Spektrum (Ornish) étrend
2014. június 11. írta: Meleg Sándor

Spektrum (Ornish) étrend

A következőkben egy olyan étrendet vizsgálgatnánk meg alaposabban, amelyet sokan az egyik legegészségesebb étrendnek tartjanak. A Spektrum vagy más néven Ornish étrend hazánkban a kevésbé ismert diétás irányzatok közé tartozik (bár könyv jelent meg róla 2010-ben), a Nagy Víz túloldalán hosszú ideje egyike a legkedveltebb és legtöbbre értékelt diétáknak. Az étrend Dean Michael Ornish (1953-) orvos elképzelése alapján jött létre és a 90-es évektől vált egyre népszerűbbé, s napjainkig igen kedvelt irányvonalnak tekinthető.

dean_ornish.jpeg

Dr. Ornish, a szimpatikus doktorbácsi

Történeti áttekintés

Az USA-ban a vegetáriánus irányzatok szélesebb körben elfogadottak (innen legalábbis nagyon úgy tűnik), emiatt azok az étrendek, amik ehhez állnak közel, jóval sikeresebbek. Számos kiváló biokémikus, orvos szakember dolgozik a növényi-alapú („plant based”) étrendek népszerűsítésén. Ide sorolható T. Colin Campbell (Kína-tanulmány), Caldwell Esselstyn, K. Lance Gould, John A. McDougall és természetesen Dean Ornish. A vegetáriánus étrend melletti elkötelezettség nem csak tudományos, hanem gyakran vallási-filozófiai alapon is nyugszik – sőt néha megvan az érzésem, hogy a tudományos kutatás némileg alárendelődik az ideológiai prekoncepcióknak.

 

Az étrend és életmód-rendszer alapelvei

A Spektrum étrend alapvetően a szív-érrendszeri megbetegedések prevenciós és terápiás tapasztalataira épült, elsődleges alkalmazási területe is ennek a betegségcsoportnak a megelőzésére és kezelésére szolgál. Ornish úgy véli, más civilizációs megbetegedések (pl. II-es típusú cukorbetegség) esetén is alkalmazható – ez azért még inkább feltételezés, mint tény. A szívbetegségek kialakulását a következő négy fő, életmóddal összefüggő tényezőben látják.

  • fokozott stresszválasz
  • dohányzás
  • testmozgás hiánya
  • kiegyensúlyozatlan táplálkozás

Ennek megfelelően az Spektrum nem csak étrendi, hanem életmódi változtatásokra is hangsúlyt fektet:

  • A stressz kezelése nagy jelentőségű. A rendszer javasolja stresszcsökkentő technikák (relaxáció, meditáció, jóga, stb.) életvitelbe beépülő alkalmazását.
  • A dohányzás esetében egyértelmű, hogy a teljes leszokás a cél.
  • A testmozgás területén napi a napi 30-60 perces, állóképességi és erőfejlesztő gyakorlatokat is tartalmazó mozgás az ideális, de minimálisan szükséges a napi 20 perc. Fontos a testmozgásban a progresszivitás, vagyis az aktuális fizikai képessége felmérése és az egyénre szabott mozgásprogram.
  • A táplálkozási szabályok alkotják a rendszer gerincét. Erről lesz szó mindjárt részleteiben.

Ami nagyon pozitív, hogy ez egy összehangolt szerves rendszert alkot, ebből ugyanakkor következik, hogy a Spekrum nem egy „elolvasom a könyvet és csinálom” típusú étrend. Ideális esetben a módszerre szakosodott team veszi kezelésbe a pácienst, pontosan beállítva az állapotához igazodó étrendi és mozgásprogramot.

logo_ornish.png

Testmozgás, táplálkozás, lelki egészség és sok-sok szeretet.

 

Az étrend gyakorlati felépítése

A táplálkozási területen a Spektrum az alábbi területeket határozza meg problémaként:

  • Szükségleteket meghaladó energia-bevitel.
  • Magas zsírbevitel, ezen belül kiemelten a telített zsírok és a koleszterin.
  • Egyszerű szénhidrátok bevitele.
  • Szükségleteket meghaladó sóbevitel.
  • Bizonyos vitaminok, ásványi anyagok hiánya.
  • Kevés élelmi rost.
  • Alkoholfogyasztás
  • Túlzott kávéfogyasztás.

Ezek a tételek kivétel nélkül gyanúba került a szív-érrendszeri megbetegedéseket és halálozásokat vizsgáló kutatásokban, maga a Spektrum csak annyit csinál, hogy ezeket helyezi az étrend fókuszába. Az elméleti alapoknak megfelelően az étrend egy zsír- és koleszterinszegény étrend, a szénhidrátbevitel terén pedig az összetett szénhidrátokat helyezi előtérbe. Lényegében ez egy kissé „felpuhított” vegetáriánus étrend, koszorúérbetegeknél egy szigorúbb irányvonal érvényesül, megelőzés esetén valamivel lazább előírások érvényesek.

A következőkben megnézzük, hogyan határozza meg az Ornish-étrend az irányadó tápanyag-értékeket és hogyan kezeli az alapvető élelmiszer-csoportokat.

Energia-bevitel: Az étrend egyik fő célja a testsúly normalizálása. Az energia-bevitel a szükségletekhez illeszkedik, illetve a testsúly csökkentés célzóan a alacsony energia-tartalmú. Az étrendet a gyakori, kis mennyiségű étkezések jellemzik, ami kontrollálhatóvá teszi a fogyasztott mennyiségeket.

Fehérje: A fehérje-bevitelre nézve az étrend nem fogalmaz meg radikális módosításokat, az általános ajánlások 15-20%-os arányával kalkulál, szinte kizárólagosan (~95-98%) növényi forrásból (hüvelyesek, gabona) fedezve a szükségleteket.

Zsír: A Spectrum már-már extrém zsírszegény étrendnek minősül, a megcélzott zsír-arány a teljes energia-bevitel 10%-a! Ez azt jelenti, hogy az növényi élelmiszerek természetes zsírtartalmán túl nincs jelentős mennyiségű hozzáadott zsír, az állati termékek esetében pedig következetesen kerülni kell a magas zsírtartalmú élelmiszereket, illetve a zsírmentesített termékeket kell választani.

Koleszterin: e tekintetben megint rendkívül radikális célértéket választottak meg, a napi bevitel nem lehet több 10 mg-nál.

Szénhidrát: a szénhidrát-bevitel az összes-energia arányában elérheti a 70-75%-ot (sőt, egyes helyeken láttam akár 80%-o arányt is), meghatározó módon itt az összetett szénhidrátokra épül az étrend. A gyümölcsöket leszámítva minimális (20-25 g/nap) egyszerű szénhidrát fogyasztása lehetséges.

food_pyramid.jpg

Táplálkozási piramis Ornish módra

Nézzük meg az egyes élelmiszer-csoportokat. A Spektrum egy részletes táblázatban határozza meg az egyes élelmiszerek fogyaszthatóságát. Adott egyszer egy öt fokozatú skála (most healtful – more healthful – intermediate – less heathful – least healthful), amiben élelmiszercsoportokat határoz meg (gyümölcsök, zöldségek, gabonák, hüvelyesek, fehérjék, tejtermékek, zsírok/olajok, egyebek). Ezzel születik egy jó kis táblázat, amit már csak fel kell tölteni. Valójában ez egy ötletes, de kissé komplikált rendszert alkot, én próbálom ennél egyszerűbben bemutatni:

Gabonák: az étrend egyik alapját a teljes kiőrlésű gabona, illetve a gabona-termékek adják. Az étrendben nem ajánlottak a finomított gabonaipari termékek, sütemények és tiltott minden, amiben hozzáadott cukor található.

Zöldségek, gyümölcsök: szintén alapvető a zöldség és gyümölcsfogyasztás szerepe az étrendben, lehetőleg a legkevésbé feldolgozott formában. Kifejezetten nem ajánlottak a konzervek, ez részben a tartósítás egyes módszereinek (só használata) köszönhető.

Hüvelyesek: mint minden növényi alapú étrendnél, a Spektrum esetében is fontos a hüvelyesek rendszeres fogyasztása. A hüvelyesek a növényi alapú étrendekben fontos fehérjeforrások.

Olajos magvak, növényi zsiradékok: az Ornish-étrend messziről elkerüli az állati zsiradékokat azok telített zsír- és koleszterin-tartalma miatt. Maradnak az olajos magvak, illetve a növényi alapú zsírok és olajok, ez utóbbiak viszont a megcélzott alacsony zsír-energia arány miatt csak mutatóban kerülhetnek az étrendbe. A pálma és kókusz eredetű zsiradék a gonosztól való (telített zsírok), ezért kerülendő (sebaj, a paleósoknak jó lesz).

Tojás: A tojás esetén csak a fehérjét tartja fogyaszthatónak.

Tejtermékek: csak és kizárólag a csökkentett zsírtartalmú változatok kerülhetnek az étrendbe, azok is ritkán. A vaj, tejszín, tejföl és a zsíros sajtok kerülendők.

Húsok, halak: Az állati eredetű termékek korlátozása ezt a csoportot is erősen érinti, a halak is már csak a megtűrt kategóriába (intermediate) tudtak felkapaszkodni. A legtöbb húsféle még ide sem: a baromfihúsok a kevésbé egészséges, a vöröshúsok meg a legkevésbé egészséges (least healtful) kategória lakói.

Egyéb: az alkoholt kis mennyiségben (kb. 1,5 dl bor) engedi az étrend, s  korlátozott ( 2 csésze, kb. 150 mg koffein) a kávé fogyasztás is. A sófogyasztást minimalizálni kell, ízesítésre a fűszernövényeket ajánlott használni.

kave.jpg

A Spektrumot nem a nagy kávésoknak találták ki...

 

Értékelés

A lónak sok oldala van, aminek eredménye az, hogy sokfelé lehet róla leesni. Azt gondolom, hogy az Ornish-féle étrend sem tudott megülni a nyeregben. Nem szabad arról megfeledkezni, hogy itt egy jól csomagolt vegetáriánus étrenddel állunk szemben, s ez önmagában magában rejt néhány kritikus pontot, ezen felül Ornish doktor fogott néhány kardiovaszkuláris prevencióban bevett alapelvet (pl. a telített zsírok és a koleszterin csökkentése) és ezt eltolta az étrendileg kivitelezhető határig. Vagy azon túl is. Nézzük akkor a fő kritikus pontokat:

Energia

Önmagában az energia-bevitelt nem érdemes firtatni, az szinte bármelyik étrendnél jól szabályozható abban a tartományban, ahol a mérsékelt fogyókúrás diéták működnek.

joc70018f2.png

Hát, fogyókúrás étrendnek annyira nem vált be (forrás)

Fehérje

Az első komoly gonddal itt találkozhatunk. Az étrendi elemzések szerint a fehérje energián belüli rész-aránya nagyságrendileg jó (16-18%). Talán még mennyiségre is megfelel az átlagos elvárásoknak, bár az egyik vizsgálatban mért 66 grammos átlag egy nagyobb termetű, felnőtt, fizikailag is aktív embernél kevés is lehet. A legfőbb probléma viszont az, hogy a fehérjebevitel szinte teljes mértékben növényi forrásokból származik. Amellett, hogy a növényi eredetű fehérjék biológiai hasznosulása rosszabb, mint az állati eredetűeké, problémás lehet az esszenciális aminosavak bevitele. Ezt a tételt a minimális mennyiségben fogyasztott állati eredetű termékek sem mentik meg.

feherje_1.jpg

Népszerű étrendek fehérjetartalma a teljes energiabevitel arányában (forrás).

Szénhidrátok

A szénhidrátok tekintetében a Spektrum kifejezetten „high carb” étrend, akár 70-80%-os arányig felkúszhat a szénhidrát aránya, egy 2.000 kcal-s étrend esetén 390 g (!) szénhidrát beviteléről van szó. Emiatt hiába válogat az étrend az alacsony-közepes glikémiás indexű élelmiszerek köréből, a teljes glikémiás terhelése magas lesz. E tekintetben több népszerű étrend összehasonlítása során egyértelműen az Ornish étrend érte el a legmagasabb értéket, s ez egyben kérdésessé teszi a szénhidrát-anyagcsere zavarokban való alkalmazhatóságát.

szenhidrat.jpg

Az Ornish-étrend és más étrendek összehasonlítása szénhidrát-arányt tekintve.A 45-65% közötti tartomány lenne az ajánlások szerinti célzóna (forrás)

Zsírok

A legfurcsább dolgokkal a zsírbevitel táján találkozhatunk. A hagyományos ajánlások szerint kb. 25-35 e% az étrend elfogadott zsírtartalma, ez kb. 0,8-1,2 g/ttkg körüli értéket jelent. Az Ornish étrend zsírbevitele extrém alacsony, kb. 6-12 e% körüli szintet is elérhet - a már példaként felhozott energia esetén ez összesen 13-26 g zsírt jelent egy egész napra. Itt azért a zsírban oldódó mikrotápanyagok (karotinok, tokoferolok) esetén erőteljesen kérdéses, hogy fel tud-e szívódni a szükséges mennyiség?

Ilyen kis zsírbevitel esetén már a zsírsav-összetétel vizsgálatának nem sok értelme van. Teljesen egyértelmű, hogy az esszenciális zsírsavakból (a mérés szerint összesen 2 e%) gyorsan hiányállapot alakulhat ki. Az omega-3 hiány komoly lehet, hiszen a növényekben ritka a jó omega-3 forrás (dió, lenmag), abban is a rosszul hasznosuló alfa-linolénsav van jelen. A jó választás a rendszeres halfogyasztás lenne, de mivel a Spektrum zsírfóbiás étrend, a száraz halfilé maradhat csak – amiben nincs meg a szükséges omega-3 mennyiség.

A mérsékelt zsírtartalmú étrendtől sokan várják, hogy csökken a koleszterin szintjük, ez azonban nem csak mennyiségi, hanem minőségi kérdés is. Arról nem is beszélve, hogy úgy tűnik, bizonyos határ alá nem érdemes lemenni, egy 2004-es kutatás szerint pl. a 20% zsírtartalom alá felesleges lemenni, mert a a további megszorításoknak nincs érdemi többlet hatásuk a koleszterinszintre.

 nihms-58407-f0004.jpg

Az Ornish-étrend zsírbevitele és zsírösszetétele összehasonlítva más étrendekkel (az SFA a telített, a MUFA az egyszeresen telítetlen, a PUFA a többszörösen telítetlen frakció). A 35% a jelenlegi ajánlások felső határa (forrás).

Egy kört érdemes futni a koleszterin körül is. Az Ornish étrendnél 6 (!) mg napi koleszterin-bevitelt mértek, gyakorlatilag az étrend koleszterinmentes. Valahogy úgy vagyok ezzel, mint a Titanic egyik utasa a jéghegy láttán: „én kértem jeget az italomhoz, de ez azért már túlzás”. A koleszterin-ügylet elég bonyodalmas ahhoz, hogy e cikk keretein belül részleteiben megvitassuk, de a Spektrumban megcélzott és elért értéknek kétséges a gyakorlati haszna. Egyszerűen túl sok értékes dolgot (értsd: zsiradékot és zsírban oldódó mikrotápanyagot) áldoz fel azért, hogy a kitűzött célt elérje. Fokozott endogén szintézis (pl. familiáris hiperkoleszterinémia esetén) nincs értelme ilyen megszorításnak, étrendi eredetű problémánál ennél kisebb megszorítás is elegendő lehet.

Érdemes megnézni, volt-e értelme ennek a drasztikus intézkedésnek? Az itthon is közzétett vizsgálati leírás alapján a konzervatív gyógyszeres terápiával, némi torna és diéta kombinációjával kezelt kontrollcsoportot hasonították össze a teljes életmódprogramot folytató csoporttal. Bár az érszűkületi értékek az Ornish-csoportnál jobbak voltak, éppen a lipid-profil az, ahol ezt nem mondanám meggyőzőnek. Arról se feledkezzünk meg, hogy a vizsgált csoportban komplex életmód-programot folytattak, aminek csak egy eleme a táplálkozás. A lipid-profilnál pedig (amit a táplálkozás elvileg közvetlenül befolyásol) éppen nem látszanak olyan tökéletesnek a dolgok - nem elképzelhetetlen, hogy a kedvező kardiológiai státuszra a program más elemei voltak nagyobb hatással.

lipidtukor.jpg

A programban résztvevőknél két paraméternél (KOL és LDL) pozitív változás volt, kettőnél (HDL, TG) viszont nem ezt vártuk (forrás).

Élelmi rostok

Az egyik vizsgálatban 30-70 gramm közötti rostfogyasztást mértek, ami kifejezetten jó, de figyelembe véve más hasznosulást rontó tényezőket talán egy kicsit sok is.

Mikrotápanyagok

Mint a legtöbb növényi alapú étrendnél, itt is automatikusan adódik, hogy bizonyos tápanyagokból hiányállapot alakulhat ki: a vas, a kalcium, a cink, a réz jellemzően állati eredetű élelmiszerekből szívódik fel hatékonyabban, a B12 vitamin pedig eleve csak ilyenekben fordul elő.

Súlyosbítja a helyzetet, hogy a teljes kiőrlésű gabonák, a száraz hüvelyesek (és különösen a szója) adják az étrend gerincét, ami rendszeres és jelentős mennyiség elfogyasztását jelenti. Ezzel viszont az jár együtt, hogy az élelmiszerekben jelenlévő antinutriensek (enzim-gátlók, rostanyagok, fitátok) jelentős mértékben képesek csökkenteni a mikrotápanyagok felszívódását.

Éppen ebből kifolyólag a Spektrum rendszer javasolja bizonyos étrend-kiegészítők alkalmazását, első sorban a vegetáriánus étrendnél felsorolt hiányállapotok megelőzésére.

 phytic acid.png

A fitinsav kis mennyiségben nem okoz gondot. De ha sokat fogyasztunk belőle (és az Ornish étrendben van belőle rendesen), akadályozza a mikrotápanyagok felszívódását (forrás).

 

Összefoglalás

Az Ornish étrend lényegében egy jelentős optikai tunninggal ellátott kőkemény vegetáriánus étrend. Ami előnye megtapasztalható, az a vegetáriánus étrendeknél megtapasztalható jellemzőkből fakad és sajnos hozza magával annak hátrányait is.

Kezdjünk a jó dolgokkal: pozitívum, hogy a rendszer egységesen kezeli az életvitel több tényezőjét is és olyan programot dolgoz ki, ami mindegyik területen komoly változtatásokat eszközöl. Ezen tételek közül maga a mozgásprogram és a dohányzás elhagyása önmagában is jól mérhető kockázatcsökkenést eredményez, de nem elhanyagolható a stresszcsökkentés hatása sem. Ezek elvileg remekül összecsiszolhatók egy étrendi iránymutatással – s ebben a Spektrum egészen jól teljesít más étrendekkel szemben.

Negatívumok: a Spektrum meglehetősen radikálisan áll hozzá minden olyan táplálkozási paraméterhez, amit valaha kapcsolatba hoztak a szív-érrendszeri megbetegedésekkel. Éppen ez a legfőbb érv, ami ellene szól: a zsír és koleszterin kérdéshez annyira agresszíven nyúl hozzá, hogy az egyszerűen felborítja az egész étrendet. Korántsem vagyok róla meggyőződve, hogy étrendi kiegészítés nélkül elkerülhetőek azok a hiánybetegségek, amik a vegetáriánus étrendnél fenyegetnek. Gond van még az omega-3 zsírsavakkal – amik viszont kiemelten fontosak lennének a szív-érrendszeri megbetegedések szempontjából. Egy dedikáltan szívvédő étrend nem intézhet el ilyen fontos kérdést azzal, hogy együnk halolaj-kapszulát.

Összességében az Ornish étrend kicsit olyan, mint a mesebeli kőleves: egésze jó, de sokkal jobb lenne, ha tennénk hozzá még egy kis húst, sok halat, egész tojást és némi tejterméket, kicsit emelnénk a zsíron és visszavennénk a szénhidrátból. Csak akkor ez már egy másik étrend lenne.

 ranking.jpg

Azért ennyire nem jó... (Best Diets 2014)

Források:

  1. Dr. Keresztes Margit az Ornish-programról. URL: http://ornish.hu/keresztes_ornish_programrol.html
  2. The Ornish Spectrum. URL: http://www.ornishspectrum.com/
  3. Best Diets 2014 - Find the Best Diet For You. URL: http://health.usnews.com/best-diet
  4. Best Diets 2014 – Ornish Diet. URL: http://health.usnews.com/best-diet/ornish-diet
  5. Dean Ornish (Wikipédia szócikk). URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Dean_Ornish
  6. de Souza RJ, Swain JF, Appel LJ, Sacks FM.: Alternatives for macronutrient intake and chronic disease: a comparison of the OmniHeart diets with popular diets and with dietary recommendations.Am J Clin Nutr. 2008 Jul;88(1):1-11. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2674146/  
  7. JM. Shikany, SE Thomas, CS Henson, DT Redden,  DC. Heimburger: Glycemic Index and Glycemic Load of Popular Weight-Loss Diets. MedGenMed. 2006; 8(1): 22. URL:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1682003/
  8. CD. Gardner, A Kiazand, S Alhassan, S Kim, RS. Stafford, RR. Balise, HC. Kraemer, AC. King: Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN Diets for Change in Weight and Related Risk Factors Among Overweight Premenopausal Wome. JAMA. 2007;297(9):969-977.URL: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=205916
  9. C Koebnick, S Plank-Habibi, B Wirsam, S Gruendel, A Hahn, C Meyer-Kleine, C Leitzmann, HJF Zunft: Double-blind, randomized feedback control fails to improve the hypocholesterolemic effect of a plant-based low-fat diet in patients with moderately elevated total cholesterol levels. European Journal of Clinical Nutrition (2004) 58, 1402–1409.URL: http://www.nature.com/ejcn/journal/v58/n10/full/1601984a.html
  10. RM van Dam, JC Seidell: Carbohydrate intake and obesity. European Journal of Clinical Nutrition (2007) 61 (Suppl 1), S75–S99; URL: http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n1s/full/1602939a.html
  11. Ornish D et al.: Can lifestyle changes reverse coronary heart disease? The Lifestyle Heart Trial. Lancet. 1990 Jul 21;336(8708):129-33. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1973470

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr886295682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fordulo_bogyo 2014.06.12. 02:29:09

Ez a szep a taplalkozastudomanyban (vagyis annak a nepszeru altudomanyos iranyzataiban).
Mindenki ert hozza, egymasnak teljes mertekben ellentmondo allaspontokat lehet publikalni, azokrol konyveket irni, intezeteket alapitani, tanfolyamokat tartani...

A szakmailag megalapozott tudas gyanus es unalmas.

Az ember meg mindenevo leven tuleli es toleralja mindet.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.12. 13:56:34

@fordulo_bogyo:

Én személy szerint meglepődtem azon, hogy a gyakorlatban az Ornish mennyire kiegyensúlyozatlan. Ha egy jó nevű kardiológus könyvet ír több évtized tapasztalattal a háta mögött, egy kicsit lehetne körültekintőbb.

Ötletem van, hogy miért lett ilyen a dolog, de nem akarok konteózni a "vega lobbi" működéséről :)

Munyi cica 2014.06.12. 15:56:59

@Meleg Sándor:

Sándor!
Köszi az újabb írást, nagyon tetszik és tanulságos. Én is elég kiegyensúlyozatlannak tartom ezt az étrendet, már olvastam róla, pláne elég messze áll tőlem, a napi két tojás plusz kókuszzsír fogyasztásommal, meg egyebek :)
Ne haragudj, arra az egy elmaradt kérdésemre tudnál még válaszolni, amit az előző posztban kérdeztem:
" Akkor az úgy nem igaz, amit olvastam, hogy a többszöri kis evés esetén az inzulinszintünk átlaga magasabb lesz, mint a ritka, nagyobb étkezéskor?"
Persze lehet, hogy az a válasz, hogy attól függ, milyen GI-jű és mennyi CH-t eszünk, de ha minden paraméter ugyanaz (GI és CH tartalom valamint mennyiség), akkor pozitív vagy negatív irányba befolyásolja-e az étkezések számának növelése a napi inzulinigényt?
Köszi és ne haragudj :)

fordulo_bogyo 2014.06.12. 16:08:44

@Meleg Sándor: Kivancsi lennek a "vega lobbi" (ha van ilyen) miben erdekelt? Ugy ertem lehet valakinek anyagi erdeke embertarsait vegetarianussa konvertalni?
Azt megertem, ha valakinek az az erdeke, hogy az o termekebol tobbet fogyasszanak. De az allati eredetu taplalaek eloallitasahoz is kell noveni taplalek, sot, tobb noveny kell ugy, mint ha kozvetlenul az amber eszi a novenyt.

Vagy nagyobb a haszon az emberi novenytaplalekon, mint a novenyi takarmanyon?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.12. 19:58:39

@fordulo_bogyo:

Lesz majd erről külön cikk, de itt is írtam, hogy a vegetarianizmusnak komoly ideológiai háttere van. Van aki vallási alapon nem eszik állati eredetű terméket, van aki etikai megfontolásból, újabban vannak, akik az állatok jogaira hivatkoznak, és vannak olyanok, akiknél ez már bizonyos politikai színezetet is kap (pl. veganarchizmus - en.wikipedia.org/wiki/Veganarchism )
A vegáknak mindig megvolt a törekvése, hogy az emberiségből békés növényevőket faragjanak, ez az első szervezett csoporttól kezdve végig vonul a történelmükön. De majd erről is írok.

Nem feltétlen termékek eladása a cél, egyszerűen az "én így látom a világot, lássák így mások is" gondolat van mögötte. Persze, ha ehhez sikerül nagy nevű támogatókat szerezni, milyen hatással lehet egy irányzat presztizsére. Gondoljunk bele: holnaptól Obama átáll a paleolit étrendre? :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.12. 20:00:30

@Munyi cica:

Megnézem, van-e ilyen konkrét vizsgálat.

Munyi cica 2014.06.12. 20:24:30

@Meleg Sándor:

Ó, nagyon köszi előre is :)
Ha már említetted az omega 3-at a posztban, hadd kérdezzem meg, mit tudsz arról, hogy a pangasius halban vajon mennyi omega 3 van, illetve tényleg annyira ócska-e, amennyi rosszat olvasni róla. Mert kapott az már hideget-meleget, csak kapkodja az ember a fejét. Én már vettem, finom volt, nem tudom, miért pocskondiázzák annyira, de lehet, h. tévedek.
valasz.hu/gasztronomia/a-pangasius-atveres-45540/

ez csak egy a sokezer találat közül :(

Munyi cica 2014.06.12. 20:26:30

@fordulo_bogyo: @Meleg Sándor:

Én is előbb írtam egy kis véleményt, csak most küldöm el, vártam, hogy mit írsz :)

Szerintem a vegetáriánus életmódot propagálók sokkal inkább ideológiai és érzelmi alapon teszik ezt, nem azért, mert nagyobb haszon lenne az emberi növénytáplálékon, mint a takarmányon. Sőt,a hús előállításával szerintem nagyobbat lehet kaszálni :)
"Mentsük meg a Földet vegetáriánus táplálkozással!' Meg: "Légy vega!" szólamok, merthogy a tehenek metángázkibocsájtása, stb. Meg hogy egy kg hús előállításához X kg takarmány (kukorica, szója stb.) kell, amit inkább az éhezők ennének meg, stb.

Másik vonal, hogy az "ember eleve növényevő" (pl Schirilla György és hasonlók) ennek bizonygatása, és a hús milyen nagyon káros ("hullatea"pl. a húsleves).

Harmadik: érzelmi alapon (szegény állatokat borzasztó nagyüzemi módon tenyésztik, zsúfoltság, leölésük, stb.) és hogy mennyire egészségtelen a húsuk: antibiotikumok, gyógyszerek használata, rossz hulladék kaját kapnak: halliszt és hasonlók)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.13. 05:38:04

@Munyi cica:

Ezért is lesz dupla cikk a témáról. :)

BonFire 2014.06.13. 17:31:21

Eltekintve egy pillanatra a cikktől – ami különben ismét remek, mint mindig – kissé nagyobb figyelmet lehetne fordítani a korrektúrázásra, mert hemzseg a hibáktól az iromány, és ezáltal kevésbé komolyan vehető.

A következő szófordulatokra kellene egy (alapos) pillantást vetni (és javítani):

• más civilizáció megbetegedések
• ideáli
• az aktuális fizikai képessége elmérése
• öt fokozató skála
• det nem elhanyagolható

Munyi cica 2014.06.13. 20:41:40

Ettől a recepttől Ornish papa szívbajt kapna :-).

reformnasik.blogspot.hu/2014/01/tej-tojasbol-tejpotlotojastejzsirtej.html

Persze csak átvitt értelemben, mert valójában a közelébe se menne :D.

Munyi cica 2014.06.14. 20:46:21

Látom, a pangasiusról nem tudtok véleményt mondani egyelőre.

fordulo_bogyo 2014.06.14. 21:17:15

@Munyi cica: en is lattam a borzaszto propagandat ellene. Engem nem gyozott meg.
Nezz meg egy atlag disznoolat. Undorito. Es milyen csemege az ami ott novekszik.
Nezz meg egy ipari csirkafarmot. A pipihus ellen is lehetne hasonlo evreket sorolni.

Ha lehetne itt vasarolni, vennek, megkostolnam, es ugy dontenek. De itt nem arusitjak, igy nincs velemenyem.

Munyi cica 2014.06.15. 15:02:10

@fordulo_bogyo:

Hát igen, elég borzasztó volt a mocskos víz, amiben úszkáltak, meg hogy fekáliás, meg mit esznek, stb.
De végül is igazad van, vettem pár hónapja egy kg-t, megettük, nekem kifejezetten ízlett, finom, fehér húsú, egyelőre még élek :)
Amúgy sem eszi az ember kilószám, annyitól meg biztos nem kapok arzénmérgezést.
Köszi, hogy válaszoltál! Akkor fogok máskor is venni, ráadásul egész jó áron van.

fordulo_bogyo 2014.06.15. 15:47:42

@Munyi cica: Errfele a pontyot tartjak undorito, mocskos halnak, es csak a kinai negyedben (ha van olyan) lehet vasaroni, feher ember itt olyat nem eszik.

Erdekes, hogy wiki szerint az USA-bam is arusitjak a pangasiust, ezek szerint csak en nem talalkoztam meg vele.

Az elrettento videok es irasok valoszinuleg egy kereskedelmi haboru kellekei.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.15. 19:30:01

Hogy ti mindig találtok valami teljesen "off topic" témát :)

Nevetni fogtok, de hasonló érveléssel találkoztam Young (pH csoda) könyvében, ami szerint az algák csak a vízen úszkáló szutykok, a halak meg a koszos vízből jönnek és pfuj...

Munyi cica 2014.06.15. 19:47:28

@fordulo_bogyo:

(Itthon) Mo-on meg főleg a ponty megy, igaz, inkább karácsony környékén. Bár azért már sokan esznek tengeri halakat is.
Hát igen, valamiért nagyon muszáj volt lejáratni.

Munyi cica 2014.06.15. 19:54:04

@Meleg Sándor:

:D
Pedig még csak most jön a java! Igaz, ez nem off-topic kérdés:

Ugye fontos az ételek GI-je, na erre vettem minap egy direkt alacsony GI-jű kenyeret (rozstöret, magvak, kölespehely, zab, meg mindenféle durva darabok benne). Nem lenne rossz, de....
(a dietetikusok szerint is)fontos, hogy könnyen emészthető ételeket együnk. Hát....ez azért nem annyira. Egy kis puff.rizs vagy kukoricapehely mellette sokkal könnyebben emészthető. Szóval ezek a durvára őrült gabonák elég nehezek, persze direkt ez a cél, hogy alacsony GI legyen.
Szóval hogy lehet összeegyeztetni a kettőt?
Persze biztos van ilyen étel is sok, ami mindkét kritériumot érvényesíti, de az nem gabona.

unpopular.puffin 2014.06.17. 19:56:15

Megnéztem azt a Best Diets 2014-et. Paelo diéta volt az utolsó helyen. :D

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.18. 07:11:53

@unpopular.puffin:

Igen, régóta a hátsó mezőnyben van. A pontozási rendszert én másképp raknám össze. Az Ornish-féle étrend felpontozása hasonló módon indokolatlan, ahogy az is, hogy a vegán étrend vagy a raw-food előbb van a paleónál.

Főként gondolom ezt úgy, hogy a viszonyítási alap Cordain paleója, ami még a saját kategóriájában is a leginkább kiegyensúlyozott változatnak számít.

Úgyhogy a Best Diets toplistával csak óvatosan...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.18. 07:15:52

@Munyi cica:

Könnyen emészthető vs. magas GI: a könnyen emészthetőt én inkább úgy mondanám, hogy jól hasznosuló. Nem az a cél, hogy a szervezetet lökésszerűen elárasszuk tápanyagokkal, hanem inkább az, hogy a bevitt tápanyagok lehető legnagyobb arányban hozzáférhetőek legyenek az élettanilag normális emésztési/felszívódási folyamatok révén.

Munyi cica 2014.06.18. 13:17:26

@Meleg Sándor:

Köszönöm, értem....vagyis nem teljesen, mi a teendő akkor a gyakorlatban? Mert pl.túlságosan is jól hasznosulnak a pirítós, extrudált pelyhek, hízik is tőle az ember, meg megfelel annak, amiket írsz (hozzáférhető, stb.)vagy akár egy csokitorta, mégis a magas GI és egyéb okok miatt egészségtelen (lehet).
Viszont egy durvára őrölt magokból, gabonából készült kenyér vagy csicseriborsó, búzakása hiába egészséges, ha nehezen emészthető.
Szóval a gyakorlati oldala érdekel. Most azért ez a vesszőparipám, mert eszem azt a durva kenyeret =(
Már nem bánom, ha elfogy....XD

unpopular.puffin 2014.06.18. 15:51:17

@Meleg Sándor: Én is ezen a véleményen voltam, mikor megnéztem egyébként.
Vajon kik értékelhették...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.18. 16:14:25

@unpopular.puffin:

Itt a módszertannal lehetnek gondok. mondok egy példát:

Legyen az alaptétel, hogy a sok Na nem jó a CVD prenvenció szempontjából. Tehát a bizottság megnézi, hogy menni az étrend nátrium-bevitele. Ornish diéta szinte 0, mert a növényekben nem sok van,a sózást meg tiltja. Szuper, be a pontot neki. Hogy mondjuk lemegy az élettanilag kívánatos mennyiség alá? Kit érdekel? :)

Ugyanez koleszterinel, telített zsírral: minél kisebb, annál több pont. Hogy van olyan vizsgálat, ami szerint nem érdemes bizonyos szint alá vinni a zsírbevitelt, mert nincs érdemi hozadéka? Nem szempont.

Munyi cica 2014.06.18. 19:52:30

@Meleg Sándor:

" a Best Diets toplistával csak óvatosan... "
Tetszik a higgadt, elfogulatlan válaszod, mind a kettő, a diéták besorolásával kapcsolatban. És hát igen, a saját értékrendjük, elképzeléseik szerint pontozták. Ami nem biztos, hogy az élettanilag kívánatos mennyiségek.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.19. 11:23:14

@Munyi cica:

Az ilyen összeállítások nyilván egyfajta popularis szempontot is kielégítenek. Logikusan végiggondolva a dolgokat, vannak az ilyen toplistáknak korlátai.

Az étrend tekintetében több tényező van, amit egy bizonyos tartományon belül majdnem tetszés szerint variálhatunk egészséges embereknél. Ha jön egy étrend és egy adott konfigurációt kiemel és a többi fölé helyez, attól még nem biztos, hogy "jobb" lesz, főleg általánosságban.

Munyi cica 2014.06.19. 19:45:55

@Meleg Sándor:

"egészséges embereknél" no igen,ez igaz, csak hát az van, hogy teljesen egészséges ember egyre kevesebb. 30 év fölött már majd' mindenkinek van valami baja.
Ha őszinték vagyunk....
Meg hát az emberek igényeit is ki kell elégíteni, és ha most ez vagy az a trendi, akkor azt kell felpontozni :)mert ez fog tetszeni és akkor mi vagyunk a jófejek :)

(tök jó amúgy a blogod, most elbénáztam egy gombot, elszállt az oldal, és mikor újra rákerestem, el volt mentve a hsz-om megírt része! Köszi, ügyes!)

Pl. most azt olvasom, hogy pajzsmirigy alulműködéskor mellőzzük a tejet. Tudsz erről valamit? Miért? (nekem van pm.alulműködésem)

www.webbeteg.hu/cikkek/endokrin/12131/pajzsmirigy-betegseg-dieta

És ez nem az első oldal, ahol ORVOS ajánlja ezt =( .
"a tejfogyasztást pedig teljesen hagyja el a páciens "
www.szimpatika.hu/cikkek/3738/a_titokzatos_pajzsmirigy/

Tényleg nyálkásít a tej? És ha igen,az baj?

Másik, hogy még (bocsi) tartozol a durva kenyér vs. extrudált/puffasztott gabona válasszal...vajon mit gondolsz, érdemes feláldozni a könnyű emészthetőségért az alacsony GI-t?

fordulo_bogyo 2014.06.20. 00:45:01

@Munyi cica:
Jajj, es haromszor jajj, es negyszer borzalom.

"Manapság egyre többen küzdenek laktóz-intoleranciával, illetve tejallergiával puffadásos, székrekedéses, vagy éppen hasmenéses tüneteket észlelve magukon. Emögött az áll, hogy a tejben lévő kazein egy nagy molekulájú fehérje, mely lebontásáért egy kazeináz nevű enzim felelős, amellyel a csecsemőkor után már nem rendelkezünk. Így a tej megemésztése igen energiaigényes folyamat és még nyálkaképződéssel is jár."

A szerzo nem olvasta el (vagy nem ertette meg?) a cikke kis mellekleteben linkelt (helyes) informaciot.

Tudod, aki ilyen marhasagot kepes leirni, mint amit itt ideztem tole (magyarazzam, miert marhasag?) arra en nagy gyanakvassal tekintek, es abszolut hiteltelen a szememben.

A szerzonek fogalma sincs sem a laktoz intoleranciarol (az egy masik enzim hianya), sem az allergiarol (az nem enzimhiany, hanem az immunrendszer hibas mukodese).

Minden analfabeta kontroll nelkul irhatja marhasagait... elkeserito.

Munyi cica 2014.06.20. 02:24:04

@fordulo_bogyo:

De aranyos vagy, hogy így borzadozol :)
De hát könyörgöm, ezek orvosok! Akkor kinek higgyen az ember? NÉzd meg az oldal tetején:
"Orvosoktól betegeknek, hitelesen"
??
Gondolom, mire célzol,hogy marhaság.
" a cikke kis mellekleteben linkelt (helyes) informaciot."
Melyik mellékletre gondolsz?

fordulo_bogyo 2014.06.20. 04:22:38

@Munyi cica: sajnos nem vegzettsegtol, szakmatol fugg, hogy valakinek hihetsz-e. :-(

"Orvosoktól betegeknek, hitelesen" olyan, mint a "Tenyek es tevhitek" cim... attol, hogy azt irjak, nem lesz hiteles.

OK, elemezzuk:

"Manapság egyre többen küzdenek laktóz-intoleranciával, illetve tejallergiával puffadásos, székrekedéses, vagy éppen hasmenéses tüneteket észlelve magukon."

Igaz, hogy vannak ilyenek, nem tudom, hogy egyre tobben, vagy ugyanannyian.

"Emögött az áll, hogy a tejben lévő kazein egy nagy molekulájú fehérje, mely lebontásáért egy kazeináz nevű enzim felelős,"

En ugy tudom, hogy nincs kulon kazein emeszto enzime az embernek, hanem a proteazok (pepszi, tripszin, kimotripszin emesztik a tej-feherjeket, ahogy tobbi feherjet is.

"amellyel a csecsemőkor után már nem rendelkezünk."

szerintem a galktozidazzal keveri itt, a tejcukrot emeszto enzimmel, ami emlosokben valoban csak csecsemokorban aktiv - kiveve bizonyos emberi populaciokat, koztuk az europai emberek jelentos reszet, akikben egy mutacio miatt felnott korban is aktiv marad.

"Így a tej megemésztése igen energiaigényes folyamat"

Nem igaz, es nincs osszefugges: HA nem lenne emeszto enzim, akkor nem emesztodne es nem fogyasztana energiat, ha emesztodik, akkor pedig energiat szolgaltat.

"és még nyálkaképződéssel is jár."

???? mifele nyalka, hol, miert... itt mar tippem sincs, mit kutyul.

Melleklet: jonn oldalt aprobb betikkel, egy masik cikkre valo utalas, ami igy kezdodik:
"A laktóz (tejcukor) a tejben és a tejtermékekben előforduló diszacharid, melyet a laktáz nevű enzim alakít át a vékonybélben felszívódó egyszerű cukrokká, glükózzá és galaktózzá. A szükséges enzim teljes vagy részleges hiánya laktózintoleranciát okoz, ekkor a tejcukor nem emésztődik meg, nem szívódik fel,..." vegen egy link.
EZ korrekt.

Azutan ez:

" A gyógyulás érdekében javasolt minden nagy energia-elvonással járó táplálkozást beszüntetni,"

Ha lenne ilyen az lenne legjobb fogyokura. A taplalkozas nem energiat von el, hanem energiat ad.

Azutan ez:
"Kerüljünk minden olyan élelmiszert, vagy étkezési szokást, amely a szervezetben erjedési folyamatot indíthat el. Ennek érdekében nem javasolt a gyümölcsöt az étkezés végén fogyasztani, ezeket mindig önállóan, például tízóraiként együk."

Ez egy antalvalis marhasag. Nem erjed az elelmiszer a szervezetben. Pont.

Erre az utolso bekezdesre raeresztettem Google baratomat. harom talalat:
webbeteg.hu
babasmamas.hu
nlcafe.hu (ez a nok lapja cimu bulvarlap meg a lapnal is bulvarabb weboldala)

:-(

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.20. 13:03:31

@Munyi cica:

"30 év fölött már majd' mindenkinek van valami baja."

Ez azért nem törvényszerű, nem vagyok ennyire pesszimista. De valahol itt van az a határvonal, amikor a korábbi életviteli hiányosságok kezdik benyújtani a számlát - viszont ez remek alkalom arra, hogy az ember elkezdjen még önmagával foglalkozni. Ez még nem jelenti az étrend teljes korlátozását.

A hozzászólás megtartásáért a dicséret a blog.hu teamet illeti :)

"vajon mit gondolsz, érdemes feláldozni a könnyű emészthetőségért az alacsony GI-t?"

Így konkrétan azt gondolom, hogy nem. Alapvetően a táplálkozási ajánlásokban van bőven biztonsági tartalék, a magasabb rosttartalom nem fogja annyira lerontani a felszívódást, hogy éhen haljunk tőle.

A webbeteges cikk valódi borzalom, nem tudom, honnan szedhették, inkább nem is keresek utána. Vannak ebben a cikkben válogatott melléfogások,m int pl. a szervezetben erjedő ételek. Jaj!

A hipotireózis egyes változatait valóban összefüggésbe hozták a tejfogyasztással, első sorban ez a szivárgó bél történet meg a kazein autoimmun folyamatokban játszott szerepe köré épül. Hát itt van még mit kutatni.

A "nyálkásítás" elég nehezen megfogható dolog, nem tudom, mire gondolnak. Az elképzelhető, hogy a nyál összetételét változtatja meg a tejivás, de ettől még nem nyálkásodunk el szervezetileg. Pfff...

Munyi cica 2014.06.20. 20:01:14

@fordulo_bogyo:
:) Igen, igazad van, nem végzettségtől függ....
Köszönöm, hogy kifejtetted.
Kazein emésztő enzimről még én sem hallottam, pedig elég sokat olvastam már. Tényleg a laktáz enzimmel mosta össze. A tejfehérjét általában mindenki meg tudja emészteni, más kérdés, hogy néhány ember tejfehérje intoleranciás.

Energia elvonás: végül is minden étel megemésztése energiafelhasználással jár, de hát ennyit fel kell áldozni, különben éhenhalnánk :) még mindig többet nyerünk, hogy eszünk, mintha nem ennénk.
Az erjedést meg már régebben kitárgyaltuk :D
Köszi!

Munyi cica 2014.06.20. 20:17:35

@Meleg Sándor:

Sándor!

Nagyon szépen köszi a választ!
Igen, tényleg igazad van, kb. 30 évesen már illik jobban odafigyelni az életmódra, hogy elkerülje az ember a nagyobb bajokat.
Nagyon sokat segítettél a válaszoddal, nem győzöm eléggé megköszönni. Szóval inkább alacsony GI, értem.

Érdekes, hogy mondod ezt a szivárgó bélszindrómát. Akkor mégis lehet benne valami, hogy a tej nem teljesen OK? És szerepet játszhat autoimmun folyamatokban?
Na és a glutén? Mert azt is gyakran okolják a hípotireózisért.

Nyálkásítás: én arra gondolok, hogy (bocsánat) olyan slejmes, krákogó lesz az ember tőle, folyton valami váladék van a torkában, garatüregben. Mintha náthás, taknyos lennék, de nem vagyok az.
Bocs, hogy erről beszélek, de azt tapasztalom, hogy ha tejet, tejterméket fogyasztok, elég erős ilyen jellegű tüneteim vannak, ha meg elhagyom egy hétre, csökkennek, vagy el is múlik. Pedig nem vagyok sem laktóz- sem tejfehérje érzékeny. Amúgy "semmi" bajom a tejtől.
Nem ez lehet az a bűnös "nyálkásítás"? Erről már számos helyen olvastam, na persze ez nem mind mérvadó honlap :)
Tehát nem a nyálról van szó.
Pedig úgy szeretem azt a "büdös" tejet :)

Mindenesetre mindkettőtöknek nagyon hálás vagyok, hogy mindig reagáltok és minden "hülyeségemre" válaszoltok!Annyit segítetek! Nagyon köszi! :-D

bugenhagen 2015.12.27. 21:24:35

Dr. Ornish arról számolt be, hogy a diéta megkezdése után néhány héten belül a kezelt szívbetegekné 91 százalékkal csökkent az anginás rohamok száma, függetlenül attól, hogy végeztek-e testmozgást vagy sem. A rend kedvéért a forrást is idézem.

Ornish D, Scherwitz LW, Billings JH, et al. Intensive lifestyle changes for reversal of coronary heart disease. JAMA. 1998;280(23):2001–7.

és

Ornish D, Scherwitz LW, Doody RS, et al. Effects of stress management training and dietary changes in treating ischemic heart disease. JAMA. 1983;249(1):54–9.

A kontrollcsoportban lévő betegeknek azt mondták, hogy kövessék az orvosuk tanácsát. náluk az anginás rohamok száma 186 százalékkel nőtt.

Ornish D, Scherwitz LW, Billings JH, et al. Intensive lifestyle changes for reversal of coronary heart disease. JAMA. 1998;280(23):2001–7.

Ez azért elgondolkoztató.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2015.12.28. 19:10:42

@bugenhagen:
Az ornish étrendnek vannak érdemei a CVD prevencióban és terápiában. Ennél a vizsgálatnál azért érzem a kiscsoportos mina hátrányait.

A fő gondom az, hogy annyira az LDL-re fókuszál az étrend, hogy minden más tényezőt háttérbe szorít, és más kutatásokból kiderült, hogy kisebb megszorításokkal is el lehet érni komoly eredményeket. Ráadásul az endogén eredetű hiperlipoproteinémiával szemben az étrendi megszorításoknak nem sok értelme van.

bugenhagen 2015.12.28. 19:51:09

@Meleg Sándor: Ez egy kiragadott példa volt. Elképzelhető, hogy némi utánolvasással más példákat is találnék, de különösebben nem akarom nyomni ezt vonalat, csak érdekességként írtam.
süti beállítások módosítása