Testkontroll
2014. február 21. írta: Meleg Sándor

Testkontroll

Az alternatív étrendekről szóló sorozatomat talán a Testkontrollal kellett volna kezdenem. Ez az étrend indította hazánkban az alternatív divatétrendek sorát, s amit a Testkontroll és a kapcsolódó mozgalom felmutatott, arra a mintára épül nagyon sok alternatív étrend. De ami késik, nem múlik, így hát nézzük meg, mit érdemes tudni erről az irányzatról.

testkontroll.jpgNagy sláger a 90-es évekből.

TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS

Miközben a Testkontroll témában kutattam, rá kellett döbbennem, hogy egy hosszabb cikket megérdemelne az alternatív étrendek hőskora is. Meglepőnek tűnhet, de tőlünk nyugatra (különösen az USA területén) az alternatív filozófiai, életviteli irányzatok mindig is virágoztak. Ha elindulunk visszafelé az időben, az folyamatosan találkozhatunk azokkal a személyekkel, mozgalmakkal, elméletekkel, melyek a Testkontrollnak szerves előzményeit adják. Ha mégis egy kezdő pontot meg kell adnunk, akkor egy William Howard Hay (1866-1940) nevű orvosig kell visszalépnünk.  Hay krónikus vesegyulladásban (Bright-kór) szenvedett, saját egészségi állapotán kísérletezve hozta létre étrendi ajánlását, ehhez megadva természetesen a megfelelő elméleti kereteket is. Hay 1927 és 1946 között 6 könyvet adott ki a témában, ezeket mai napig újra kiadják és az alternatív étrendek egy csoportjának kötelező elméleti alapjait adja. Hay rendszerében már szerepelt az ételek szétválasztásának elve és a sav-bázis egyensúly elmélete is.

A következő nagy jelentőségű előfutár Herbert M. Shelton (1895-1985), aki mai fogalmaink szerint természetgyógyászként tevékenykedett az 1920-as évektől. Ő alkotta meg 1939-ben azt a „Természetes Hygiénia” néven (vagy orthopátia) futó rendszert, ami visszaköszön a Testkontroll könyvekben. Ez a koncepció szintén nem előzmények nélküli, egyes elemeiben 1880-ig visszakövethető. A vegetáriánus, nyerskosztos irányzat, illetve a szakaszos böjt (intermittent fasting) gondolata ebből az irányzatból érkezett a Testkontroll világába.

Harvey és Marilyn Diamond tartalmilag újat nem igazán alkotott, a korábban már létező rendszerekből, elvekből, elméletekből összeállítottak egy újabbat és a saját nevük alatt „piacra dobták”. Amit viszont nagyon eltaláltak, az éppen ez volt: a Fit for Life mozgalom professzionálisan használt bizonyos marketing eszközöket, technikákat, s míg elődeit (a Hay-féle rendszert kivéve) a feledés homálya nyelte el, a Diamond házaspár műve 20 éve képes talpon maradni az alternatív irányzatok igen erős mezőnyében.

Az első könyv 1985-ben jelent meg Fit for Life címen, majd jött a sorozat többi tagja: Fit for Life II (1989), Fit for Life: A New Beginning (2001), Fit for Life Not Fat For Life (2003), Living Without Pain (2007).

Hazánkban 1990-ben, a nyugat felé nyitás első hullámait meglovagolva jelent meg a Testkontroll, s az amerikai megjelenéstől alig lemaradva itt volt a Testkontroll 2 is 1992-ben. Ezt számos receptkönyv és kiegészítés követte: van már Testkontroll és vércsoport diéta (2003), Testkontroll vegetáriánusoknak és még sok egyéb variáció. Ma már nem ez az irányzat a legnépszerűbb, de számos elemében jelen van és hat az emberek gondolkodására.

testkontroll2.jpgÉs itt a nagy sikerű folytatás.

A SIKER TITKA

A Testkontroll egyfajta állatorvosi ló a maga kategóriájában, s bár a táplálkozás-élettani szempontból kitérőt jelent, megéri egy pár gondolat erejéig áttekinteni a „Testkontroll-jelenség” elemeit:

A Testkontroll egy természetesebb és egészségesebb életmódot hirdetett, szemben az aktuálisan „egészségtelennek” kikiáltott életvitellel szemben. Nyilvánvalóan az, aki szeretne tenni valamit az egészsége megőrzése, helyreállítása érdekében, nyitottá válik minden olyan elgondolásra, ami sikerrel kecsegtet a gyógyulás, a jó közérzet, a hosszú és boldog élet vonatkozásában.

A Testkontroll követhető alternatív rendszert alkotott. A Testkontroll nagy előnye volt, hogy alternatívát nyújtott azoknak, akik hiányolták az életmóddal kapcsolatos rendszerezett iránymutatást, de egyben elutasították a hivatalos, konvencionális életmód-rendszereket (ebben nagy szerepe volt a 90-es évek társadalmi átalakulásának is).

A Testkontroll laikusoknak is érthető, tudományosnak ható érvelésre épült és egyben mégis valami újat ígért. A 90-es években ez a stílus is újdonságnak számított, egyszerűen hiányoztak a széles körben közérthető (vagy annak tűnő), mégis logikus felépítésű életviteli tanácsok. A könyvben szereplő állítások a legelemibb anatómiai, élettani, biokémiai ismeretekkel is szembefordultak, mégis hihetőek voltak annak köszönhetően, hogy szubjektív élményekkel, torzított tudományos adatokkal kerültek alátámasztásra.

Hazánk esetében fontos sikertényező volt, hogy a Testkontroll nyugatról jött. Mint korábban tiltott, elhallgatott tudás, különös erővel hatott a magyar társadalomban, mely ezekben az években rendkívüli éhséggel vetette rá magát minden gondolatra, ami nyugat felől érkezett. Ez a folyamat mára kissé átformálódott, de továbbra is készséggel bedőlünk a „messziről jött embereknek”.

A siker fontos eleme a személyes érintettség, a személyes tapasztalat átadása. Az egészségügy személytelenségével szemben könnyen érvényesült a személyes siker átélésének öröme, a „ha velem is megtörtént, veled is megtörténhet” reménykeltő érzése (erre született meg a GMH – Give Me Hope kifejezés). Ezt a sikerélményt könnyen kiemeli, túlhangsúlyozza a személytelen ellátórendszerrel szembeni harag és dac.

Ne feledkezzünk meg a „bestseller-effektusról”. Ha egy könyvet azzal hirdetnek, hogy „X millió példányban elkelt”, „Y kiadást megélt” és „Z nyelvre lefordított” művel van dolgunk, ezzel az adott rendszer sikerességét, megbízhatóságát sugallják. Lényegében ez egy öngerjesztő folyamat (azért veszik, mert sikeres és azért sikeres, mert sokan veszik), ennek sokszor semmi köze nincs adott könyv tartalmához. Maguk a forgalmazók is olyan trükkökkel élnek, ami korábban befutott sikerkönyvekhez kapcsol egy adott könyvet (hasonló cím, tartalmi kapcsolás, stb.).

Utólag visszaolvasva már meglepődtem, hogy már akkor komoly szerepet kapott az összeesküvés-elmélet a világot uraló monopóliumokról, a magányos, újító zsenit a köreiből kizáró szakmai szervezetekről, a lakosságot mérgező gonosz ipari társaságokról és az azok ellen folytatott hősies küzdelemről.

siker.jpgLényegében néhány egyszerű fogáson múlik egy étrend sikere. Ha ezek együtt vannak, szinte mindegy, mit írnak le a könyvben.

AZ ÉTREND ALAPELVEI

A Testkontroll igazi eklektikus építmény, számos teóriát, gondolatot, módszert gyúr össze egy rendszerré. De a jellegadó lényeg 4 fő pontban összefoglalható, a továbbiakban ezekkel foglalkozunk részletesebben:

  1. Együnk magas víztartalmú ételeket
  2. Helyes gyümölcsfogyasztás
  3. Az ételek megfelelő társítása/szétválasztása
  4. Az emberi test természetes ciklusaira való odafigyelés

Magas „víztartalmú” ételek fogyasztása

A szervezet folyadékháztartása az egyik alapvető tényezője az egészségnek, ezt a Testkontroll is hangsúlyozza. Az, hogy ebből milyen következtetésre jut, és milyen alapon, az már vitatható.

A Testkontroll szerint, mivel szervezetünk kb. 70% vizet tartalmaz, olyan élelmiszereket kell fogyasztanunk, melyek hasonló arányban tartalmaznak vizet. Az gondolat elmés, csak nem igaz. A Testkontroll figyelmen kívül hagyja, hogy a szervezetünk képes a saját vízháztartását szabályozni. A Testkontroll szerint „egyedül a zöldség és a gyümölcs számít magas víztartalmú ételnek, vagyis, a táplálékunknak 70%-ban zöldségből és gyümölcsből kellene állnia”. Itt már elgondolkodhat az ember, hogy lehet, hogy miért is nem számít magas víztartalmú ételnek a tej, a joghurt és a kefir (85-87% víz), vagy a hering (~70% víz) vagy a nyers bárányhús (~73%). A szerzők elég önkényesen kezelnek bizonyos tényeket.

Ételek társítása, szétválasztása

Ez a pont a Testkontroll rendszer legfontosabb elve, egyben a legproblémásabb is. Az első kritikus pont, hogy szét lehet-e választani a fehérje, zsír és szénhidrát fogyasztását? A fehérje, a zsír és a szénhidrát típusú tápanyagok együttes jelenléte szükséges az élethez, így az élelmiszerekben mindhárom egyszerre megtalálható, bár mennyiségében és arányaiban jelentős eltérés lehet.

Az második fontos kérdés, hogy szét kell-e választani a fehérje, zsír és szénhidrát fogyasztását? A tápanyagok szétválasztására épülő elmélet alapvetően szembefordul az anatómia, élettan vagy biokémia területén szerzett alapvető ismereteinkkel. A Testkontroll irodalom alapvető tételei között találunk ilyen mondatokat (a teljesség igénye nélkül):

„Márpedig fehérje és keményítő nem tud hatásosan megemésztődni, ha egyidejűleg tartózkodnak a gyomorban. Fehérje (beleértve mindenféle húst, halat, vagy bármilyen állati eredetű táplálékot), tej és tejtermék, továbbá az olajos magvak lebontásához savas emésztőnedvekre van szükség, viszont lúgos kémhatású emésztőnedvek kívántatnak olyan keményítőtartalmú ételek lebontásához, mint amilyen a sok különféle kenyér, tészta, gabona, gabonakészítmény, burgonya.” (Testkontroll 2, 44. oldal)

Az elgondolás radikálisan egyszerűsíti az emésztésről szóló ismereteket, az egész folyamatot a gyomorra koncentrálja, holott egy közel 7 méter hosszú, több száz négyzetméter felületű rendszerről beszélünk, amely funkcionálisan tagoltan működik, több segédszervvel támogatva és biokémiai folyamatok ezreit működteti. Természetesen nem várható el, hogy egy laikusoknak írt könyv szerzője részletesen tárgyaljon mindent, de talán az igen, hogy ne keverje össze a fehérje emésztéséhez szükséges, gyomorban termelődő sósavat a zsírok felszívódásában szerepet játszó, de az epében termelődő és a vékonybélbe kerülő epesavakkal. A szénhidrátok emésztése pedig nem pH függő, a vékonybélbe ömlő alkalikus emésztőnedv nem a szénhidrátok emészthetőségét javítja.

„Tudjuk, az ételnek mintegy három órát kéne a gyomorban tölteni, mielőtt a vékonybélbe továbbítódna. De ha emésztetlen marad, akkor nem továbbítódik, hanem ott helyben romlásnak indul.”(Testkontroll 2, 45.o.)

Az ételek többsége még szabad levegőn romlik meg 3 óra alatt. A „romlás” feltétele többnyire valamilyen mikroorganizmus (baktérium, gomba) jelenléte, ami elkezdi bontani a különböző tápanyagokat, ezt viszont jelentősen megnehezíti a gyomor erősen savas közege. Hacsak a gyomor sósav- vagy emésztőenzim-termelésével nincsenek komoly gondok, vagy nem akut étel-fertőzésről van szó, a gyomorban minimális mikroorganikus aktivitás tapasztalható, vagyis az étel nem tud bennünk megromlani (sem rothadni, sem erjedni). Ez akkor is így van, ha a szerzők szerint „kioperálták a józan eszemet”(42.o). Természetesen lehetne sorolni még a tudományosnak látszó, de valójában félrevezető állítások sorát, az ezt alátámasztó érveket (egyik kedvencem: a kihányt étel büdös, tehát rothadt), de a lényeget láttuk.

A harmadik kérdés, hogy a Testkontroll rendszere jól határozza meg a tápanyagcsoportokat? Erre a válasz határozottan NEM. A testkontroll rendszere a húsokat, halakat, tejtermékeket a fehérjékhez sorolja, de ha felütünk egy tápanyagtáblázatot, meglepődve látjuk, hogy a fehérjével azonos nagyságrendben (vagy még nagyobb mértékben) jelen van a zsír is. Pl. a sertéshús fehérjetartalma 15-20% között mozoghat, zsírtartalma 2-30% között ingadozik (húsrésztől és tartási körülményeitől függően). A különböző húskészítményeknél még szélesebb a szórás, a szinte zsírmentes sonkától a zsíros szalámiig terjedő választékot igen nehéz egységes kategóriaként kezelni.

A tej esetén a fehérje, a tejzsír és a szénhidrát (tejcukor) szinte fej-fej mellett áll (a 3,5%-os tejben 3,3 g fehérje, 3,5 g tejzsír és 4,8 g tejcukor van 100 grammban). Az erjesztett tejtermékekben (joghurt, kefir) a tejcukor-tartalom csökkentett, de ha már gyümölcsöt tartalmaznak (vagy hozzáadott cukrot), akkor a szénhidrát lesz a meghatározó tápanyag. A sajtféléknél vannak magas fehérje- és alacsony zsírtartalmúak és vannak kifejezetten zsíros sajtok alacsony fehérjetartalommal.

A gabonaféléket a Testkontroll szénhidrátként illeszti be az étrendbe. persze, ez a domináns tápanyag, de ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a gabonamagok, lisztek akár 10% feletti fehérjét is tartalmazhatnak (ez magasabb, mint egy kommersz felvágott fehérjetartalma).  A péksüteményekben is 5-10% fehérje van, ami részben a gabonából, részben a készítés során hozzáadott tejtermékekből ill. tojásból származik.

Az, hogy a zöldségek és gyümölcsök egyértelműen szénhidrát jellegű élelmiszerek lennének? Alapvetően igen, bár ebben elég széles a megoszlás. A legtöbb gyümölcs szénhidráttartalma messze elmarad a gabonaféléktől.  Azért ha avokádót szeretnénk enni, nem árt, ha tudjuk: 24%-os zsírtartalma mellett elhanyagolható (1% alatti) szénhidrátot tartalmaz.

testkontroll3.jpgÍgy néz ki egy ételtársítást szabályozó útmutató. Kattintásra nagyban is megtekinthető.

Az emberi test természetes ciklusaira való odafigyelés

A Testkontroll egyik fő pillére a ciklus-elmélet, ami lényegében egyfajta szakaszos böjt elképzelés. A gondolat egyszerű: a táplálékfelvételre kijelölt időszak a déli 12-től este 20 óráig terjedő időszak. 20 órától reggel 4 óráig a szervezet feldolgozza a felvett táplálékokat, majd onnantól délig a kiválasztó, méregtelenítő funkciók a meghatározóak. Emiatt a Testkontroll-követők délig csak gyümölcsöt fogyasztanak, mert ez terheli meg legkevésbé a szervezetet, komolyabb étkezésre a déltől 20 óráig terjedő időszakban van lehetőség. A tudomány  a ciklus-elméletet nem igazolta, hiszen minden élettani folyamatunk folyamatosan működik, s leginkább a szervezet aktuális terhelése határozza meg azok intenzitását.

A ciklus-elméletre támaszkodó életvitelt gyakorlati szempontból is érheti kritika:

  • A nagy energiaigényű tevékenységekhez, fizikai munkához, nagy koncentrációt igénylő feladatokhoz egyszerűen kihagyhatatlan a délelőtti időszakban a táplálékfelvétel.
  • A napi energia- és tápanyagbevitelt igen nehéz megfelelő minőségben biztosítani, ha a táplálékfelvételt mindössze egy 8 órás szakaszára korlátozzuk. Ez az időszak két főétkezésre (ebéd, vacsora) és 1-2 kis étkezésre (uzsonna, utóvacsora) elegendő. Kisebb (fogyókúrás) energiaszükségletnél elegendő lehet, komolyabb fizikai aktivitás esetén viszont nem.
  • Az elmélet figyelmen kívül hagyja, hogy minden embernek van egy egyéni életritmusa, amit jó esetben az étrendje is követ.

 

TESTKONTROLL ÉS AZ EGYES ÉLELMISZEREK

ZÖLDSÉGEK-GYÜMÖLCSÖK

A Testkontroll alapvetően vegetáriánus elveket követ, az étrend alapját a különböző zöldségek jelentik. Mi több, a növényi élelmiszerekben rejtőző víz valóságos csodákra képes:

„A zöldségben-gyümölcsben föllelhető víz ráadásul értékes előnyökkel is rendelkezik az egyszerű ivóvízzel szemben. Egyrészt ez a víz szállítja az értékes tápanyagokat, kioldja a vitaminokat és az ásványokat a táplálék rostjaiból, és elszállítja ezeket a testen belüli fölszívódáshoz a belek útján. Másrészt ugyanez a víz - miután leadta a tápanyagokat a szervezetnek - fölveszi és kiöblíti a testből a káros salakanyagokat.” (Testkontroll 2, 39.o.)

Ennek a mondatnak nyelvtanilag sem sok értelme van, biológiailag meg végképp.  Eleve, ha a zöldségben és gyümölcsben lévő vízről beszélünk, az nem tud „kioldani”, mert benne van a növényben. A vitamin és ásványi anyag is a sejtekben, kötött állapotban van, nem szabadon úszkál a vízben. Az, hogy hova közlekedik a víz a „belek útján”, már nekem nem volt egészen világos, ahogy az sem, hogy miért csak a növényi eredetű víznek van salaktalanító hatása, a csapvíznek, vagy az állati termékek víztartalmának miért nem.

A testkontroll rendszerében is megvan a lúgosítás, mert a „megfelelő ételtársításban fogyasztva minden nyers gyümölcs és nyers zöldség lúgos”, ezen belül is a leglúgosabb a zeller. Miért? Mert megszünteti a gyomorégést.

A zöldségek és gyümölcsök fogyasztása lehetőleg nyersen vagy minimális hőkezeléssel történjen:

„A főzés rontja az étel minőségét. Nemcsak a betegségre fogékonyabb belső állapot kialakításában ludas, de sok kutatómunka tanúsága szerint maga is betegségeket fejleszthet ki. A főzés az eredeti tápanyagoknak vagy 85%-át elbontja. Megöl csaknem minden enzimet, hisz azok igen érzékenyek a hőre. Nehezen, vagy alig emészthetővé alakítja át a fehérjék építőköveit, az aminosavakat.” (Testkontroll 2)

Valójában ennek szinte csak az ellenkezője az igaz. A főzés jobban emészthetővé teszi a tápanyagokat, általában véve hozzáférhetőbbé teszi azokat az emésztő enzimeink számra. A főzés nem hogy nem okoz betegséget, de a hőkezelés révén az esetleges betegséget okozó mikroorganizmusok többsége is elpusztul. A főzés nem „bontja el” a tápanyagokat, mert ha igaz lenne, akkor a végén fazékban nem sok mindent találnánk, a tápanyagok vízgőz és szén-dioxid formájában elpárolognának. Az enzim-aktivitás tényleg csökken, de ez a szervezet emésztését nem nehezíti. A fehérjék pedig éppen jobban emészthetőkké válnak, bár a főzéstől még nem bomlanak aminosavakra, az aminosavak meg végképp nem bomlanak tovább.

GABONA

A testkontroll a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztását javasolja, ezzel a tényszerűség szintjén egyet lehet érteni. A Testkontroll ellene van az ízesített, cukrozott gabonapelyheknek – valóban sokkal egészségesebb a cukrozatlan gabonapehely némi olajos mag és gyümölcs társaságában.

OLAJOS MAGVAK, NÖVÉNYI OLAJOK

Az olajos magvak, mint növényi eredetű élelmiszerek, szintén javasoltak a Testkontroll szerint. Eltekintve az ételtársításra vonatkozó rendelkezésektől a magvak fogyasztására vonatkozó ajánlás elffogadható.

A növényi olajok fogyaszthatóak, természetesen a finomítatlan és nem hidrogénezett változatok. A margarin már tiltó listán van, mert „eltömíti a vérereket”. A Testkontroll könyvek még nem aknázták ki a transz-zsírsavakban rejlő rémhírkeltési potenciált, viszont vannak olyan remek mondatok a könyvben, hogy „szívbetegség megelőzésére a margarin legföljebb annyira alkalmas, mint a kés vérzéscsillapításra.”

TEJ ÉS TEJTERMÉKEK

A Testkontroll rendszere a tejfogyasztást sem támogatja. Az alapvetően fejlődéselméleti jellegű érvek mellet (a természetben ivarérett egyedek nem fogyasztanak tejet, legfőképpen más fajúak tejét nem), asz indusztriális állattartás és élelmiszer-feldolgozás káros hatásai is szerepelnek. A lényeg: a tej megbetegít. Sajnos itt is felbukkannak azok a mondatok, amik hiteltelenné teszik az egész ügyet: „a gyomorban megalvadt tejből csak a kicsapódott túró marad ott, egy roppant nehezen emészthető fehérje”(Testkontroll 2, 213.o.).

HÚS, BELSŐSÉGEK ÉS TOJÁS

A húsfogyasztással szembeni érvrendszer érdekes, az érvényes egészségügyi ajánlásokra is épít (koleszterinbevitel-csökkentése, rostok növelése – ez a húsmentességre érv a szerzők szerint). Aztán hivatkozik olyan kutatásokra, miszerint „az állati termékek magas víztartalma a magas vérnyomás kialakulásához is hozzájárul” – emlékszünk ugye, hogy ugyanez a víz a növényekben milyen áldásos volt?

A húsevés ellenében hozza érvként a húgysav okozta problémákat, bár azt már nem említi, hogy magas húgysavszint nem csak a húsevéstől alakulhat ki. Más esetekben egyszerűen közlik, hogy „az állati termékek rákot okoznak” (Testkontroll 2; 187.o.). Miért? Csak.

ÁLLATI EREDETŰ ZSIRADÉKOK

Mivel a Testkontroll az étrendben minimalizálja az állati eredetű élelmiszerek fogyasztását, az állati eredetű zsírbevitel is igen kevés. Még olyan luxust is megenged magának a rendszer, hogy a vaj fogyasztását engedélyezze, mert ez még mindig jobb, mint a margarin.

ÉDESÍTÉS KÉRDÉSE

A testkontroll a fehérített cukornak is ellensége. Önmagában ezt pozitívan is értékelhetnénk, hiszen a cukorfogyasztás komoly népegészségügyi problémák kockázati tényezője. Ami problémássá teszi az álláspontot, az az összeesküvés-elméletek, valamint a szubjektív élmények erőltetése.

ÉLVEZETI SZEREK

A Testkontroll alapvetően holisztikus egészségszemlélettel bír, a táplálkozás mellett számos más tényezőnek is komoly figyelmet szentel (és ez jó). A friss levegő, a napfény, a megfelelő testmozgás, a pihenés, a kellemes környezet, egészséges emberi kapcsolatok mind részét képezik a Testkontroll rendszerének. A Testkontroll keményen ellenzi a dohányzást, hangsúlyozva annak egészségügyi következményeit, de még a kávé és teafogyasztást is károsnak tartja.

 

ÉRTÉKELÉS

A Testkontroll rendszer felszínesen, végletesen leegyszerűsítve kezeli mind az ételek összetételét, mind az emberi szervezet működését. A könyvekben számtalan közhelyszerű valótlanság hemzseg, ezek külön-külön való cáfolata (még ha az sokszor egy mondatot igényel is) külön könyvet lehetne megtölteni. Meglepő, de a hazánkba az ezredforduló környékén tömegesen érkező egészségügyi mémek (mérgező margarin, káros élesztő (később candida), az édesítőszerek körüli pánik, élelmiszeripari összeesküvés-elméletek, a desztillált-víz fogyasztás) már mind megvannak nyomokban a Testkontroll első két kötetében.

Alapvető probléma, hogy az egészséges életmóddal kapcsolatos értékes és jó gondolatok keverednek a nyilvánvaló tévedésekkel, torzított információkkal, dühös vagdalkozásokkal a „hivatalos” dolgok ellen. Így a hiteltelen információk elfedik, elnyomják, értéktelenné teszik a rendszer egyébként pozitív elemeit is.

testkontroll4.jpgA Testkontroll rendszerében is vannak finom, egészséges ételek, de a felépített rendszerrel komoly gondok vannak (forrás).

AKKOR MIÉRT MŰKÖDIK? - MIÉRT, MŰKÖDIK?

Az elmélet kritikusainak gyakran vágnak vissza: de akkor miért működik? A világháló is tele van sikertörténetekkel, sokan állítják, hogy életüket jobbá tette a Testkontroll.

Alapvetően a Testkontroll alapján megvalósított étrend néhány területen közelebb áll a ma egészségesnek tartott étrendhez, mint átlag lakosság étrendje. Klinikai kísérletek igazolták, hogy az élelmiszerek szétválasztásán alapuló étrend azonos tápanyagtartalom mellett azonos egészségügyi hatásokkal (testsúlycsökkenés, vérnyomáscsökkenés, stb.) bír, mint a hagyományos, alacsony energiatartalmú „vegyes” étrend. A Testkontroll „elméleti alapja” sokoldalúan cáfolható, étrendjének pozitív hatásai (sokaknak meglepő módon) ugyanazokon az elvekre épülnek, mint a modern egészséges életmódról szóló útmutatók:

  • Az energia-bevitel jóval alacsonyabb. Ez részben a délelőtti étkezések kihagyása, részben a megválogatott alapanyagok miatt van. Az energia-bevitel mérséklése több szempontból is jó hatású lehet.
  • Az étrenden belül magasabb a zöldségek és gyümölcsök aránya, kisebb a húsfélék vagy a magas energiatartalmú élelmiszerek (pl. gabona) aránya, mennyisége. Az étrend megfelelő tartása esetén magasabb lehet egyes ásványi anyagok, vitaminok és rostanyagok bevitele, mint az átlag népességnél. A tejtermékek teljes kizárása problémás lehet, illetve a kombinált változatokban (pl. Testkontroll + vércsoport diéta) fennállhat egyes tápanyagok hiányának veszélye.
  • A nyersanyag-válogatás előnybe részesíti a természetes, nyers élelmiszereket a magas feldolgozottságú késztermékekkel szemben. Ez optimális esetben növeli az étel összetétele feletti kontrollt, és nagyon sok hozzáadott cukortól, zsírtól szabadulhatunk meg.
  • Az étrend kerüli a cukor bevitelét, amivel jelentős mennyiségű energiát „spórol” meg.
  • Az étrend időben ütemezett, összetételében szabályozott, a Testkontroll alapvetően komoly tervezést, nyersanyag és ételválogatást igényel. A válogatás szempontrendszere alapvetően az egészségesebb ételeknek, alapanyagoknak kedvez, feltéve, hogy az étrenddel szemben érvényesül némi józan észre épülő kritika.
  • Az eredeti Testkontroll nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a káros szokásokat (dohányzás, alkohol) kiiktassa az életmódból, hangsúlyozza a minőségi pihenés valamint a testmozgás (sport, jóga, torna) szerepét az egészségmegőrzésben. Ez utóbbi elem már a világháló található cikkekből „lekopott”, pedig jelentőségük alapján szerves részét kellene képezniük a rendszernek.

A Testkontroll egy olyan életmódrendszer, mely radikális életminőség-javulást ígért. A személytelen, iparosodott egészségüggyel és élelmiszer-iparral szemben egy természetközeli(nek vélt) rendszerre épít. Az étrend mellett nagyon fontos szerepe van az egészséges életmód sok más elemének is, ilyen megközelítésben hatását akár pozitívnak is tekinthetjük. Az külön kérdés, hogy az egészségtudatos életmód felé elinduló személyek egy jelentős része az alternatív életmód-tanácsok és módszerek világában ragadt.

A Testkontrollal szemben legkomolyabb kritika az elméleti alapokat illeti. Az ételek szétválasztásának pozitív hatásait klinikai körülmények között nem sikerült igazolni. A napi ciklussal kapcsolatos elvet sem a „hagyományos” gyógyító eljárások, sem a természetgyógyászat igazolják. Az elmélet alátámasztására felhozott érvek sok esetben ellentmondanak az anatómia, az élettan és a biokémia alapvető (igazolt) ismereteinek, és a táplálkozás területén is súlyos ismerethiányról tanúskodnak. A Testkontroll beépített a saját rendszerébe számos elavult, de jól hangzó tételt is,

A Testkontroll pozitív hatásai, tulajdonságai alapvetően nem az elméleti háttérből, hanem a kritizált „hivatalos” egészségügyi ajánlásokkal részben egyező étrend megvalósulásából fakadnak. A mérsékeltebb energia-bevitel, a hozzáadott cukrok és zsírok csökkentése, a sok zöldség és gyümölcs felelős számos pozitív egészségügyi hatásért. Megfelelő alkalmazás esetén az étrend követése egészségügyi kockázata a tartósan alacsony energia-bevitel, esetleges kalcium-hiány. Vegán változatoknál az állati fehérje (esszenciális aminosavak) hiánya, vashiány, B12 vitamin hiánya okozhat gondot. Kombinált változatokban további hiányállapotok előfordulására is számítani lehet, ez viszont általánosságban nehezen megítélhető.

 

Források

  1. H.Diamond, M Diamond: Testkontroll. Agykontroll Kft. 1990
  2. H.Diamond, M Diamond: Testkontroll 2. Agykontroll Kft. 1992
  3. Hammond, Cristopher J. - Vércsoportdiéta – Testkontrollal
  4. James J. Kenney: Fit For Life: Some Notes on the Book and Its Roots. URL: http://www.quackwatch.org/11Ind/fitforlife.html 
  5. Golay A, Allaz A, Ybarra J, Bianchi P, Saraiva S, Mensi N, Gomis R, de Tonnac N (2000). "Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets". Int. J. Obes. Relat. Metab. Disord. 24 (4): 492–496. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10805507

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr625814607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Munyi cica 2014.02.21. 20:14:38

Sándor!

De jó, hogy írtál erről! Tényleg nagy kedvenc és sláger volt, nekem is megvolt mind a két könyv,(az első odamaradt valakinél kölcsönbe :), jónevű orvos ajánlotta! ,a férjem azóta eszi reggel éhgyomorra a gyümölcsöt.
Még épp csak átfutni volt időm, de máris nagyon tetszik, köszi! :)
Egy (nekem)fontosat pont kihagytál, amikor a 4 pontot elemezni kezdted, a 2. a helyes gyümölcsfogyasztás elvét nem látom kirészletezve, pedig pont ez érdekel, mert mindenki köti az ebet a karóhoz, h. márpedig gyümölcsöt semmivel nem szabad együtt enni, én meg mindenfélével összeeszem, és nagyon jól érzem magam utána. Már azt hittem, velem van a hiba.
Írnál erről is?
De még jövök a kérdéseimmel, csak rendesen elolvasom :)

repecs 2014.02.22. 07:17:22

14éve 112kg ról 87kg re fogytam vele fél év alatt. -25kg

Ennyi.

Munyi cica 2014.02.22. 08:56:23

@repecs:
Na hallod, még jó hogy lehet vele fogyni,csak gyümölcs délelőtt? az már nagyon elvetemült, aki még ettől sem fogy.
Hála Istennek, nekem ilyen akciókra nincs, soha nem is volt szükségem.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.22. 08:58:51

@Munyi cica:

Röviden: gyümölcsöt szinte bármikor, bármivel. Önállóan kisétkezésekre szoktuk ajánlani (tízórai, uzsonna), de főétkezésekhez is mehet, akár a köret részeként is, vagy mint saláta.

A reggelire való önálló zöldség-gyümölcs azért lehet gond, mert nagyon alacsony az energia-bevitel. De ha pl. egy komolyabb, húsos-sajtos salátafélét csinál az ember belőle, már jobb a helyzet. De akkor ez már nem Testkontroll.

vizicsiklo 2014.02.22. 08:59:16

Szerintem az ilyen dolgoknak a nagyobbik része baromság és azért hatásos mégis, mert elsősorban az olyanokat kezdi el érdekelni, olyanok olvassák ezeket akik alapból iszonyú egészségtelenül élnek és emiatt betegek lesznek. Namos, az ilyen embereken már a legkisebb, de következetes életmód váltás is segíthet. Nem cigizik tovább, nem iszik tovább, nem zabál annyit, több gyümölcsöt eszik hús helyett stb., tehát ha ezeket a dolgokat leírnád egy A4-es papírra, akkor az ugyanennyire hatásos lenne...hókuszpókus nélkül. :D

Munyi cica 2014.02.22. 14:31:36

@Meleg Sándor:
Köszi. Hát éhen is halnék, ha magában kéne gyümölcsöt-zöldséget enni reggel.
Kenyérrel, tojással vagy sajttal, túróval szoktam a gyümölcsöt, akkor ez nem gond? Mert azt mondják, ugye a Testkontrollban,(meg néhány más helyen) hogy ettől erjedésnek indul a gyomorban, belekben, az ember szó szerint "alkoholt" gyárt a gyomrában? Meg hogy olyan a hatása, mintha alkoholizálnék? Ez hülyeség?

Még soha nem rúgtam be tőle :)Pedig a jó érett gyümölcsöket szeretem.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.23. 09:15:45

@Munyi cica:

A gyümölcsök esetében három "romlási" folyamat létezik. Az első a sejtek károsodása során felszabaduló enzimek munkájából származik, a második abból fakad, hogy a feltárt tápanyagok oxigénnel érintkeznek, ezek nem okoznak gondot.

A harmadik az, amit erjedésnek nevezünk, ehhez szükséges, hogy megfelelő baktériumok legyenek jelen. Erjedés során keletkezhet szén-dioxid, alkohol, ecetsav, vajsav, attól függően, hogy milyen baktériumokról van szó.

A gyümölcs erjedéséhez még megfelelő körülmények között is rengeteg idő kell (gondoljunk arra, hogy a mustnak is napok kellenek a tisztességes forráshoz), ennyit nem tartózkodik az emésztőrendszerben, hamarabb felszívódik. Ráadásul a gyomorban elég mostoha körülmények uralkodnak, finoman szólva sem kedvez az erjedésnek.

Ha nagyon sok édes gyümölcsöt eszük, akkor előfordulhat, hogy nem tud elég gyorsan felszívódni és vizet kötve magához gyorsan távozik a vastagbél felé, az ottani bélflóra nagy örömére. Ilyenkor előfordulhat némi gázképződés (ez lényegében szén-dioxid), de a vastagbél baktériumai sem termelnek alkoholt, így nem lehet lerészegedni (pedig a végbélből közvetlenül felszívódhatna a vérkeringésbe, nagyon kis mennyiséget is észrevennénk).

Szóval az érett gyümölcs fogyasztásától nem lehet lerészegedni.

Munyi cica 2014.02.23. 15:05:17

@Meleg Sándor:

Na, hát köszönöm, elég megnyugtató. És ha keményítővel ill. fehérjével fogyasztja az ember a gyümölcsöt, az sem baj, ugye?
Mert ez az alkoholgyártás-dolog, azt olvastam, hogy "a gyomorban alkohollá erjedő cukrokból és keményítőből származó alkohol" fejfájást okoz, alkotórészei között megtalálható a cefre és egyéb anyagok is." Na ez elég zavaros, szóval hogy nem olyan, mintha meginnánk egy pohár bort, hanem a cukrok és keményítők együttes hatása. És hogy még rosszabb, mint ha bort inna az ember.
Na mindegy, nekem az a lényeg, hogy ehetem-e büntetlenül a keményítőt a gyümölccsel?
Nem tudom, milyen kárt okozhatna.....
Semmit nem szoktam érezni.

Még a cikkhez: egyre viccesebben írsz. :))
Csak így tovább!
A Testkontroll c. könyvekben nekem sem tetszett az a szenzációhajhász stílus.

fordulo_bogyo 2014.02.23. 16:15:15

@Munyi cica: "Na mindegy, nekem az a lényeg, hogy ehetem-e büntetlenül a keményítőt a gyümölccsel?"

Igen.

Az egesz erjedeses-rothadasos eszme hulyeseg.
A bakteriumok atlagosan 30-60 percenkent, az elesztogombak 60-120 percenkent osztodnak testhomessekleten.

Sok ora-sok nap kell ahhoz, hogy megerjedjen, megrohadjon valami, meg akkor is, ha optimalisak hozza a korulmenyek.
Mennyi ido alatt erjed a must borra? Ugye nem par aora kell hozza, de meg csak nem is par nap...

Ehhez tegyuk hozza, hogy valtoznak a korulmenyek, a nyal lugos, a gyoor savas, a vekonyben megint lugos... az ehhez valo alkalmazkodas is idot igenyel.

Nincsen erjedes, nincsen rothatdas az emesztorendszerben.

A vastagbelben van bakterium es gomba szaporodas, de azt belfloranak nevezzuk, es fontos, eletfontossagu szerepe van az egeszsegunk fenntartasaban.

Munyi cica 2014.02.23. 21:30:24

@fordulo_bogyo:

Na, csakhogy előkerültél! :))
De jó!
Nagyon köszönöm, hogy írtál, már kezdtem azt hinni, velem van a baj, mert mindenhol azt fújják, hogy annak márpedig meg kell erjedni, és én már vagy 20 éve így eszem, de soha nem éreztem semmit, még csak nem is puffadok. Igaz, elég lassan eszem és nagyon mértékletesen, mindenből.
Néha kvaszt is csináltam, gyümölcsből, na ott tényleg lehet erjedés (ugye van, mit tudsz erről?) de a befőttes üvegben, mézzel és savóval indítva, de annyira nem jött be az íze...
Már kicsit cefre szerű, tényleg.

Tehát akkor az ételek szétválasztásának elve is hülyeség, ezek szerint.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 03:57:35

@Munyi cica: "Tehát akkor az ételek szétválasztásának elve is hülyeség, ezek szerint."

Ahogy a blog is irja az, hulyeseg.

Egyfelol ertelmetlen dolog, semmi biologiai, biokemiai, elettani alapja nincs.
Masfelol lehetetlen is, mert nincs olyan etel, ami csak szenhidrat, csak zsir vagy csak feherje lenne, (extrem esetyeket kiveve: az etolajat, tiszta allati zsirt, tisztitott cukrot es tisztitott kemenyitot).
Barmi amit a termeszetben talalsz, es feldolgozol, az kevereke a szenhidratoknak, feherjeknek, zsiroknak. Az aranyuk az ami elter.

Egy atlagos novenyevo allat, egy atlagos ragadozo allat, es plane egy atlagos mindenevo allat (pl ember) az evoluciojanak kezdete ota egyutt fogyasztotta a feherjet, szenhidratot es zsirt. Ehhez alkalmazkodott a biolgiaja.

mas:
Amikor kvaszt keszitesz, akkor erjesztesz, persze, termeszetesen, de nem a gyomrodban, nem a beleidben, hanem egy edenyben.
A kvasz keszitesehez 2-5 gramm elesztot (vagy kovaszt) hasznalsz (egy atlagos etelben ennek az ezredresze sem talalhato meg, azaz ezerszer lassabban erjedne magarol), es a kvaszt 3-4 napig erjeszted azzal a sok elesztovel. Meddig kene erjeszteni egy atlag etelt eleszto hozzaadasa nelkul, arra varva, hogy az ezeszer kevesebb eleszto elszaporodjon?

Egy megevett etel par orat tolt a gyomrodban. Kezdetben alig van benne erjeszto es/vagy rothaszto mikroorganizmius.
Raadasul olyan korulmenyek kozott, telik ez a par ora, ahol sem az erjedest, sem a rothadast okozo mikrobak nem kepesek szaporodni.

Nincs erjedes, nincs rothadas.

Teljes mertekben egyetertek a post irojaval.

Tekintelyerv kovetkezik: gyakorlo mikrobiologus vagyok, ilyen iranyu egyetemi vegzettseggel es sokeves szakmai tapasztalattal - de ne ezert hidd el nekem, ha akarod, tervezzunk kozosen egy kiserletet, probaljunk meg etelt erjeszteni vagy rothasztani a gyomornedvhez hasonlo korulmenyek kozott, elsosorban a pH ertekre gondolok.
Addig is egy gondolatkiserlet:
Megerjed vagy megrothad a savanyitott etel? Ugye nem. A savanyitas egy kivalo tartositasi (azaz rothadast es erjedest kizaro) eljaras.
A savanyitott etelek (kaposzta, uborka stb) pH erteke 4.6 alatti, pH 4 erteknel leall az erjedes, a fermentacio.
A gyormornedv pH erteke 1-3 kozotti, mivel a pH logaritmikus skala, a pH 3 az tiszszer, a pH 1 az ezerszer savasabb a pH 4-nel, ami mar kivaloan tartositja savanyitott elelmiszert.

Az a szomoru, hogy ezek az adatok a neten egy pillanat alatt elerhetoek, nem titokosak, csak kerdezni kell tudni, es utana osszerakni egy egyseges egessze a kapott valaszokat.

A valasz: a gyomorban nincs sem erjedes, sem rothadas. Mert az egeszseges gyomorra jellemzo pH ertek mellett ez nem lehetseges, az erjeszto es rothaszto mikrobak, meg ha jelen lennenek is, meg ha megennel tiz dekagramm elesztot a gyomolcs melle (ahogy en tettem gyerekkent), akkor sem erjesztene.
De raadasul nincsenek is jelen elegendo szamban erjeszto vagy rothaszto mikrobak.

Ket nagyon kemeny erv, amit vagy nem ismernek, vagy szandekosan figyelmen kivul hagynak, akik az emesztorendszerbeli rothadassal vagy erjedessel fenyegetoznek.

Bocs, az indulat most elragadott kisse. ;-)

Munyi cica 2014.02.24. 14:04:47

@fordulo_bogyo:

"Bocs, az indulat most elragadott kisse. ;-)"
Nagyon jól tette! :)
Köszönöm, hogy tisztába tetted nekem ezt a dolgot. Teljesen értem.
"nincs olyan etel, ami csak szenhidrat, csak zsir vagy csak feherje lenne, (extrem esetyeket kiveve: az etolajat, tiszta allati zsirt, tisztitott cukrot es tisztitott kemenyitot)."
ezen is már elgondolkodtam, és pont ide jutottam.
Minden természetes ételben van mind a 3 (na, talán a méz kivétel...)
Kvasz: persze, tudtam, hogy az edényben erjed :).
Az élesztős nem ízlett, de mézzel és savóval igen. És tényleg jó pár nap kellett neki.

Ezeket a PH értékeket meg nem is tudtam, vagy nem gondoltam rá. De jó, hogy elmondtad! Gyakran szoktam savanyítani, zöldséget, mindenfélét. Akkor elég kicsi intervallum van neki, ha 4,6 PH-tól 4-ig erjed csak. :)
"Megerjed vagy megrothad a savanyitott etel?"
A savanyított étel már erjedt (erjesztett) nem?

De mitől van az,ha mégis megromlik, pl. a boltban vett sav.káposzta? Vagy olyan nyálkás, penészes lesz a zöldség, ha itthon elrontok valamit? Levegő éri, vagy mi?
Mert abban igazad van, hogy nem romlik meg, de néha mégis :-). Biztos készítési hiba, valami nemkívánatos baci belekerül.

Na igen, "rohad a hús a belekben"- ettől én is falnak megyek. :(

Másik téma: írtad múltkor, hogy szoktál búzacsírát a joghurtodba tenni. Ezt a szárított, pelyhes, bolti változatot?
gyogyseged.hu/gabonafelek/natura/natura-etkezesi-buzacsira-500-g-2762.html

Régen én is sokat ettem, nagyon ízlett, de mióta "megtudtam", hogy a WGA milyen káros, nem merem enni :-(
www.greenmedinfo.com/toxic-ingredient/wheat-germ-agglutinin-wga
De még vagy 100 ilyen helyet tudnék, ahol szinte méregnek tartják.
Tényleg annyira ártalmas? A szárított éppen olyan hatásos, mint a friss? Most csíráztattam frisset, szépen fejlődik, a búzát is meg lehet enni vele együtt nyersen?
Hú, bocs, most nagyon sokat kérdeztem :(
Majd ha ráérsz....

Zb74 2014.02.24. 16:05:52

@Meleg Sándor: "A reggelire való önálló zöldség-gyümölcs azért lehet gond, mert nagyon alacsony az energia-bevitel."

Nem ez a legnagyobb baj vele (bár ez is), hanem az, hogy teljesen figyelmen kívül hagyja az emésztőrendszer működését. Ciklikusság ugyanis valóban van, csak nem olyan, amilyet a "testkontrollerek" leírnak.

Az éjszaka folyamán a máj által termelt epe az epehólyagban öt-, hat-, sőt, akár tízszeres mértékű koncentrálódáson megy keresztül. A reggeli során olyan ételt kell fogyasztani, megfelelő mennyiségben, amely nagy mértékű - 100%-hoz közelítő, de legalább 95%-os - epeürülést okoz. Zsiradékmentes reggelivel ezt gyakorlatilag lehetetlenség elérni! A zöldség (akár savanyúság formájában is) fontos része kell, hogy legyen a reggelinek, de szükség van megfelelő mennyiségű és minőségű zsírra/olajra és fehérjére is. Gyümölcs vagy egyéb magas szénhidráttartalmú élelmiszer is szerepelhet a reggeliben, de lehetőleg csak az étkezés végén.

Minderről bővebben dr. Légrády Péter belgyógyász Tojás, táplálkozás, egészség című könyvében lehet olvasni, amelyben a szerző közel két évtized alatt, több mint kétezer emberen elvégzett vizsgálatai tanulságait foglalja össze, elsősorban laikusok számára. (A Testkontrollt nagyon károsnak tartja.)

Elolvasható például itt: www.scribd.com/doc/56658776/Legrady-Peter-Tojas-taplalkozas-Egeszseg

Egyébként a doktor általánosságban is megfogalmazta szempontjait az egészséges táplálkozáshoz:

1. Legyen bôséges a reggeli, tartalmazzon a jó emésztôrendszeri muködéshez elegendô zsírt !
2. Legyen még egy kiadós étkezés a délután folyamán, szintén a jó muködéshez elegendô zsírtartalommal !
3. A bôséges étkezésekhez fogyasszunk sok savanyúságot vagy savanyú italt és sok rostot, illetve gyümölcsöt!
4. Az édességet (desszertet) közvetlenül a nagy étkezések utánra idôzítsük !
5. Legyen bôséges a napi folyadékfogyasztás (ásvány)víz, tej, gyümölcslé ajánlhatók, míg a cukrozott italokat, szörpöket kerüljük !
6. Legyen – ha szükséges – a vacsora kis mennyiségu: fôleg fehérjébôl álló, sok rosttal (salátával, gyümölccsel) – a lehetô legkevesebb szénhidráttal és zsírral !
7. Ne eszegessünk (nassoljunk) a nagy étkezések között !
8. Gyümölcsöt bôségesen fogyasszunk, lehetôleg a két nagy étkezés után !
9. A legbôségesebb étkezés se legyen több, mint amennyi jólesik – fokozatosan térjünk át a nagyobb étkezésekre!
10. Ne vigyünk be a szükségesnél több kalóriát ! – ha pedig mégis, akkor a többletet mozgással, sporttal dolgozzuk le!
11. Bármely étel egymást követô napokon való fogyasztása csökkenti a kiváltott inger erôsségét, ezért változatosan étkezzünk !
12. Ha csak tojás-ételt eszünk, akkor az legalább három tojásból álljon! – de semmiképp se gyakrabban mint másnaponta!

Érdemes volna a "Légrádiétát" is górcső alá venni dietetikusszemmel.

Zb74 2014.02.24. 17:12:13

@Zb74: Pontosítanám a fentieket annyiban, hogy csak az egyéb koncentrált szénhidrátforrásokra (pl. a mézre, gabonapelyhekre, cukrász- és péksüteményekre stb.) áll, hogy az étkezés végén, "desszertként" fogyasztandók. Friss gyümölcsöt elviekben bármikor ehetünk:

"A gyümölcscukor emésztôenzime a bélnyálkahártyában termelôdik, így a gyümölcsök emésztéséhez nem szükséges a hasnyálmirigy nedveinek segítsége. Ezért lehet bármikor gyümölcsöt fogyasztani – a nagyobb étkezések idôpontjától függetlenül –, ha a bélrendszer még nem károsodott." (Forrás: Légrády Péter - Tojás, táplálkozás, egészség, "Ax emésztőrendszer felépítése és működése" fejezet)

Ez nem változtat azon, hogy a reggeliben kellő mennyiségű zsírra/olajra (ehhez kapcsolódóan pedig savanyúságra) van szükség, mert az éjszaka folyamán a normális működés részeként "bekoncentrálódott" epének ki kell ürülnie az epehólyagból, amihez zsiradék kell!

fordulo_bogyo 2014.02.24. 17:27:19

@Zb74: ""A gyümölcscukor emésztôenzime a bélnyálkahártyában termelôdik, így a gyümölcsök emésztéséhez nem szükséges a hasnyálmirigy nedveinek segítsége. Ezért lehet bármikor gyümölcsöt fogyasztani – a nagyobb étkezések idôpontjától függetlenül –, ha a bélrendszer még nem károsodott."

1. a ket allitas kozott nincs oksagi osszefugges. Az emesztoenzim termelodesenek helye nem befolyasolja, hogy az adott taplalek mikor fogyaszthato.

2.En ugy tudom, hogy a fruktoz nem emesztodik a belcsatornaban, hanem kemiailag valtozatlan formaban felszivodik a vekonybelbol, eljut a majba, ahol "emesztesenek" elso lepese hogy foszforilalodik a fruktokinaz enzim vezgi ezt a lepest, majd kovetkezo lepesben a fruktoz-1-foszfatot az aldolaz nevu enzim kettehasitja... magyarul a kiindulo allitas teves, a masodik allitas igaz es nincs koztuk osszefugges.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 17:57:49

@Munyi cica: Olyasmi buzacsirat, csak epp a helyi boltban kaphato markat.

Erdekes, hogy a magyar nyelvben (is) a csira ket jelentessel bir:
egyfelol a magban levo kezdemenyt is csiranak nevezik (ez a buzcsira amit fogyasztok es mai a te linkeden is szerepel), masfelol a mar kicsiraztatott novenyket is csiranak nevezik (ebbol en idonkent lucernat, brokkolit, fokhagymat stb fogyasztok, mintegy zold salatakent).

Az elso az nem szaritott, az elev ilyen szaraz a magban, csak elkulonitik a mag tobbi reszetol es preselik.

A kicsiraztatott par napos (hetes?) buzanovenyket inkabb buzafu neven tartjak nyilban, nem tudom, erre godolsz-e, amikor "Most csíráztattam frisset, szépen fejlődik,".

A pH kapcsan felreerthetoen irtam, bocs. A kiindulasi pH olyan, amilyen az adott erjesztendo savanyitando nyersanyag, es 4-4.6 koze, vagy annal is alcsonyabb pH ertekre csokken.

A savanyitott etel megromlasa ketfele lehet:
- a savanyitas soran romlik meg, azelott szaporodik el benne rothaszto bakterium vagy penesz stb, mielott elrte volna a tartositashoz szukseges alacsony pH-t.
- a mar megsavanyitott etelben szaporodik el valami (ritka) savat turo mikroban, vagy inkabb arrol lehet szo, nem eleg savanyu az adott termek, ahhoz, hogy meggatolja a karos mikrobak szaporodasat. vagy nem ment vegig a fermentacio, vagy utolag lecsokkent a savassaga.

"A savanyított étel már erjedt (erjesztett) nem?"

Igen, illetve altalaban. Ha ecettel savanyitasz (pl ecetes uborka, akkor savanyitott, de nem erjesztett), masfelol, ha alkoholsan erjed akkor meg nem savanyu (pl bor, cefre, sor)...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.24. 18:36:39

@Zb74:

A Légrády könyvet anno olvastam, sőt meg is volt, de aztán kölcsön adtam és sosem láttam többé.

A 12 pontból a 11. szerintem vitatható. A kétnaponta 3 tojás azért soknak tűnik.

Az epe elválasztását nem csak csak a zsírok stimulálják, a vízben nem oldódó növényi rostok, egyes aromaanyagok is kiválthatnak epe-ürülést.

Dietetikai szempontból, amennyiben nincs komoly orvosi ellen-javallata, minden fő étkezésben kell, hogy legyen valamennyi zsiradék. Ez nem csak az epe ürülés miatt, hanem a zsírban oldódó vitaminok miatt is fontos.

Zb74 2014.02.24. 18:40:30

@fordulo_bogyo: "Az emesztoenzim termelodesenek helye nem befolyasolja, hogy az adott taplalek mikor fogyaszthato."

Az állítás arra vonatkozott, hogy a gyümölcs magában is fogyasztható-e, vagy csak étkezés részeként, más élelmiszerekkel együtt. A legtöbb ételfajta megemésztéséhez szükség van pl. a hasnyálmirigyben termelődő enzimekre is. Az epe- és hasnyálmirigy-vezeték alkotta közös csôrendszer közös záróizma nsgyobb mennyiségű cholecystokinin felszabadulása nyomán nyílik. "Viszont e történést nem minden ételalkotórész, azaz nem minden tápanyag, hanem csak a zsírok (vagy olajok) váltják ki megfelelô mértékben!" - írja erről Légrády. Vagyis a legtöbb ételfajtát (leegyszerűsítve) csak zsírok/olajok társaságában érdemes fogyasztani - tehát egy étkezés részeként. Hogy napi hány étkezés számít ideálisnak, az az emésztőrendszer működésének a jellegzetességeiből (pl. hogy az éjszaka folyamán termelődő epe bekoncentrálódik, a nappal termelődő viszont nem, stb.) viszonylag pontosan meghatározható: Légrády például az általa elvégzett több ezer vizsgálat alapján egy bőséges reggelit és egy kiadós délutáni "ebédet" tekintett ideálisnak; ebből következően vitába szállt a "sokszor keveset" dogma híveivel. A legtöbb táplálékot tehát vagy a reggeli, vagy a délutáni étkezés folyamán érdemes bevinni, máskor nem ajánlatos. A gyümölcs viszont - mivel megemésztéséhez nincs szükség a hasnyálmirigyben termelt enzimekre, így az epe- és hasnyálmirigy-vezeték alkotta közös csôrendszer közös záróizmának "kinyílására" sem - bármikor fogyasztható. (A szövegezésből arra következtetek, hogy amely gyümölcs a fruktóz mellett nagyobb mennyiségben tartalmaz egyéb emészthető szénhidrátot, pl. keményítőt is, arra a fenti állítás már nem érvényes. Vagyis ezeket éppúgy csak az étkezések alkalmával, "desszertként" érdemes fogyasztani, mint mondjuk piskótát.)

A 2. megjegyzésed vagy megszorítások nélkül igaz, és akkor Légrády tévedett abban, hogy a gyümölcscukor emésztőenzime a bélnyálkahártyában termelődik (ami elég meglepő tévedés lenne egy olyan embertől, akinek ez a szakterülete); vagy csak azokra az emberekre igaz, akiknek már károsodott a bélrendszerük - ez esetben viszont Légrády állítása nem kérdőjeleződik meg. Én mint laikus ezt nem tudom eldönteni.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.24. 18:40:34

@Munyi cica:

A greenmedinfo-val csak óvatosan. Nekem is jár a hírlevelük, időnként lazán beelőzik a naturahireket kamufaktorban.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.24. 18:47:16

@Zb74:

"Légrády például az általa elvégzett több ezer vizsgálat alapján egy bőséges reggelit és egy kiadós délutáni "ebédet" tekintett ideálisnak; ebből következően vitába szállt a "sokszor keveset" dogma híveivel."

Tegyük hozzá, hogy ő egy kiválasztott szempontot kutatott, s ez alapján kapta az eredményt.

"gyümölcscukor emésztőenzime a bélnyálkahártyában termelődik"

Olyan értelemben igaz lehet, hogy az oligo- vagy diszacharidok monoszachariddá bontását végző enzim termelése történhet a bélnyálkahártyában. A különböző monoszacharidok (glükóz, fruktóz, stb.) viszont a sejten belüli anyagcserében bomlanak le.

Zb74 2014.02.24. 18:57:33

@Meleg Sándor: "a vízben nem oldódó növényi rostok, egyes aromaanyagok is kiválthatnak epe-ürülést"

A kérdés az, hogy milyen mértékűt. Légrády szerint egyfajta konszenzus van abban, hogy 50%-os epeürülés már jó hatásfokúnak mondható, ő viszont a saját vizsgálatai alapján arra jutott, hogy a reggeli étkezéskor legalább 95%-os mértékű epeürülés kívánatos, különben épp az epesav legkoncentrálabb része marad az epehólyagban, ami hosszú távon akár epekőhöz is vezethet. (Leírja ugyanakkor azt is, hogy akinél már *kialakult* egy kisebb epekő, annál a "máj-eperendszer csökkent muködésének a (normalizálásig történô!) fokozása, azaz az epehólyag minél teljesebb, naponkénti kiürítése [...] tilos!")

"A Légrády könyvet anno olvastam, sőt meg is volt, de aztán kölcsön adtam és sosem láttam többé."

Fenn van teljes egészében a neten. Többek között az általam adott linken is. De megvan Szamos Miklós oldalán is, aki a betege volt:
www.szamosmiklos.hu/tojaskonyv/ Ebben a változatban csak az a kényelmetlen, hogy minden fejezet elolvasása után vissza kell ugrani a tartalomjegyzékre. Ill. az ábrák nem töltődnek be valamilyen okból kifolyólag.

Tényleg érdekelne, mit gondol róla dietetikusszemmel.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 19:01:19

@Meleg Sándor: ""gyümölcscukor emésztőenzime a bélnyálkahártyában termelődik"

Olyan értelemben igaz lehet, hogy az oligo- vagy diszacharidok monoszachariddá bontását végző enzim termelése történhet a bélnyálkahártyában."

Bocs a biokemikus azt mondja, hogy a gyumolcscukor = fruktoz, egy monoszacharid, azaz az allitas teves.
A szacharos bontoenzimevel keverte ossze a szerzo, ahogy te is irod. Ez szakmai tevedes.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.24. 19:15:08

@Zb74:

"A kérdés az, hogy milyen mértékűt."

Olyan mértékűt, hogy az epebetegek jó része komoly görcsöt produkál olyan élelmiszerekre, amikben nincs mérhető mennyiségű zsír (pl. káposztafélék).

Közben megtaláltam a könyvét online én is. Újra fogom olvasni.

@fordulo_bogyo:

Pontosan, a dietetikus is így gondolja :)

Zb74 2014.02.24. 19:38:27

@Meleg Sándor: Akkor kezdhetünk reménykedni, hogy lesz belőle poszt ;-)

Munyi cica 2014.02.24. 19:49:18

@fordulo_bogyo:
Ja igen, igazad van, az nem szárított, csak a leválasztott rész.
Igen, amit én csináltam (kivételesen, mert nem szoktam), maga a mag, kicsíráztatva, később lesz belőle búzafű (de addigra megeszem :).
Olyan, mint amit a legalsó képen látsz:
www.edenkert.hu/elet-mod/megeheztel/csirakert-a-fiokban-eletmod-egeszseg/1833/
ilyesmit szoktál akkor te is, salátának.

Köszi, amit a savanyításról írsz, teljesen logikus, érthető, és kb. így szokott lenni, gondolom, nem elég tisztán dolgoztam, vagy belepottyan valami, stb.
A bolti meg....:(, az lehet, ahogy írod, nem megy végig a savanyítás, stb.

Még a búzacsíra, mint "káros" anyag:
"many healthy societies consume products made from grains. In fact, it can be argued that the cultivation of grains made civilization possible and opened the door for mankind to live long and comfortable lives. Problems occur when we are cruel to our grains—when we fractionate them into bran, germ and naked starch; when we mill them at high temperatures; when we extrude them to make crunchy breakfast cereals; and when we consume them without careful preparation."
www.westonaprice.org/food-fea...IGdlcm0iO30%3D

"megfelelő előkezelés nélkül a teljeskiőrlésű ugyanolyan káros, mint a fehérliszt. Mert a gabonában felszívódást gátló anyagok vannak, amiket megfelelő előkészítéssel semlegesíteni lehet."
Na már most, ha a leválasztott, többi részétől megfosztott búzacsírát esszük, előkezelés nélkül, az vajon mennyire jó, egy ilyen szétszedett étel?
És mennyi a max. ami ehető belőle, pl. napi 5 dkg sok?

fordulo_bogyo 2014.02.24. 19:50:39

@Zb74: "A 2. megjegyzésed vagy megszorítások nélkül igaz, és akkor Légrády tévedett abban, hogy a gyümölcscukor emésztőenzime a bélnyálkahártyában termelődik (ami elég meglepő tévedés lenne egy olyan embertől, akinek ez a szakterülete); vagy csak azokra az emberekre igaz, akiknek már károsodott a bélrendszerük - ez esetben viszont Légrády állítása nem kérdőjeleződik meg. Én mint laikus ezt nem tudom eldönteni."

Ezert irtam, ez egy kozismert teny, barmelyik elettankonyben, biokemikonyvben vagy jobb lexikonban megtalahatod.
Valoban kinos, ha egy szakember ilyet elteveszt.

A masik gondolataval szemben is vannak ketsegeim:

"Az epe- és hasnyálmirigy-vezeték alkotta közös csôrendszer közös záróizma nsgyobb mennyiségű cholecystokinin felszabadulása nyomán nyílik. "Viszont e történést nem minden ételalkotórész, azaz nem minden tápanyag, hanem csak a zsírok (vagy olajok) váltják ki megfelelô mértékben!" - írja erről Légrády."

En ezt olvasom
"The primary stimulants of CCK release are ingested fat and protein; carbohydrates have a less potent effect on secretion. The release of CCK is controlled by negative feedback regulation."

Azaz feherjek es zsirok nagyobb mertekben, szenhidratok kisebb mertekben serkentk a kivalasztast, es kivalasztas merteke az elfogyasztott etel okozta szukseglettol fugg.

Azzal is ketsegeim vannak, hogy az ejszakai epe jobban koncentralodik, mint a nappali, egyszeruen arrol lehet szo, hogy az epe, ha nem urul ki, akkor koncentralodik. Ha zsirtatalmu etelt fogyaszt valaki, akkor urul, ha nem fogyaszt, akkor nem.

Munyi cica 2014.02.24. 19:54:40

@fordulo_bogyo:
"A pH kapcsan felreerthetoen irtam, bocs. A kiindulasi pH olyan, amilyen az adott erjesztendo savanyitando nyersanyag, es 4-4.6 koze, vagy annal is alcsonyabb pH ertekre csokken."
Amúgy szerintem nem írtad félreérthetően, csak én magyaráztam félre magamnak :)
Nagyon érdekes, amiket a gyümölcs(cukor) emésztéséről írsz, Légrády kapcsán, olvastam ilyesmit, de nem ennyire pontosan.

Munyi cica 2014.02.24. 20:14:46

@Meleg Sándor:
greenmedinfo :).
Na igen, igaz. Nem ezt kellett volna igazán linkelni, csak vadabb nem jutott eszembe. Annyira szeretném tudni,mi az igazság a WGA-val kapcsolatban. Másrészt: a búzacsíra-fehérje az ugye teljes egészében glutén?

Munyi cica 2014.02.24. 20:16:34

@Meleg Sándor:
" ő egy kiválasztott szempontot kutatott,"
De mi volt az?

Munyi cica 2014.02.24. 20:17:20

@Zb74:
akinél már *kialakult* egy kisebb epekő, annál a "máj-eperendszer csökkent muködésének a (normalizálásig történô!) fokozása, azaz az epehólyag minél teljesebb, naponkénti kiürítése [...] tilos!")
És akkor az mit csináljon, kevés zsírosat egyen? vagy ne egyen tojást? :(

fordulo_bogyo 2014.02.24. 20:26:40

@Munyi cica: " Másrészt: a búzacsíra-fehérje az ugye teljes egészében glutén?"

Egesz biztosan nem csak az.

A WGA-val kapcsolatban en is kivancsi vagyok, mi a jelenlegi hiteles tudas az etkezesi szereperol.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 20:27:13

@Munyi cica: "" ő egy kiválasztott szempontot kutatott,"
De mi volt az?"

Tojas.

Munyi cica 2014.02.24. 20:31:37

@fordulo_bogyo:
Köszi, meg a másikra is.Bár nem tudom, milyen fehérje van még akkor a búzában.
Örülnék, ha majd tudnál reagálni a WAPF-os linkben leírtakra, meg a búzacsírára úgy általában, amiket kérdeztem :), köszönöm.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 20:32:34

Talaltam egy erdekes adatlapot, itt sokfele szempontbol elemzik a kulonbozo elelmiszereket, a bemutatott peldan epp a buzacsirat:

nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5743/2

Kar, hogy nem teljes az adatbazis.

fordulo_bogyo 2014.02.24. 20:38:55

@Munyi cica: "Bár nem tudom, milyen fehérje van még akkor a búzában."
Gondolom nagyon sokfele, az osszes enzim es szerkezeti feherjek amik a bizanovenyt felepitik.

Ennek a cikknek az adataibol szamolva a buzacsira feherjeinek kb 3%-a lehet a WGA, a tobbi mas feherje. Sulyszazalek.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1177449/pdf/biochemj00615-0167.pdf (az 1. tablazatbol szamoltam)

Munyi cica 2014.02.24. 21:11:58

@fordulo_bogyo:
Ó, köszi, ismertem régebbről ezt az oldalt, csak nem jutott eszembe, igen, tényleg nagyon jó, hogy minden összetevő fel van sorolva, csak hát, esetleges hátrányokról nem ír.

fordulo_bogyo 2014.02.25. 01:20:40

OFF, technikai megjegyzes, keres

Kedves Sandor,
nemely blogokon a jobboldali oszlopban egyebek mellett a legujabb hozzaszolasok is lathatoak. Talan nem haragszol meg erte, ha ugy gondolom, hogy nagyon szinvonalas irasaid mellett az azok alapjan kibontakozo eszmecsere is erdekes... ennek elosegitese erdekeben kerem, hogy ha lehet es ha nincs ellene kifogasod, akkor te is jelenitsd meg a legujabb hozzaszolasokat is oldalt.
Koszi!
/ OFF

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.25. 08:12:29

@fordulo_bogyo:

Igyekszem megismerni a technikát és teljesíteni a kérést :)

Munyi cica 2014.02.25. 13:47:54

Igen, ez jó ötlet volt, és látom, már működik is! :))

Zb74 2014.02.25. 16:49:08

@fordulo_bogyo: "The primary stimulants of CCK release are ingested fat and protein; carbohydrates have a less potent effect on secretion."

Ezt mondja Légrády is, csak sokkal konkrétabban és részletesebben. Egy sok szénhidrátot, kevés fehérjét és elhanyagolható mennyiségű zsiradékot tartalmazó táplálék - például lekváros kenyér vaj nélkül, egy csésze cukrozott itallal - "nem szabadul föl elég cholecystokinin, és alig nyílik ki az epe-hasnyálmirigy vezeték közös záróizma, aminek következtében nagyon kevés emésztônedv jut ki a nyombélbe". Más alanyoknál "bekövetkezik kismértékű, ingadozó, de nem kielégítô mértékű térfogatcsökkenés" - szintén kismértékű, rövid ideig tartó, meg-megszakított emésztőenzim-ürüléssel. Egy ilyen reggeli után a résztvevők mindahányan "különbözô mérvű gyomorégést, émelygést, fejfájást és nagymértéku puffadást jeleztek (utóbbi panaszt az ultrahang-vizsgálat alátámasztotta)". Hozzátette, hogy "nem a lekvárral, mézzel, zabpehellyel vagy müzlivel van a baj, hanem azzal, hogy a reggeli helyett eszik ahelyett, hogy utána ennék – ha már valaki annyira szereti vagy valamiért ragaszkodik hozzá".

A fehérjék hatását három, keményre főzött tojás fehérjéjével vizsgálta, megjegyezve, hogy a mindennapokban ritka eset, hogy valaki kizárólag fehérjéből álló ételeket fogyasszon.

"Az elfogyasztott fehérje beindítja a májműködést, s így az epetermelést is, de a záróizom egy ideig nem nyílik ki, ezért – ha nincs teljesen tele az epehólyag – láthatóan növekszik a térfogata. Talán a gyomorban megkezdődő fehérjeemésztés során keletkezô (az idô rövidsége miatt vélhetôleg kis menynyiségű) aminosavak hatására a régi nézet szerint, de sokkal valószínűbben a gyomorból kiinduló [...] ingerre és a patkóbélbe jutó kemény fehérjedarabok mechanikus inger[e] hatására (az ultrahang idôbeli egybeesést mutatott) az epehólyag kissé összehúzódott, néhány ml epe ürülése után azonban újból telôdni kezdett. Mindkét esetben a visszatelôdés, az epehólyag újbóli térfogat növekedése már kellemetlen feszülô érzést váltott ki"

A zsírok-olajok már jó hatásfokúak. Megjegyzi azonban, hogy a zsiradék fajtája (közege, zsírsavösszetétele stb.) sem teljesen mindegy. A tojássárgájában található zsírokból elég 15-18 gramm a teljes epeürüléshez, ami megtalálható 3 darab tojásban. A legtöbb más zsiradékforrásból azonban többet kell fogyasztani ugyanehhez a hatáshoz (ami persze nem jelenti azt, hogy helyes volna állandóan tojást enni, már csak az étrendi változatosság szempontjából sem). Ha valaki megeszik például tíz deka kenőmájast (nyilván nem magában, hanem, mittudomén, zöldpaprikába töltve), akkor abban kb. 30 gramm zsiradékot is elfogyaszt, és ennek lesz nagyjából ugyanolyan hatása, mint a durván feleannyi zsírt tartalmazó 3 tojásnak. Több egyéb példát is felsorol; itt nem idézném, a lényeg a fentiekből is látszik.

fordulo_bogyo 2014.02.25. 17:17:03

@Zb74: " Egy ilyen reggeli után a résztvevők mindahányan "különbözô mérvű gyomorégést, émelygést, fejfájást és nagymértéku puffadást jeleztek"

Nagyon erosen ketelkedek benne. Kulonosen a gyomoreges az ami elgondolkoztato, hiszen a gyomort mar elhagyja a taplalek, amikor a leirt jelenseg bekovetkezik.
Mellesleg, ez akkor fogyokuras recept is lehetne, ha nem eszel zsirt, akkor a szenhidrat sem nem emesztodik meg.

" Mindkét esetben a visszatelôdés, az epehólyag újbóli térfogat növekedése már kellemetlen feszülô érzést váltott ki"

Meg eletemben nem ereztem, hogy feszul az epeholyagom...

Erdekes amit ir, de biztos, hogy ez egeszeges felnott embereken vezgzett vizsgalatok eredmenye?

Munyi cica 2014.02.25. 20:14:29

@Zb74:
De még nem válaszoltál, hogy mit csináljon az epehólyag kiürülésével az, akinek van egy kisebb epeköve?

Munyi cica 2014.02.26. 16:03:42

@fordulo_bogyo:

Kedves Forduló bogyó!

Látom, nem volt kedved/időd a WAPF-os linket megnézni, ill. a búzacsíra esetleges káros hatásaival foglalkozni(vagy csak nem vetted észre a kérésem), én ezt megértem, csak azért Téged kértelek, mert adok a véleményedre, és írtad, hogy te szoktad a joghurtodba enni.
Na mindegy, ha mégis tudnál egy kis időt/kedvet szánni rá, örülnék neki.:)

fordulo_bogyo 2014.02.26. 16:30:57

@Munyi cica: De igen, megneztem, es nem tudok velemenyt alkotni... ertem mit ir, realis, ugyanakkor a mindennapi tapasztalatommal ellentetes: semmivel sem erzem magam rosszabbul, semmifele tunetet nem tapasztalok, amikor buzcsirat is fogyasztok, szemben azzal, amikor nem.
Nem mindennap eszev, van, hogy egy hetig minden nap, utana hetekig egyaltalan nem.

Valami nalam hozzaertobb ember velemenyet en is erdeklodve olvasnam.

Munyi cica 2014.02.26. 20:37:18

@fordulo_bogyo:
Értem, köszönöm szépen, hát nyilván a mennyiség is számít, gondolom, ezt nem eszi két pofára az ember (mint ahogy mást sem :).
Kb. mennyit fogyasztasz, mondjuk 2 evőkanállal egy nap?

fordulo_bogyo 2014.02.26. 21:08:14

@Munyi cica: Igen, valoszinuleg a mennyiseg lehet a donto.

"„A mennyiség teszi a mérget.”

„Minden dolog méreg, ha önmagában nem is az; csupán a mennyiség teszi hogy egy anyag nem méreg.”.

/Paracelsus

a WGA LD50 erteke szovettenyszetben 1-5ug/ml

in vivo nem talalok semmit rola... a masik kerdes a mennyiseg mellett a felszivodasa lehet

==

Igen, 2-3 evokanalnyit egyszerre.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.02.27. 10:55:59

@fordulo_bogyo:

Tudomásom szerint WGA okozta akut toxikus hatást még nem rögzítettek. A WGA ellenes irodalom is a folyamatos fogyasztás krónikus hatásokra helyezi a hangsúlyt. Ez utóbbival kapcsolatban is vannak kételyeim, mert egyszerűen nincs ilyen mértékű bélrendszeri megbetegedés a búzafogyasztó népek körében.

Szövettenyészetes kísérletekkel az a gond, hogy a toxikus anyagnak el kell jutni a bélből a szövetekhez úgy, hogy nem hígul, nem metabolizálódik, stb. A WGA viszont makromolekula, elég nehezen tudja ezt megoldani.

Munyi cica 2014.02.27. 14:16:25

@fordulo_bogyo:
Értem, nagyon szépen köszönöm, nagyon jó az idézet is :)

Sándor, neked is köszönöm! :)Eléggé megnyugtató.

fordulo_bogyo 2014.02.27. 16:48:36

@Meleg Sándor:Koszonom. Megnyugtato, hogy nem csak en nem talaltam semmit az in vivo toxicitasarol.

A szovettenyeszetek nagyon erzekenyek, egyszeru csapvizzel el lehet oket pusztitani, egyetertek, az nem relavans, hogy valami ott toxikus.
Az csak azt mutatja, hogy injekcioban beadva mergezo... de injekcioban beadva a sargarepa fozelek is halalos lehet. ;-)

Zb74 2014.03.04. 11:56:34

@Munyi cica: Bocsánat. Szerintem az ilyen esetben a kezelőorvos / gasztroenterológus által személyre szabott étrend a követendő.

Munyi cica 2014.03.04. 15:31:42

@Zb74:

Jaj, köszi, hirtelen nem is tudtam, mire írod! :)de aztán kapcsoltam. Szóval, az epekő....hát azt mondták, hogy nem kell vele foglalkozni. Na, ebből mit tudtam meg. Nem mondtak semmit. Én eszek tojást, közepes mennyiségű zsírt, semmit nem méricskélek.

Munyi cica 2014.03.05. 09:00:20

@fordulo_bogyo:

"semmivel sem erzem magam rosszabbul, semmifele tunetet nem tapasztalok, amikor buzcsirat is fogyasztok, szemben azzal, amikor nem."

Bár azért tudod, kedves Fordulóbogyó, hogy "nekem nem lett tőle semmi bajom" ez eléggé komolytalan érv. Tőled nem ezt szoktam meg :))

Ha a paleósok ilyet fogalmaznak meg, hogy "jobban vagyok a paleózástól", mit szólsz/szólnak a kritikusok?

Pl. az apukám erős dohányos volt, mégsem rákban halt meg, akkor nem mondhatom, hogy a dohányzás nem okoz rákot.
Azért mindenesetre sokat segítettél :)

fordulo_bogyo 2014.03.05. 14:45:36

@Munyi cica: Igazad van, jogos a ket pont!

Azert annyit irok az allaspontom vedelmeben, hogy ha konkret tuneteket irnak valamineka fogyasztasa kapcsan, azt irjak, hogy az minden esetben bekovetkezik, akkor egyetlen ellenpelda is elegendo ahhoz, semmibevegyuk azt az allaspontot - legalabb is arra a konkret ellenpeldat mutato egyen szamara.

Ha azt irnak, hogy a fogyasztasa ketszeresere vagy tizszeresere emeli valaminek a kockazatat (ahogy a dohanyzas a tudorak kocakazatat), akkor valoba hamis lenne az erv, hogy nekem eddig nem okozott bajt.

Ha valaki azt irja, hogy a KCl 0.1 grammja halalos mereg, az ellen erv, hogy megeszek 0.2g KCl-t es eletben maradok, ehhez nem kell dupla vakproba, hogy tisztan lassunk. ;-)
Ha az allitas az, hogy a 0.1g KCl noveli az agypolip kockazatat, ahhoz viszont randimizat kettos-vak kiserlet szukseges, elegendoen nagy szamu kiserleti alannyal.

[peldaim kitalaltak, minden valos alapot nelkuloznek, csak a szemleltetes a celjuk, hogy hogyan gondolom]

Mondhatnam azt is, hogy ha az allitas az, hogy aki erre a lanyra ranez az rogtonmegvakul, akkor erv az, hogy en mar ketszer ranetem, es meg mindig jol latok...
ezzel szemben ha az erv az, hogy aki rendszeresen nezi, az elobb-utobb szemuvegre fog szorulni, az nem elddontheto sok lanynezo es lanynemnezo osszehasonlitasa nelkul.

Sikerult kimagyaraznom magam? ;-)

Munyi cica 2014.03.05. 14:59:28

@fordulo_bogyo:

Jaj, ne haragudj, remélem, nem bántottalak meg! :) Már ahogy beírtam, megbántam, mert nem akartalak megbántani.
"Sikerult kimagyaraznom magam? ;-) "
Tökéletesen! :)
Nekem kétszer is át kellett olvasnom a magyarázataidat, de azért sikerült megérteni! :D
"minden esetben bekövetkezik" - hát ezt talán nem írták a csíráról. És neked a vérképed, csontod is tökéletes?

(csak zárójelben: persze egy ember tapasztalata is tapasztalat!) Valamikor régen én is elég sokat ettem a búzacsírát, én sem tapasztaltam rosszat, de hát hosszútávú hatását még nem vizsgálták, elég nehéz lenne, mert nagyon sok egyéb tényezőt figyelembe kéne venni.
Most pl. mondhatom, hogy van csontritkulásom (mert van) és vérszegény vagyok (mert vagyok), de nem mondhatom, hogy attól (de lehet, h. közrejátszott, a korpás kenyérrel együtt,) mert fitátok, meg felszívódást gátló anyagok, WGA, meg mittudomén stb., szóval nagyon összetett dolog...).
Szép napot!

fordulo_bogyo 2014.03.05. 15:45:56

@Munyi cica: Nem volt banto es teljesen jogos eszrevetel volt.

Vert evente egyszer neznek rutinbol errefele (meg akkor is ha elmegyek vert adni)... eddig OK volt minden alkalommal. Csont: azt nem vizsgaltak, igy biztosan nem tudhatom, de nincs is ok arra, hogy vizsgalni kelljen.

Munyi cica 2014.03.05. 19:38:34

@fordulo_bogyo:

Köszi, örülök, hát persze, minek is kéne, nekem volt rá okom, mármint a csontra. Férfiaknak amúgy is ritkább a csontritkulása, és valahogy olyan képzetem van, hogy Te még elég fiatal (középkorú) vagy, nem kell aggódnod.
Na meg nem is eszed két pofára :))( a búzacsírát).

fordulo_bogyo 2014.03.05. 19:40:55

@Munyi cica: Raadasul meg versenyszeruen sportolok is... ;-)

Munyi cica 2014.03.06. 09:45:45

@fordulo_bogyo:
Yesss! :)
(Észrevettem hogy: nagyon tudatos vagy! :)
Ja igen, a mozgás, csontritkulás ellen. Pedig én is nagyon aktív vagyok, ha nem is versenyszerűen, de mindennapi torna,régóta, mégis :(

Kanstruktív 2016.09.19. 12:46:42

Most már 3 kerek éve csinálom és működik: lefogytam, jól érzem magam, rengeteg energiám van. Nekem ennyi: bizonyíték, nem ígéret! Működik, még ha valaki szerint az elméleti alapok zavarosak is. A kritizálóknak ajánlom, hogy próbálják ki, meg lesznek győzve hamar.

fordulo_bogyo 2016.09.19. 20:18:07

@Kanstruktív: Attol, hogy te lefogytal, jol erzed magad, a testkontroll tovabbra is altudomanyos marhasag... OK, ahhoz kepest, ahogy korabban elhiztal, ahhoz kepest elorelepes... :-)

R2D2 & C3PO 2017.02.22. 06:53:41

Annyira nem sikeres. Szinte képtelenség testkontroll szerint étkezni, ha nem te csinálod. Nincs testkontrolos menü az étteremben, nincs testkontrolos fagyasztott cucc, stb.

R2D2 & C3PO 2017.02.22. 06:58:12

Az első kiadást vettem meg, a mai napig alkalmazom a böjti részt. Teljesen alkalmas arra, hogy megakadályozza a nagyfokú elhízást.
Laktózérzékeny/tejre érzékenyként is segített (igaz, akkor nem tudtam, miért...)
De a szétválasztós részt nem alkalmazom, bár hatásos 8-8 órát várni a vegyes koszt után. ;)
süti beállítások módosítása