Az özvegy tehén bosszúja...avagy meghalunk a tejtől is...
2013. november 30. írta: Meleg Sándor

Az özvegy tehén bosszúja...avagy meghalunk a tejtől is...

Napjainkban divatja van az olyan „tudományos” cikkeknek, mozgalmaknak, amik az eleinket évezredeken át megtartó étkezési szokásoknak rohannak neki teljes erőből. Ennek megfelelően a tej és tejtermékek ellenségei is egyre több világhálós felületen nyilvánulnak meg, ezek közül emeltem ki egyet (állatorvosi ló jelleggel), illetve az ott található tej-ellenes cikk tartalmából szemezgettem.

angrycow.jpgAz emberiség egyik ellensége... személyesen...

Mondhatnánk azt is, hogy az ember az egyedüli lény, aki a másik faj tejét is issza.

Ez az egyik legközismertebb "érv" a tej ellen. Igen, de van még egy csomó dolog, amiben az ember egyedülálló. Mondok pár példát:

  • az ember az egyetlen lény a bolygón, aki hőkezeli (süti és főzi) az ételeit,
  • az ember az egyetlen olyan lény, aki a saját lakóhelyétől térben távoli élelmiszereket fogyaszt,
  • az ember az egyetlen, aki tudatosan állít elő alkoholt és fogyasztja is kisebb-nagyobb mennyiségben,
  • az ember az egyetlen, ami képes rendkívül szélsőséges élelmezési körülményekhez alkalmazkodni, gyakorlatilag a fajfenntartáshoz szükséges élettartam biztosítható szinte kizárólagos növény vagy kizárólagos állati étrenddel is.

Nagyon sok mindent csinálunk egyedülálló módon az állatvilághoz képest, ez mégsem tart vissza bennünket (mondjuk van pár dolog, ahol kellene). Ehhez zárójelben tenném hozzá, hogy a legtöbb emlősnek nincs is nagyon lehetősége, hogy más fajok tejét fogyassza, még a domesztikált állatok sem járnak ki fejni…

Az ember csak a szoptatási időszakban rendelkezik a tejcukrot lebontani képes laktáz enzimmel

Ez már komoly csúsztatás. Egyrészt vannak, akik már csecsemőkorban sem rendelkeznek laktáz enzimmel (ez ritka, de előfordul), másrészt az évezredes alkalmazkodás révén a tejfogyasztó csoportok nagy részben megőrizték a felnőttkorig a tejcukor emésztésének képességét. Ebben természetesen széles a szórás, a kelet-ázsiai, afrikai, nem európai eredetű amerikai népesség 60-95%-a mai napig hadilábon áll a friss tejjel, míg ez Nyugat- vagy Észak-Európában  alig 1-10%-ot jelent. Arról se feledkezzünk meg, hogy ravasz őseink ezért találták fel a savanyítást – a kefir, joghurt, kumisz és ehhez hasonló tejkészítményekben a laktózbontó baktériumok és gombák elvégzik a szervezet munkáját, így a tej fogyaszthatóvá válik a csökkent laktáz-aktivitású személyeknek is.

laktoz.jpgA laktóz-intolerancia világtérképe. Nekünk viszonylag jó a helyzetünk... (Wikipédia: Laktózérzékenység)

 

Azonban a sterilizált tej gyakorlatilag halott tej. A tejben található enzimek és vitaminok 39-40 fokon hőkezelésre elveszítik aktivitásukat.

A tej természetes enzimei tényleg inaktiválódnak hő hatására, bár a 30-40 fok irreális, mert ez az emlősök esetében "üzemi hőmérséklet" - az emberi test maghőmérséklete kb. 37 C fok. Azonban ha az enzimek hőre inaktívak is lesznek, azzal sincs semmi gond, ugyanis a gyomorba érve a sósav és a pepszin végezne velük, s ha még itt is maradnának szerencsés túlélők, a vékonybélbe kerülő fehérjebontó enzimek miatt fejeznék be a pályafutásukat. Igazából az emberi szervezetnek nincs arra szüksége, hogy az élelmiszerekben aktív enzimek maradjanak.

A vitaminok esetében sokkal jobb a helyzet. A mai hőkezelési technikák a rövid, de intenzív hőhatásra alapulnak, ezek a vitaminok nagy részét érintetlenül hagyják (arról nem is beszélve, hogy a már említett 30-40 fok végképp nem tesz kárt bennük). A hőkezelésnek az ásványi anyagokra nézve nincs jelentős hatása.

Kutatások megállapították, hogy míg a hús nem növeli a szervezetben az inzulinszintet, addig a tej duplájára növeli.

Érdekes módon, amikor „kutatások” szóba kerülnek, egyetlen konkrét hivatkozást sem idéz a szerző.  Bennem az első kérdés, ami felmerült, hogy miért éppen a teljesen más összetételű hússal hasonlítjuk össze a tejet? A hús gyakorlatilag szénhidrátmentes, a tejben ott deciliterenként 5 gramm  tejcukor, naná, hogy inzulinválaszt fog eredményezni, főleg ha nagyobb mennyiséget iszunk belőle. A normális és étkezés utáni inzulinszintet elég sok minden befolyásolja, pl. az elfogyasztott étel mennyisége, szénhidráttartalma, a szénhidrát minősége (keményítő vagy cukor) esetlegesen már fennálló inzulinrezisztencia, stb., de alapvetően az inzulinszint duplázásához egy komplett étkezés kell. Ha a tej cukortartalma ilyen félelmetes dolgokra képes, akkor most hagyjuk abba a gyümölcs és zöldségfogyasztást is, hiszen pl. egy szépen érett nagy fürt szőlő brutális inzulinválaszt képes előidézni...

Ha már aggódni kellene valamiért, akkor én a hozzáadott cukorban gazdag nasik miatt aggódnék, de érdekes módon arról valahogy ritkábban cikkeznek az alternatív oldalon, inkább reform sütiket barkácsolnak bio-cukrokkal...

insulin.jpgA vér inzulin és glükóz koncentrációja élettani körülmények között. normális körülmények között egy nagyobb étkezés közel megduplázza a vér inzulinszintjét. (Wikipédia: Insulin)

A tejfogyasztástól már a hetedik napon kialakulhat inzulinrezisztencia, amíg a húsfogyasztástól nem alakul ki.

Inzulinrezisztencia nem alakul ki a sajtfogyasztástól sem, a tojástól sem és még sok minden mástól sem - alapvetően olyan élelmiszerektől, amelyek szénhidráttartalma alacsony. A magas szénhidráttartalmú ételeknek is hosszú időre van szüksége, hogy mérhető, tartósan fennálló inzulinrezisztenciát okozzanak, a hét nap nagyon irreális. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a szervezet szénhidrát-anyacseréje egy dinamikus rendszer, a kereslet-kínálat pillanatról-pillanatra módosítja a szervezet működését.

A tej 7 nap alatt okozott inzulin-rezisztenciájáról nem találtam ugyan forrást, ezzel ellentétben, mintegy vigasztalásul szeretném a felhívni a figyelmet arra a tanulmányra, mely szerint 7 napos mozgásprogrammal már mérhetően javítható az inzulin rezisztencia. Nem véletlenül javasoljuk a rendszeres fizikai aktivitás cukorbetegeknek és az egészségüket megőrizni szándékozóknak.

sports.jpgAggódsz az inzulin-rezisztencia miatt? Sportolj!

Mi a helyzet a tejsavóval? Igaz ugyan, hogy a fogyasztásakor az allergiás reakciók mérséklődnek, ám a tejsavó, a nagy cukortartalma miatt, megemelkedett inzulintermelésre készteti a hasnyálmirigyet. Ez pedig a hiperinzulinizmus kialakulásának egyik kiváltó tényezője lehet.

A tej esetében kb. 20 olyan fehérje létezik, ami potenciálisan részt vehet allergiás reakciókban. Ebből a kazein egyik altípusa a leggyakoribb. A tejben lévő lakózbontó baktériumok a tejcukrot tejsavvá bontják, a savas közegben a kazein kicsapódik: ez az aludttej. Amikor az aludttejben kicsapódott fehérjét elválasztják a benne lévő folyadékól (házilag ez egy tiszta textilkendővel is megoldható), akkor keletkezik a túró és a savó. A tejsavó korántsem olyan magas cukortartalmú, mert azt használták el a savanyító baktériumok, ezzel ellentétben marad benne némi tej-albumin, számos vízben oldható vitamin, ásványi anyag, s nem kevés probiotikus baktérium. Visszatérve a kezdetekhez: mivel nincs benne cukor, így azért igen nehezen válthat ki extrém inzulinválaszt.

A tejfogyasztás növeli a szívbetegségek kockázatának mértékét is, ami a fokozott kalciumfelvétellel magyarázható. A kalcium felszívódást a szervezet a szükségletnek megfelelően szigorúan szabályozza. A tejben található tejcukor ezt a szabályozást kijátssza, és szükségtelenül nagy kalciumot vesz fel a szervezet a tejből. A felesleges kalcium egy része lerakódhat az erek falán és a belső szervekben is jelentős problémákat okozhat.

Erre mondják, hogy van itt kérem minden, mint  a falusi búcsúban… menjünk az elejére. A tej kalciumtartalmának felszívódását tényleg segíti a tejcukor, de ha nincsen tejcukor (mint pl. a sajtokban), akkor is felszívódik, ennek oka az, hogy nincs olyan alkotóelem a tejben, ami akadályozná a felszívódást. Ezzel szemben pl. az olajos magvakban hiába magas az ásványi-anyag tartalom, a növényi rostanyagok és emésztést gátló vegyületek miatt a felszívódás sokkal rosszabb hatásfokú.

A szervezet a kalcium háztartásra tényleg nagyon ügyel, erre számos ügyes trükköt ismer, a legegyszerűbb, hogy a vesén keresztül távozik a felesleg. Sajnos a magyar nyelvben „sclerosis” szót „meszesedésnek” fordítják, - pedig a görög szklérosz szó csak "keménységet" jelent - emiatt a hazai alternatív gyógyászati irodalom tele van minden szklerotikus fogalomnál a mész és a kalcium körül járt felesleges magyarázkodással. Ebből kifolyólag itt is bekeveredik az érelmeszesedésbe a tej-kalcium, holott ennél egy sokkal, de sokkal összetettebb folyamatról van szó.

Olyan kutatás egyébként van, ami a nagy dózisú, kifejezetten táplálék-kiegészítőkből származó kalcium kockázatnövelő hatását írja le szív-érrendszeri megbetegedéseknél, viszont szó sincs a lerakódó kalciumról és éppen itt hangsúlyozzák, hogy a hatásért jó eséllyel nem az élelmiszerekből bevitt kalciumról a felelős.

A legújabb kutatások szerint a tejet fogyasztók körében sokkal magasabb arányú a csontritkulás.

Hát, ez bonyolult ügylet. A csontritkulás nem egyetlen tényező zavara, a kalcium mellett kb. egy tucat más tényezőnek is szerepe van az ügyben: fontos az életkor, a testsúly, a fehérjefogyasztás, a D-vitamin, K-vitamin, magnézium, foszfor és más nyomelemek mennyisége és egymáshoz viszonyított aránya az étrendben, s ne feledkezzünk meg a legfontosabbról: a mozgásról.

Tényleg vannak olyan kutatások, amik a magas tejfogyasztás mellett is magasabb oszteoporózis-gyakoriságot mutattak ki, bár ezen kutatások jó részét a tej-ellenes mozgalom (szándékosan?) tévesen mutatja be. Például a magas, egyoldalú kalcium kiegészítők esetében tapasztalt negatív hatásokat automatikusan úgy mutatják be, mintha az a tejről szólna, pedig a tanulmányok többségében a tej szó elő sem fordul. Érdemes vizsgálni azt is, hogy a magasabb tejfogyasztáshoz kapcsolódnak e más, csontritkulás szempontjából kockázati tényezőt jelentő étrendi, életviteli tényezők.

Van még egy molekula a tehéntejben, ami veszélyforrás ránk nézve. Ez az Inzulinszerű Növekedési-hormon (IGF). Mivel az IGF nagy része nem emésztődik meg, hanem átjut a bélfalon, a tej és tejtermékek rendszeres fogyasztása felnőttekben 10-20%-kal, gyermekekben 20-30%-kal megemeli az IGF-szintet. Az IGF serkenti a sejtek osztódását és növekedését, így igazoltan fokozza a tumorok növekedését. A magas IGF-szint kapcsolatot mutat a méhnyak-, a petefészek- és méhrákkal, a vastagbél-, a gyomor-, a nyelőcső-, a máj-, a hasnyálmirigy-, a vese-, a pajzsmirigy- és az agyrákkal.

A forrásként megjelölt Melnik úr munkásságát érdemes nyomon követni, nyugodtan fogalmazzunk úgy, hogy valamiért nem barátja a tejnek, legalábbis jót nem írt még róla. Szerzőként 78 cikket jegyez, néhányat a „paleolitos” Loren Cordain társaságában – nem véletlenül: Melnik szintén a paleolit vonal hívei közé sorolható. Minden esetre, amiket a tejről (illetve az IGF és a hozzá hasonló molekulákról) ír, az igen érdekes, de alapvetően nem látom indokoltnak, hogy emiatt teljesen felfüggesszük a tejfogyasztást. Ennek több oka is van:

  1. Alapvetően Melnik és társai sem az IGF közvetlen felszívódását teszik a fókuszba, hanem a tejfehérjékben (pl. laktalbumin) aminosavak (pl. triptofán) indukálta IGF szintézis hatásait. Hozzá kell tenni, hogy az IGF szint tejfogyasztás nélkül is emelkedhet – a tej kerülése sem jelenti, hogy ezzel hatékonyan megelőzhetjük az IGF érzékeny daganatok létrejöttét.
  2. Az IGF alapvetően fehérje, s mint ilyen, érzékeny a fizikai környezetre: hőre, pH-ra, stb. Alapvetően a friss, natúr tejben elképzelhető aktív IGF, de pasztőrözés vagy bakteriális savanyítás után már ez igen valószínűtlennek tűnik.
  3. Mielőtt nekifognánk a tehénállomány tejes kiirtásának, vegyük figyelembe, hogy minden állati és növényi élelmiszer tartalmaz olyan anyagokat, amik a szervezetbe kerülve nem kívánt jelenségeket válthatnak ki: a baktériumok, gombák toxinokat termelnek, a növényekben vannak lektinek, kevésbé vagy nagyon mérgező hatóanyagok, az állati eredetű élelmiszerekben hormonok, immunválaszt kiváltó fehérjék, stb.. Nem hiszem, hogy lenne olyan élelmiszer vagy étrend, ami a tökéletes egészséget szolgálná úgy, hogy semmilyen negatív hatást nem tudunk felmutatni ezzel szemben. Sajnos ezzel együtt kell élnünk.


Természetesen vannak olyan egészségügyi problémák, amikor a tejet vagy a tejtermékeket nélkülözni vagyunk kénytelenek az étrendből és vannak olyan esetek is, ahol ez a tétel még kutatás alatt áll.

Az autista gyermekeket vizsgálva kiderítették, hogy az agyukban túl sok az opiát. Magatartási tüneteik hasonlítanak az opiáttal kezelt állatokéhoz. Kutatások kimutatták, hogy az autisták és skizofrének vizeletében a normától eltérő fehérjék találhatók, amelyek a tejben található kazeinből és a gluténből származnak.

Erről a szövegrészről (amiből most csak egy részt idéztem, mert a lényeg benne van) hosszasan lehetne írni, röviden csak annyit, hogy az opiátokról szóló felvetés ELMÉLET, nem az egyetlen az autizmust illetően. Magában az elméletben is nagyon sok bizonytalanság van, a gyakorlatban sem egészen úgy működik, ahogy azt elvárnánk. sajnos sokan nem tudják elfogadni, hogy az autizmus döntően és meghatározóan egy genetikai eredetű probléma. Nagy valószínűséggel vannak anyagcsere-vonzatai is, de mivel a probléma nem egyetlen génhez köthető, a tünetegyüttes igen változatos. Igen sok időt szántam már az autizmus és az étrend kutatására (egyszer majd erről is beszámolok), de nem találtam eddig olyan anyagcsere-tényezőt, ami egységesen jelen lenne az autistáknál, és amit étrendi úton hatékonyan lehetne befolyásolni. Többek között a népszerű GFCF (glutén és kazeinmentes) étrendek hatását sem sikerült még perdöntően igazolni (más kérdés, hogy az ez irányú kutatások nagy részben módszertanilag selejtesek, használhatatlanok). Az pedig ismét egy külön téma, hogy az autisták esetében kötelezővé tenném a gasztrointesztinális tünetek vizsgálatát, többek között a glutén- és tejallergének vizsgálatát, mert ha van ilyen probléma, akkor arról az autisták többségét nem fogjuk tudni "kikérdezni", preventíven kell keresni az esetleges allergiákat, intoleranciákat. De erről tényleg később...

A valódi tejallergia a leggyakoribb allergiaféle, mert a tejtermékben sokféle antigén van, különböző immunglobulinok.

A tejallergia tényleg gyakori, viszont megfelelő étrend mellett az esetek nagy része 3-5 éves korra elmúlik és a továbbiakban nem okoz panaszt. A tejallergiának alapvetően ez nem az immunglobulinok az okai, hanem valamely tejfehérje viselkedik antigénként.

A vaj kivétel az allergének alól, mert gyakorlatilag nem tartalmaz sem laktózt, sem tejfehérjét és az emésztőrendszer ezért jól tolerálja.

A tejfehérje allergiában a vaj fogyasztása sem ajánlott, mert kis mennyiségben, de tartalmaz tejfehérjét - bár lehet, hogy kis mennyiségben történő fogyasztása nem okoz látványos tüneteket, az immunrendszer azért észleli... A laktóz-intoleranciában viszont a vaj fogyasztható. (Abba most ne menjünk bele, hogy a laktóz nem allergén, mert a hatását nem immunreakción keresztül fejti ki...ennyi tévedést engedélyezünk a cikk alkotójának).

vaj.jpgCirmos cica, haj! Kell-e nékünk vaj?

Azt javasolják, ha tehetjük, bio vajat fogyasszunk, mert a többi tele lehet növényvédőszerrel, hormonokkal, antibiotikumokkal – ezeket kapják ugyanis a nem bio tenyészetből származó tehenek.

Nyilván a szabad tartású állatok vaja más összetételű (azért nem eget rengetően), egyes vitaminokban és mikro-tápanyagokban biztos gazdagabb, s már csak állattartási okokból is ezt javasolnám a több tízezres állatállományú telepekről származó termékek helyett. Persze tegyük hozzá, hogy a jó városi ember elvárja, hogy "valaki" öko-bio termékeket tegyen az asztalára, csak azt nem veszi tudomásul, hogy akkor lényegében városok mehetnének vissza vidékre tehenet tartani (ami nem olyan rossz dolog, csak éppen nem irodai munka).

Sajnos a legjobb öko-bio minőségű vaj sem tökéletesen tiszta. Láttam én már  mellett főút mellett legelésző „bio” tehenet, de az sem javít a helyzeten, ha a vegyszert nem használó biogazdálkodás mellett ipari művelésű mezőgazdasági terület van. Gyakorlatilag ma már nincs olyan pontja a bolygónak, ahol tökéletes tisztaságú bio élelmiszer termeszthető lenne, ha más nem, a természet belepiszkít az ügyletbe  mondjuk egy vulkánkitöréssel, ami nehézfémekkel szórja tele a bolygót.

boci.jpgSzeretjük az öko-bio állattartást, csak legyen, aki csinálja... és legyen olcsó... és...

Amennyiben lehetséges a sós vaj fogyasztását is kerüljük, mert a sókat többnyire állományjavítókkal tartósítják.

Ez a mondat egy borzalmas melléfogás, gyakorlatilag mindent mindennel összekever. Az állományjavítók általában véve nem tartósítószerek (már csak a nevük miatt sem) és nem a sókat tartósítjuk, hanem magát a vajat.

Nem várt fordulat, szintén bizonyítást nyert, hogy a tejzsírban lévő konjugált linolsav nem hizlal, sőt, a lerakódott zsírpárnákat eltünteti, így aki rendszeresen fogyasztja, nem fog elhízni.

A konjugált linolsav (CLA) hatásait illetően nagy vita van a mai napig is. A "nem várt fordulatról" csak annyit, hogy a konjugált zsírsavak kutatása legalább két évtizede intenzíven zajlik. Számos területen feltételeznek pozitív (daganatellenes, testsúlycsökkentő, szív-érrendszeri betegségektől védő) hatást, mi több, jó drága étrend-kiegészítő készítményeket is gyártanak belőle. Viszont a mai napig kérdéses, mennyire reálisak ezek a hatások, mekkora az optimális beviteli érték és ez elérhető-e étrendi úton? Ha valaki egész életében szabad tartású kérődzők (esetleg kenguru...) húsát, zsiradékát, tejét fogyasztja, akkor a bevitt konjugált zsírsavak vélhetően hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez, de a kampányszerű étrend-kiegészítő vagy vajfogyasztás vélhetően nem sokat tesz ehhez hozzá. A tejzsír is jó esetben 0,2-2 g konjugált zsírsavat tartalmaz 100 g zsírra számolva - ez azért nem túl sok, ráadásul nem tudhatjuk hogy adott vajban mennyi is van tulajdonképpen, mert a CLA mennyisége fajtától, takarmányozástól, de akár évszaktól függően és erősen ingadozhat.

cistrans_03.jpgÍme egy konjugált linolsav...és igen, ő egy transz-zsírsav, csak éppen a jó fiúk csapatából

 

Konklúzió

A tej - mint minden élelmiszer - összetett, sok alkotóelemből álló kémiai rendszer. Mint ilyen, vannak pozitív és negatív egészségügyi hatásai. Én azt gondolom, hogy általános emberi élelmezésre a tej tökéletesen megfelel, főként, hogy számtalan formában van jelen, mint nyersanyag. Ha olyan borzalmasan egészségkárosító lenne, akkor az elmúlt 10-20 ezer évben nem fogyasztottuk volna és nem vesződtünk volna annyit a tejelő állatok háziasításával, magas tejhozamú fajták nemesítésével...

A hivatalos ajánlások szerint nem is kell belőle sokat fogyasztani, napi 0,5 liter tej, vagy annak megfelelő tejkészítmény könnyen bevihető, 1 pohár tej, némi kefir, (nem cukrozott) joghurt, egy kis darabka sajt, túró könnyen beilleszthető a napi étrendbe. Szó sincs liter számra vedelt tejről, kilónyi sajtfogyasztásról, stb...

Amennyiben valakinek valamely tejfehérje allergiát okoz, illetve a tejcukor feldolgozása problémás, akkor részben vagy egészben le kell mondania a tejtermékekről. Ez sajnos napjainkban nem olyan egyszerű, mert a tej, illetve a tejből készült kondenzátum számos élelmiszer előállításakor használatos. Én ezt nem feltétlen sorolom a pozitív jelenségek közé, a modern élelmiszeripar nem csak él, de sokszor visszaél ezzel a lehetőséggel.  Ez a jelenség önmagában megérne egy hosszabb eszmefuttatást, később talán sor kerül rá...

Vannak bizonyos esetek, amikor a tej közvetlenül nem nevezhető károsnak, de valamilyen oknál fogva az elhagyása javíthat a beteg helyzetén. Személy szerint azt gondolom, hogy autoimmun folyamatoknál, nem tipizálható emésztőrendszeri tüneteknél, anyagcserét potenciálisan érintő genetikai betegségeknél mindenképpen érdemes lenne a tejfehérjére, gluténra célzott szűrést végezni. A tej elhagyása ezen betegségeket nem fogja gyógyítani (főképp, mert nem oka azoknak), de igazolt érzékenység esetén a tünetek javulását hozhatja (ha nem igazolható az érzékenység, úgy általában a tejmentes étrend nem javít a tüneteken sem). Hangsúlyozni kell, hogy itt nem egy amatőr diétázgatásról vagy kúrákról, hanem egy megfelelő módszerekkel igazolt élettani állapothoz igazított étrend körültekintő alkalmazásáról van szó.

Biztos vagyok benne, hogy lehet a témát tovább folytatni, mert nagyon sok dolog van, ami mélységében is érdekes lehet - de talán majd egy másik alkalommal...

 milk.gif

Források:

  1. Tej – tejintolerancia. URL: http://www.matrixdrops.com/taplalkozas/tej-tejintolerancia
  2. J. Barron: Killer calcium? URL: http://www.jonbarron.org/article/killer-calcium
  3. J. Barron: The calcium question. URL: http://www.jonbarron.org/article/calcium-question
  4. Szendi G, Mezei E: A gyilkos kalcium? URL: http://www.tenyek-tevhitek.hu/gyilkos-kalcium.htm
  5. M J Bolland, A Avenell, J A Baron, A Grey, G S MacLennan, G D Gamble, I R Reid: Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis;BMJ 2010;341:c3691. URL: http://www.bmj.com/content/341/bmj.c3691
  6. J. P. Kirwan, T. P. J. Solomon, J. O. Holloszy: Effects of 7 days of exercise training on insulin sensitivity and responsiveness in type 2 diabetes mellitus.Am J Physiol Endocrinol Metab. 2009 July; 297(1): E151–E156. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2711659
  7. B. C. Melnik,S. M. John, G. Schmitz: Over-stimulation of insulin/IGF-1 signaling by western diet may promote diseases of civilization: lessons learnt from laron syndrome. Nutr Metab (Lond). 2011; 8: 41. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3141390

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr785668626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2013.12.01. 18:40:35

@ZöldElla: A Kína-tanulmány c. művet már olvastam. Röviden:
1) Alapvetően egy összetett könyvről van szó, nem szívesen foglalnám össze a véleményemet két mondatban (nem is tudnám). Egyszer mindenképpen visszatérek erre a könyvre, mert tanulságos olvasmány.

2) Azért megjegyezném, szívesen megnéznék egy Campbell-Cordain vitát, mert amit a műben leírnak, az éppen ellenkezője annak, amit a paleolit étrend leír, leginkább a fehérjefogyasztás mennyisége és minősége tekintetében :)

3) Én összességében még mindig azon az állásponton vagyok, hogy egy közepes fehérjefogyasztás, kiegyensúlyozott állati/növényi források mellett az optimális.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2013.12.01. 18:45:00

@goldblum: Három megjegyzés:
1) "Sok butaságot hordott össze a szerző" - én nagyon szívesen tanulok mindenkitől, amennyiben valamely mondatomnak van érdemi cáfolata, szívesen veszem és beszélgethetünk az ügyről. Azzal, hogy "butaságokat írok", nem sok esélyt ad az érdemi beszélgetésre.
2) "kiragadott mondatok" - ha bemásolom az egész cikket, akkor az én írásomnak nem marad helye :) Ezért emeltem ki a cikk mondanivalójának lényegét tartalmazó mondatokat. Azért nem véletlenszerűek voltak ezek a kiemelések...
3) "akit nem a hús és tej lobbi támogat" - olyan nagyon boldog lennék, ha egyszer sorba állnának az ajtó előtt a hús és tejlobbi ügynökei, hogy leszurkoljanak némi pénzt a cikkeimért. Ez azonban nem így van, személyes tudásom és véleményem alapján írom a cikkeket...

KatiDiet · www.mdosz.hu 2013.12.03. 00:16:04

Tej és hús lobbi: én is!!!!
Kedves Sándor!
A cikk tökéletes.
Kína-tanulmány - kinek a pap, kinek a papné!
Nekem Sándor!
makatomi@hotmail.com - nincs kecském, de nem vetem meg a tejet, sőt!

agiika9 2013.12.03. 11:46:33

Csak gratulálni tudok, mind a cikkhez, mind a bloghoz!
Én kutató vagyok, és mostanában egyre jobban irritálnak a hozzá nem értő "polihisztorok", akik áltudományos maszlagot zúdítanak az emberekre, akik emiatt lassan teljesen elveszítik a bizalmukat a tudomány irányában (kikiáltva minden szakembert lobbi által fizetettnek).
Nemrégiben jelent meg egy review (onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1541-4337.12011/abstract) a tej és a rák kapcsolatáról, az összesítések alapján a tej még mindig inkább pozitív hatású, több előnye van, mint hátránya.

Nagyon várom az étrendes sorozatban a paleo diétát!

Gabriella Kiss 2013.12.05. 21:46:12

Like és like ,és like , csak annyit mondhatok az internet sok hülyeséget elbír,és aki normális módon próbálja elmagyarázni a dolgokat általában alul marad.A szenzáció hajhász cikkek írói jóval nagyobb sikert könyvelhetnek el maguknak mint az .aki normálisan elmagyarázza a dolgokat . Az emberek rémesen primitívek és tudatlanok .

Aryador 2014.01.17. 13:20:21

Én annyit szólnék ehhez hozzá, hogy örülök a cikknek, persze az más kérdés, hogy mennyire erkölcsös olyan tehén tejét fogyasztani, amelynek a túlzott fejést és tejtermelés fokozását követően az élettartama a harmadára, felére csökken, de a cikknek nem is ez a témája.

Szóval, ha valaki olyan tejet fogyaszt, amely igazi tej, szóval nem a hígított olcsó bolti tejeket, akkor csak annyira nem egészséges és jó a tej, hogyha valaki nem jut táplálékhoz, csak tejhez még úgy is akár fél évig elélhet. Annyi benne a tápérték.

Ezt szerettem volna még így hozzászólásképpen megosztani.

xSPIRITx 2014.01.17. 17:21:10

Én ezért nem iszok tejet: Az újszülött kis teheneket elveszik az anyjuktól, ezért az anya és a kicsi is napkig sír, bőg ahogy egy ember anya tenné ezt! Ezután az anya állatot arra kényszerítik, hogy azokat táplálja tejével (minket embereket) akik elvették életének értelmét, újszülött kicsinyét. A jelenség tömegesen, normálisan (?) fordul elő. A szeretetet segíteni, védeni kell, ez az eljárás szerintem embertelen! A mandulatejre, rizstejre tettem voksomat Otthon hamar előállítható, finom és nem okozok szenvedést olyanoknak, akik nem ártottak nekem.

xSPIRITx 2014.01.17. 17:36:59

Azzal viszont egyet kell értenem, hogy ezek az érvek, a tejivás ellen amiket az cikk írója cáfol, valóban bődületes melléfogások. A cikk valóban rámutat arra, hogy ne e miatt ne igyunk tejet. A tejivás ártatlanok (újszülött borjúk és anyjuk) drasztikus tömeges kihasználása, melyre csak az jogosít fel bennünket, hogy erővel akaratunkat rájuk erőszakoljuk és nem tehetnek ellene semmit. Rabok és szolgák vagy nem?

Asidotus 2014.02.02. 22:45:13

Ha nagyon öko-szemlélettel közelítünk a kérdéshez, akkor a tej- és tejtermékek fogyasztása terheli a környezetet, mert nagy állatokat tartunk életben, és biztosítunk nekik élelmiszert, olyat, amit az emberek élelmezésére is fordíthatnánk. (legalábbis azon a földterületen.)
Ha megennénk magát a marhát, az már gazdaságosabb volna.

Munyi cica 2014.04.01. 20:22:11

edzoterem.blog.hu/2013/04/16/miert_nem_jo_a_tej

Csak azért tettem ide, mert a Facebookon láttam, hogy tetszett ez a blog neked (Fogyózol? cikk)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.01. 20:50:15

@Munyi cica:

Hát ez egy gyöngyszem, csodálom, hogy a naturahirek nem csapott még le rá :)

"A felnőtt ember tápláléka szilárd. Az emésztőrendszerünk erre van kitalálva" - a gyomorban minden ételből pépes-folyékony állagú massza lesz.

"a proteinturmixnak van hasznos tápanyagtartalma, a tejnek nincs, ellenben van haszontalan része." - na itt kellett volna abbahagyni. Ez már egy butaság.

"A tej a csecsemő tápláléka." - Mert mit egyen szerencsétlen? És azért, mert ő tejen él, már más nem fogyaszthatja?

"A tehén teje nem tökéletes az ember táplálására. Inkább tökéletlen." - hogy nem zsibbadt el az agya ettől a szentenciától :) Nincsen tökéletes élelmiszer, ezért kell sok féle táplálékból vegyesen étkezni.

"Egy liter tejben 52g tejcukor (laktóz) van, ami egy teljesen használhatalan szénhidrát." - nem használhatatlan. Ha van laktáz enzimünk, teljes mértékben képesek vagyunk feldolgozni (kivéve még galaktozémia esetén, de ez egy ritka genetikai betegség).

"Napi 4 litert ittam meg, és nem értettem, miért van hasmenésem." - 4 liter tejtől szerintem nekem is menne a hasam, pedig nem vagyok tejcukor érzékeny. Azért 4 liter tejben van 200 g cukor...

"A telített zsír gátolja a szénhidrátok hasznosulását, segít abban, hogy zsírrá alakuljanak" - ezt meg honnan szedte?

"Ennek 20% tejsavó protein, 80%-a azonban kazein, egy lassú felszívódású fehérje" - mi a bánat az a lassú felszívódású fehérje? :) A tejkazeint az egyik legjobb arányban hasznosuló fehérjének ismerjük.

"A tej nem jó fehérjeforrás, mert a jó fehérjeforrások azok, amelyek nem tartalmaznak, vagy csak nagyon kis mennyiségben tartalmaznak rossz tápanyagokat: cukrot és zsírt." - és energia miből lesz?

"Nyilván minden folyadékban feloldható a protein por, benzinben és kólában is,..." - benzinben nem hiszem, mert apoláris oldószer. Meg nem is finom.

Nagyon élvezetes írás volt, kár, hogy nem tudom kommentelni az eredeti helyen. Ráférne...

Ui: a fogyózós cikk azért tetszett, mert az életmódváltást tette a fókuszba. Persze egy kicsit primitíven, de mégis.

Köszi a cikket.

Munyi cica 2014.04.02. 14:11:45

@Meleg Sándor:
Kedves Sándor!

Kezdem a fogyózós cikkel: nem javasolja az ürge a lisztet, kenyérfélét...ehhez mit szólsz?

Jó, az érvelésének fele hülyeség. De van amit félremagyaráztál:
"A tej a csecsemő tápláléka" erre azt mondod, mit egyen, Hát tejet! Az akarja a blogíró mondani, hogy a tej - szerinte - a csecsemőknek való, ezen van a hangsúly, mondd ki ezt a mondatot hangosan.
"felnőtteknek szilárd - péppé alakul a gyomorban" - na de szilárd alakban vesszük a szánkba! pl. almát répát húst! a csecsemő nem tudná megrágni. Szóval azért néha te is falsul érvelsz.
4 l tej - na persze, vannak csúsztatások. Én egyszer ittam meg 1 liter tejet életemben, pár óra alatt- 1 napig nem ettem utána, úgy jóllaktam. Ennyit nem szabad egy nap.
"és energia miből lesz?"- ugye nem mondod komolyan, hogy csak tejből lehet....:P
A többi nagyjából OK :))

Kazein: "kazeinenyv, mely a tej fehérjéinek egyike. Ragasztásra por alakban kerül forgalomba, melyet vízzel keverve lehet feldolgozni" - jó ragacsos lehet. Köszi. Nem tudom, kell-e ragasztó a gyomrunkba. De biztos hülyeség, amit mondok, cáfold meg.
Üdv.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.02. 18:24:03

@Munyi cica:

Fogyózós cikk: "nem egy ételtől hízik el az ember, hanem a komplett étkezési rutinjától" - persze a mértéktelen lisztes terméke, cukorfogyasztás benne van a pakliban nekem inkább ez a vonal jött le. Amit a későbbbiekben ír (az étrend alapvetően a hús, tojás, zöldség, hüvelyesek, olajos magvak, rizs alapokon nyugszik) nem gabonaellenes (legalábbis olyan módon, mint a paleolit), a későbbiekben ír a zabpehelyről is.

"Az akarja a blogíró mondani, hogy a tej - szerinte - a csecsemőknek való" - ezt több helyen leíírja a cikkben, de ez csak akkor lenne igaz, ha a tej ésőbbi fogyasztása egyértelmű és direkt egészségkárosodást okozna. Ami nem áll fenn. Gyakorlatilag ez egy népszerű toposz.

"na de szilárd alakban vesszük a szánkba" - és akkor mi van? Az étel kezdeti állaga megfelelő rágás és emésztés mellett irreleváns. Nincs jelentősége az emésztés és felszívódás szempontjából.

Tej: megmondom, sosem próbáltam 1-4 liter tejet meginni rövid időn belül. Ha erős napom van, akkor talán a 0,5 liter megvan, de egész napra elosztva.

"és energia miből lesz?"- ugye nem mondod komolyan, hogy csak tejből lehet" - nem mondom. Csak ha megnézed a kérdéses mondatot, ott a cukort és a zsírt "rossz tápanyagnak" tartja. Márpedig nem rosszak, mert energiát lehet belőlük nyerni (amire a fehérje nem is igazán ideális). Márpedig ha az ember vasakat masszíroz egész nap vagy maratont fut, szimpla csirkemellel nem sokáig húzza, ha nem visz be mellé valami "rossz tápanyagot", némi szénhidrátot a glikogénhez és zsírt a hosszú távú izommunkákhoz.

Kazeinenyv - a kazeinenyvet úgy csinálják, hogy a kazeint nátronlúgal kezelik - ilyen nincs az emésztőrendszerünkben. Mellesleg a sima keményítőből is lehet egyszerűen ragasztót csinálni - mégsem áll össze az emésztőrendszerben csirizzé. Van egy csomó természetes anyag, amiből némi vegyészkedéssel igen furcsa tulajdonságokkal rendelkező anyagokat lehet előállítani - csakhogy ezek a folyamatok nem zajlanak le sem a tehében, sem a tejesdobozban, sem az emésztőrendszerünkben.

fordulo_bogyo 2014.04.02. 19:49:00

@Munyi cica: "Kazein: "kazeinenyv, mely a tej fehérjéinek egyike. Ragasztásra por alakban kerül forgalomba, melyet vízzel keverve lehet feldolgozni" - jó ragacsos lehet. Köszi. Nem tudom, kell-e ragasztó a gyomrunkba."

Latod, ez is egy tipikus dihidrogen monoxid jellegu erveles.
Kell a gyomrodba olyan anyag, ami egesi serulest, fagyast, fulladast okoz, es bizonyos festekek alkotoresze? Atomeromuvek hutokozege! Kell atomoeromu hutokozeg a gyomrodba? - a vizrol beszelek.

Ha valamit kemiai reakcioknak tesznek ki, igen furcsa dolgok jonnek ki.
Ismered a szenet: a kalyhaban eleg, a grafitceruzaban irsz vele, a gyementgyurudben csillog. Ugyanaz az elemi szen. Kemiaban C a vegyjele.
Ugyanaz az anyag, csak kulonbozo szerkezetben. Mennyire eltero tulajdonsagai vannak!

Ismered a nitrogent: szintelen szagtalan gaz, a levego 78%-a. Kemiaban N a vegyjele.

Vegyitsuk a kettot, hozzunk letre kemiai kapcsolatot koztuk. CN
Ez a cian!
Keserumandula szagu, halalos mereg.

Ne iteld meg a molekulakat a szarmazasuk, a szuleik, az osszetevoik alapjan!

Attol, hogy egy anyagnak van valamilyen felhasznalasa, attol lehet masfele is.

Munyi cica 2014.04.02. 20:37:15

@Meleg Sándor:
Fögyózós cikk: igen, én is láttam a zabpelyhet és rizst. ez a testépítők vesszőparipája. Nem paleolit, az biztos.

"Az étel kezdeti állaga megfelelő rágás és emésztés mellett irreleváns." hát épp ez az. A csecsemő nem tudja megrágni és megemészteni a szilárd ételt.
Na mindegy, szerintem itt rosszul érveltél, de ezen nem veszünk össze.
Azt honnan tudod, hogy az emésztőrendszerben nem lesz a keményítőből és vízből csiriz? Miért ne lehetne, ha egy tálkában összekeversz lisztet, vizet -> csiriz. Vagy már elbontottuk az amilázzal a keményítőt addigra? Vagy hogy van ez? Mert olvastam olyanokat, hogy "rátapad a csiriz a bélfalra, székrekedést okoz" ....passz.

Munyi cica 2014.04.02. 20:41:47

@fordulo_bogyo:
Na jó, igazad van :)
Csak azt nem értem, hogy okoz a DHMO égési sérülést...hiába töröm a buksimat.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.02. 20:56:25

@Munyi cica:

"A csecsemő nem tudja megrágni és megemészteni a szilárd ételt" - ez igaz, csak semmi jelentősége nincs egy felnőtt étrendje szempontjából. Egy csecsemő azért fogyaszt tejet, mert mást nem tudna feldolgozni - de egy felnőtt esetében ez nem zárja ki, hogy folyékony ételt/élelmiszer fogyasszon. Éppen a cikk érvelése hibás (szerintem), amikor a csecsemőkori állapotot állítja szembe a felnőttkorral.

"honnan tudod, hogy az emésztőrendszerben nem lesz a keményítőből és vízből csiriz" - mondjuk onnan, hogy ha ez igaz lenne, akkor jó eséllyel meghalnánk a csiriz okozta bélelzáródásban minden nagyobb keményítő tartalmú étel után :) Az ilyen "bölcsességek" éppen azért hibásak, mert azt hiszik, hogy egy konyhai edényben lezajló folyamat hűségesen megismétlődik az emberi szervezetben.

"DHMO égési sérülés" - forró víz.

fordulo_bogyo 2014.04.02. 22:58:19

@Munyi cica: "Azt honnan tudod, hogy az emésztőrendszerben nem lesz a keményítőből és vízből csiriz? Miért ne lehetne, ha egy tálkában összekeversz lisztet, vizet -> csiriz."

Nem, a csirizt fozni kell, 100C kornyeken par percen keresztul.
www.5letshop.com/magyar/projects13/sk-alapanyag/b1.html

"Vagy már elbontottuk az amilázzal a keményítőt addigra?"

Mikorra? A szalban elkezdi az amilaz bontani, de a vekonybelben fejezodik be a bontasa.

"Vagy hogy van ez? Mert olvastam olyanokat, hogy "rátapad a csiriz a bélfalra, székrekedést okoz" ....passz."

1. Nem. Nem tapad ra.
2. A csiriz csak akkor ragaszt, ha megszarad, nedves kornyzetben nem ragaszt.
3. A rantassal suritett fozelek lenyegeben csiriz...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.03. 08:02:09

Tejbegríz az abszolút csiriz. Főleg, ha beszárad, akkor elpusztíthatatlan - amíg víz nem éri. És a tejbegríztől sem halunk meg.

Munyi cica 2014.04.03. 08:59:51

@Meleg Sándor:
Köszi, igen, mind a három válasz elfogadható :)
Persze, egy felnőtt is fogyaszthat folyékony táplálékot, sőt, van amikor csak azt tud (pl. szondán kell valamiért egy darabig etetni, stb.).

Forró víz :DD de süsü vagyok :) hát igen.

Munyi cica 2014.04.03. 09:03:59

@fordulo_bogyo:

Na, ezt se tudtam, hogy csak főzve jó. Én úgy csináltam a gyerekeimnek, hogy csak elkevertem vízzel :).
Köszi a vékonybeles választ is.
Sokat tanulok tőletek.
Hát....remélem, hogy tényleg nem tapad rá. Ez igaz, hogy a ragasztónak (bármelyiknek) meg kell száradni, hogy ragadjon.

Munyi cica 2014.04.03. 09:06:31

Mindkettőtöknek:

Azért disznóság, hogy úgy tudtok érvelni, hogy a végén mindig megadom magam :DD.
(Persze, csak ha igazatok van).

Elég jól magunkra hagytak (egyelőre) minket,jóformán csak hárman focizunk :)

Munyi cica 2014.04.03. 09:32:37

Bár a csirizhez még:

a rántás, tejbegríz, sült kenyér - mind főtt, vagy hőkezelt keményítő, tehát amit Bogyó mondott: "a csirizt fozni kell, 100C kornyeken par percen keresztul" azért az teljesül, tehát csirizt eszünk meg, hogy aztán mikor és a bél melyik szakaszán mi lesz belőle....jó kérdés.

Munyi cica 2014.04.03. 09:36:33

Jaj még :)
Azzal is szoktak érvelni a csirizt kiáltók, hogy "glue" ragasztó - glutén, glutenin, közös a szótövük, ez is utal(hat) arra, hogy a glutén ragaszt(ó hatású). Mit gondoltok?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.03. 11:46:32

@Munyi cica:

Az etimológiával csak óvatosan, a formális kapcsolat nem elegendő. A "glu" benne van a nagy farizom latin nevében (gluteus maximus), még sincs kapcsolata sem a ragasztóval sem a gluténnal. :)

fordulo_bogyo 2014.04.03. 15:12:46

@Munyi cica:
"Azzal is szoktak érvelni a csirizt kiáltók, hogy "glue" ragasztó - glutén, glutenin, közös a szótövük, ez is utal(hat) arra, hogy a glutén ragaszt(ó hatású). Mit gondoltok?"

glutethimide
glukose
glucan
glucaric acid
gluck
glucoside
glucuronic acid
glucuronate
glutaminsav

egyik sem ragaszto, csupa egymastol kulonbozo dolgok.
Inkabb nem irom le, mit gondolok. ;-)

Csiriz: a google magyarul is sok csiriz keszito receptet ismer, kemenyitobol vagy lisztbol keszul mind, vizben elkeverge es forralva, vagy eleve forro vizbe keverve.

Azaz nem eleg a hokezeles, hanem viz is kell, meghozza sok viz, igy a kenyer, a teszta, a galuska az nem csiriz.
A rantas maga, ugy tudom zsirban vagy oljaban pirul, onmagaban az sem jo, csak ha a rantast belekevered a levesbe, fozelekbe...

Mashol a tehentejrol irjak, hogy lerakodik a belekben, megint mashol meg a husrol, hogy lerakodik es megerjed...

Annyi de annyi ijeszto butasag olvashato a vilaghalon... :-(

fordulo_bogyo 2014.04.03. 18:26:11

@Munyi cica: "Hát....remélem, hogy tényleg nem tapad rá. Ez igaz, hogy a ragasztónak (bármelyiknek) meg kell száradni, hogy ragadjon."

Nem kell remelni, pontosabban nem remelni kell. Ha ketseged van, vegezz egy kiserletet.

Vegyel egy darab sertesbelet a piacon (modellezhetet egy muanyag csovel, nejlonzacskoval, aminek kivagod a csucsket).

Toltsel bele csirizt. Zard le a ket veget par orara. Azutan majd oblitsd ki valami mas folyadekkal, vizzel, teaval, huslevessel, amivel akarod.
Osszeragadt?

Nem is tudom, el kell-e valoban vegezni a kiserletet, vagy elegendo a gondolatkiserlet, es a mindennapi tapasztalataid, hogy biztosra megmondhasd az eredmeny?

Munyi cica 2014.04.03. 20:15:58

@fordulo_bogyo:
Köszönöm a listát! Tetszik. Még nem is hallottad ezt az érvelést? (glue-glutén? :).
Én is megnéztem a csirizkészítési recepteket, tényleg mind főtt.
"a kenyer, a teszta, a galuska az nem csiriz."
Azért a galuska, tészta eléggé ragadnak, megfőzve is, sokan tesznek eleve a főzővízbe kevés étolajat, hogy fővés közben ne ragadjon össze, meg amikor leszűrjük, akkor is kell zsiradék rá, alá, hogy ne ragadjon egybe. Az mitől van? tudtommal a keményítő...de majd jön Sándor (is).
A kenyértészta, kalácstészta meg sütés előtt iszonyúan ragad, én szoktam dagasztani, ha otthagyom, beleragad az edénybe, kezemre, deskára, stb.

Elég a gondolatkísérlet, több, mint 30 éve sütök, főzök, van konyhai tapasztalatom, igazad van, el tudom képzelni: nem ragad össze. Akkor a fehér kenyér/liszt csak azért okoz székrekedést, mert rostszegény? (már akinek okoz).

fordulo_bogyo 2014.04.03. 20:32:18

@Munyi cica:
"Még nem is hallottad ezt az érvelést? (glue-glutén? :)."

Nem.

Egyebkent nem gluEten. Az egy betu kulonbseg az akkora, hogy azert a kozepkorban oltek, maglyara kuldtek, haboruba mentek!

homoousziosz-homoiousziosz
vagy
bátorság - botorság
vagy
igazság - gazság

Munyi cica 2014.04.04. 15:26:40

@fordulo_bogyo:

Hát igen, köszönöm szépen.
És arra mi a válasz, hogy a nokedli, tészta főzve/fövés közben/után is ragacsos, meg a kenyér/kalácstészta tiszta ragacs ?

Munyi cica 2014.04.04. 15:27:56

Sándor!

Még tejbegríz: de hát ki mondta, hogy meghalunk? Attól még okozhat lelassult bélműködést, székrekedést, (mint a fehér kenyér), nem? Nem kell rögtön meghalni tőle.

fordulo_bogyo 2014.04.04. 16:35:13

@Munyi cica: "És arra mi a válasz, hogy a nokedli, tészta főzve/fövés közben/után is ragacsos, meg a kenyér/kalácstészta tiszta ragacs ?"

Egyetertek, az.

A rizs sajnos gyakran nem, pedig azt ragacsosan szeretem.
A fott krumpli sem az, de a tort krumpli az ragacs.

A nyers tojas is tiszta "ragacs".

Azt hiszem nem kell kozos alkotot keresni a ragacsossaghoz (gyakran egyszeruen suru nedves halmazallapot "ragacsos").

"Attól még okozhat lelassult bélműködést, székrekedést, (mint a fehér kenyér), nem?"

Okoz? En csak a keseru csokirol tudtam, hogy ilyen hatasa van.
Nem csak arrol van szo, hogy nincs benne jelentos mennyisegu elelmi rost, ami serkentene a belmozgast?

fordulo_bogyo 2014.04.04. 16:40:54

@Munyi cica: " kenyértészta, kalácstészta meg sütés előtt iszonyúan ragad, én szoktam dagasztani, ha otthagyom, beleragad az edénybe, kezemre, deskára, stb."

Ugye ismered a trukkot, nedves feluletre nem ragad. Nedves kanallal konnyebb osztani.
Nedves nyelvedre sem ragad.
Belrendszered meglehetosen nedves belul.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.04.04. 19:11:15

@Munyi cica:

Kezdem improduktívnak érezni az eszmefuttatást. A kazeinből nem lesz az emberben enyv és a keményítő sem csirizesedik össze, a belünk nem ragad össze. Ez van, ezen nincs mit ragozni.

Munyi cica 2014.04.04. 19:51:12

@fordulo_bogyo:
Köszönöm szépen. Azért a csokin kívül más is van, de ne menjünk bele. Sándor már haragszik :)

Munyi cica 2014.04.04. 19:53:15

@Meleg Sándor:
Rendben,bocsánat, köszi a segítséget, akkor leállítom magam :). Szép estét!
Ez már amúgy sem tej téma.

Munyi cica 2014.05.07. 15:24:20

@fordulo_bogyo:
Akkor most ez mit is jelent, fejtsd ki légyszi :), mert a női agyammal nem bírom kilogikázni, hogy akkor a gluten most enyv-ragasztóanyag....stb. vagy nem? Itt az etimológiai szótárban azt írják, hogy "valamilyen ragacsos/ragasztó anyag".

Másik kérésem, hogy egyszer találtál egy jó kis tudományos linket (pubmeden??)hogy a tej+gabonafogyasztás együtt hatványozott inzulinválaszt produkál, nem tudod, melyik posztban linkelted? Itt Sándornál valamelyikben.
Köszi! :)

fordulo_bogyo 2014.05.07. 15:38:33

@Munyi cica: Csak annyit valaszoltam a szotaras linkedre, hogy a gluten szot a tortelelem soran sok kulonbozo dolog jelolesere hasznaltak.
Ezekbol a dolgokbol nem erdemes messzemeno kovetkeztetest levonni a kozottuk levo esetleges kapcsolatokra.
Ha a gluten (gabona feherje) tulajdonsagia erdekelnek, akkor azt kell vizsgalni, nem relevans, hogy 2-3000 eve Romaban mit jeloltek ezzel a szoval.

Munyi cica 2014.05.07. 19:08:59

@fordulo_bogyo:
Ja értem, köszi a magyarázatot!
"nem erdemes messzemeno kovetkeztetest levonni a kozottuk levo esetleges kapcsolatokra."
Valószínűleg igazad van. Igen, érdekelnének a glutén tulajdonságai.
tényleg, azt a linket, amit fentebb kértem, nem tudod hol van? Köszi!

Munyi cica 2014.05.08. 19:50:53

@fordulo_bogyo:
Rendben, köszönöm azért, hogy legalább megpróbáltad :).

Munyi cica 2014.06.26. 20:31:45

Szeretném kérni a véleményeteket!

Konkrétan a zsíros tejről de főleg magáról a tejzsírról (vaj, tejföl, tejszín), illetve az ő ösztrogén hormon tartalmukról, ami- egyes nézetek szerint - esetleg elősegítheti a mellrák kialakulását, ill. gátolja annak gyógyulását.
Arról van szó, hogy a mai tehenek már szinte állandóan vemhesek, alig van 1-2 hónap ún. "szárazon állás", amikor nem, és gyakorlatilag egész évben fejik őket. Még vemhesen is. Csak az első három hónapban nem, ha jól tudom. Még helyi biogazdát is megkérdeztem, náluk is ugyanez a gyakorlat, nem tehenészet, hanem háznál tartott tehénke :), és a közeli tehenészetet is felhívtam, ott is azt mondták, igen, alig van szárazon állás.
Rögtön inszeminálják őket, amint lehet, talán, hogy fenntartsák a laktációt.
Itt egy cikk:
harvardmagazine.com/2007/05/modern-milk.html

Eszerint főleg a zsíros tej, és hát akkor ugye a tejzsír pláne, a veszélyes, mivel abban koncentrálódik az ösztrogén. A sovány tej kevésbé, szerintük.
Kérlek, nyugtassatok meg, hogy ez talán mégsem ilyen fekete, mert nálunk nagyon sok igazi vaj és tejföl, tejszín fogy (kereskedelmi), nagyon szeretjük :)
De hát a házi se lenne sokkal jobb ilyen szempontból.
Köszi és ráér!
Üdv.

fordulo_bogyo 2014.06.26. 21:30:39

@Munyi cica: Itt egy cikk, kiindulasnak, ez tagadja:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22192179
results demonstrated that none of the commercial milk types that we tested contained biologically significant estrogenic activity.

Ellenkezo konkluziok:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16331633
Commercial cows' milk has uterotrophic activity on the uteri of young ovariectomized rats and immature rats.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19957059
Uterotrophic effects of cow milk in immature ovariectomized Sprague-Dawley rats.

Munyi cica 2014.06.27. 08:24:49

@fordulo_bogyo:

Hát köszönöm szépen, elolvastam őket, én ezeket találtam, illetve még többet is, de ezek a legjobbak:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11392381

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17177502

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20541211

Ha van időd, érdeklődésed átfutni, megköszönném, én elolvastam, kíváncsi vagyok, te mit szűrsz le belőle.
Nem egyértelmű persze, amire jutnak, meg nem is tudom, mennyi az ártalmas koncentráció. Mert ezek szerint ugye az ivóvízben és más állati termékekben is van ösztrogén, mindenképp számít a mennyiség.
Ja, még ez, de ez specifikusan kínai:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24910459

Munyi cica 2014.06.27. 08:34:36

@fordulo_bogyo:
"The daily intake of total investigated estrogens through milk is 372 ng, which is dramatically more than currently recognized."

Ezzel vajon mit akar mondani?

fordulo_bogyo 2014.06.27. 12:49:29

@Munyi cica: "The daily intake of total investigated estrogens through milk is 372 ng, which is dramatically more than currently recognized."

Hogy sokkal tobb osztrogent fogyasztunk a tejjel, mint azt eddig gondoltak.

fordulo_bogyo 2014.06.27. 12:59:10

@Munyi cica: En megnyugatatonak talalmo, hogy annyi kulonbozo etelben van osztrogen.

Egyszeruen resze a termeszetes etrendnek.
Resze azoknak az allati szevezeteknek, amelyeket fogyasztunk.

Sajat szervezetunk is termeli.

Munyi cica 2014.06.27. 16:05:36

@fordulo_bogyo:

Köszi!
Az tényleg kicsit megnyugtató, hogy többféle ételben van, tehát szinte kikerülhetetlen, hacsak nem akarunk átállni fénytáplálkozásra :)

"Hogy sokkal tobb osztrogent fogyasztunk a tejjel, mint azt eddig gondoltak."
Ez viszont már nem annyira. Mert ugye, a dietetikusok meg szkeptikusok mindig a DÓZIS-sal jönnek (és nagyjából igazuk is van), hogy pl. ha megiszol 5 l vizet, meghalsz,stb. akkor a víz ártalmas lenne? (ez csak példa)
Hát ösztrogénből se mindegy, hogy hány ng van valamiben. Lehet, hogy másban nagyságrendekkel kevesebb van, mint a tejben.
Mit gondolsz? Nem teljesen nyugodtam meg =(

Munyi cica 2014.06.27. 16:09:00

@fordulo_bogyo:
És Sándor!

Hát sajnos erről már lemaradtatok:

www.fitness.hu/kepzesek/eletmod_kurzusok/paleolit_eletmod_trening

Jó drága! :)
(Csak gonoszkodom, illetve viccelek, remélem, nincs sértődés :D. )
Üdv.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.27. 18:50:46

@Munyi cica: Hát majd legközelebb. Eddig úgy is elég mozgalmas a nyaram.

Munyi cica 2014.06.27. 19:43:00

@Meleg Sándor:
Látom! :) Alig vagy itt. Remélem, azért marad időd nyaralni, pihenni is.
Azért én sem dőlök kardomba, hogy a fenti kurzusról lecsúsztam...:), hiába vagyok "paleó" szimpatizáns.Ez már nekem is sok.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.28. 06:56:46

@Munyi cica:

Hát úgy jött ki, hogy a nyár első fele nem a pihenésről szól, de majd lecseng és akkor egy kicsit több időm lesz a blogra. Közben írok vagy 4-5 cikket párhuzamosan, csak a jó munkához idő kell. :)

Az ilyen kurzusokat most kihagyom, Szendi előadása egy kicsit elvette a kedvemet.

Munyi cica 2014.06.28. 08:58:36

@Meleg Sándor:

Persze, nem is szemrehányás volt, inkább, csak hogy pihenj is :)
Mi türelmesen megvárjuk az írásaidat.

A kurzusról: nem is hinném, hogy megérné azt a pénzt, másrészt nem tűnik teljesen hiteles "paleo szakértőnek" a hölgy, a weboldalán is van jó pár baklövés (paleo szemszögből nézve), pl. a kecske- vagy juhtejet ajánlja tehéntej helyett, meg a cukormentes lekvárokat. STb.
Annyit az internetről is megtanulhatsz, bőven, amit tőle :) (már ha annyira ez lenne a szíved vágya :D).

fordulo_bogyo 2014.06.28. 13:55:56

@Munyi cica: ""Hogy sokkal tobb osztrogent fogyasztunk a tejjel, mint azt eddig gondoltak."
Ez viszont már nem annyira. Mert ugye, a dietetikusok meg szkeptikusok mindig a DÓZIS-sal jönnek (és nagyjából igazuk is van)..."

Igazad van a dozissal, de most nem arrol van itt szo, hogy most tobbet fogyasztunk, mint korabban, azaz valtozona a dozis, hanem csak arrol, hogy a megszokott hagyomanyos mennyiseg, amit regota fogyasztunk, az tevesen volt meghatarozva.

Az eddig fogyasztott mennyideg hatasat empirikus modon ismerjuk. Most megtudtuk, hogy az a mennyiseg nem akkora, mint gondoltuk. Ettol a hatasa nem valtozik, sot, ha valami kovetkeztetest le lehet vonni, akkor az, hogy a megfigyelt hatas az tobb osztrogennek koszonheto, tehat nanogrammonkent vizsgalva kevesebb hatas (mert tobb a ng).

fordulo_bogyo 2014.06.28. 13:58:30

@Munyi cica: " nem tűnik teljesen hiteles "paleo szakértőnek" a hölgy"

Van hiteles paleo szakerto?
Mitol lesz valaki hiteles szakerto? Valoszinuleg az, hogy hiteles paleo tanacsokat oszt. Mi hitelesiti a magat a paleot?

Nekem ugy tunik, hogy meglehetosen onkenyesen osszerakott eszmerendszer.

Munyi cica 2014.06.28. 19:27:24

@fordulo_bogyo:

Értem a magyarázatot a tej-ösztrogénnel kapcsolatban, és igazad is van,hogy az, hogy "több, mint eddig gondoltuk" nem feltétlenül azt jelenti, hogy ez sok lenne. Ugye, ezt akartad mondani. De:
- attól ez mégis csak sok lehet, ha már bármilyen hatását megfigyelték, nem?
"a megfigyelt hatas az tobb osztrogennek koszonheto," - ezt mondtad, ezért gondolom.
Lehet, hogy több, mint amennyit a szervezet károsodás nélkül el tud viselni.
Érted, arra akarok kilyukadni, hogy a megfigyelt hatás esetleg köszönhető annak, hogy elég magas az ösztrogén mennyiség benne.Több, mit eddig gondoltuk, ezért nem hittük eddig, hogy ezt meg azt okozhat.
Még ha nanogrammonként kevesebb is a hatás, ha sok a nanaogramm (márpedig sok) akkor sok a hatás is.
Remélem, érted, amit összehordtam. :)

Munyi cica 2014.06.28. 19:32:35

@fordulo_bogyo:

Részben igazad van, részben nem. Pont azért, mert a paleo nem egységes, nem is lehet, hiszen a neolitikum előtti két millió évben az ember sok helyen élt, sokfélét evett, egyik helyen ez volt a domináns táp, a másik helyen az.
Ettől még lehet hiteles az, akik tudja, mit nem szabad/illik enni ebben az étrendben, mivel az ember a neol. előtti időben nem fogyasztotta NAGY mennyiségben.
Önkényes: hát a vegenariánus is önkényes akkor, annak is van annyi változata....

Még ha önmagának is rakja össze az ember a paleót, úgy, ahogy azt neki "bejön", egyéni szükségletei szerint (melóba járás, sport, terhesség, stb. tehát különböző életkörülmények,) az sem baj szerintem. Pont ez a szép benne. Egy diabéteszesnek sokkal nehezebb, sajnos.
Na, de ettől még nem kell "paleóznunk", hogy viccesen ajánlottam a kurzust =)

fordulo_bogyo 2014.06.28. 19:42:05

@Munyi cica: a fentiek ertelmeben szinte barmit nevezhetsz (es arusithatsz) paleo-kent. Mind egyforman hiteles. Ne kritizald azt, aki neked nem tetszo paleot propagal.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.29. 06:25:16

@Munyi cica:

A paleóál gond, hogy még az alapok sem teljesen tisztázottak, de már ráépül az ilyen "trash diet" jellegű haszonszerző, bulvár tendencia.

És ahogy népszerűsödik, szépen növekszik a "holdudvar", vannak jó páran már akik nem paleo néven, de lényegében azonos tartalommal nyomulnak, mert ha egyszer van kereslet.

Munyi cica 2014.06.29. 08:33:53

@Meleg Sándor:

"ráépül az ilyen haszonszerző, bulvár tendencia." mint majdnem mindenre....sajnos.
De erről nem az alapelvek tehetnek.
És igazad van, jó páran igyekeznek hasznot húzni belőle. De hát miből nem?

Munyi cica 2014.06.29. 08:37:46

@fordulo_bogyo:
@Meleg Sándor:

Ez szerintetek nagy marhaság?
"A tejet optimálisan csak oltógyomorral lehet megemészteni. Ugyan a gyomorsavtól is kicsapódik a tejfehérje, és az emésztõrendszerünk képes a tejfehérjét aminosavakká bontani, ez a folyamat mégsem mûködik olyan jól, mint a teheneknél."

Read more: szponzor.hupont.hu/6/az-egeszseg-a-legfontosabb#ixzz360X3f46b

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.06.29. 10:29:34

@Munyi cica:

Az alapelvekkel is gond van. Most ott járunk, hogy pl. Szendi és Tóth Csaba alapkérdésekben sem mondanak egyfélét és rajtuk kívül is mozognak páran a paleo pályán. A vita pedig alapvetően az egymás hat mögötti beszólások szintjén megy.

"tejet optimálisan csak oltógyomorral lehet megemészteni." - melyik csecsemőnek van ilyen? Ez ugyan a kérődzőkre jellemző, és nem tej emésztésre, hanem a növényzet előemésztésére szolgál.

"a gyomorsavtól is kicsapódik a tejfehérje" - igen, a kazein kicsapódik és ettől lesz emészthető.

"ez a folyamat mégsem mûködik olyan jól, mint a teheneknél." - a tehenek nem tejen élnek.

Munyi cica 2014.06.29. 13:40:19

@Meleg Sándor:

Jaj,Sándor,félreértetted :) hát a cikkíró ezzel a mondattal:

""tejet optimálisan csak oltógyomorral lehet megemészteni." pont azt akarja mondani, hogy NEM EMBERNEK (csecsemőnek sem) való a tehéntej, hanem a kisborjúnak, akinek ilyen gyomra van.

"ez a folyamat mégsem mûködik olyan jól, mint a teheneknél." és ezzel is, csak épp rosszul fogalmazta meg, a tehenek szóval a bocikra utalt, akik tehéntejet szopnak. Azt akarja mondani, hogy csak a Szarvasmarháknak való a tehéntej, akiknek oltógyomruk van, hogy beoltsák a beszopott tejet :)

Munyi cica 2014.06.29. 13:52:36

@fordulo_bogyo:

"nem :-)"
Hmmm. Gondoltam. Drága Bogyó, akkor nekiugrok még egyszer: szóval ha több az abszolút ösztrogén mennyiség a tejben (de főleg a tejZSÍR-ban, és ez a fontosabb nekem), mint amennyit eddig gondoltunk,(és több, ezt állítja a cikk), akkor lehet, hogy azok a (kedvezőtlen) hatások, amiket egyesek ennek a magas ösztrogénszintnek tulajdonítanak, konkrétan a hormonspecifikus rákok (mellrák, prosztatarák, petefészekrák), lehet, hogy mégis ettől van. Csak eddig nem gondoltuk, mert nem tudtuk, h. ilyen magas az öszrtrogénszintje.
Na? Most milyen? Jobb? :-)

fordulo_bogyo 2014.06.29. 14:42:53

@Munyi cica: """tejet optimálisan csak oltógyomorral lehet megemészteni." pont azt akarja mondani, hogy NEM EMBERNEK (csecsemőnek sem) való a tehéntej, hanem a kisborjúnak, akinek ilyen gyomra van."

Meg az anyatej sem valo a csecsemonek, ugye?
Mert ugye nagyon-nagyon hasonlo feherjek vannak benne.

Itt az emberi tejben talalhato kazein:

10 20 30 40 50 60
MKVLILACLV ALALARETIE SLSSSEESIT EYKQKVEKVK HEDQQQGEDE HQDKIYPSFQ

70 80 90 100 110 120
PQPLIYPFVE PIPYGFLPQN ILPLAQPAVV LPVPQPEIME VPKAKDTVYT KGRVMPVLKS

130 140 150 160 170 180
PTIPFFDPQI PKLTDLENLH LPLPLLQPLM QQVPQPIPQT LALPPQPLWS VPQPKVLPIP

190 200 210 220
QQVVPYPQRA VPVQALLLNQ ELLLNPTHQI YPVTQPLAPV HNPISV

Itt meg a tehentejben levo:
10 20 30 40 50 60
MKVLILACLV ALALARELEE LNVPGEIVES LSSSEESITR INKKIEKFQS EEQQQTEDEL

70 80 90 100 110 120
QDKIHPFAQT QSLVYPFPGP IPNSLPQNIP PLTQTPVVVP PFLQPEVMGV SKVKEAMAPK

130 140 150 160 170 180
HKEMPFPKYP VEPFTESQSL TLTDVENLHL PLPLLQSWMH QPHQPLPPTV MFPPQSVLSL

190 200 210 220
SQSKVLPVPQ KAVPYPQRDM PIQAFLLYQE PVLGPVRGPF PIIV

fordulo_bogyo 2014.06.29. 14:48:12

@Munyi cica: Maskepp probalom: ha most hirtelen kiderulne, hogy a marhahus, amit idotlen idok ota fogyasztunk sokkal tobb 5-bromo-4-chloro-3-indolyl-β-D-galactopyranoside-ot tartalmaz, mint eddig gondoltuk, ez megvaltoztatna a velemenyed a marhahusrol?

Vagy azt mondanad, hogy akkor a sokkal tobb 5-bromo-4-chloro-3-indolyl-β-D-galactopyranoside is renben van, hiszen regota fogyasztjuk, es nem okozott eddig bajt.

Attol, hogy hirtelen megtudod egy etelben egy adott anyag pontos mennyiseget, attol az ugyanaz az etel marad, amit eddig is ettek az emberek.

fordulo_bogyo 2014.06.29. 15:22:40

@Munyi cica: "ez a folyamat mégsem mûködik olyan jól, mint a teheneknél"

Ezek a kijelentesek vajon min alapulnak?

vegyunk meg parat a cikkebol:
"a cukrot répából kristályosították, finomították - halott anyag, az ember számára legveszélyesebb anyagok egyike" Mi az amit elve fogyasztunk, tisztitas nelkul?

"a bocinak ... a „mamája" nem genetikai módosítással ... született" HM. GMO tehen? Ilyenrol nem tudok.

"(és saját elhullott társaik tetemébõl) elõállított „tápanyaggal" etetik" - ez azokat a tarsakal mivel etettek? Minek termesztik a kukoricat, lucernat, szojat a farmerek, ha elhullott tehennel is lehetne tehenet etetni? Honnan van annyi elhullott tehen?

"a tejet, mint táplálékot, azt találjuk, hogy bár elvileg magas értékû fehérjeforrás, azonban emésztése során rengeteg savasító melléktermék keletkezik"

masfelol viszont

"ez a folyamat mégsem mûködik olyan jól, mint a teheneknél"

Akkor minket nem is savasit annyira, mint a teheneket.

"mint amikor az anyagcserénket sok hússal, hallal, tojással, finomított cukorral, fehér lisztbõl készült termékekkel és alkoholos italokkal túlsavasítjuk"

finomított cukor, fehér liszt - ugyan magyarazza mar el valaki, miert savasit, hogyan savasit? Miert csak a finomitott es a feher?

A sok hus, hal az ugye paleo... a paleo etrend savasit?

"a tejtermékek, alig aktiválják emésztõszerveinket. ... nem is földelnek minket olyan erõsen, mint a többi állati eredetû élelmiszer"

Egy elelmiszer ami földel??? VTF?

"a szervezete nem allergizál közvetlenül sem a tejcukorra" - nem tudok arrol, hogy letezne tejcukor allergia.

"Hogy mennyire káros az emberre a felszívódott, megemésztetlen, homogénezett tejzsír, azt nehéz megmondani, kiváltképp, hogy az egész zsírmolekulák sem a nyirokrendszerben, sem a vérben nem számítanak különösnek."

Nehez megmondani, de azert az egesz bekezdese allija, hogy karos.

"Az azonban bizonyos, hogy a tej egyik enzimje, az úgynevezett xantinoxidáz,..."

www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tkt/tej-tejtermekek/ch04.html 4.1.2 fejezet

"Eközben a tejfehérje akár 90%-osan is denaturálódhat, ami az olyan vízoldható vitaminoknál, mint a B-vitaminok és a C-vitamin, akár 20 %-os veszteséget is jelenthet."

Mi koze a feherje denaturacionak a vitaminokhoz? Semmi.

Nem folytatom... amikor egy iromany ennyire hemzseg a megalapozatlan, vagy egyertelmuen teves allitasoktol, akkor az elso par mondat utan a szemetbe kell vagni, nem pazarolni ra az idot.
Kritikusan kell olvasni.
Az internet egy nagy szemetbanya, ahol barki mindenfele ellenorzes nelkul terjeszheti a suletlensegeit.
Regen a konyvkiadasban ott volt a szerkeszto, voltak lektorok, ellenoriztek a leirtakat, akkor meg volt valamifele szuro, kevesebb suletlenseg terjedt, mint manapsag az interneten.

Bocsanat, mi tagadas, az indulat most elragadott kisse...de gondold csak meg...

Munyi cica 2014.06.29. 20:06:44

@fordulo_bogyo:
Természetesen az anyatej az való a csecsemőknek. Az én gyermekeim is kapták tőlem, jó sokáig :)
Köszi a kutakodást, akkor ezek szerint nagyon hasonló, tényleg?

Tej-marhahús: persze, nem tudom, mi az az anyag, amit írsz, de:
1. az ösztrogén dominancia tényleg okozhat problémákat.
2. Lehet, hogy régen nem voltak állandóan vemhesek a tehenek, mint mostanság, nem? Ettől magasabb a tejben a cucc szintje.
"regota fogyasztjuk, es nem okozott eddig bajt."
Lehet, hogy a magas ösztrogénszintű tejet, vajat nem régóta fogyasztjuk, csak mondjuk 50 éve, és ez már bajt okozhat, nem?
Az utolsó írásodra majd később reagálok, előbb el kell olvasnom :D, meg én nem mondtam, hogy egyetértek a cikkel, csak a véleményeteket kértem, főleg az "oltógyomorról", értesz, kedves Bogyó?

Munyi cica 2014.06.29. 20:21:05

@fordulo_bogyo:

Na, elolvastam, amiket írtál. Igazad van, bocsáss meg, hogy az idődet raboltam. tényleg egy csomó butaságot ír, akkor az oltógyomor is az. Ne haragudj...
Köszi a linket a tej-tejtermékekről (tankönyvtár) a xantin-oxidáz úgyis tényleg érdekelt, legalább normális helyen elolvasom.
Köszönöm, és bocsáss meg!

fordulo_bogyo 2014.06.30. 01:46:08

@Munyi cica: Sok a lehet... lehet, hogy tobb, lehet, hogy karos...
Nem tudom.
Lehet.
Az is lehet, hogy nem.

Munyi cica 2014.06.30. 08:30:29

@fordulo_bogyo:

Hát igen, ezek még többnyire csak spekulációk, talán majd egyszer tisztábban látunk :)
bár a tankönyvtár (amit linkeltél) címe már régen is zavart, u.is olvastam én már ezt régebben is:
"Tej és tejtermékek a táplálkozásba"
Nyelvtani hiba! helyesen: táplálkozásBAN!
Nem tudom, miért, én nagyon ugrok a nyelvtani hibákra :(. Rettentően zavar. Kicsit mindig gyanús lesz.

mboksi 2014.07.09. 23:07:27

@Gabriella Kiss: Kedves Gabriella ! Nem tudom miért várja el az emberek zömétől, hogy ilyen tudományos alapossággal ismerjék a napi betevőjüket? A bizonytalanságot, amit nem neveznék primitívségnek, pont a tudományos, vagy áltudományos lobbisták gerjesztik. Ezt csak a saját védelmünkbe írom, mert ugyan tanultam és sokan tanultunk, de mindenki nem lehet biokémikus! Pár perce olvastam pont az ellentétét ennek a tanulmánynak és örültem, hogy ezt is elolvashattam, meggyőző olvasmány! Én azt várom, hogy egyszer közös nevezőn lesz a tej és tej-ellenes kutató ! Üdvözlettel

D-eguky 2015.06.19. 23:23:04

www.tenyek-tevhitek.hu/tartalom.htm#szzs
Na itt olvashattok szakemberek által írt cikkeket a tejről. A végkövetkeztetés az, hogy nem való nekünk a tej.

D-eguky 2015.06.20. 21:58:35

@Meleg Sándor:
Azért ide írom a tanulmány végkövetkeztetését:
"Bár közismert tény, hogy felnőtteknél és túlsúlyos gyermekeknél a hiperinzulinémia és az inzulin rezisztencia a II-es típusú cukorbetegség előszobája, e rövid vizsgálat eredményei alapján nem állíthatjuk, hogy az emelt tejfogyasztás növeli a II-es típusú cukorbetegség kialakulását egészséges prepubertás gyermekeknél. "

A cikkben egyébként a szénhidrát tartalomra többször is utalnak.
8 pubertás korú, gyermek egyhetes vizsgálata ezt az eredményt adta.
Dr Szendi Gábor "Tények tévhitek " oldalán azért található még néhány cikk ami rávilágít a tejjel kapcsolatok rengeteg problémára. Én laktózérzékeny vagyok ezért amikor végre magamtól rájöttem a problémámra már nem fogyasztok tejet. Erre azonban az orvosok (körzeti)egyáltalán nem hívták fel a figyelmemet 40 évvel ezelőtt.(Csak felírták a hasfogókat -szenet- meg hasonló teljesen hatástalan szereket. Régóta foglalkozom ezért a tej mellékhatásaival és - veled ellentétben- javaslom mindenkinek annak kiiktatását az étrendünkből. A sajtok egy része és vaj maradhat csak.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2015.06.21. 07:40:22

@D-eguky:

A gond az, hogy (az egyébként módszertanilag rossz) tanulmány végkövetkeztetését nagy ívben figyelmen kívül hagyja Cordain és Szendi (és még sokan mások) és arra használják a cikket, hogy a tej és a cukorbetegség összefüggését igazolják.

Ha már a tej (potenciális) káros hatásait kell vizsgálni, akkor nem Szendi oldalát javasolnám, ott azért felbukkannak olyan szerzőktől (pl. Sayer Ji) írások, aminek semmi köze a tudományossághoz. Ép az a gond Szendivel, hogy mindent átvesz, aminek a konklúziója az ő álláspontját igazolja.

Azt több helyen írtam már, hogy valóban szükség lenne egy alapos szűrőprogramra a főbb étel allergiák és intoleranciák vonatkozásában és ez alapján kell egy egyéni étrend - azt nem gondolom, hogy ha 10 emberből 3 laktóz érzékeny, akkor a maradék 7 személyt is tiltsuk el a laktóz-tartalmú élelmiszerektől. Én e tekintetben elég szigorú lennék a gyártástechnológiák vonatkozásában, a "mindenbe tesszük egy keveset mindenből" típusú gyártást nem tartom jónak - és azt sem, hogy a "mentes" élelmiszerek ritka és drága kuriózumnak számítanak, amikor az lenne az alap.

A háziorvosi rendszer működését most nem méltatnám - komoly reformra lenne szükség, sok vonatkozásában eléggé diszfunkcionális, ennek elég sok tényezője van.

Munyi cica 2016.02.09. 15:34:31

Sándor!

Akkor a fentiek szerint az a véleményed, hogy a tej- és tejtermék- fogyasztás (kalcium) egyáltalán nem járul hozzá az érelmeszesedéshez?
És a tejben lévő IGF nem járul hozzá az IGF okozta daganatok keletkezéséhez?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.02.09. 20:43:51

@Munyi cica:

A tej kalciumtartalma az érelmeszesedéshez kevés, egyrészt mert a folyamat lényege nem a kalcium-lerakódása, másrészt ennyi erővel az ásványvizek jelentős részét, meg a diót és a mákot is lehetne tiltani, mert mindegyikben sok kalcium van.

A tejben lévő IGF molekuláris szinten kb. egy kamion méretű cuccos, ami az istennek sem fog aktív formában keresztülvergődni a tápcsatornától egészen a daganatos sejtig, és még itt a kérdés, hogy egy fajidegen fehérjére (ami addig megúszta, hogy az immunrendszer lekapcsolja) hogy fog reagálni egy humán receptor.

Munyi cica 2016.02.09. 21:15:10

@Meleg Sándor:

Sándor!
Köszönöm szépen a gyors választ, értem. Végül is annyi mindenben van CA.
"a folyamat lényege nem a Ca-lerakódása" - nem tudnál valami anyagot erről a folyamatról (ha nem túl nagy fáradság)? De majd én is utánanézek.

IGF- ja, értem, köszi :-).
Örülök a válasznak.

Munyi cica 2017.07.22. 20:18:29

"Érdekes " cikk a tejfogyasztásról:

www.wellnessspa.hu/index.php/Taplalkozas/a-tejfogyasztas-pro-es-kontra.html
A homogenizálás résznél kezdtem csak kiakadni. Hemzseg a tévedésektől?
A hízás érdekében célszerű sok tejet fogyasztanom?
Mert ezzel próbálkozom most éppen....bevallom.

fordulo_bogyo 2017.07.23. 04:02:14

@Munyi cica: A cikk marhasag. Felejtos. Kar ra tobb szolt vesztegeni.
A hizas erdekebn tobb kaloriat vigyet be, mint amit felhasznalasz. Celszeruen mindharom fo tapanyagcsoportbol: szenhidrat, feherje es zsir.
ha ziomra akarsz hizni, akkor plusz testmozgas, meghozza nagy erovel keves ismetlessel, nem "kardio", hanem erofejleszto, testepito.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.07.23. 06:56:44

@Munyi cica:

Vegyes dolgok vannak benne, a gondom az, hogy bedob egy infót, de gondosan ügyel arra, nehogy visszaellenőrizhető legyen. vannak benne egyértelműen téves, hatásvadász kijelentések. pl. a laktózérzékenység nem terjed rohamos mértékben, egyszerűen csak a diagnosztikai rendszer észleli jobb hatásfokkal a problémát.

"Ázsiában az emberek egyáltalán nem fogyasztják az állatok tejét." - ja, mert 98%-ban elveszik felnőttkorra a laktáz-enzim aktivitásukat.

"ha csak tehetik, a vizet felforralják, amiből adódik az is, hogy teakultúrájuk az egész világon egyedülálló" - azért forralják a vizet, mert rájöttek, hogy a betegségek egy része vízzel terjed és a forralás az életben maradás titka. A teakultúra már csak ehhez kapcsolódó extra szolgáltatás.

"kazein nagyon erős hatású anyag," - a víz is, képes nagy hajókat szállítani, felforralva még száztonnás mozdonyokat is mozgásra bír! :D

"élőflórás savanyított tejtermékekhez mesterségesen olyan baktériumokat adagolnak" - ez így nem feltétlen igaz. A tehéntej pl. magától megsavanyodik, az ezért felelős kultúra a az állat tőgyéről kerül a tejbe - az más kérdés, hogy vannak kifejezetten savanyításra kialakított kultúrák, de ez már csak továbbgondolása a történetnek.

"A növényi fehérje több elágazó láncú aminosavat tartalmaz az állati eredetűekkel szemben, ezáltal könnyebben emészthető. " - ez így ebben a formában nem igaz, az emészthetőséget pl. nem az elágazó aminosavak száma határozza meg első sorban.

...és ez csak néhány mondat volt.

Munyi cica 2017.07.23. 09:39:21

@fordulo_bogyo:
Köszönöm, bogyó a tanácsokat, ezeket az alapokat tudom, mégsem sikerül. Az előfordulhat, hogy annyira ragaszkodik a szervezetünk egy testsúlyhoz, hogy nem akar onnan mozdulni? Mert hónapok óta igyekszem plusz kalóriát fogyasztani, direkt étkezésen kívül eszek olajos magvakat, iszok tejet, mégsem mozdul semmi :(.
A mozgást is úgy csinálom, ahogy tanácsoltad.
Az is lehet, hogy tartósan, nagyon sokáig kell plusz kalóriát ennem, hogy történjen valami.

Munyi cica 2017.07.23. 09:44:37

@Meleg Sándor:
Köszönöm Sándor, hogy időt szántál rá :).
Ennek a résznek van valami alapja?
"A tej homogenizálása nem csökkenti a daganatot előidéző hormonok számát a tejben.

A homogenizálás során a veszélyes hormontartalom egyfajta fizikai elharárolást kap a tejben lévő többi anyagtól, mert zsírból lévő védőréteg alakul ki ezeken a hormonokon. Ezáltal viszont az emésztés során a savaknak jobban ellenálva átvészelik sértetlenül magát az emésztés nagy részét, de a bélben ez a védőréteg már elbomlik róluk és így még hatékonyabban szívódhatnak fel a bélfalon át Ezért elmondható, hogy közvetlenül az emésztőrendszert károsíthatják. A kutatók egy része kimondottan azt állapította meg, hogy a vastagbéldaganatok kialakulásában ez a folyamat kiemelt szerepet tölt be."
Vagy zagyvaság, úgy, ahogy van?
Mert a bolti tejek, tejtermékek (tejszín, tejföl) mind kivétel nélkül homogenizáltak.

fordulo_bogyo 2017.07.23. 12:54:10

@Munyi cica: "Ennek a résznek van valami alapja?
"A tej homogenizálása nem csökkenti a daganatot előidéző hormonok számát a tejben."
Valoban nem.
Homogenizalas elott is nulla volt, es utana is nulla marad, nem csokkent a szam.

"A homogenizálás során a veszélyes hormontartalom egyfajta fizikai elharárolást kap a tejben lévő többi anyagtól, mert zsírból lévő védőréteg alakul ki ezeken a hormonokon."

HA lenne benne veszelyes hormontartalom, akkor sem igaz ez az allitas,
- a homogenizalas nem hatarol el semmit
- nem alakul ki zsirbol vedoreteg sehol
A homogenizalas sorana tejben levo zsircseppek merete csokken.

"Ezáltal viszont az emésztés során a savaknak jobban ellenálva átvészelik sértetlenül magát az emésztés nagy részét, de a bélben ez a védőréteg már elbomlik róluk és így még hatékonyabban szívódhatnak fel a bélfalon át "

A FELTETELEZETT, de nem letezo veszelyes hormonok ugyan miert lennenek a savaknak ellenallok, vagy nem azok?
Miert lenne hatekonyabb a felszivodas ha alobb zsirba csomagoljak oket, utana meg lebontjak roluk a zsirt?
Ha zsirt teszekl ra, majd leveszed rola, akkor ott vagy mintha nem is tetted volna ra a zsirt.

HA "hatékonyabban szívódhatnak fel a bélfalon át" AKKOR eppeneseggel a verkeringesbe kerulnek es NEM maradnak az emesztorendszerben tehet ez is marhasag, mar pusztan logikai alapon is: "Ezért elmondható, hogy közvetlenül az emésztőrendszert károsíthatják."

"A kutatók egy része kimondottan azt állapította meg, hogy a vastagbéldaganatok kialakulásában ez a folyamat kiemelt szerepet tölt be."

HA egyszer felszivodott, AKKOR nem jut el a vastagbelbe!

"Vagy zagyvaság, úgy, ahogy van?"

Az, tomeny zagyvasag. Szemet, intellektualis kornyezetszennyezes, tudatos atveres, nepbutitas...

Munyi cica 2017.07.23. 20:10:36

@fordulo_bogyo:
Igazad van mindenben, és ez nem is az egész szöveg, csak néhány rész..., de tényleg, még ha lenne is benn oly veszélyes hormon, miért állna ellen a gyomorsavnak? Most értem/látom, hogy mekkora marhaság az egész....ne haragudj, szégyellem magam, hogy ilyen hülyeséggel terheltelek.:( ....de köszi, hogy rászántál az idődből. Ismerek olyat, aki sose iszik tejet, mégis vastagbélrákos lett, mást meg, nem is egyet, aki nyolcvanakárhány éves, mindig bolti tejet ivott, aztán ráknak se híre se hamva.

Zb74 2017.07.24. 17:09:15

Az öcsémről most derült ki, hogy pozitív lett a béta-laktoglobulin specifikus IgE tesztje. Nem tudom, hogy ezek után milyen tejtermékeket fogyaszthat. Tudtommal a tevetejből hiányzik ez a fehérje, de ugye tevetejet Magyarországon nem árulnak. Arra gondoltam, hogy mivel savófehérjéről van szó, és a tejsavót a sajtkészítés folyamán lecsepegtetik-elszivárogtatják, a sajtokban talán nincs béta-laktoglobulin. De tévedtem, valamennyi mindegyikben van - a legkevesebb még az ementáliban. Ezek után teljesen le kell mondania a tejtermékekről? Az értékei: béta-laktglobulin IgE: 0,72 kU/l, tej IgE: 0,55 kU/l.

fordulo_bogyo 2017.07.24. 18:58:06

@Zb74: Ha megengeded, megkerdeznem, hogy minek kapcsan (miert), ki es hogyan merte az IgE ertekeket?

Itt azt olvasom, hogy 0-0.34 kozott az eredmeny klinikailag negativnak tekintheto, 0.34-0.7 kozott enyhe/alacsony 0.71-3.5 kozotti tekintheto mersekeltnek, es 3.51 - 100 kozotti, vagy folotti ertek a magaz.

Zb74 2017.07.24. 20:00:55

@fordulo_bogyo: Köszönöm a válaszaidat! Nem tudom, hogy pontosan milyen orvos utalta be, csak azt tudom, hogy a Synlab mérte az értékeit.
Megnyugtató, amit írsz, mert a leleten csak a klinikailag negatív tartomány szerepel, így az nem derült ki belőle, hogy mi számít enyhének, és mi mérsékeltnek. Azért is jó hír ez, mert a cöliákiatesztje viszont elég egyértelműen pozitív lett (tTG IgA 162,9 U/ml, EMA IgA pozitív, szöveges értékelés szerint "[a] transzglutamináz/ endomysium antitestek immunszerológiai lelete alapján cöliakia valószínűsíthető"), ezért a glutént mindenképp kerülnie javasolt. Az mégiscsak könnyebbség, ha nem kell ehhez még a tejtermékekről is lemondania.

fordulo_bogyo 2017.07.24. 22:03:42

@Zb74: En fenntartassal kezelnem ezeket az eredmenyeket, egy fuggetlen szakemberrel es mas teszttel ellenoriztetnem.
Manapsag "divatos" mindefele allergiakat keresni es talalni.
Van olyan csaladtag, akinel vagy huszfele allergiat mutattak ki hasonlo IgE vizsgalattal... azert idonkent fogyasztja az allitolag szamara allergiat kivalto eteteleket es semmi baja nincs toluk...

Zb74 2017.07.27. 11:13:54

@fordulo_bogyo: Az IgE tesztekről már én is hallottam, hogy gondok lehetnek a megbízhatóságukkal, viszont a cöliákiateszt (a TTG-szűrés, ti. a tTG IgA és a tTG-IgG) eredményét szerintem mindenképp komolyan kell venni; már csak azért is, mert öcsémnek már van egy diagnosztizált autoiummun betegsége (Sjögren-szindrómája), és ezeknél előfordul halmozódás (márpedig a cöliákia is autoimmun betegség).

Oppala 2017.11.30. 16:43:23

Érdekes témák még, amiről nem szól a cikk:
A pasztörizálatlan tejben lévő kórokozók.
Szomatikus sejtszám. Mi az, és miért kerül a tejbe?
Rezisztens baktériumok kialakulása a tehenészetekben nagy mennyiségben használt antibiotikumok miatt.
A globális felmelegedés, és a környezetszennyezés, erőforrás pazarlás miatt áttételesen egészségtelen:
A tehenek metán kibocsájtása, víz és takarmányigénye.
A világ másik részéről ideszállított takarmány rendkívül alacsony hatékonyságú átalakítása tejjé.
A trágyával a termőföldre, majd az élelmiszerre kerülő paraziták, kórokozók. Ez főleg a bio termelés problémája.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.11.30. 16:48:13

@Oppala:
Ebből kb. 7 olyan, ami nem táplálkozási jellegű téma... nagyjából olyan, mint amikor a vegán étrend élettani hatásairól értekezünk és megjönnek a veganácik azzal, hogy szenvednek az állatok.

Oppala 2017.11.30. 17:49:00

Az összefüggések megértéséhez a fejéshez képest néhány órával, nappal, hónappal előtte, és utána is vizsgálni kellene a dolgokat. De ez lehet, hogy már túl nagy szellemi kihívás.
Minden amit írtam a tej miatt van, és az egészséggel kapcsolatos.
süti beállítások módosítása