja emesztenia tejcukrot az tejcukor tartalmu etelt ne fogyasszon (de fermentaltat, vagy beta galaktozidazzal kezeltet nyugodtan).

A foldimogyorora is sokan allergiasak, termeszetesen aki allergias az kerulje, mert akar az eletebe is kerulhet, de aki nem allergias, annak miert kene azt mondani, hogy a foldimogyoro (gabona, tej) karos az egeszsegre?

"rozsos kenyér" - igazad van, ez bosszanto, bar szo szerint igaz, a sos kifli alig 1-2% sot tartalmaz csak 99%-a nem so. ;-)
Sajnos a megteveszto reklam es megteveszto cimke mindenhol van, nem lehet megbizni a termek neveben, el kell olvasni az osszetevoket.
Azert, legalabb is felenk, ugy latom van valami fejlodes, egyre tobb peldaul a 100% gyumolcsle tartalmu ital, es azok kozott is emelkedik a nem suritmenybol visszahigitott 100%-a le.

rebdelka 2014.02.06. 07:49:31

@fordulo_bogyo: "van valami fejlodes, egyre tobb peldaul a 100% gyumolcsle tartalmu ital, es azok kozott is emelkedik a nem suritmenybol visszahigitott 100%-a le. "

Erre reagálnom kell, mert alapvető szemléletbeli különbség van közöttünk. Ugyanis a 100%-os gyümölcslé,csak annyiban jobb a mixeltnél, hogy talán nincs benne annyi hozzáadott cukor, de feltárták benne a gyümölcs cukrait, így magas a GI, hőkezeléssel inaktiválták az enzimjeit, megölték a vitaminjait, szűréssel eltávolították belőle a rostokat.
Egy paleolit életmódot követő ember megeszi a gyümölcsöt ha éhes, és vizet iszik, ha szomjas.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 08:35:02

@Munyi cica:

Két link ajánlásokkal:

Közétkeztetőkre érvényes hatósági ajánlás 2011-ből. Ennek egy módosított változata lesz jogszabályi szintre emelve:
www.oeti.hu/download/1222-1-mell-ajanlas.pdf

Ajánlás felnőtt lakosság részére (benne vannak az egységek is):
www.oefi.hu/tap_feln.pdf

A helyzet az, hogy országonként vannak eltérések. Pl. a német tápanyagtáblázatomban a zöldségek adják a piramis első szintjét és a gabonák eggyel fentebb vannak. Az EFSA ajánlási rendszere is eltér némileg a magyartól.

Valaki2 2014.02.06. 08:53:54

@fordulo_bogyo:

"A BMI onmagaban nem tokeletes, "

Nem, valóban nem tökéletes, de maradva a saját példámnál: 180cm/72kilós BMI indexszel rendelkezőhöz képest egy 180cm 100 kilós ember +30 kg izomtömeggel rendelkezik, nos, ahogy elnéztem, nem ez a jellemző az USA-ban (mert ez nagyjából a profi testépítő kategória). Csak hogy arányokat nézzünk: ez 100 millió ember. Akik 30-as BMI-vel rendelkeznek. És van még 100 millió, aki csak túlsúlyos... és nem hiszem, hogy 200 millió iszonyatosan szegény ember lenne abban az országban...

Buza intoleráns: pont pár posttal feljebb lett linkelve egy tudományos cikk, ahol szépen kijött az, hogy a jelenlegi mérési módszerek, vagy legalábbis amit a kutatásban használtak, nem is tudják megállapítani a búza intoleranciát normálisan, simán lehet olyan, hogy a mérés eredményeképp nem kéne baja legyen az illetőnek, de ettől függetlenül mégis van. Megjegyzem: a glutén intolerancia (lisztérzékenység) és a búza intolerancia nem egészen azonos...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 08:55:05

@rebdelka:

Az a baj, hogy a burgonyát hámozzuk és hőkezeljük. A GI tényleg magas lehet, de nem megoldhatatlan probléma.

A szaponin nem tudom mióta lett ilyen rémséges valami, egy csomó gyógynövényt éppen ezért fogyasztunk köptetőként, nyákoldóként. Én nem tudok róla, hogy az édesgyökértől bárki meghalt volna.

Szendi is megénekelte a szaponint, teljesen egyértelmű, hogy a héj környezetében dúsul fel, a héj nélküli burgonya-készítményekben alig van:
www.tenyek-tevhitek.hu/burgonya.htm

"A burgonyák szaponin tartalma halálos is lehet, ha megfelelő mennyiségben a véráramba jut" - írja Szendi, csak ugyan számoljuk már ki, hogy mennyi héjas, nyers burgonyát kell fogyasztani ehhez?

A másik ilyen rémség a szolanin, de szerintem emiatt sem érdemes aggódni...

www.kfki.hu/~cheminfo/osztaly/eloadas/balinta.html

Valaki2 2014.02.06. 08:58:20

@Meleg Sándor: ez szerintem nagyon gáz. Nem látom sehol a minőségre való törekvést...

Valaki2 2014.02.06. 09:03:05

@Valaki2: A másik: kíváncsi lennék már valami kutatásra, hogy hogyan lehetséges az, hogy a világ lakosságának a 60%-a, aki nem fogyaszt tejet, nem törik darabokra, mint a ropi az állandóan emlegetett kalciumhiány miatt. Most ne jöjjünk azzal, hogy mert ott a sajt meg a kefír, kizárt dolognak tartom, hogy ezekben az országokban kétpofára zabálnák a hosszú erjesztési idejű sajtot, csak hogy ne legyenek kalcium hiányosak... erre itt beírják, hogy igyál meg naponta fél liter tejet... zseniális...

Munyi cica 2014.02.06. 09:03:21

@fordulo_bogyo:
Az a baj, hogy nem étrendbeli változás van, hanem már ez az alap: a szénhidrát.
"Bűnözik", pont azért tettem idézőjelbe, mert azért nem tartom akkora bűnnek. Ischler: hát egészségedre! (?)
Én nem javaslok semmilyen diétát...csak tapogatózok.

Munyi cica 2014.02.06. 09:05:03

Bocs, ezért a szörnyű linkért :DD

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 09:05:11

BMI

Nem tökéletes, de nem is arra találták ki, hogy univerzálisan lefedje minden ember testsúly-arányát. A legjobb az egyedi testzsír-mérés, na de ez azért nem adatok meg minden dietetikusnak sem :)

Viszont igen valószínűtlen, hogy az USA lakossága körében tömeges testépítés indult volna meg :D

"mit mi Magyarországon palonak hívunk, az lehet egészen más ahhoz képest, mint amit ti USA-ban paleoként kaptok"

Hát ez az egyik nagy gondom.

"a glutén intolerancia (lisztérzékenység) és a búza intolerancia nem egészen azonos"

Ez így van. A gabonákban vannak fajspecifikus fehérjék, amik allergizálhatnak. De egy búza-allergiás ehet más glutén-tartalmú élelmiszereket, egy glutén-érzékeny nem ehet. És a búza allergiások vérében tényleg nem lesz anti-gliadin antitest. de akkor nekik elegendő csak a búzát kiiktatni az étrendből, nem kell a többi gabonát, hüvelyest, tejterméket, stb.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 09:06:15

@Munyi cica:

Légyszi tegyél be közvetlen linket a képhez, a guglis mega-linkeket mellőzzük!

Munyi cica 2014.02.06. 09:15:26

@Meleg Sándor:
Köszönöm, most csak az elsőt néztem meg alaposabban, csak a gabona ajánlást adtam össze, átlagolva az ott javasol mennyiségeket, sacc per kb. kijött napi 57 dkg, csak gabonából (kenyér, zsemle, cereália, tészta a levesbe plusz köret, gabonaszelet, stb.) ehhez jön még mondjuk 20 dkg krumpli, ez nem sok? CH alap az egész.

Majd a másikat is elolvasom, most rohanok, köszi!:)

Munyi cica 2014.02.06. 09:19:16

@Meleg Sándor:
Mondom, bocsánat, béna voltam a képhez, de majd megtanulom, többet nem teszek ilyet!

Valaki2 2014.02.06. 09:19:33

Ez viszont egy érdekes cikk a calcium bevitel és a d vitamin kapcsolatáról:

ajcn.nutrition.org/content/88/2/541S.full

Valaki2 2014.02.06. 09:21:39

@Meleg Sándor:

a gond a következő. A búzán kívül marad az árpa meg a rozs. Árpát nagyjából sör formájában lehet fogyasztani, rozs pedig megint csak necces, mert ugye a rozskenyérben is van búza, a rozsosban meg főleg az, ráadásul semmi nem garantálja, hogy nem szennyeződött búzával. Szóval lényegében NEM tud a szerencsétlen másik gabonafélét enni, még ha akar, akkor sem.

Munyi cica 2014.02.06. 09:22:34

@Meleg Sándor:
A második táblázatban már csak napi 21 dkg gabona van, de csak 1700 kcal, na ez még nekem sem elég, pedig annyit eszek, mint egy kismadár. Hol elég ez egy 80 kg-os férfinak?

Valaki2 2014.02.06. 09:23:13

A másik, ami nem tetszik, az az, hogy mivel nincsenek szűrve az emberek, és az emberek kb. 30%-a tejcukor érzékeny, ezért a tejet nyomatni orrba-szájba mint "egészséges" dolog, ez bűn... egyszerűen túl nagy az esély arra, hogy valakinek kárt okozzunk így ebben a formában.

Valaki2 2014.02.06. 09:32:58

@Munyi cica: és ehhez még jön a fehérje, meg a zsír. :)

A másik meg az, hogy általános ökölszabályokat próbálunk alkalmazni, amik nagy tömegű emberre általában jók, csak amikor bejön az a kérdés, hogy XY miért nem fogy, vagy miért nem hízik, akkor jön a csúnya meglepetés, hogy ezek az átlagszámok nagyon komolyan tudnak ingadozni.

rebdelka 2014.02.06. 09:42:02

@Valaki2: Ráadásul csak figyeljétek meg, alig van olyan élelmiszer a polcokon, amibe bele ne csempésznének valami tejszármazékot (tejpor, savópor, tejcukor, tejfehérje stb ). Olyan ételekre gondolok, amiknél nem is feltételezzük, hogy van benne, pl. kenyerek, húskészítmények, filteres tea. ????
Szerintem ez már a horror kategória.

Valaki2 2014.02.06. 09:45:00

@rebdelka: Igy van. Nekem is nagyon kell figyelnem, még husokba is szoktak rakni különböző tejszármazékokat. Ennek fényében nagyon neccesnek érzem, hogy a paleot ekézzük, miközben a fentebb linkelt két dokumentum vagy 1000x problémásabb, mint a legbénább módon összerakott paleolit rendszer.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 11:10:02

@Valaki2:

"az emberek kb. 30%-a tejcukor érzékeny, ezért a tejet nyomatni orrba-szájba mint "egészséges" dolog, ez bűn"

Ez azért árnyaltabb az ajánlásban: mert napi 0,5 liter tej, illetve ennek megfelelő kalciumot tartalmazó (akár laktózmentes) tejterméket kell fogyasztani. A 0,5 liter tejet is általában bontani szoktuk, hogy 2,5-3,5 dl tej, a többi meg túró, sajt, stb.

A laktózérzékenységnek vannak átmeneti formái (csökkent laktáz aktivitás), hogy pl. kis mennyiségű tej nem okoz panaszt.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 11:15:26

@Munyi cica:

Ha az 1.700 kcal-os mintaétrendre gondolsz, az egy 80 kg-os embernek semmiképpen sem elég :)

Ez az ajánlás általános tendenciákat fogalmaz meg, ebből egy egyedi étrendig van némi munka még.

Sajnos ez egy 2004-es anyag, lenne mit frissíteni rajta (pl. halfogyasztás).

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 11:20:54

@rebdelka:

"alig van olyan élelmiszer a polcokon, amibe bele ne csempésznének valami tejszármazékot"

Ez általános probléma. A tej/tejszármazékok, gabona/gabonaszármazékok, szója általánosan használt segédanyagok az élelmiszeriparban. Nem csak a paleósoknak gond, hanem minden étel-allergiásnak is.

De ehhez talán segítség lehet ez az oldal:

www.taplalekallergia.hu/

Vannak évente frissített terméklisták is.

Ja, és ezt éppen a budapesti dietetika tanszék munkatársai csinálják! :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 11:33:28

@Valaki2:

"a fentebb linkelt két dokumentum vagy 1000x problémásabb, mint a legbénább módon összerakott paleolit rendszer."

A közétkeztetési ajánlásról annyit, hogy az nem lakossági felhasználásra, hanem élelmezésvezetőknek, dietetikusoknak készült.

A Rodler féle ajánlás is 10 éves, ráférne egy alapos ráncfelvarrás, vannak benne módosításra szoruló kijelentések, de nem gondolom olyan vészesnek. pl. a cukorral elég határozottan leszámol. A fő gond az, hogy nincs egy korrekt online változata, amivel lehetne egyéni szintre lehozni az ajánlás általános elveit.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 11:38:32

De találtam valami érdekeset, egy dietetikus kollegina 2008-as munkája glikémiás terhelés ügyben...

phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/fajcsakzsuzsanna.m.pdf

Valaki2 2014.02.06. 12:05:16

@Meleg Sándor: ezt nem igazán értem. A közétkeztetésben végül nem az embereket étkeztetik???

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 12:54:22

@Valaki2:

Igen. De a konkrét megvalósuló étrend és az ajánlás között kb. olyan a viszony, mint egy ház és a tervrajz között. Lehet látni, hogy ház lesz belőle, de azért mégsem ugyanaz... vagy valami ilyesmi.

Valaki2 2014.02.06. 13:12:34

@Meleg Sándor: azért azt érzed, hogy ez a példa kicsit sántít :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.06. 13:15:06

@Valaki2:

Igen érzem, de jobb költői kép most nem jutott eszembe. De gondolom azért látszik, mit akartam vele mondani?

fordulo_bogyo 2014.02.06. 13:37:02

@rebdelka: "hogy talán nincs benne annyi hozzáadott cukor, de feltárták benne a gyümölcs cukrait, így magas a GI, hőkezeléssel inaktiválták az enzimjeit, megölték a vitaminjait, szűréssel eltávolították belőle a rostokat."

- hasonlitsd a coca colahoz, a malnaszorphoz, a limonadehoz, es mas kepet kapsz rola
- nincs benne hozzaadott cukor
- nem tudom ertelmeznia cukor feltarasat, oldva van a cukora gyumolcsben is, a gyumolcsleben is
- rostos nararancslet szoktam venni (with pulp)
- az enzimeket valoban inaktivaltak a pasztorozes soran - de ennek semmi taplalkozasi kovetkezmenye nincs (erdemes lenne megbeszelni, rengeteg tevhit van a taplalkozassal elfogyasztott enzimek kapcsan. Roviden: a gyomorsav es a pepszin ugyis inaktivalja, lebontja oket)
- bizonyos vitaminok mennyisege valoban csokkenhet a hokezeles soran, peldaul a C vitamin meglehetosen hoerzekeny, de a narancsleben a hokezeles utan is meg jelentos adag marad.

A paleoloit ember csak nyaron es osszel evett gyumolcsot. En egesz evben.

Valaki2 2014.02.06. 13:45:43

@fordulo_bogyo: megint az a gond, hogy a nálatok található gyümölcslének nevezett cucc az teljesen más, mint ami itt van.

Paleolit: hagyjuk már az ősemberes példát, mert a paleolit nem az ősemberről szól (függetlenül attól, hogy mit ír a wikipédia)

Valaki2 2014.02.06. 13:50:47

@Meleg Sándor: nekem továbbra sem tetszik. Nem mutat egy rendszert, nem foglalkozik a minőséggel, darab-darab kalória-kalória alapon van összerakva. Ha ezt jelenti a modern dietetika, akkor inkább 100x a paleo minden hibájával együtt.

rebdelka 2014.02.06. 13:59:21

„Amikor a szemek alatt már észrevehető duzzanatok, táskák alakulnak ki, akkor nagy valószínűséggel a kiválasztó szervek elégtelen működése lehet az ok. A nagy mennyiségű szénhidrát, főleg a finomított cukrok közvetve okozhatják ezt, hiszen a vér cukortartalmának megnövekedését a szervezet inzulin válaszreakciója követi, és ez a többletinzulin a test különböző pontjain stresszimpulzusként jelenik meg. Befolyásolja a máj, a vese sőt, a pajzsmirigy működését, alulműködés léphet fel, ami közvetve az összes belső elválasztású mirigyre is hatással van. Természetesen a szénhidrátbevitel visszafogása mellett olyan nyomelemekkel, vitaminokkal, amelyek elősegítik a sejtszintű megújulást, lehet ezt a tünetet is enyhíteni. Nagyon hasznos például a szelén, vagy a D-vitamin fogyasztása” – magyarázza dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont endokrinológus főorvosa.

Ezt most olvastam a neten, ugyan a bőr szépsége a téma, de igen csak passzol a mi kis vitánkhoz.

fordulo_bogyo 2014.02.06. 14:00:03

@Valaki2: A paleo neve a paleolit korra utal, es alapelve, hogy azt egyuk amit a korai ember evett.
Tevednek?
Kerlek ird meg szerinted mi a paleo etrend, es mi az elve, ha ne a fenti?

rebdelka 2014.02.06. 14:04:07

@fordulo_bogyo:
Akármilyen gyümölcslé, csak ártasz magadnak vele. Felesleges szénhidrátterhelés, mikor csak szomjas vagy. Ha nekem nem hiszel, kérdezd meg Sándort. Akár a feltárt cukrokról is. :)

Valaki2 2014.02.06. 14:24:10

@fordulo_bogyo: A paleolit név egy teljesen rossz névadása egy olyan étrendnek, ami alapvetően azt a célt szolgálja, hogy egy one-size-fits-all táplálkozási AJÁNLÁST adjon a nyugati társadalomban élőknek. Az étrendj alapja a modern kutatási eredmények felhasználása, kombinálva a természeti népek étrendjéről tanultakkal, és nyakonöntve egy kis mammutburgeres ökörséggel (ez a paleolitos hülyeség). Éredmes átolvasni szendi könyveit, vagy a blogját, ott nagyon sok cikket lehet találni.

A magam részéről úgy látom, hogy ez igazából egy csökkentett szénhidrát tartalmú diéta, ami néhány alapvető megszorítást tesz. Ezek a következőek: gabonafélék, tej, finomított cukor, hüvelyesek száműzése. Ezzel két irányból támad: az egyik a nálatok organikusnak nevezett élelmiszerek étrendbe való bevitele, hiszen lényegében otthon kell magának főznie az embernek, a boltban kapható előrecsomagolt, csak bedobom a mikróba és kész élelmiszerek helyett. A másik a szénhidrát mennyiségének drasztikus visszavétele: ha nem ehetsz búzát, akkor nem fogsz muffint zabálni, amivel nem fogsz cukrot bevinni, ami nem fogja szétlőni a normális inzulinválaszodat. Ha kidobja a tejet, akkor ezzel csak magyarországon az emberek 30%-nak jót tesz, mert hiába tudjuk, hogy az emberek ekkora része lehet laktózintoleráns, nekik csak egy kis %-a tudja magáról. A hüvelyesek tiltása már csak extra, ettől azért nagyon sok ember puffad. A krumplival és a rizzsel nem értek egészen egyet, de ugyanúgy az inzulinlöketek
ellen hat.

fordulo_bogyo 2014.02.06. 16:05:18

@rebdelka: "Akármilyen gyümölcslé, csak ártasz magadnak vele."

A gyumolcs az egeszseges taplalek, ha a turmixgepben peppe/leve alakitom, akkor art? Ne mondd!

"Felesleges szénhidrátterhelés, mikor csak szomjas vagy."

Aha! Es ha ehes is vagyok?
Ha epp eveztem negyven percet, 400 egettem kaloriat, akkor egy 110 kalorias narancsle az art?

"Ha nekem nem hiszel, kérdezd meg Sándort. Akár a feltárt cukrokról is. :)"

Miert ot kerdezzem, a te allitasod alatamasztasara, Te allitottal valamit, teged kerdezlek: mi az a feltart cukor.
Miben kulonbozik a megragva lenyelt narancs a turmixgepben levesitettol?
Tenyleg hasznos az elso es karos a masodik?

"A paleolit név egy teljesen rossz névadás..."
Egyetertunk. De hat igy neveztek el es alapelvkent azzal indokoljak...

Ha azt mondod, hogy szenhidratot korlatozzunk, arrol meg tudsz gyozni. Ha azt mondod, hogy az osember miatt: kinevetlek.

"Ezek a következőek: gabonafélék, tej, finomított cukor, hüvelyesek száműzése. Ezzel két irányból támad: az egyik a nálatok organikusnak nevezett élelmiszerek étrendbe való bevitele,"

felreertes, az orgonikus az amit magyarorszagob bio-nak neveznek

"hiszen lényegében otthon kell magának főznie az embernek, a boltban kapható előrecsomagolt, csak bedobom a mikróba és kész élelmiszerek helyett."

Azt hiszem egyre terjed a paleo keszetel is, tevedek?

De miert nem eleg azt javasolni, hogy minel kevesbe feldolgozott eleliszert fogyassz? Minek ehhez a korulmenyeskedes?

"A másik a szénhidrát mennyiségének drasztikus visszavétele: ha nem ehetsz búzát, akkor nem fogsz muffint zabálni, amivel nem fogsz cukrot bevinni, ami nem fogja szétlőni a normális inzulinválaszodat."

Mar megint korulmenyeskedes. tudod mit? Ugy gonddolom, hogy ez, amit te gondolsz rola, ez csak belemagyarazas.

Ha valaki azt akarja javasolni, hogy kevesebb szenhidratot fogyasszak, miert nem azt mondja es bizza ram, hogy melyiket szenhidratforrast valasztom?

A mez ugye belefer a paleoba? 98%-a tiszta cukor. :-(

"Ha kidobja a tejet, akkor ezzel csak magyarországon az emberek 30%-nak jót tesz, mert hiába tudjuk, hogy az emberek ekkora része lehet laktózintoleráns, nekik csak egy kis %-a tudja magáról."

A 60%-tol meg elvesz egy ertekes taplalekforrast, amit vagy tud potolni, vagy nem.
Ha a laktoz a baj, akkor tejtermekeket miert tiltja amikben nincs laktoz? Csak, mert egyszeru, primitv embereknek irtak, akik nem tudjak szetismerni a tejet a sajtol a tejszint a kefirtol?

"A hüvelyesek tiltása már csak extra, ettől azért nagyon sok ember puffad."

Es aki nem puffad tole attol miert tiltjak?
Miert nem lehet azt mondani, hogy aki puffad valamitol, aki allergias valamire, aki nem tud emeszteni avalamit, az azt a konkret dolgot kerulje?
A tobbi meg miert ne elvezne?

"A krumplival és a rizzsel nem értek egészen egyet, de ugyanúgy az inzulinlöketek
ellen hat."

A barna rizs is, a vadrizs is?
Mi a helyzet a kukoricaval?

Ugy latom, hogy te a paleo egyes elemeit probalod mentegetni, amik elemenkent mas mas bizonyos emberek szamara elonyosek, es ezen az alapon mindenkinek az egeszet ajanlani.

Valaki2 2014.02.06. 20:30:34

@fordulo_bogyo: Nem olvastad el az elején, amit írtam. A one-size-fit-all megoldás részt. Ugyanez a gond, amit a blog szerzője is előad.

Hogy majd akkor az emberek milliói szépen elmennek gasztróshoz, aki szépen kiméri, hogy mennyi kalóriát fogyaszt alapban az adott ember szervezete, megnézi, mi a célja, mennyi a pénze, elküldi vagy 4-5 vizsgálatra, ezután összeállít számára egy tökéletes étrendet, amit az adott egyedre szabnak. Igen, ezzel egyetértek, egy tökéletes világban ez történik. De. A mostani, csak magát igen szarul érzőkre épülő egészségügyben jelenleg 3-4 hónapos várólisták vannak. Az, hogy egy gasztrós téged visszaellenőrizzen az állami rendszerben, annak az esélye úgy a 0-val egyenlő. Egyszerűen az nincs megoldva, hogy az embereket 18 éves korukban laktózra és esetleg ételintoleranciára szűrjék. Sőt, még a nyavajás tüdőszűrőre sem mennek el az emberek. Ez a mai realitás. Nem csak nálunk, globális szinten.

Közben meg iszonyatosan sok cukorbeteg, ételallergiás, és kövér ember van. Erre a problémára nem lehet egyedi megoldásokat adni, hanem tömegmegoldás kell. Az látszik, hogy a mostani rendszer nem jó, az is látszik, hogy egyre többen próbálják ki a paleot, és meglepő módon ez működik, fenntartható módon. Ez itt a lényeg, aki kipróbálja, az hamar észreveszi az életminőségében előálló javulást, és ezért tartja is az étrendet, mert érzi, hogy ez neki jó. Hogy miért működik, az nyilván egy összetett kérdés, ezt érdemes vizsgálni, van benne egyrészt logika (mint írtam, csak úgy látszik nehéz megérteni), van mögötte marketing, van mögötte valamennyi tudományos eredmény, és van mögötte idiotizmus (ééén is mammutot eszem)

Az, hogy egyél kevesebb finomított cukrot, meg úgy általában egyél kevesebb szénhidrátot, egy baromira nem működő rendszer. Egyszerűen nem megy, az emberek elolvassák, jó, akkor nem eszek több finomított cukrot, és bedob egy újabb porcukor nélküli fornettit.

Úgyhogy innentől kezdve lehet azt mondani, hogy ezt most miért, miért csak annak, miért nem a másiknak, de sok értelme nincs. Ez nem egy kötelező rendszer, ajánlások vannak, nem kell megfogadnia senkinek.

Mindezt úgy mondom, hogy én laktóz és búzaintoleráns vagyok, de pl. krumplit és rizst eszem, de pl. a szüleim jórészt paleoznak, és pl. a reflux, amivel az orvosok semmit nem tudtak kezdeni, elmúlt, a túlsúly lecsökkent, gyógyszerekből kevesebb kell, stb.

fordulo_bogyo 2014.02.06. 20:41:12

@Valaki2: Tehat a paleo azoknak buta kover cukerbetegeknek valo egyszerusites, altalanositas, akik laktoz- es buzaintoleransak is egyszerre.
OK, bar szerintem meg ok is ehetnenek huvelyeseket es laktozmentes tejtermeket.

Szeretnem hinni, hogy vannak olyanok is, akik nem egyerre koverek es butak es cukorbetegek es laktozintoleransak, es buzaintoleransak.

Nekik valami mast lehetne ajanlani.

A kaloriakhoz es egeybekhez nem kell szakemberhez menni, lehet magadnak is szamolni, ha epp arra vagysz.
www.myfitnesspal.com/
Amugy meg egy merleget megnezni magad alatt minden reggel, es tobbet, vagy kevesebbet enni a merleg visszajelzese szerint.

Valaki2 2014.02.06. 22:19:52

@fordulo_bogyo: Oké, várom akkor az alternatívákat. De tényleg. Tessék mutatni egy olyan rendszert, amiben magából a rendszerből adódik a csökkkentett kalóriamennyiség és minőségbeli drasztikus javulás.

fordulo_bogyo 2014.02.06. 22:25:34

@Valaki2: A paleobol adodik a csokkentett kaloriamennyiseg?
A zsir a legtomenyebb kaloriaforras...

Egyszeruen, ha kizarsz bizonyos eteleket, de masok mennyiseget nem korlatozod, akkor a kaloriamennyiseget nem korlatoztad.

A minoseg sem javul attol, hogy bizonyos eteleket/alapanyagokat kizarsz.

fordulo_bogyo 2014.02.06. 22:26:25

Erdekes hir, egy kiserlet:

www.nydailynews.com/life-style/health/twin-doctors-experiment-low-fat-low-sugar-diets-article-1.1597066

Egy ikerpar egyike egy honapig nem evett semmi szenhidratot, a masik nem evett semmi zsirt.

Valaki2 2014.02.06. 22:39:32

@fordulo_bogyo: A minőség attól javul, hogy a gabona kizárásával az alapvető "élelemnek" gondolt kaják repülnek az étrendedből. Ezek a sütik, a fornetti félék, a napi fél kiló fehér kenyér, nasik, és egyéb vackok... ez az, amit ma egy átlagember eszik, ezt látod, amikor bemész a tescoba. Ja, te nem, mert te usa-ban vásárolsz. Ahol van 100 millió iszonyatosan kövér ember...

Miért ökörség ez a kisérlet? Mondjuk kezdjük azzal, hogy mi történik, ha kivesszük teljesen a szénhidrátot. A 0 szénhidrát bevitel nem a "low-carb" kategória, hanem az ökörség kategória. Nem tudom, hányszor kell még belinkelnem, de tessék:

www.tesztoszteron.hu/emagazin_05_126_Szenhidrat.php

Mi lesz, ha nem visz be napi 50-100 gramm szénhidrátot?

"Tehát a szénhidrát élettani szükséglete nulla, de a protein mennyiségétől függően a gyakorlati minimum valahol 50 g (azoknak, akik bírják a ketózist) és 100-120 gramm között van (ha nem bírod a ketózist: tompaság, letargia, stb.) Hangsúlyozom, hogy ezek nem ajánlott mennyiségek, csak gyakorlati minimális értékekként használom őket. "

Innentől kezdve nagyon ügyes a kisérlet, mert bemutatta azt, amit eddig is tudtunk...

fordulo_bogyo 2014.02.07. 00:08:40

@Valaki2: " A minőség attól javul, hogy a gabona kizárásával az alapvető "élelemnek" gondolt kaják repülnek az étrendedből."

Bocs, de egy teljes kiorlesu, olajos magvakkal dusitott kenyer az miert baj, ha ketnaponta egy szeletet megeszel?

Csak azert, mert van aki naponta fel kilot megeszik? Javul a taplalkozasom, ha azt kihagyom?

Tenyleg csak a nagyon butaknak, primitiveknek valo a paleo.

A kiserlet szerintem nagyon erdekes volt, es tanulsagos.
Ismersz ilyen kiserletet a paleo valamelyik valtozataval (mert ugye nincs egyseges paleo, sokfele ertelmezese van ugyanolyan neven)?

"Mondjuk kezdjük azzal, hogy mi történik, ha kivesszük teljesen a szénhidrátot."

Volt aki azt irta korabban, hogy az embernek nincs szuksege szenhidratra. Itt ezt teszteltek. Bosszant? Megertem.

Valaki2 2014.02.07. 07:31:47

@fordulo_bogyo:

tehát: 1, egy rakás ember van, aki napi fél kiló kenyeret eszik. Te nem. 30 feletti BMI-s indexed van? Nem? Nagyon jó. 100 millió honfitársadnak igen. Másik 100 milliónak meg csak 25-ös. Ez itt a gond.

Szénhidrát: de jó lenne, ha elolvasnád azt a cikket, amit linkeltem. Nem, az embernek nincs "szüksége" szénhidrátra, anélkül is túlél. Hogy hogyan, azt látható mind a cikkből, mind a kisérletből. Sehol nem olvastam azt, hogy a paleo low-carb ÚGY, hogy 0-ra csökkenti a szénhidrát mennyiséget. Ha úgy gondolod, hogy ez lenne, kérlek mutass rá egy könyvben, ahol ezt ajánlják, és akkor mea culpa.

rebdelka 2014.02.07. 07:57:57

@Valaki2: Szerintem ne bosszankodj "fordulo bogyo" beírásain. Egyértelmű provokatőr, vagy ahogy mostanában a neten hívják őket - troll, csak jól álcázza magát.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.07. 08:01:28

@Valaki2:

"Egyszerűen az nincs megoldva, hogy az embereket 18 éves korukban laktózra és esetleg ételintoleranciára szűrjék. Sőt, még a nyavajás tüdőszűrőre sem mennek el az emberek. Ez a mai realitás."

Ez két probléma. 1) A létező magyar egészségügy gondja. 2) A magyar lakosság nemlétező egészségtudatos magatartása.
Most mondjam azt, hogy 3 éve próbálok rábeszélni egy paleós ismerősömet, hogy egy nyomorult glutén-tesztet csináltasson magán, mert a tünetei alapján valószínűleg glutén-érzékeny? Eredmény: 0.

"Közben meg iszonyatosan sok cukorbeteg, ételallergiás, és kövér ember van."

Ezek után nem csodálkozom. Nem akarok sztereotípiákat vetíteni, de lehetne.

"Ez itt a lényeg, aki kipróbálja, az hamar észreveszi az életminőségében előálló javulást, és ezért tartja is az étrendet, mert érzi, hogy ez neki jó."

Tehát van egy kövér ember, aki inkább kipróbál zsinórban egy csomó igéretes diétát, majd ha megunbja, akkor vált. Egyszer eljut a paleóhoz és akkor kitör a világbéke? Hmm.

"Hogy miért működik, az nyilván egy összetett kérdés, ezt érdemes vizsgálni, van benne egyrészt logika"

Hogy miért működik azt kutatásokkal már tisztázták: a kieső szénhidrát elvisz egy csomó energiát ez étrendből, a maradék szénhidrát alacsony glikémiás indexű. Kevés a telített zsír, sok a rost. Következő cikkben lesz két tanulmány, amiben majd ezt bemutatom.
Nem mondtam, hogy a paleóban logika. Van. A legnagyobb gond, hogy mindenre ugyanazt az ajánlást teszi érvényessé.

"Egyszerűen nem megy, az emberek elolvassák, jó, akkor nem eszek több finomított cukrot, és bedob egy újabb porcukor nélküli fornettit."

Ez az ember hibája és nem az étrenddé.

"Ezek a sütik, a fornetti félék, a napi fél kiló fehér kenyér, nasik, és egyéb vackok..."

Nem kötelező ezeket enni és nem kötelező ennyit enni. Nem mellesleg akik eddig nyomták a formetti féléket meg az egyéb vackokat, azok a paleóban is elkezdenek nasikat előállítani és azt fogják tolni. Ezért van a neten a paleo-sütékból annyi recept, mint minden másból összesen együtt.

"Sehol nem olvastam azt, hogy a paleo low-carb ÚGY, hogy 0-ra csökkenti a szénhidrát mennyiséget."

Tóth Csaba paleoketogén étrendje. Majdnem 0 a szénhidrát. Jó, ez nem mainstream paleo, de mégiscsak ide sorolja magát.

rebdelka 2014.02.07. 08:02:30

@fordulo_bogyo: "Tenyleg csak a nagyon butaknak, primitiveknek valo a paleo."

Köszönjük neked ezt a vitát előrelendítő, objektív tényeket tartalmazó érvet. Tényleg sokat segített. :)

Munyi cica 2014.02.07. 08:44:12

@Meleg Sándor:
Köszönöm, Sándor a mintaétrendeket, és azt is, hogy helyet adsz a blogodban ennek a vitának.

Munyi cica 2014.02.07. 08:47:49

@fordulo_bogyo:
Jaj, ne nevettess már, ki az, aki a kenyérevők között csak kétnaponta fog megenni egy szeletke, szuper magvas kenyeret? Egyáltalán nem ez a trend. Eleve a nyakára penészedik, ha csak fél kilósat is vesz, vagy egyedülálló. Ha már valaki gabonát eszik, fog enni tésztát, rizst, kiflit, sütit, stb.

Munyi cica 2014.02.07. 08:53:31

@fordulo_bogyo:
"Tenyleg csak a nagyon butaknak, primitiveknek valo a paleo."
Hát igen, az a sok ezer ember, a világ sok országában mind hülye, primitív és buta,nem nézett utána semminek, csak vakon, süketen követ egy teljesen megalapozatlan eszmét. Szerinted.
Hiába is akarod megmenteni őket. Meg fognak gyógyulni egy csomó bajukból.
Kezded nagyon elragadtatni magad :(

Munyi cica 2014.02.07. 09:22:23

@Meleg Sándor:
"3 éve próbálok rábeszélni egy paleós ismerősömet, hogy egy nyomorult glutén-tesztet csináltasson magán, mert a tünetei alapján valószínűleg glutén-érzékeny?"
Bár ezt nem értem, ha paleós, akkor eleve nem eszik glutént, akkor minek csináltatni? Másrészt ha nem eszik, nem is értékelhető a teszt, mert nincs glutén, ami tüneteket vagy antitesteket produkálna, nem? Rosszul gondolom?

Valaki2 2014.02.07. 09:42:03

@Munyi cica: igen, ez utóbbi igaz. Glutén vizsgálathoz először visszaterhelik a glutént, és utána mérnek.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 09:59:28

@Munyi cica: ""Tenyleg csak a nagyon butaknak, primitiveknek valo a paleo."
Hát igen, az a sok ezer ember, a világ sok országában mind hülye, primitív és buta,nem nézett utána semminek, csak vakon, süketen követ egy teljesen megalapozatlan eszmét. Szerinted."

Nem enszerintem, hanem Valaki2 logikaja szerint. Elnezest, ha nem lett volna nyilvanvalo, en csak valaki2 gondoltmenetet vittem tovabb, o az, aki azzal probalja a paleot indokolni, hogy ezzel meg lehet menteni a buta kover beteg embert, azzal, hogy normalis etrendet ajanlasz neki, azzal nem lehet. Szerinte.

En csak sarkitottam, amit Valaki2 irt a paleo indoklasakent.

Elnezest, ha valakit megbantottam volna, nem az en gondolatom volt.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 10:08:25

@Munyi cica: "Bár ezt nem értem, ha paleós, akkor eleve nem eszik glutént, akkor minek csináltatni?"

talan mert akkor tudna, hogy a glutentertalmu etelt kell kerulnie, de ehetne tejtermeket, huvelyeseket...

"Másrészt ha nem eszik, nem is értékelhető a teszt, mert nincs glutén, ami tüneteket vagy antitesteket produkálna, nem? Rosszul gondolom?"

Tunete nincs, ha keruli a glutent, antitest van akkor is.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 10:15:30

@rebdelka: ""Tenyleg csak a nagyon butaknak, primitiveknek valo a paleo."

Köszönjük neked ezt a vitát előrelendítő, objektív tényeket tartalmazó érvet. Tényleg sokat segített. :)"

Vedd eszre kerlek, hogy csak Valaki2 erveit fogalmaztam meg sarkitva, hogy ramutassak, miert nem ertek vele egyet. O ervelt ugy, hogy az atlagember elhizott, buta, es beteg, ezert kell neki a paleo, normalis tanacs nem jo.

Valaki2 2014.02.07. 11:01:28

@fordulo_bogyo: Tünete nincs, ha kerüli a glutént, antitest akkor is van. Ez így részlegesen igaz.

Van, hogy van antitest, van, hogy nincs. Korábban linkeltünk egy kisérletet erről, kettős vak teszttel, ahol a páciensek rosszabbul voltak, a mérések alapján mégsem kellett volna rosszabbul lenniük. Szóval nem olyan egyszerű a helyzet.

Valaki2 2014.02.07. 11:04:21

@fordulo_bogyo: oké, várom a normális étrend tanácsokat. De komolyan. Olyat, ami megvalósítható nagy tömegekben, egyedi mérések nélkül, és drasztikusan fogja javítani az emberek egészségügyi állapotát.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.07. 13:21:10

@Munyi cica:

Azért, mert a glutén-érzékenységnél minimális mennyiségű glutén elegendő az immunválasz fenntartásához. Vagyis ha glutén-érzékeny és hébe-hóba eszik egy kis gabonát (vagy valamit, amiben van), akkor feleslegesen csinálja az egészet.

@Valaki2:

Ha hosszú ideig nem fogyaszt semmi glutént, akkor vizsgálat előtt visszateszik az étrendbe. Eliminációs étrendnél szokott lenni ilyen "ellenpróba" is, hogy ha a gluténmentes étrendre javul a tünet, akkor utána glutén visszaterhelése romlani kell.

Munyi cica 2014.02.07. 13:43:21

@fordulo_bogyo:
Ja, OK. akkor rendben :), csak amikor elkezdődik mások elmebeli képességeinek a boncolgatása, onnantól kezdve már elfajulhatnak a különben értelmes viták, és nem lesz értelme folytatni. Csak ezt szeretnénk elkerülni, mert különben nagyon érdekes itt ez az egész, és én tisztelem a tudásodat, de tiszteletre méltó lehet a paleósok tapasztalata is.

Valaki2 2014.02.07. 13:43:36

@Meleg Sándor: ez egy jó pont, mármint hogy igen, ha van lehetőség, akkor mérjen is, amennyiben van rá lehetőség.

Munyi cica 2014.02.07. 13:45:36

@fordulo_bogyo:
"talan mert akkor tudná, hogy a gluténtertalmu etelt kell kerulnie, de ehetne tejtermeket, huvelyeseket..."
De ehhez meg minek gluténteszt? :)) Tejtermékhez, hüvelyeshez....?

Munyi cica 2014.02.07. 13:49:10

@fordulo_bogyo:
"ha keruli a glutent, antitest van akkor is. "
Hát ez érdekes, ha nem is eszik provokáló anyagot, akkor is van immunválasz? biztos ez?
Pl. egy cöliákiás, aki már 10 éve nem evett semmi glutént, antitest termelődik nála? Akkor hogy állapítják meg, hogy betartja-e a diétát, és mitől van jobban?

Munyi cica 2014.02.07. 13:50:48

@Meleg Sándor:
Jó, rendes paleós nem eszik félre, meg aztán most "rendes" cöliákiás vagy csak gluténérzékeny...na mindegy is, csak úgy megütötte a szememet.
Persze, a visszavétel az kell, különben mit ér az egész.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 14:44:57

@Munyi cica: Immunvalasz (ami egy komplex folyamat) termeszetesen nincs.
De az ellenanyagok (immunglobulinok) az adott anyag ellen ott vannak a vereben. Ezen alapul az oeeszes vedooltas is, hogy ah egyszer valami ellen beindult egy immunvalasz, utana az ellenenyegok nem tunnek el.
Mennyiseguk csokken ha egyaltalan nem talalkozika szervezet az antigennel.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 15:02:16

@Munyi cica: ""Bár ezt nem értem, ha paleós, akkor eleve nem eszik glutént, akkor minek csináltatni?"

talan mert akkor tudna, hogy a glutentertalmu etelt kell kerulnie, de ehetne tejtermeket, huvelyeseket...

De ehhez meg minek gluténteszt? :)) Tejtermékhez, hüvelyeshez....?"

Arra gondoltam, hogy akkor tudna, hogy ezeket feleslegesen keruli.

Munyi cica 2014.02.07. 15:21:00

@fordulo_bogyo:
Ja, értem az ellenanyagot, köszönöm.

"akkor tudna, hogy ezeket feleslegesen keruli. "
Ja, igen, igazad van, bár ezeket meg más miatt nem eszi (kazein, lektin, stb.) még ha kijönne is, h. gluténérzékenyj, ezeket akkor is kerülné :))

fordulo_bogyo 2014.02.07. 17:15:50

@Munyi cica: Igazad van, ha valaki egyeni valasztasa miatt bizonyos eteleket kerul, akkor nem erdekes, hogy azokra allergias, vagy intolerans-e.

En csak az ellen ervelek, hogy ezeket altalanos etrendi tanacskent allitsak be.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 17:27:51

@Valaki2: "oké, várom a normális étrend tanácsokat. De komolyan. Olyat, ami megvalósítható nagy tömegekben, egyedi mérések nélkül, és drasztikusan fogja javítani az emberek egészségügyi állapotát."

Nem szakmam, igy kontarkodni fogok.

Ket GYmassal osszefuggo kerdes:
-mit egyen?
-mennyit egyen?

En azt javasonlnam egy egeszseges embernek, hogy minel valtozatosabban taplalkozzon, a leheto legtobbfele etelt fogyassza, es ne vigye tulzasba egyik etelcsoport fogyasztasat sem.
A japanban tanult elv: minel sokszinubb legyen minden etkezesed, kulonbozo szinu eteleket fogyassz egy etkezes soran.
Reszesitese elonyben a kevesse feldolgozott elelmiszereket (whole foods), egyen sok zoldseget, gyumolcsot. Kerulje az "ures" kaloriakat (tiszta szenhidrat, tiszta zsir/olaj).

Mennyiseg: Annyit fogyasszon az egeszseges testsuly fenntartasahoz szukseges, ne tobbet, ne kevesebbet. Ertelemszeruen, ha tulsulyos, akkor csokkentse, ha tul sovany akkor pedig novelje a mennyiseget a kivant testsuly elereseig.
A mennyiseg az illeto koratol, nemetol, testmeretetol, fizikai aktivitasatol fuggoen szeles hatarok kozott valtozik.

En nem tiltanam egyetlen elelemiszercsoport fogyasztasat sem.

Mi errol a paleosok es mi a szakember velemenye?

Munyi cica 2014.02.07. 20:33:10

@fordulo_bogyo:
"En csak az ellen ervelek, hogy ezeket altalanos etrendi tanacskent allitsak be. "
Jó, hát lehet, hogy ebben igazad van, kétnaponta egy szelet jóféle kenyérke biztosan nem fog senkit megölni, de: épp most olvastam, hogy Mo-on évi 73 kg kenyeret plusz 13 kg péksüteményt fogyasztunk, ideértve a csecsemőket és paleósokat :DD is, akik ugye, nem esznek, tehát fejenként, naponta kb. 25 dkg jön ki, ehhez jön még a napi tészta, rizs, pizza, süti, egyéb cereália. Tehát: sok gabonát eszünk. plusz még a krumpli, ch-nak.

Az elveid jók, amiket leírtál, de Te is írod, hogy "egészséges" embernek....Hát, tökéletesen egészséges ember nem olyan túl sok van.
Meg hát nagyon fontos (lenne) a tudatosság, önkontroll, ami megint csak hiánycikk, nálunk is,Amerikában is.
A tiltásról pl. itt egy írás, gondolom, nem fog tetszeni, ill. millió hibát találsz benne, de azért belinkelem :)
Mivel pl. a gluténnek állítólag 6 hónap kell, mire kiürül a szervezetből, addig még kifejti romboló hatását, MINDENKINÉL. (én nem tudom, hogy biztos igaz-e, de ezt olvastam).

paleomedicina.com/hu/blog/2013/01/atereszto-bel-szindroma-absz-mindent-visz-a-kronikus-civilizacios-betegsegek-korokaban

fordulo_bogyo 2014.02.07. 21:31:06

@Munyi cica: A doktor ur atnezethette volna irasat valakivel, aki tud helyesen irni. :-)
Ma egy blogban kommentalni, mas egy cikket publikalni.

Ugy velem, kicsit (nagyon) egyoldaluan latja ahelyzetet az idezett cikk. Es elegg osszecsapott iras, ha nem sertodsz meg miatta.

Miert kene a glutennek 6 honap? Nem halmozodik az fel sehol.

A tudatossaggal, az onkontrollal (illetve hianyaval) egyetertunk, de ez minden etrendi javaslatnal egyforman szerepet jatszik, legyen az paleo, lugosito, vercsoport alapu, szetvalaszto, feng sui vagy eppen dietetikus altal javasolt etrend.

fordulo_bogyo 2014.02.07. 21:38:47

@Munyi cica: "Az elveid jók, amiket leírtál, de Te is írod, hogy "egészséges" embernek....Hát, tökéletesen egészséges ember nem olyan túl sok van."

Ok, de csak az olyan betegseg eseten kell ezt megvaltoztatni, ami konkretan egy-egy taplalekkal kapcsolatos, es abban az esetben is csak azt a konkret taplalekot kellene kerulni, vagy korlatozni szerintem.

Valaki2 2014.02.07. 21:57:02

@fordulo_bogyo: ez egy jó kérdés, de a lisztérzékenyeknél is fél évről írnak, amennyi idő alatt kiűrül a szervezetből. Kicsit utánaolvasva valójában arról van szó, hogy 6-9 hónap kell ahhoz, amíg a bélbolyhok regenerálódnak.

Ettől függetlenül van egy másik gonosz dolog, az az áteresztő bél szindróma, aminek fogalmam sincs, mennyi lehet a gyógyulási ideje, de simán lehet az is fél év...

scdlifestyle.com/2010/03/the-scd-diet-and-leaky-gut-syndrome/

Ez egy másik cikk, ahol a tanácsok nagyon hasonlóak ahhoz az étrendhez, amit a paleo is javasol. Lehet, hogy áteresztő bél szindróma sokkal gyakoribb lenne, mint gondoljuk?

fordulo_bogyo 2014.02.07. 22:03:24

@Valaki2: "Kicsit utánaolvasva valójában arról van szó, hogy 6-9 hónap kell ahhoz, amíg a bélbolyhok regenerálódnak."

Ez sokkal konnyenbben elkepzelheto.

Munyi cica 2014.02.08. 14:40:05

@fordulo_bogyo:
Dehhhogy sértődök, abban igazad van, hogy nem lehet minden betegséget egy mumusnak tulajdonítani :). És a helyesírás: na ezen már régebben is kiborultam párszor, inkább nem is mondok semmit....teljesen igazad van.
Jó, hát a glutén akkor nem felhalmozódik, hanem ahogy Valaki2 is írta, a bélbolyhok regenerálódnak.

Azért ez az ÁBSZ megérne egy misét, ez tényleg lehet, hogy olyan gyakori és fontos/súlyos dolog , ahogy TCS beállítja? Mit tudsz erről?
Jó lenne Sándort (SÁNDOR, ez neked szól :)) rávenni, hogy erről is írjon majd, már ha jártas egy kicsit a témában vagy érdekli a dolog.
Más téma, arról is van szó a paleóban, hogy:
"mind a gabonák, mind a tejtermékek tudnak függőséget okozni, ópiátszerű anyagok szabadulnak fel" hát nem tudom, ha valaki tud egy normális linket adni, örülnék.

fordulo_bogyo 2014.02.08. 15:14:55

@Munyi cica: ""mind a gabonák, mind a tejtermékek tudnak függőséget okozni, ópiátszerű anyagok szabadulnak fel" hát nem tudom,"

Meg a csokolade, meg a szex, meg a sport, meg a muelvezet, meg minden, ami jolesik... es ez nem baj.
Opiat, vagy endorfin...

kiindulasnak talan jo ez, es az aljan leveo hivatkozasok:
en.wikipedia.org/wiki/Endorphins

mellesleg a gabonakra es tejtermekekre ugy altalaban azt hiszem nem igazan jellemzo... mondjuk egy pekmester friss ropogos illatos alkotasa, vagy egy erett inyenc sajt (majndem leirtam, milyen illattal, de oncenzura ;-), hatha fiatalkoruak is olvassak... )

fordulo_bogyo 2014.02.08. 15:24:08

@Munyi cica: "Azért ez az ÁBSZ megérne egy misét, ez tényleg lehet, hogy olyan gyakori és fontos/súlyos dolog , ahogy TCS beállítja? Mit tudsz erről?"

Szinte semmit, de elgondolkoztato, hogy egy sulyos tunetekkel jaro kor hogyan marad eszrevetlen?

Munyi cica 2014.02.08. 20:37:15

@fordulo_bogyo:
Köszi mindent, még olvasom :), hát akkor azért érzem olyan jól magam egy kiadós mozgás után :)
Sajt: szeretem a büdös sajtot, Romadur meg ilyenek...

ÁBSZ: igen, lehet.
Azért a többiek véleményére/tudására is kíváncsi lennék.

Munyi cica 2014.02.08. 20:49:14

Hát pl. itt olvastam róla, persze nem kívánom, hogy belemélyedjetek, csak probléma a családban ez dolog, azért is érdekel:
www.freeacnebook.com/constipation.htm

www.waiworld.com/waidiet/twd-diet.html

fordulo_bogyo 2015.02.03. 17:18:44

Uj hira paleo etrendrol, Norbi es Szendi kozos paleo vallakozasba fognak.
www.tenyek-tevhitek.hu/van-egy-almunk-eljon-a-nap-amikor-a-paleo-lesz-a-legtobb-ember-etrendje.htm

"A paleo alapelve, hogy mit NE együnk." irja a profeta.

Ugy tunik, hogy Norbiek bizonyos polcairol leveszik a tiltott eteleket (atteszik mas polcra), es mar kesz is a paleo reszleg:

"Az Update elkülönített polcokon fogja árulni paleo termékeit. Fokozatosan bővülő lesz a kínálat, és a cél az, hogy akiket eddig nem ért el a paleo, azokkal megismertetni és megszerettetni ezt az életmódot. Annak fényében, hogy hány ember egészsége fog javulni ezáltal, érdektelen, hogy ez egyesek szemében "kompromisszumos" paleónak számít. Nincs "igazi" paleo. A paleo alapelve, hogy mit NE együnk."

Ez is erdekes:
"mi is, ő is úgy gondolta, hogy jó paleót csak komoly szakemberek irányításával lehet és érdemes csinálnia. A fejlesztési és gyártási folyamatban mi szakmai és minőségi kontrollként vagyunk jelen, szerződésünkben benne foglaltatik, hogy csak általunk jóváhagyott és ellenőrzött termék kerülhet "Garantált paleo" néven piacra."

Szakemberek: Szendi Gabor pszihologus es Mezei Elmira aki ket eves kepzesben vett reszt itt:
www.plaskett-international.com/ (magaert beszel, nem is kommentalom)
süti beállítások módosítása