A napokban találtam ismét egy varázslatos fogyasztószert, ami tökéletes mintapéldánya mindazon trükköknek, csalafintaságoknak, amikkel manapság ipari méretekben csalják ki a pénzt a fogyni és/vagy gyógyulni vágyóktól.
Kedves Olvasóink!
Elindult az Alimento.hu oldal, ahol sok szeretettel várjuk minden eddig olvasónkat. Az új felületre az új tartalmak mellett a korábbi cikkek frissített, átdolgozott változatai is folyamatosan felkerülnek.
A blog.hu felületére feltöltött cikkek a továbbiakban teljes körűen elérhetőek maradnak.
A világháló tele van online kapható fogyást, gyógyulást ígérő termékekkel, bátran megkockáztatom, hogy ezek döntő többsége totálisan hatástalan. Ennek ellenére a népek veszik őket szorgalmasan, mert az elérhető leghatékonyabb online marketing áll mögöttük, s mint azt a Star Wars világából tudjuk, az Erőnek nagy hatalma van a gyenge akaratúak felett. A gyenge akarat mellett azonban kiemelném a teljes tájékozatlanságot is, ugyanis a felhasználók többségének fogalma sincs arról, hogyan lehet felismerni a kamu termékeket. Így aztán működnek azok a trükkök, amik együttesen azt eredményezik, hogy a kedves felhasználó nagy tempóban megválik a pénzétől, cserébe pedig egy kupac hatástalan vacakkal lesz gazdagabb. A blogon több ilyen írást tettem már közzé, de itt az ideje egy újabbnak, mert az ismétlés a tudás édesanyja és hát egy ilyen remek példát vétek lenne kihagyni a sorból.
Lássuk hát a Mirapatches (= csodatapasz) nyitó oldalát:
Ezen a nyitólapon konkrétan semmi nincs, ami ne lenne gyanús, már-már művészet szintre emeli a kamuzást. Először is egy nem létező orvosi honlapra hivatkozik - ebben az esetben nagyon fontos, hogy a neve vagy kialakítása emlékeztessen valamilyen fontos, valóban létező felületre vagy elhitesse, hogy ilyen létezik. Nagyjából ez olyan, mint a természetben a mimikri: amikor egy élőlény felveszi vagy utánozza egy másik élőlény vagy a környezet mintáját, színét, külalakját, szagát, viselkedését, hogy megtévessze a környezetét.
A menüsorban azt a látszatot kell kelteni, hogy ez egy működő, komplex honlap. Ugyan mélyebben nézve gyanús lehet, hogy egy orvosi honlapon mit keres a szépség rovat, de azért a felületes nézelődőt ez nem fogja megzavarni, ahogy az sem, hogy egy magyar orvosi honlapnak az URL-je miért valami franciás zagyvaság. Az már talán jobban feltűnhet, hogy a menü vagy inaktív (nincs linkelve oldalakra a menüpont) vagy ugyanannak a terméknek a klón-oldalaira visz át, vagyis nem tudunk olyan módon navigálni a honlapon, hogy ne a termék reklámjába fussunk bele.
A közösségi média hivatkozások természetesen csak képek, statikus tartalmak, nem visznek sehova, ahogy a média-logók többsége is fiktív vagy abszolút nem a témához kapcsolódik. Fontos, hogy a reklámblokkot olyan hirdetések töltik fel, amik a termék céljához köthetők, ezek vagy nem reagálnak kattintásra vagy a szintén a termékre hivatkozó honlapokra mutatnak.
Ma már kötelező elem a szimpatikus szakember (orvos, dietetikus, kutató, stb.) fényképe, aki valami híresnek tűnő, valójában többnyire fiktív kutatóintézet, egyetem munkatársa és csak szépet és jót mond a termékről, annak működéséről. De itt akár létező intézményeket is bekamuznak, senki nem fog utánajárni, hogy adott néven alkalmaznak-e munkatársat a megnevezett egyetemen. Természetesen a kép vagy vásárolt reklámkép, rosszabb esetben egyszerűen lopták valahonnan.
Ezekhez képest szinte már másodlagos, hogy a szöveg miről szól, itt a lényeg az, hogy áltudományos sületlenségek hullámoznak jobbra-balra, aktuálisan a trendi rettegéseket meglovagolva: eshet szó a beleinkben rothadó dolgokról, parazitákról, méregtelenítésről, savasodásról, stb., a lényeg az, hogy fel kell vázolni valami szörnyűséget, amire majd az adott készítmény gyors és hatékony megoldást nyújt jutányos áron. Laikus olvasónak nehéz lehet ezeket felismerni, főleg, ha eleve hisz a méregtelenítésben és ehhez hasonlókban, de azért nem reménytelen az ügy.
Folytatva az előzőeket: kellenek hatásos képek, lehetőleg kellő elrettentő erővel. Nyilván senki sem szeretne zsírral körbenőtt szívet, nekrotizáló lábszárfekélyt és egyebeket, szóval ezzel lehet érzelmileg motiválni a vásárlókat.
A szöveges kamu is folytatható több módon, mindenképpen kell hivatkozás a sikerességre, hogy a terméket hány ezren/millióan használták eddig sikerrel. Mindig gyanakodni kell, ha nem látunk mögötte igazoló hivatkozást. Ha tényleg sikeres, akkor ezt valaki, valahol mérte és kell hogy legyen független adat, ami igazolja. Hasonlóan gyanakodni kell, ha díjakra, elismerésekre, folyóirat megjelenésekre építve áradozik a termékről a szöveg. Az esetek nagy részében egyszerű kereséssel megállapítható, hogy a díjak, elismerések vagy folyóiratok még csak nem is léteznek.
A közösségi média megjelenésével a honlapokon is felbukkannak az ál-facebook profilos elégedett vásárlók. Technikailag könnyű őket elkapni, mert arra nem vesznek fáradtságot, hogy ezek mögé tényleges alkalmazás és valós profilok kerüljenek - a legtöbb esetben ezek egyszerű képként vannak beszúrva a honlapokra. Nagyjából annyi változik, hogy ugyanahhoz a poszthoz időnként eltérő időpontokat rendelnek, pl. Kertész Ibolya méltató szavai az első megtekintéskor szeptember 5-én, szerdán keletkeztek, később megtekintve ez átalakult szeptember 20-a, csütörtökre. Komoly innováció, nem mondom.
Hasonló gyanakvással kell kezelni a hivatkozás nélküli "tudományos" eredményeket, pl. az alkalmazók körében mért laborérték-változásokat. Egy korrekt oldal itt is tenne be hivatkozást, hogy a vizsgálatot publikáló tanulmányt elérjük.
Fontos ismertetőjel még a garancia túlhangsúlyozása. Alapvetően a garanciának akkor van értelme, ha pontosan tudjuk, mit is takar, hogyan tudjuk érvényesíteni? A kamu-termékeknél szinte kötőszó a garancia, de ha megnézzük, szinte lehetetlen érvényesíteni, mert egyszerűen nincs hazai forgalmazó. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha esetleg mégis gond van, levelezhet a vásárló a világ minden táján elszórtan helyezkedő cégrészekkel és a termék árának többszöröséért talán visszakaphatja a pénzét. Ha meg nem, akkor végső soron nincs az a hatóság, ami be tudja hajtani, sem a GVH, sem a NÉBIH, sem más hatóság nem tud mit kezdeni egy zsebkendőnyi óceáni szigetre bejelentett céggel.
Jelen terméknél megvan egy jellegzetes, TV műsorokban megszokott erőltetett marketingszöveg. Épp, mint ha a vásárlás ellen szeretnének érvelni, de a végén mégiscsak vásárlás lesz a vége. Élő műsorban jobba működik ez a manipulatív fordított pszichológia, de úgy tűnik, írásban is meg lehet próbálni.
Nem meglepő módon itt is egy bőrre ragasztható tapaszról van szó, mostanában ez az új divat. Megvan a maga előnye: nem kell étrend-kiegészítőként engedélyezni, jóval kevesebb bonyodalommal piacra lehet dobni (nem mintha a forgalmazók vesződnének bármilyen engedélyezéssel vagy bejelentéssel). Nyilván a forgalmazónak a sok duma közepette el kellene magyaráznia, hogyan is szívódik fel a bőrről a hatóanyag, ami aztán csodálatos dolgokat művel a szervezetben, de ezzel nem vesződnek. De ha a fotónak lehet hinni, végre nem bicikligumi-ragasztókat árulnak.
Végül essen szó néhány, hazai rendszerben egyébként szankcionálandó gyakorlatról. A termékkel kapcsolatos magas értékelés természetesen fiktív, semmilyen igazoló adat nincs mögötte. A másik ilyen finomság, hogy a honlap azt sugallja, hogy a termék limitált számban és időben hozzáférhető: de erről csak annyit, hogy a fél órában, amíg a honlapon tartózkodtam, a raktáron lévő 18 darabot kb. háromszor adták el a bal alsó sarokban ugráló eladást jelző buborék szerint.
A sürgető határidő szintén többszörösen letelt, érdekes módon a honlap először 13.500 forintért ajánlotta az árut, az idő letelte után egy sima oldalfrissítéssel áttett egy másik oldalra, ahol már csak 12.900 Ft volt az ára, szintén 3 perc időtartamra. Aztán indulhat újra a kör.
Végül még egy zseniális trükk: az oldal mindent megtesz, hogy ne menjen el az érdeklődő vásárlás nélkül: simán kilépni sem lehet. A kapcsolatok rész is egészen gyanús: a csodatapasz ügyfélszolgálatra megadott telefonszámot megtaláltam más kamutermékek oldalain is és vannak arra utaló jelek, hogy komoly sötét erők gyűltek össze a telefonszám mögött: kb. tucatnyi kamu termékkel foglalkozó honlap ide irányítja az érdeklődőket(lásd itt). Hát, ezen a ponton lenne érdemes összerántani a kommandót és kilátogatni a számhoz rendelet címekre, egy kis érdeklődés céljából.
JötTEK, látTEK, vitTEk avagy itt lehet akciós fogyasztószert kapni?
HOGYAN VÉDEKEZZÜNK?
Az Ismét ég a zsír című írásban tételesen összegyűjtöttem már azokat a tudnivalókat, amikre érdemes odafigyelni a netes termékekkel kapcsolatban. Röviden annyit szeretnék kiemelni, hogy maximális bizalmatlansággal legyünk minden ilyen termék iránt: ragaszkodjunk a pontosan leinformálható készítményekhez. Ha nincs hazai forgalmazó, ne is vásároljunk, ha van, próbáljuk meg felhívni, elérni, és pontos tájékoztatást kérni a termékről (pl. kérdezzük meg a hazai forgalomba hozatali engedélyezéssel kapcsolatos adatokat, ettől tuti zavarba jönnek). Komoly gyanúra ad okot, ha az oldal kezelője, tulajdonosa nem található meg a weboldalon csak be nem azonosítható elérhetőségek adottak.
Ínyencek rákereshetnek a domain tulajdonosára (whois.com), de kamu termékek esetén nem fognak pontos adatokat találni, ma már elég ügyesen el lehet sumákolni egy-egy domain tulajdonosát. Gyanakodjunk, ha nagyon friss domain regisztrációt látunk, ezek az oldalak ugyanis nagyjából egy évet élnek, utána új néven, némileg átformált tartalommal fognak neki a pénzbeszedésnek.
Milliónyi fogyasztószer kapható, a termékcsoport nagyjából a jó sok kidobott pénz kifejezéssel írható le.
Ha tetszett az írás, oszd meg és/vagy kattints a tetszik gombra! A "Követés" alkalmazással értesülhetsz a legfrissebb írásokról! Ha van véleményed, írd meg hozzászólásként! További érdekességek, aktualitások pedig Facebook oldalunkon találhatók: https://www.facebook.com/Alimento.blog
A honlapon található anyagok, információk egyike sem irányul betegség, vagy betegségek diagnosztizálására, és nem helyettesítik az egészségügyi szakemberrel történő konzultációt.