Ezüst-kolloid
2014. augusztus 01. írta: Meleg Sándor

Ezüst-kolloid

Az ezüst-kolloidról pár mondat erejéig megemlékeztem már a lúgosításról szóló cikkben, de úgy gondoltam, szentelek egy rövidebb önálló írást is a témának. Aztán ebből egy hosszabb írás lett, mert ahogy kalandoztam a téma körül, sorra dőltek ki a csontvázak a szekrényből. Azt már megszoktam, hogy ugyanazok a mondatok ismétlődnek (pl. a „legalább 650 baktérium” megölése) mindenhol (forrásmegjelölés nélkül), és hasonlóan a búzafűnél tapasztaltakhoz, a neten keringő ökörségeket szemrebbenés nélkül beépítik termékleírásokba! Azon viszont már meglepődtem, hogy az ezüst-kolloidok forgalmazása körül igen méretes minőségi, termékbiztonsági és jogi problémák is vannak - de ne szaladjunk előre, erre majd később visszatérünk.

silver_01.jpg

Újabb csodaszer a láthatáron.

MI AZ AZ EZÜST KOLLOID?

Az ezüst-kolloid esetében vizes közegben apró, jellemzően 10-100 nm közötti ezüstszemcsék találhatóak – az 1 nm kb. egy szőlőcukor-molekula mérete. Hogy pontosan melyik termék mit tartalmaz, nem lehet tudni, előfordulhat, hogy valóban tiszta ezüst van az oldatban, de nem lepődnék meg, ha valamilyen szerves (pl. ezüst-acetát) vagy szervetlen (ezüst-nitrát) kötésben szereplő ezüst kerülne némelyik üvegcsébe. Ugyanis a helyzet az, hogy a gyártó gyakorlatilag azt tesz az üvegbe, amit csak akar -  senki sem ellenőrzi. kolloid.gif

Valahogy így kell elképzelni a vízben lebegő ezüst-részecskéket.

MIT KAPUNK A PÉNZÜNKÉRT?

A hazai forgalomban a 20-50 ppm-es koncentráció az elterjedt, de külföldről beszerezhető ennél töményebb oldat is.  Az 1 ppm (part per million – egy milliomod rész) 0.0001%-nak felel meg, vagyis a legtöbb ezüst kolloid szinte ezüst-mentes: 20 ppm-nél egy liter (kb. 1 millió mg) oldatban 20 mg ezüst található. Ez kb. annyi, mintha egy kockacukrot 150 liter vízben oldanánk el.

Ha a gazdaságosságot nézzük, megint furcsa dolgok jönnek ki: a termékek ára 5-6.000 Ft/l körüli tartományból indul felfelé, vagyis 1 g ezüst ára 250-300.000 Ft-ra jön ki, miközben a tiszta ezüst világpiaci ára most kb. 150 Ft/g. Jó üzlet, nem?

 

MIT TUD AZ EZÜST?

Az ezüst egy nemesfém, a periódusos rendszer 47-es rendszámú tagja, ma leginkább technológiai tulajdonságai (alakíthatóság, elektromos vezetőképesség) miatt keresett fém. Az ezüstnek nincs ismert biológiai funkciója, és nincs ismert hiányállapota. Mivel a periódusos rendszerben a réz alatt helyezkedik el, hasonló kémiai tulajdonságai miatt hajlamos a réz helyére beépülni, de nem képes annak megfelelően működni – emiatt az ezüst gátolja a réz felszívódását, hasznosulását, és gátolhatja a réz-tartalmú-enzimek működését. Hasonlóan viselkedik a szelénnel szemben is (pl csökkenti a glutation-peroxidáz enzimcsalád aktivitását).

Az ezüst nanorészecskék koncentrációtól és expozíciós időtől függő citotoxikus hatással rendelkeznek. Az alacsonyabb rendű élőlények (gombák, baktériumok) kifejezetten rosszul tolerálják az ezüstöt - erre épül az antimikrobális hatása -, de meghatározott mennyiségben és expozíciós idő mellett a magasabb rendű élőlények szerveit, anyagcsere-funkcióit is károsíthatja. Sajnos az emberi sejtek sem rajonganak az ezüstért, több tanulmányban foglalkoztak az ezüst egyes sejttípusokra gyakorolt károsító hatásával.

Az egyetlen szerencsénk, hogy az irodalmi adatok alapján az ezüst rendkívül rosszul (kb. 10-18%) szívódik fel az emésztőrendszerből. A legtöbb ezüst-kolloid csak jelképes mennyiségű ezüstöt tartalmaz, a javasolt fogyasztási adagok is alacsonyak (10-50 ml/nap), ennek 80-90%-a pedig fel sem szívódik. Ráadásul a bevitt ezüst felhígul a vérben és a szervezet szöveteiben szétoszolva, a hígulás akár két-három nagyságrendet is elérhet. Ezek együtt lényegében két dolgot jelentenek:

  1. Gyakorlatilag minden belső fogyasztásra szóló indikáció esetében az ezüst-kolloid hatástalan, szedése felesleges. A kis mennyiségű fogyasztás (főként, ha az alkalomszerű vagy rövid kúrát jelent) esetén is minimális vérszint-emelkedést eredményez, ez kb. az élelmiszerekből származó ezüst-terhelésnek felel meg nagyságrendileg.
  2. Kicsi az esély, hogy típusos ezüstmérgezési tünetekkel találkozzunk, illetve ahhoz igen komoly mennyiséget kell fogyasztani hosszabb időn át. És ennél a pontnál álljunk meg egy pillanatra, mert e téren vannak jelentős sikereket elérő embertársaink!

darwin.png

Az ezüst-kolloid fogyasztók között vannak potenciális Darwin-díj várományosok is.

 

EZÜST MÉRGEZÉS

Ezüst-kolloid fogyasztása következtében kialakuló mérgezést több esetben leírtak. A jelenség hátterében az áll, hogy nehézfémként az ezüst igen nehezen ürül a szervezetből (széklettel, epével, illetve vizelettel), így a rendszeres és bőséges fogyasztás révén (bár az ürítés fokozódik) felhalmozódhat a szervezetben.

Az ezüstmérgezés jellemző tünete az un. argyria, a dermatológiai szaklapok ínyencsége: az ezüst szürkés-kékes elszíneződéseket okoz a bőrön, a szem kötőhártyáján. Kezdetben ezek alig észrevehető foltok, később a teljes bőrfelület és a szemgolyó egésze bekékül. Rossz hír, hogy a jelenség visszafordíthatatlan: aki egyszer bekékül, az élete végéig úgy marad. A leírt esetekben a fogyasztás minimálisan napi 2 dl ezüst-kolloid volt, legalább néhány hónapon keresztül, de volt, aki napi szinten liternyi mennyiséget ivott. Sokan érvelnek azzal, hogy az argyria nem mérgezés, mert a betegek nem mutatják az akut ezüst-mérgezés tüneteit. Sajnos az argyria klinikai értelemben mérgezésnek tekinthető, isteni szerencse, hogy csak az élethosszig tartó „kozmetikai” probléma jelzi a túladagolást, nem pedig egy akut vese- és/vagy májelégtelenség.

Zárójelben érdemes azért megjegyezni, hogy sehol nem találkoztam olyan fogyasztási ajánlásokkal, amik az argyriás betegeknél feljegyzésre kerültek. S abban sem vagyok biztos, hogy ezek a személyek más alternatív szerekkel, gyógynövényes készítményekkel vagy engedélyezett étrend-kiegészítőkkel mértékletesebben jártak volna el. Ennyit az ezüst-kolloid védelmében.

ezust_02.jpg

Nem, ő nem Törpapa. Csak túlzásba vitte az ezüst-kolloid fogyasztását. Ő a szerencsésebbek közé tartozik, mert egyenletesen változott a bőrszíne, a legtöbb esetben elég ronda foltos az argyria megjelenése.

 

ÁLLÍTÁSOK AZ EZÜST KOLLOIDRÓL

Nézzünk meg konkrétan néhány olyan mondatot, amiket az ezüst-kolloiddal és hatásával kapcsolatban olvashatunk a világhálón. Sajnos nagyon sok megalapozatlan, sokszor légből kapott állítást lehet olvasni, és sajnos jellemzően termékekhez kapcsolódóan, ez nyilván messze esik a korrekt fogyasztói tájékoztatás fogalmától:

Az ezüstkolloiddal számtalan betegséget lehet gyógyítani. Baktériumölő hatása nagyobb, mint bármely antibiotikumnak.

Az ezüst-kolloiddal kapcsolatban a baktérium-ölő hatása élő szervezeten kívül igazolt, de az elő szervezeten belüli hatás nem feltétlen valósul meg. Ennek fő oka az, hogy a legtöbb termékben szereplő koncentráció nem képes az antimikrobális hatás kiváltásához szükséges vérszint elérésére. Arról nem is beszélve, hogy a sokat szidott antibiotikumokkal esetleg sokkal hatékonyabban és célzottan lehet irtani a kórokozókat.

Az ezüst kristályos szerkezetű anyag, melyet jellemzően az emberi szervezet csak ilyen apró részecskékre bontva, tehát kolloid formában képes felhasználni.

Mivel az ezüst tiszta fémként vízben, zsírban és alkoholban is elhanyagolható mértékben oldódik, a szerves vagy szervetlen vegyületekben található ezüst a hozzáférhetőbb a szervezet számára. Emiatt van, hogy az ezüst-kolloid olyan rosszul szívódik fel. A nagyméretű (100 nm feletti) fémkristályok jó eséllyel nem is szívódnak fel, csak a bélflóra baktériumait idegesítik, vagy a bélhámsejteket teszik tökre.

a legtöbb antibiotikum féltucatnyi organizmust pusztít el, az ezüstkolloid azonban képes akár 650-et is.

Ez a 650 mindenhol előfordul, de sehol nem jelölik, honnan vették az adatot (viszont már angol szövegekben is megvan). És miért pont 650-et? Egyébként az antibiotikumok többsége nagyobb baktériumcsoportokra hat, vannak igen széles spektrumú készítmények és vannak olyanok, amik speciálisan kisebb számú fajra hatnak. Az sem biztos, hogy jó, ha egy készítmény túl széles  spektrumú, s az adott fertőző mikroorganizmuson túl kipusztít sok olyat is, amit nem kellene. A bélflóra baktériumai is érzékenyek az ezüstre, ráadásul az epével kiválasztott ezüst jelentős része eljut a vastagbélbe.

A vírusokban, baktériumokban, gombákban és parazitákban különböző enzimek segítik a kórokozók anyagcseréjét. Az ezüstkolloid ezeknek az enzimeknek gátolja az optimális működését, így okozva a kórokozó pusztulását, melyhez nagyjából hat percre van szüksége.

Minden élő szervezetben enzimek felelősek az anyagcseréért. Az ezüst ezek közül többet is képes gátolni, még a magasabb rendű élőlényekben is.

Az ezüst megbénítja azokat a bizonyos enzimeket, amelyeket az egysejtű baktériumok, gombák, vírusok oxigént felhasználó anyagcseréjük során használnak. Így azok megfulladnak. Nem ártalmasak viszont az emberi enzimekre, sem pedig az emberi szervezet bármely részének vegyi egyensúlyára.

Ezt egy másik honlapon találtam, az előző mondat módosított változata. Először: a baktériumok mind egysejtűek. Másodszor: a patogén baktériumok egy része anaerob, akkor azokra nem hat? Harmadszor: a vírusoknak nincs anyagcseréjük, éppen ezért más sejteket használnak fel a szaporodásukhoz. Negyedszer: több emberi enzimre (pl. glutation-peroxidázok) igazoltan károsító hatással van az ezüst.

Egyes kutatók szerint második immunrendszerünket biztosíthatná, ezáltal megvédene a legtöbb kórokozóval szemben.

„Egyes kutatók” viszont kimutatták, hogy az ezüst citotoxikus hatású a fehérvérsejtekre és gátolhatja az immunrendszer működését, függően a dózistól és a behatási időtől. A második immunrendszer nagyon jól hangzik, de az is elegendő lehet, ha nem tesszük tönkre az elsőt.

Több amerikai példa szolgál pozitív eredményekkel az AIDS, a herpesz, a gombásodás, a Candida, a szifilisz esetében, sőt bizonyos esetekben a rák leküzdésében is hatásos lehet.

Sajnos a lustaságból kifolyólag forrás nincs. De számos kórokozó esetén vannak publikációk, amik megerősítik az ezüst ilyen jellegű tulajdonságait. Sőt, még daganatos sejteket is sikerült ezüsttel elpusztítani – élő szervezeten kívül. Elég sok kérdés (terápiás dózis, mellékhatások, alkalmazási terület, stb.) van még, amit tisztázni kell - nem kizárt, hogy egyszer lesz ebből egy jó kis gyógyszer, de ettől most még most messze vagyunk.

Ha ennyire jó, akkor miért nem tudnak róla a betegek? Ennek oka, hogy senki nem szabadalmaztatta, és valószínű soha nem is fogja. Ugyanis egyik intézet sem szeretne előállni azzal, hogy új ellenszert talált a rák vagy az AIDS ellen. Ha ezt megtennék, akkor új hatóanyagnak kellene nevezni, ez pedig ahhoz vezetne, hogy bevonnának minden ezüstkolloidot tartalmazó szert azzal az indokkal, hogy mint minden új hatóanyagnak, ennek is be kell vizsgálni a hatásait.

A szabadalom alapvetően találmányok, új megoldások, eszközök, hatóanyagok jogi védelmét szolgálja. Nem lehet szabadalmaztatni magát az ezüstöt, illetve annak természetes előfordulási formáit. Az ezüst-kolloid pedig egyáltalán nem új dolog – tehát nincs mit szabadalmaztatni.

Arra nem is gondolnak, hogy szabadalmi védelem hiányában (elvileg) bárki gyárthat ilyen hatóanyag-tartalmú terméket - hiszen nincs szabadalmi oltalom alatt. A gond nem a szabadalommal, hanem a forgalmazáshoz szükséges engedélyeztetéssel van. Ha az ezüst-kolloid tényleg olyan univerzális gyógyszer lenne és a gyógyszergyárak el akarnák tüntetni, akkor a legjobb mód éppen a szabadalmazás lenne, mert akkor el lehet dugni egy páncélszekrénybe évekre. Ehhez képest tele a piac ezüst-kolloiddal és más nehézfém-kolloidokkal.

gyogyszermaffia.jpg

A gyógyszermaffia felelős mindenért.

Természeten az ezüstkolloid hatásának kutatása és orvosi bizonyítása nem tart még itt, de ki tudja, megfelelő körülmények között milyen valóban hatékony készítményeket lehetne belőle létrehozni.

A PubMed tele van az ezüsttel, annak biológiai hatásaival és konkrétan az ezüst-kolloiddal kapcsolatos cikkekkel. A „silver” szóra több mint 68 ezer találat van, a „colloidal silver” kapcsolatra is majdnem 1.200, és több tucat más szókapcsolatra is kereshetünk a toxicitástól az egyes betegségekben elért eredményekig. S kapunk keresésenként jó kis cikkeket ezerszámra (folyamatosan vannak új publikációk is). Valójában elég sokat tudunk az ezüst működéséről, vannak olyan területek ahol ígéretes eredmények is születtek, csak hát ne lennének azok a fránya mellékhatások.

Az ezüstkolloid még tartósan nagy adagban sem ártalmas, hiszen a vesével és a májjal is ürül – árulja el a szakértő -, ugyanakkor az ezüstkolloid tartósabb hatástalansága sem ellenjavallt, mivel nem mérgező, és a hatása lassan alakul ki.

Szerencsés esetben sem a veséje, sem a mája nem ürül ki az embernek. A vese és a máj kiválaszt, a vizelet és az epe meg kiürül. Sajnos ez nagy adagoknál nem érvényes, mert a nehézfémek kiválasztási kapacitása elég kicsi, ami azt jelenti, hogy az ezüst felhalmozódhat a májban (is). Nem tudom, mit ért a "szakértő" tartós hatástalanság esetén, de ha egy anyag hatástalan, akkor minek szedjük? Ráadásul éppen fentebb írták pár sorral, hogy 6 perc alatt írt ki 650 baktériumot.

Az ezüstkolloid igen sokoldalú szelíd gyógymód. Használható külsőleg és belsőleg is.

Mindig ezzel a szelíd gyógymóddal jönnek, de az igazság az, hogy nem szelíd. Testidegen, mérgező nehézfémet juttatunk be a szervezetbe. Ha valaki alkalmazni akarja, akkor a külsőleges használatot javasolnám – erre egyébként több készítmény is van forgalomban, de nem kolloid formában.

Ha például bedugul a fülünk, alkalmas a kimosására. Elég 3-5 cseppet a bedugult fülbe csöppenteni, majd egy-két percet nyugodtan feküdni, hogy a cseppek a hallójáratba jussanak és hassanak.

A sima fülcsepp ugyanezt tudja, minek kell ide az ezüst? Egyébként gyakorlatilag bármilyen betegségre/tünetre javasolják a ezüstkolloidot: torokgyulladás, kötőhártya-gyulladás, rossz lehelet, szájsebek, afták, rossz fogak. Sok esetben el lehet mondani, hogy a rendelkezésre álló készítmények tökéletesen megfelelőek, s nagy valószínűséggel jobb hatásúak is, mint az igen alacsony koncentrációjú ezüst-oldat. Ez a "panacea-jelenség", ami jelezi, hogy óvatosan kell bánni az alternatív irányból érkező készítményekkel. Az a készítmény, ami mindenre jó, általában semmire sem jó.

Hüvelyfertőzés esetén egy liter vízbe csöppentsünk két-három evőkanál ezüstvizet és öblögessük az intim testrészt.

Szóval 1 liter ezüst-kolloidban van 20 mg ezüst, ha ebből kiveszünk 2-3 evőkanálnyi mennyiséget (legyen 30 ml), és azt felhígítjuk 1 literre, akkor mennyi ezüst is lesz benne? Literenként 0,6 mg. Szerintem ez sem egyszeri adag... már-már a homeopátia határát súrolja. Jó ez valamire?

A kolloid ezüst kis mennyiségben a növényi táplálékokban és az emberi szervezetben is megtalálható, aminek a jelenléte nélkülözhetetlen az immunrendszer megfelelő működésében.

Ebből annyi igaz, hogy az ezüst kis mennyiségben előfordul a természetes vizekben és az élelmiszerekben is - a természetes ezüstterhelés döntő része élelmiszerekből származik. Ugyanakkor az ezüst nem feltétlen kolloid formában, inkább szerves vegyületekbe épülve fordulhat elő. De ne felejtsük el, hogy ha nem lenne az étrendünkben ezüst, akkor sem történne semmi, mert nincs ismert biológiai szerepe.

Az orvostudomány által már régóta bizonyított tény, hogy a kolloidszemcse méretű ezüst rendkívül hatásos a különféle vírusos és fertőzéses megbetegedések kezelésében.

Élő szervezeten kívüli (in vitro) vizsgálatokban baktériumok és gombák ellen hatásos volt. Az más kérdés, hogy a kísérletekben alkalmazott kolloid ezüst (minimum 100 ppm koncentrációban) mennyire tekinthető azonosnak a kereskedelmi forgalomban található, sokszor megkérdőjelezhető minőségű készítményekkel. Az FDA vizsgálatok az ezüst-kolloid termékeknél a jelzett ezüsttartalomhoz képest igen széles szórás tapasztaltak, volt olyan termék, ahol jelzett koncentráció alig 15%-át mérték. Máshol meg 25%-kal többet.

Az ezüstkolloid igen hatásos csontregeneráló, elősegíti a bőr és a finom szövetek újraképződését, ráadásul sterilen tartja azokat.

És miért lenne csontregeneráló? Hogyan segíti a bőr újraképződését,már azon túl, hogy bekékül tőle a bőr? Miért kell sterilen tartani egy eleve steril szövetet? Mik azok a "finom szövetek"? Vannak nem finom szövetek is? (Ki kóstolta őket?)

ezust_05.jpg

Ezüstkolloidos kozmetikum. Mert az emberek bármit megvesznek. 100 g 25 dollárért.

Az ezüstkolloidból célszerű reggel, éhgyomorra bevennünk 2 teáskanálnyit, és ne használjunk fém vagy műanyag kanalat, így a kolloidszemcsék könnyebben felszívódnak és bejutnak a vérkeringésbe. Mielőtt lenyelnénk, tartsuk rövid ideig a szájüregben, így a felszívódás sokkal jobb és intenzívebb lesz.

Miért nem lehet fém kanalat használni? Az ezüst nem lép reakcióba más fémekkel ilyen rövid idő alatt. A műanyag kanalakról nem is beszélve. És akkor végül is milyen kanalat használjunk, fát vagy üveget? Mi köze van a kanál anyagának a szervezetben történő felszívódáshoz? Ha már felszívódás: igen, vannak anyagok, amik a szájpadlásról már felszívódnak (pl. alkohol), de az ezüst-kolloid estében nem értem, hogy ez miért lenne jelentősebb, mint a nagy felületű, kifejezetten felszívódásra kitalált vékonybél?

Az ezüst kolloid segíti a magzat fejlődését, növekedését is egészségesebbé teszi, megkönnyíti a szülést és lábadozást.

Terhesség és szoptatás alatt eszébe ne jusson senkinek ezüst-kolloidot iszogatni! Állati embriókban komoly magzatkárosító hatást tapasztaltak, hála az égnek, hogy emberen senkinek nem jutott eszébe ezt kipróbálni. Mivel az emberi anyagcserében az ezüstnek nincs ismert szerepe, a magzati fejlődésben az ezüst nem szükséges. Fogyasztása kockázatosnak tekintendő.

Az ezüst kolloidot sikerrel használják a legnehezebb gyógyítási körülmények között is.

Nem igaz. Az orvostudomány nem alkalmaz ezüst-kolloidot terápiás eszközként. Az alternatív és komplementer medicina területén sem tekinthető általánosan elfogadottnak. Az alkalmazás területén elért "sikerek" kétségesek.

Az elmúlt száz év orvosi szakirodalmában még említés sincs olyasmiről, hogy az ezüst kolloid szájon át való vagy intravénás használata bármiféle mellékhatással járna.

Nem igaz. Több tucat argyriás esetet dokumentáltak, ami ezüst-kolloid nagy mennyiségű, hosszabb időtartamú fogyasztásra alakult ki.

ezust_03.jpg

Nincs említés mellékhatásokról... Hát van. Nem is kevés.

 

FOGYASZTÓVÉDELMI GONDOLATOK

É most jönnek a legkomolyabb gondok! Miközben a neten kalandoztam az ezüst-kolloid ügyében elgondolkodtam azon, hogy milyen jogcímen is léteznek ezek a termékek? Az élelmiszer kategóriát a hazai szabályozás (2008. évi XLVI tv.) az EU rendelkezéshez köti, az érintett 178/2002/EK rendelet 2. cikke pedig az élelmiszernél a fogyasztási célt hangsúlyozza, s az élelmiszer fogalomtól elhatárolja a gyógyszereket, gyógyhatású készítményeket. Az is nyilvánvaló, hogy az ezüst-kolloid esetében az ezüst nem tekinthető szermaradványnak, szennyeződésnek, illetve nem tekinthető adalékanyagnak (bár E174 jelzéssel, felszíni bevonásra használható az ezüst), mivel a termék jellegadó komponenséről van szó.

Az ezüst-kolloid önmagában nem tekinthető étrend-kiegészítőnek sem, ugyanis a vonatkozó jogszabály (37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet) szerint az étrend-kiegészítő „olyan élelmiszer, amely koncentrált formában tartalmaz tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező anyagokat”, tápanyag alatt értve pl. a vitaminokat és ásványi anyagokat. Itt több kritikus pont is van, mert

  • ha az élelmiszer kategóriába nem sorolható be, akkor étrend-kiegészítő sem lehet,
  • a 20-25 ppm-es mennyiséget nem nevezném koncentrált formának,
  • az ezüstnek ugyan van élettani hatása, de az igazolt hatások nem pozitívak, a hatásmechanizmust tekintve pedig eltérnek az étrend-kiegészítőkben található ásványi anyagokétól, nyomelemekétől.

A rendelet egyébként pontosan rögzíti, milyen ásványi anyagok szerepelhetnek étrend-kiegészítőben, sőt még azt is megadja, azokat milyen vegyületek alkalmazásával lehet azokat forgalmazni. Ezüst és ezüst-vegyület nincs megadva.

Megnéztem az OÉTI honlapján található étrend-kiegészítő listákat is. Az összesített (röpke 740 oldalas) listáján összesen 3 ezüst-tartalmú terméket találtam, a Crystal-Pharma Kft. „Crystal Silver Natur Power” fedőnevű terméke három változatban (notifikációs számok: 9964/2011, 7213/2010, 8868/2011). Ezek összetételében viszont a fő hatástényezőként nem az ezüst került feltüntetésre, hanem C-vitamin, torma-kivonat illetve grapefruitmag-kivonat. Az ezüstöt az összetevők között fel sem tüntetik, csak külön, összetételi jellemzők címszó alatt, jelezve a 20-25 ppm-es koncentrációt. Igen érdekelne, hogy ment át az engedélyezésen…

Az adott termékkel a Gazdasági Versenyhivatal is foglalkozott (Vj/103-045/2010 és Vj/103-062/2010 – érdemes végigolvasni). A GVH eljárás során a termék összetétele nem képezte a vizsgálat tárgyát, csak a kapcsolódó kommunikációs gyakorlat (gyógyhatások feltüntetése). Annak ellenére, hogy 6 vizsgálatba bevont érdekeltségből 3 vállalkozást, illetve személyt összesen 8.150.000 Ft-ra büntettek, a Crystal Silver Natur Power termékek mai napig elérhetőek, a honlapjukon továbbra is vannak gyógyhatásról szóló állítások, sőt, ezüst-kolloidot előállító gépet is ajánlanak.

Ezek után leveleztem egyet az OÉTI-vel, hogyan is állunk a témában. Nos, ezüst-kolloid sem élelmiszerként, sem étrend-kiegészítőként nem hozható forgalomba, gyakorlatilag, aki ilyen termékkel találkozik, rohannia kellene az illetékes megyei népegészségügyi szakigazgatási hatósághoz.

Futottam egy kört a gyógyszeres irányba is. Az ATC lista (Anatomical Therapeutic Chemical classification system, anatómiai, terápiás, kémiai osztályozási rendszer) csak az ezüst-szulfadiazint (D06BA01) említi. Az OGYI keresőjében három külső használatra szolgáló termék (krém) tartalmaz ezüst-komponensű hatóanyagot (ebből az ezüst-nitrát tartalmú készítmény törzskönyvből törölve) – ezüst kolloid, illetve ilyen hatóanyagú más készítmény nincsen törzskönyvezve. Attól eltekintve, hogy itt nyilvánvalóan a gyógyszermaffia álságos mesterkedéseivel állunk szemben, mégiscsak kellene valamilyen forgalomba hozatali engedéllyel rendelkeznie a termékeknek. De semmi. És akkor ott lebeg továbbra is a kérdés: ha nem élelmiszer, nem étrend-kiegészítő, nem gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény - akkor micsoda az ezüst-kolloid?

silversulfadiazine.jpg

Ezüst-szulfadiazin, az egyetlen engedélyezett ezüst-tartalmú hatóanyag. Semmi köze a kolloidhoz.

 

ÖSSZEFOGLALÓ

  1. Az ezüst mai ismereteink szerint az élő szervezet számára nem létfontosságú, hiányállapota ismeretlen.
  2. Az ezüst az élő szervezetek számára változó mértékben, de toxikus hatású. A mikróbák különösen érzékenyek az ezüstre, de a magasabb rendű élőlények anyagcseréjében is okozhat nem kívánatos hatásokat.A tudományos publikációk az akut mérgezés leírásán túl számos, sejtszintű károsodást írt le.
  3. A kolloid ezüst esetében meggyőzően csak az antibakteriális hatásokat sikerült igazolni, azokat is élő szervezeteken kívül (in vitro). Élő szervezeten belüli (in vivo) vizsgálatokból sajnos kevés van (azok is jellemzően patkányokon). Több területen vannak további kutatást igénylő, potenciálisan később alkalmazható eredmények (pl. daganatellenes hatás), de az ezüst-kolloid termékeknél jelzett gyógyhatások létezése ettől még nem tekinthető igazoltnak.
  4. Gyógyhatású készítményekben csak külsőleg alkalmaznak ezüst-komponensű hatóanyagot, de tiszta ezüstöt még ott sem. Belsőleg használandó készítményben jelenleg nem alkalmaznak ezüstöt.
  5. Összességében az ezüst kolloidhoz fűződő gyógyhatások nem igazoltak. A National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM) szerint az ezüst kolloid sem biztonságos, sem hatékony kezelésnek nem tekinthető.
  6. Az ezüst-kolloid rendszeres fogyasztása mellett több esetben írtak le lokális, vagy egész testre kiterjedő agyriát. Az esetek döntően extrém fogyasztáshoz kötődtek. A hazánkban jelenleg elérhető készítmények esetében a javasolt adagolásban kicsi az esélye mérgezés kialakulásának, de a kockázat nem kizárható.
  7. A hatályos EU is hazai szabályozás, illetve a hazai nyilvántartások szerint az ezüst-kolloid nem élelmiszer, nem étrend-kiegészítő, nem gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény. A forgalmazásának jogi háttere tisztázatlan. A terméket minőségét biztosító hatósági ellenőrzés hiányzik.
  8. Komoly aggályokat vet fel, hogy a legtöbb termék esetében az összetétel mennyiségi és minőségi jellemzőit tekintve sincsenek megbízható adatok. Az amerikai tapasztalatok azt mutatják, hogy az ezüst-kolloid készítmények minősége változó, a hatóságilag engedélyezett étrend-kiegészítők és gyógyhatású készítményekhez képest jóval bizonytalanabb. A termék tájékoztatók a világháló fellelhető megalapozatlan információkra épülnek, gyakorlatilag teljesen megbízhatatlanok.
  9. A termékekben található 20-50 ppm-es (0,002-0,005%-os) koncentráció felveti a hatásosság kérdését. Az antimikrobális hatást ennél jóval magasabb koncentrációnál (100 ppm) igazolták. Ilyen kis koncentrációban az ezüst-kolloid hatása megkérdőjelezhető, főleg belsőleg, napi 10-50 ml-es adagokban fogyasztva, ugyanis a szervezetben eloszlatva a koncentráció akár két-három nagyságrenddel is csökkenhet (kb. napi 50 ml egy 50 literes víztérben)

 ezust_04.jpg

Források:

  1. Eltitkolt orvosság. LINK
  2. Ezüst kolloid, avagy ezüstvíz. LINK
  3. Ezüstkolloid 200 ml, termékelírás. LINK
  4. Hadrup N, Lam HR:Oral toxicity of silver ions, silver nanoparticles and colloidal silver- a review. Regul Toxicol Pharmacol. 2014 Feb;68(1):1-7. LINK
  5. Black RS, Whanger PD, Tripp MJ: Influence of silver, mercury, lead, cadmium, and selenium on glutathione peroxidase and transferase activities in rats.Biol Trace Elem Res. 1979 Dec;1(4):313-24. LINK
  6. Schrauben SJ, Bhanusali DG, Sheets S, Sinha AA: A case of argyria: multiple forms of silver ingestion in a patient with comorbid schizoaffective disorder. Cutis. 2012 May;89(5):221-4. LINK
  7. Barkhordari A, Barzegar S, Hekmatimoghaddam H, Jebali A, Rahimi Moghadam S, Khanjani N: The toxic effects of silver nanoparticles on blood mononuclear cells.Int J Occup Environ Med. 2014 Jul;5(3):164-8. LINK
  8. Vandebriel RJ, Tonk EC, de la Fonteyne-Blankestijn LJ, Gremmer ER, Verharen HW, van der Ven LT, van Loveren H, de Jong WH: Immunotoxicity of silver nanoparticles in an intravenous 28-day repeated-dose toxicity study in rats. Part Fibre Toxicol. 2014 May 7;11:21. LINK
  9. Akhil Wadhera, Max Fung: Systemic argyria associated with ingestion of colloidal silver. Dermatology Online Journal 11 (1): 12. LINK
  10. Moisés A Franco-Molina et al: Antitumor activity of colloidal silver on MCF-7 human breast cancer cells. J Exp Clin Cancer Res. 2010; 29(1): 148. LINK
  11. Hyok Bu Kwon, Joon Ho Lee, Yeon Soon Ahn et al: A Case of Argyria Following Colloidal Silver Ingestion. Ann Dermatol. Aug 2009; 21(3): 308–310. LINK
  12. Alan B. G. Lansdown: A Pharmacological and Toxicological Profile of Silver as an Antimicrobial Agent in Medical Devices. Adv Pharmacol Sci. 2010; 2010: 910686. LINK 
  13. Stephen Barrett: Colloidal Silver: Risk Without Benefit. LINK
  14. Colloidal Silver. National Center for Complementary and Alterntive Medicine. LINK
  15. Argyria. LINK
  16. Vj-103/2010/62. számú határozat. Gazdasági Versenyhivatal. LINK
  17. Bejelentett étrend kiegészítők listája 2014. Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet. LINK
  18. 37/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet az étrend-kiegészítőkről LINK
  19. Ezüstkolloid.X-Aknák. LINK
  20. Crystal Silver Natur Power étrend-kiegészítő ital, ezüstkolloid és grapefuitmag kivonat tartalom. LINK
  21. Ecos csomag Nano Silver ezüstkolloid oldat gyártó gép, nagytisztaságú ezüstlap pár.  LINK
  22. Pharmindex Online. ATC-lista.LINK 
  23. Országos Gyógyszerészeti Intézet. Gyógyszer-adatbázis. LINK

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr306538467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2014.08.01. 14:22:38

Ezüst-nitrátot használnak a fogászok szájfekélyre. Az kicsapatja a fehérjét, s utána gyorsabban gyógyul.
De mivel allergizálhat, patikában nem kapható. Helyette a Vaghotyl oldatot írják fel otthoni afta-kezelésre.

Ligeia_Insana 2014.08.01. 15:01:06

Van olyan ezüst-kolloid, ami feltehetően kozmetikumként "OÉTI engedély számmal" van forgalomban. A dobozon az szerepel, hogy száj és torok öblögető, de a gyártó honlapján már olvashatjuk a belsőleges alkalmazás javallatait is.
Nekem az a kedvencem, mikor az EPA által meghatározott referencia dózist (en.wikipedia.org/wiki/Reference_dose) tüntetik fel a szükséges napi beviteli mennyiségként:
"Az Ezüstkolloid biztonságosan, egész életen át fogyasztható. Mennyiségét hitelesen az EPA (Envrironmental Protection Agency) végezte aki, ún. Referencia Dózisban állapította meg a napi mennyiséget. Ez RD= 5*10-3 mg/kg/nap, ami azt jelenti, hogy az általuk megállapított napi adag egyenlő a napi saját testsúly kg szorozva 0,005 mg- mal."

fordulo_bogyo 2014.08.01. 16:49:54

Nagyon szep, alapos elemzes, gratulalok.

Itt egy korabbi iras ugyanerrol, Hrasko Gabortol:

szkeptikus.blog.hu/2007/07/23/ezustkolloid

E.Katolnai 2014.08.02. 08:31:13

érdekes, felvilágosító, profin megírt cikk!

Pietro23 2014.08.02. 10:31:25

Nagyon profi módon összállított remek cikk ! Gratulálok !

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2014.08.02. 16:02:27

@Meleg Sándor: Off, de most innen tiltottak ki. :D

embracethefat.blog.hu/2013/09/10/miert_van_szuksegem_a_koverseg_elfogadasara

embracethefat.blog.hu/2014/06/12/egeszseg_es_elfogadas

"Közben bebizonyították, hogy hosszútávú fogyás az emberek 95%-a számára nem létezik, és a "sikeres" 5% a kivétel, nem pedig utat mutató példa. Az anekdotális "bizonyítékként" használt rokonok és ismerősök kivételek, nem pedig a hosszútávú fogyás valós, tudományon alapuló bizonyítékai."

Nem tetszett a toleráns, elfogadó hölgynek a valós statisztika a tartós fogyás sikerességéről.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.02. 16:40:41

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás:

Király! Úgyis rávettem magam a fogyókúrás sorozat megírására :D

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2014.08.02. 16:57:26

@Meleg Sándor: Érdeklődve várom!

Neki biztosan nem fog segíteni. Komoly gondjai vannak, nem volna etikus itt elemezgetni.

Ennek ellenére meglepődtem a moderáláson. Kifejezetten kerültem a véleményalkotást. Kizárólag adatokat cáfoltam.

2014.08.02. 18:17:18

Ugye nem gond, hogy az ezüst kolloid és ennek hamisítványai között van különbség?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.02. 20:05:22

@Nessike:

Nem gond, mert nem lehet megkülönböztetni őket egymástól. Mivel a forgalmazásuk nem kötött előzetes bevizsgáláshoz, nem lehet megtudni, hogy mibe mit tettek bele. Ráadásul a 20 ppm annyira kis koncentráció, hogy házilag is elég nehéz lenne bevizsgálni. Talán egy ezüsttükör-próba még elvégezhető, de az csak annyit utat ki, hogy van-e benne ezüst vagy nem. A mennyiséget nem.

Nessike (törölt) 2014.08.02. 20:29:57

@Meleg Sándor: Köszönöm a válaszod, jól érthető magyarázat bárki számára!

Amennyire tudom, nemcsak a mennyiséget, az ezüst minőségét se egyszerű kimutatni, miközben az is befolyásolja az esetleges mellékhatásokat, hatékonyságot.

Én magam pont úgy vagyok az ezüst kolloiddal, mint minden más vegyszerrel. Ha Isten szerint jó lenne nekünk, gyárakat teremt nem növényeket. Így se a hatását, se a mellékhatását nem szándékszom kipróbálni.

Mindemellett állítólag egy gyártó van az országban amely megbízható minőséget gyárt. Velük beszéltem nem túl régen. Közvetlenül tőlük rendelt termékért vállalnak felelősséget. Az se lehet véletlen.

Nessike (törölt) 2014.08.03. 03:14:43

@Teljesítményfokozó sporttáplálkozás: Csak legalább teljesértékű összetevőket képesek létrehozni, ellentétben a vegyipari, gyógyszeripari és sportipari mű anyagokkal. Igaz, ebből sokat kivonatnak szólítanak, meg természetes összetevőnek, de attól az még valós táplálék nem lesz annak aki megeszi, legfeljebb a gyártónak és a forgalmazónak az ezeken lévő haszonból.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2014.08.03. 05:53:06

@Nessike: Nem létezik a teljesértékű összetevő fogalma. Ezek a fantázia szülöttei. Valós táplálék sem létezik. Ha létezne, akkor nem alakulnának ki hiányállapotok a mi dietetikusi segítségünk nélkül azokban, akik ezeken élnek.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.03. 08:16:10

@Nessike:

Mit értünk az "ezüst minőségén"? Az ezüst egy fém, a két stabil izotóp kémiailag nem tér el egymástól. Abban lehet különbség, hogy valódi elektrolízissel készült kolloid oldatról van szó vagy az oldhatóság és felszívódás növelésére szervesen kötött ezüstöt alkalmaznak (pl. ezüst-acetát).

A gyártással és forgalmazásal az a gond, hogyy ki hazánkban jogszerűen ilyen tevékenység nem folytatható. Lehet, hogy a gyártó vállal bizonyos garanciát, felelősséget, de mennyire lehet ezt egy jogszerűtlenül forgalamzott termékkel szemben érvényesíteni?

Természetes vagy mű-anyag. Mi kölünbözteti meg a kettőt egymástól, ha a kémiai szerkezetük azonos? Semmi. Az élő szervezetek kémiaia folyamatok sokaaságát futtatják folyamatosan, amit a vegyipar igyekszik leutánozni, van, hogy sikerrel és leegyszerűsítve, vagy, hogy sikertelenül. Pl. a cukorbetegek inzulinját genetikailag módosított baktériumok állítják elő. Hatása ugyanaz, mint a humán inzulinnak, megment sok ezer életet, nem kell a sertés-hasnyálmiriggyel pepecselni. A fűzfa hatóanyagát évezredek óta használták fájdalom és gyulladáscsökkentőként, ezt most aspirin néven előállítja a gyógyszeripar anélkül, hogy irtani kellene hozzá a fákat. Hosszan lehetne sorolni a példákat. Akkor ez most rossz?

De hosszan lehet sorolni azokat a természetes anyagokat, amik mérgezőek, akadályozzák más tápanyagok felszívódását, anyagcseréjét, stb.

Haszon: tévedés ne essék, az alternatív készítmények piacán iszonyatos pénzek mozognak. Azonos hatóanyag-tartalomra nézve az alternatív készítmények mindig drágábbak, mert a természetesség címszó alatt fel lehet verni az árat. Ritkán idézek Lenkeit, de ez ügyben volt egy korrekt megszólalása:
www.drlenkei.hu/index.php?Itemid=256

Ja, ő éppen milliárdos árbevételű végeket üzemeltet csak étrendkiegészítők forgalmazásával... (tessen megnézni a GVH jegyzőkönyveit)

Nessike (törölt) 2014.08.03. 12:23:40

Igazából túl öreg és fáradt vagyok ahhoz, hogy tudálékos idiótákkal vitázzak arról, mi a valóság és mi a gyártott műanyag. Úgyhogy szerintem az utóbbit meghagyom nektek. kösz.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.03. 13:11:22

@Nessike:

Ezt a hozzám hasonló "tudálékos idióták" nevében is köszönöm! :) Ez egy csodálatos érv volt.

Munyi cica 2014.08.03. 20:10:46

@Meleg Sándor:

Sándor!

Na, csak most jutottam ide :), nagyon alapos, érdekes és korrekt cikk, köszönjük szépen!
Jók (illetve inkább borzasztók a képek) is. Mindig olyan jó képeket találsz. A Törpapásat már láttam máshol is. De érdekes, ott persze nem vallották be, hogy ettől van, valami mást hadováltak össze.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.04. 06:30:17

@Munyi cica:

A PubMedre beírod, hogy "argyria" vagy "silver poisoning" és csak úgy dobálja ki a képeket a sok jóeszűről, akik napi szinten több dl ezüst-kolloidot ittak. :)

Ismétlem: ezt annyiban nem az ezüst-kolloid számlájára kell írni, hogy túl van minden adagolási javaslaton. valószínűleg szinte bármilyen más gyógyszert is el lehet vinni mérgezésig, ha ilyen mértékben túladagolják.

Munyi cica 2014.08.04. 15:29:28

@Meleg Sándor:
Hát igen, igazad van, ha legalább kevesebbet, mondjuk napi egy-két teáskanállal ittak volna, annyit még tolerál a szervezet (gondolom, egy darabig).
Egyszer rám is rám akart sózni valami term.gyógyász ilyen kolloidokat (ő maga gyártja otthon, arany és réz is van neki), de több ezer Ft-ért nem kellett, nem bíztam bennük.
Már nem is tudom, hogyan gyártotta otthon, valami kis ezüst meg rézdarabokkal machinált, de azért felháborító, hogy ilyen sarlatánok szabadon üzérkedhetnek ilyen vackokkal ennyi pénzekért.
Meg ez is felháborító:
www.asztro-show.hu/tv-musor
www.asztro-show.hu/

Ha véletlenül meglátom a TV-ben...hát azt nem lehet leírni.
Ez már nálam kimeríti a bűncselekmény kategóriát.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.04. 16:21:00

@Munyi cica:

Szinte minden fémből csinálnak már kolloidot, a legtöbbször úgy, hogy belógatják vízbe elektródaként és rávezetnek némi egyenáramot. utána már csak azt kell kitalálni, milyen címszóval adják el.

Annyi fejleménye lett az OÉTI levelezésemnek, hogy az étrendkiegészítő-listán található termékeknél elindult valami hatósági eljárás is.

Munyi cica 2014.08.04. 21:30:39

@Meleg Sándor:

Ja igen, tényleg így csinálta az a maca is :)

OÉTI: na, ez is valami, gratula, legalább nem dolgoztál hiába. Hátha...

Huginn · http://agartha.hu 2014.08.16. 13:48:59

Tejóég... Gyermekkoromban "gyártottam" réz-kolloidot. Sajnos csak melléktermék volt, de ha akkor tudom, milyen áron lehet ilyesmit értékesíteni... Szórakozásból elektrolízissel "antikoltam" réz pénzérméket, sikerrel. Ideje lesz beszereznem egy nagy befőttesüveget és pár ezüst ékszert. :-]
Amúgy kollodikok forgalmazásával még spammerek is foglalkoznak. Ha ez nem elrettentő, akkor semmi.

dr Brcskzf Gröőő 2014.08.17. 09:50:35

és mi a helyzet az arannyal? az Oktogonon szoktam látni aranyos pezsgőt - az persze nem kolloid, 1-2 mm^2-es lemezkék úszkálnak benne (merthogy forgatja egy masina ülepedés ellen). ha valakinek telik arra. hogy éveken át igyon napi pár decit, kaphat chrysiát?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2014.08.17. 09:57:37

@dr Brcskzf Gröőő:

Szerintem az ekkora méretű darabkákból semmi sem szívódik fel. Pusztán dekorációs elem.

árviz2 2015.07.12. 22:56:24

A képen látható törpapa nem ezüst kolloidot fogyasztott , hanem ezüst kloridott . Úgy tapasztalom hogy valakik direkt félre akarják értelmezni a történetét és így lejáratni az ártalmatlan ezüst kolloidot . Ő úgy készítette hogy nátrium kloridot (asztali sót)tett vízhez és elektrolízissel bontotta az ezüstöt. Tudtommal rövid idő alatt több mint fél kiló ezüstöt fogyasztott el , és mosakodott vele .

fordulo_bogyo 2015.07.13. 01:08:04

@árviz2: "Tudtommal rövid idő alatt több mint fél kiló ezüstöt fogyasztott el "Nem keves. Ala tudnad tamasztani adatokkal?
"nem ezüst kolloidot fogyasztott , hanem ezüst kloridott" - mire alapozod ezt a velemenyt? Vannak tenyek, adatok a birtokodban?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2015.07.14. 06:57:43

@árviz2:
Az ezüst-kolloid oldatok többségét szintén elektrolízissel állítják elő, meg lehet hozzá venni a készüléket, meg az ezüst lemezeket. Kémiai szempontból akár a tiszta kolloidot, akár a klorid formát nézem, a hatástényező az ezüst marad. Bár ez ügyben némi kételkedésre ad okot, hogy az AgCl vízben oldhatósága irtózatosan rossz: 1,88 mg/l, 25 °C.

A fél kg ezüsttel szemben szkeptikus vagyok. 0,5 kg ezüst az 500 g 500.000 mg, ami ezüst kloridból, telített oldatként 265.957 liter. S mivel a klorid a molekula tömegének csak a 25%-át adja, inkább 354.609 liternél járunk. A másik dolog, hogy szerintem töredék dózis is elég a mérgezés kiváltásához

hu.wikipedia.org/wiki/Ez%C3%BCst-klorid
(az angol wiki szerint valamivel jobb az oldhatósága, de az 50 C-ra vonatkozik, úgy meg nehéz meginni)

pozo20 2016.06.03. 15:24:46

@fordulo_bogyo: Meleg Sándor annyi hülyeséget hordott össze ebben a cikkben, hogy vitatkozni sincs kedvem vele.Mindenesetre azt tanácsolom neki, ha neki megy valaminek akkor nagyobb felkészültséggel tegye!!

fordulo_bogyo 2016.06.03. 16:23:54

@pozo20: Meggyozo vagy. :-(
Ha nincs kedved vitatkozni, akkor miert vitatod?
Ha nincs kedved vitatkozni, akkor hallgass.
En kivancsi lennek az erveidre...

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.06.03. 18:02:05

@pozo20:

Ezért az egy igen ütős hozzászólásért képes voltál létrehozni egy felhasználó fiókot? Minden elismerésem! Biztos megérte a fáradtságot? :)

fordulo_bogyo 2016.06.04. 15:55:05

@Meleg Sándor: Lehet, hogy csak nem akarta osszemocskolni a regit.

Usulkjt001 2017.10.30. 11:29:36

Jó kis katyvasz nem mondom. Keveri gyönyörűen az igazságokat a féligazságokkal és a hamisításokkal. De nézzük sorra rendre, persze rövidített formában:

Van-e egyértelmű bizonyíték az ezüst kolloid jótékony hatására? Mivel senki nem vizsgálta komolyan nincs. Annyit biztosan lehet tudni, hogy baktériumölő és gombaölő hatása van, de hogy a hasznosakat is írtja-e, azt se pro se kontra nem bizonyította senki. Én ezért nem is fogyasztom.

A mérgezéses esetek bizonyítják-e a kolloid ezüst veszélyességét? Nem, mivel egyik sem kolloid ezüst, hanem ionizált ezüst hatása. Az összes mérgezéses esetben ionizált ezüst volt a ludas és SOHASEM kolloid! Ez valahogy kimaradt az egészből, nem szólva arról, hogy például az itt is szereplő Paul Karason otthon próbált kotyvasztani kolloid ezüstöt, ám nem sikerült neki, hanem csak ionizált ezüstöt, amit LITERSZÁMRA fogyasztott heteken át.

Kolloid-e a bioboltokban kapható "kolloid ezüst"? Többnyire nem, csupán ezüstporral szórt tisztított víz, ezért nem is lehet túl sok hatás, és nyilván fel sem szívódhat. Ellenben a valódi kolloid bizony felszívódik. És nincs mérgező hatása sem. Tehát igenis igaz az, hogy a KOLLOID ezüst mérgező hatására semmilyen példát sem tudnak felhozni, ahogy ez a cikk sem. Egyébként elég egyszerű megállapítani melyik valódi kolloid: amelyiket rázogatni kell, mert üledék képződik az nem kolloid. Ennyi.

Az árról: a kolloid ezüstben nem csak az alapanyag ára van benne, hanem az eljárás is, mihez áram kell, kémiai anyagok stb. Nem vagyok kémikus, de annyit én is látok, hogy az ipari célra előállított ezüst kolloidok (mert azok viszont VALÓBAN kolloidok), kb 2-3-szor annyiba kerülnek, mint a bioboltos kolloidok, ugyanis egyszerűen KÉPTELENSÉG ennél olcsóbban előállítani. Még nem túl magas profittartalommal (mondjuk 7-9%) is, 1 deci valódi kolloid ezüst ára minimálisan 11 ezer forint kellene hogy legyen.

Kb ennyit az írás tudományos igényességéről. Szép képek, hangzatos lózungok, ijesztő kék emberek... kb ennyit lehet elmondani a cikkről.

Usulkjt001 2017.10.30. 11:35:08

@Meleg Sándor: Az ezüst klorid mérgező, ezt már pár ezer éve ismerjük. Semmi köze a kolloidhoz. A kloridból lehet előállítani kolloidot, de erősen kétséges, hogy az alkalmas-e emberi fogyasztásra. De szerintem nem.

Usulkjt001 2017.10.30. 11:40:58

@dr Brcskzf Gröőő: A kolloid arany előállítása elég drága dolog. Korántsem olyan egyszerű, ahogy azt itt próbálják leírni. Lehet valódi kolloid aranyat is venni, de amiben darabok úszkálnak, annak a világon semmi köze a kolloidokhoz. Az arany klorid, ahogyan az ezüst klorid is rendkívül mérgező, szóval vigyázni, mit iszunk!

1dl kolloid arany önköltségen kb 20 ezer forintból állítható elő, ami ennél olcsóbb az csalás.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.10.30. 19:11:23

@Usulkjt001:

"Van-e egyértelmű bizonyíték az ezüst kolloid jótékony hatására?"

Nincs. Sem a kolloid sem az ionizált ezüst esetében. Ahol volt ilyen hatás, ott sokkal magasabb koncentráció mellett mutatták ki a hatást.

"Annyit biztosan lehet tudni, hogy baktériumölő és gombaölő hatása van"

Kellő koncentrációban, de ugyebár az sem mindegy, hogy ezeket a hatásokat in vitro mutatták ki és nem in vivo. A legtöbb ezüst kolloidos promócióban még a jó öreg ezüst kanalas példával jönnek.

"Az összes mérgezéses esetben ionizált ezüst volt a ludas és SOHASEM kolloid!"

Nem lehet tudni, hogy az ezüst kolloid néven futó termékeknél melyik van a készítményben. Tippem, hogy döntő többségben ionizált ezüst - ez viszont felszívódik, amíg a kolloid nagy arányban nem - így viszont belsőleges használatra nem sok értelme van.
Tény, hogy a Törpapa egy elég extrém eset, ha az ember ennyire kitartó és buta, még a C-vitaminnal is megoldotta volna az önmérgezést. A kapható termékekkel ez nem lett volna elérhető, mert irdatlan mennyiség kellett volna hozzá.

"Ellenben a valódi kolloid bizony felszívódik. És nincs mérgező hatása sem."

Vagy nem...függ ez a kolloid szemcse méretétől. De akkor van hatása, eljut a megfelelő helyre a megfelelő koncetrációban, erre pedig nem sok garancia van - a sejtek biomembránjai viszont nem szeretik a számukra szikla méretű fémdarabokat. A nehézfémek meg definíció szerűen mérgezőek - a mérték és mód kérdéses, de a gyógyszerekkel szemben nem szelektív és nem specifikus, annyi szerencsénk van, hogy talán kicsit jobban toleráljuk, mint a mikroorganizmusok.

Usulkjt001 2017.10.31. 17:06:41

@Meleg Sándor: Puszta találgatás minden amit leírtál ugyanúgy, ahogy a fantasztikus gyógyhatásáról szóló cikkek is azok. Továbbra se látom megbízhatóbbnak vagy hitelesebbnek az általad leírtakat.

Annyi viszont biztos, hogy elég sokan fogyasztanak valódi ezüst kolloidot és semmi bajuk. A valódi ezüst kolloidot magyar bioboltban nem találhat senki, azok csak ezüst poros tisztított vizek. Ahogy az ún. kolloid ásványok is. Egyedül a Béres csepp tartalmaz valódi kolloidokat, nem véletlenül kerül sokkal többe.

Illetve lehet találni valóban kolloidokat gyártó üzemet, de most a bioboltokban tapasztalható ár többszöröséért. Attól hogy aranylemezkével megrakott vízbe belelógatunk két elektródát egy 9 voltos elemről, a büdös életben nem lesz kolloid. Az általad "törppapának" nevezett Karason se fogyasztott egy csöppnyi kolloidot sem, ez könnyen kideríthető egy kis utánjárással.

Én magam, azt mondom, amíg nincs egy valóban tudományos igényességgel elvégzett vizsgálat ebben a tárgykörben addig ne fogyasszon senki ilyen készítményt.
Ugyanakkor, ha valaki már évek óta fogyaszt VALÓDI ezüst és arany kolloidot minden káros mellékhatás nélkül, hát egészségére! Részemről sokkal inkább egyetértek például arany kolloid szedésével a depresszió ellen, mint az öldöklési rohamokat is kiváltó antidepresszánsok fogyasztásával.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.10.31. 19:29:19

@Usulkjt001:

"Annyi viszont biztos, hogy elég sokan fogyasztanak valódi ezüst kolloidot és semmi bajuk." - valami igazoló adat ehhez esetleg?

"A valódi ezüst kolloidot magyar bioboltban nem találhat senki, azok csak ezüst poros tisztított vizek." - a "nem igazi skót" technikát alkalmazod látványosan. :)

"ha valaki már évek óta fogyaszt VALÓDI ezüst és arany kolloidot minden káros mellékhatás nélkül, hát egészségére!" - a gond az, hogy nem azért fogyasztják, mert nincsenek mellékhatásai, hanem mert azt feltételezik, hogy számottevő, konvencionális terápiás megoldásokkal azonos nagyságrendű vagy azt meghaladó gyógyhatással bír.

"sokkal inkább egyetértek például arany kolloid szedésével a depresszió ellen, mint az öldöklési rohamokat is kiváltó antidepresszánsok fogyasztásával." - konkrétan milyen kutatás van amellett, hogy a "valódi" aranykolloid ténylegesen hatékony depresszió ellen?

fordulo_bogyo 2017.10.31. 19:30:56

@Usulkjt001: A VALODI ezust kolloid az ugye az IGAZI...

"- Ön elhiszi... hogy én főherceg vagyok?

- Miért ne? Ha ön elhiszi, hogy én Trebitsch vagyok!

- De én az igazi St. Antonio főherceg vagyok!

- Akkor hát tudja meg, hogy én is az igazi Trebitsch vagyok. De kérem, hogy ez maradjon köztünk!

A herceg éhes volt, fáradt, a szemei égtek, és a lerakódott por kesernyés ízzel ült a száraz ínyén.

- Felséged átutazóban van? - kérdezte társalogva az igazi Trebitsch. - Vidéki rokonai élnek a külvárosban?

- Ellopták az országomat.

- Mik történnek?! És jelentette a rendőrségen? A talált tárgyak osztályára kell menni.

A herceg közel állt hozzá, hogy sírva fakadjon.

- Uram! Értse meg, én csakugyan St. Antonio főherceg vagyok.

- Én viszont esküszöm önnek, hogy az igazi Trebitsch vagyok - körülnézett, azután titokzatosan a fülébe súgta. - A Borneói Fahéj Tanya intézője voltam.

Egy pillanatig várt, mint aki elkészült rá, hogy a fiatalember sápadtan hebegi: "Ön... A Fahéj Tanya intézője volt...? Egek!"

- Nagyon kérem - folytatta izgatottan -, hogy ez maradjon kettőnk titka... Most jöjjön...

És tovább vezette.

- Kérem, én az igazi St. Antonio főherceg vagyok, és ha tréfál...

- Nem tréfáltam. Esküszöm, hogy csakugyan az igazi Trebitsch vagyok, és Borneón a Fahéj Tanya intézője voltam...

A herceg végképp elkeseredett. Nagy nehezen találkozik egy jóindulatú emberrel, s az is paralitikus! Mert semmi kétség: az igazi Trebitsch, aki Borneón a Fahéj Tanya intézője volt, agyalágyult."

Usulkjt001 2017.11.13. 13:10:05

@fordulo_bogyo: Erre a penetráns célozgatásra mit válaszoljak? Talán csak annyit, hogy nem süllyedek a szintedre.

Usulkjt001 2017.11.13. 13:37:20

@Meleg Sándor:
Még mindig nem világos? Engem nem érdekel a kolloid ezüst, csak az, hogy ne tessenek már ilyen cikkekkel ijesztgetni az embereket. A cikke tele van féligazságokkal és konkrét hazugságokkal, amiket a cikkébe szőtt, hogy tartsák a rogyadozó vázat.

Akkor még egyszer: az ezüst KOLLOIDOT soha semmikor, semmilyen tudományos kutatásban nem vizsgálták, mármint gyógyszerként vagy a biológiai szervezetre gyakorolt hatásában. Utánanéztem, számtalan kutatás van, ezek legtöbbje az utóbbi 50 évben született. Sok volt köztük ami összefügg a biológiával is, csak néhány példa:

Dr. Kiss János A kutatási téma címe: Fém nanoszerkezetek előállítása és spektroszkópiai jellemzése

Dr. Dékány Imre A kutatási téma címe: Önszerveződő hibrid (bio) nanofilmek szerkezeti, elektromos és optikai tulajdonságai

Zsigmond Alfréd kémiai Nobel-díjat kapott a kolloid oldatok heterogén természetének magyarázatáért, valamint a modern kolloidkémiában alapvető fontosságú kutatási módszereiért.

Nem akarom oldalakon keresztül sorolni már csak azért sem mert én NEM VAGYOK TUDÓS. Sem biológus sem kémikus, mitöbb egyikben sem jeleskedtem soha, még gimnázium szinten sem. Viszont van saját szemem, hogy olvassak, és van önálló gondolatom, hogy utána nézzek, ha valamiről véleményt akarok alkotni. Több tucatnyi tudományos kutatásról olvastam, legtöbbjét nem is értettem, de annyit azért meg tudtam állapítani, hogy a kolloidok egészségügyi hatásairól, sem PRO sem KONTRA egyik sem szól.

NINCS ILYEN KUTATÁS!
Tehát bármennyire is tudományosnak próbálja beállítani magát ez a cikk, pusztán véleményt tükröz, melyet jelentősen torzít a tárgyszerű, súlyos tévedések tömege, amit állít. Például, hogy százával ismernek ezüst kolloidos mérgezéseket, ami nem igaz egyszerűen, nincs ilyen. Vannak viszont az emberei ostobaság, hiszékenység és az önhittség következményeként bekövetkezett szerencsétlen mérgezéses esetek. Egyik sem kolloiddal kapcsolatos.

Valóban, az antibiotikumok előtt használtak, leginkább külsőleg ezüstöt. Hogy belsőleg miért nem? Mert a kolloidok kutatása igazából csak a 19. század végén kezdődött, előtte nem is nagyon ismerték (ebben például tetten érhető a "kolloidokat" áruló "bio" boltok hazugsága, mikor azt állítják, hogy többezer éve ismerik és használják őket - ez konkrétan hazugság).

"konkrétan milyen kutatás van amellett, hogy a "valódi" aranykolloid ténylegesen hatékony depresszió ellen? " semmilyen, viszont a nemlétező betegségekre kitalált antidepresszánsok negatív hatásira igen sok bizonyíték van már, és nem egy volt gyógyszerárus, ügynök, menedzser leplezte le az ilyen gyógyszerek iparágát, a kis hamisításaikkal, az orvosok tényleges korrumpálásával stb, nem folytatnám, mert ezzel is oldalakat lehetne teleírni. Szóval nincs tudományos kutatás a gyógyhatására. Viszont arra sincs, hogy ártana. Mint már írtam, a magam részéről a bioboltokban kapható valamit nem nevezném kolloidnak. És nem is azok. Sajnos én is fogyasztottam ilyent, szerencsére a legkisebb csomagolásban szereztem be, de hamar rá kellett jönnöm, hogy a világon semmi köze a kolloidokhoz - egyszerű víz némi aranyporral, jobb esetben. Rosszabb esetben akár arany-kloridot is tartalmazhat, ami viszont mérgező. Ezek a tények ezzel kapcsolatban.

Persze ha valaki megbízható helyről szerez be aranykolloidot, rendszeresen fogyasztja hosszú ideje és semmi baja nincs, mi több úgy érzi jobban van..... nekem ugyan semmi kifogásom nincs ellene.

"a gond az, hogy nem azért fogyasztják, mert nincsenek mellékhatásai, hanem mert azt feltételezik, hogy számottevő, konvencionális terápiás megoldásokkal azonos nagyságrendű vagy azt meghaladó gyógyhatással bír. " - nem látom ez miért gond. Ha egy végstádiumos rákos hisz benne, hát istenuccse hadd higgyen - a kemoterápiától meg a sugárgéptől se fog meggyógyulni, legfeljebb tovább szenved, emberhez nem méltó körülmények között, a gyártók igen nagy örömére. Ha meg placebo hatás miatt kicsit jobban érzi magát, nekem azzal megint nincs semmi bajom. A rákba előbb fog belehalni, mint az ezüstbe. A "konvencionális terápiák" legalább fele egy nagy semmi. és még szerintem egész visszafogott voltam.

fordulo_bogyo 2017.11.13. 14:48:04

@Usulkjt001: Kivancsiva tettel, hogyan allapitod meg, hogy VALODI kolloid-e egy kolloidnak nevezett, kolloidkent arusitott dolog?

Usulkjt001 2017.11.14. 14:12:44

@fordulo_bogyo: Nem túl nehéz.

A kolloid azt jelenti, hogy nanoméretű részecskékből áll, tehát nem képződhet semmiféle üledék. Ha üledék képződik, akkor nem kolloid. Szerencsésebb esetben némi tisztított vízbe raktak egy kis aranyport, vagy más fémport. Rosszabb esetben ionizált fémrészecskék vannak benne, ami mérgező hatású, fémtől függően jobban vagy kevésbé. Az arany chlorid vagy például a mostanában kedvelt platina ionizált részecskéi kategóriákkal mérgezőbb, mint akár az ezüst chlorid. Legalábbis úgy tudom. Egyszer írtam egy tudományos mű szerzőjének, aki az arany kolloid ipari felhasználásról írt az elektronikában. Ő saját maga állítja elő és még neki sem könnyű a tudományos képzettsége ellenére. Szóval ez nem úgy megy, hogy veszek egy kis aranyport, kevergetem a konyhában, oszt egyszer csak kolloid lesz....
Van aki megpróbálja persze. Az ezüst mérgezéses emberkék 90%-a is ezzel próbálkozott, de csak ionizált ezüstöt tudtak csinálni, amit aztán ráadásul töméntelen mennyiségben fogyasztottak. És rossz vége lett.

Másszóval nem állítom és magam részéről nem biztatok senkit hogy essen neki a kolloidoknak oszt igya mint jó bort. Igazából ellenkezőleg. Ha nem 100%-ig biztos benne, hogy amit lát az kolloid, akkor inkább öntse ki a WC-be, még mindig jobb egy kis pénzt veszteni, mint az életét, egészségét. Ugyanakkor felnyom az ideg, amikor azt látom, olvasom, hogy ilyen káros, meg olyan mérgező, meg a jó ég tudja mit nem csinál a kolloid, mert Jóska bekékült, a Jankó meg agyvérzést kapott.

Az ilyenektől elkap az ideg. Ha majd előáll egy kémikus, fizikus, hogy igen végeztünk kísérleteket, az lett az eredmény hogy.......
na akkor lehet arra hivatkozni. De jelenleg ilyen egyszerűen nincs. Gondolom nem kapnak rá pénzt, mert manapság mindent az dönt el.

fordulo_bogyo 2017.11.14. 14:19:41

@Usulkjt001: Tehat ha nincs benne uledek, akkor kolloid?
Ennyi?
Nem keves ez eldonteni valamirol hogy kolloid, vagy nem az?

Hogyan lehetsz biztos benne, hogy VALODI kolloid, erre lennek kivancsi.

Mellesleg: ha van benne uledek: arra nem is gondolsz, hogy az uledek mellett lehet benne kolloid? Ha egy uledekes lotyirol leonton a felso reszet, amiben nincs uledek, akkor elfogadod, hogy az kolloid?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.11.14. 19:17:58

@Usulkjt001:

Ha nincs benne üledék, akkor lehet kolloid és lehet ionizált fém is benne. Ergo bármi lehet benne.

Usulkjt001 2017.11.15. 09:50:24

@Meleg Sándor és fordulo_bogyo:

IGEN LEHET BENNE BÁRMI. AHOGY AZ ÖSSZES TABLETTÁBAN, KAPSZULÁBAN, FOLYADÉKBAN, AMI A BIOBOLTOKBAN KAPHATÓ. MEG AMI A GYÓGYSZERTÁRAKBAN. MEG RECEPT NÉLKÜLI GYÓGYSZEREKBEN. MEG RECEPTESEKBEN IS. AZ INFÚZIÓBAN IS. Hát hajrá ellenőrizzetek mindent laborokban! Számomra semmivel megbízhatóbbak mint bármelyik kolloidnak nevezett készítmény.

Mert ugye arra próbáltok célozni, hogy minden tudós meg gyógyszerész, meg gyógyszergyártó megbízható, azok sose csalnak, sose csapnak be, csak a kolloid előállítók kotyvasztanak mérgeket a piszkok....

Szerintem meg ha ennyire okosok vagytok legyetek szívesek bármelyik gyógyszerről vagy akár védőoltásról, amit kaptatok, megmondani, hogy mi van benne, hogyan ellenőriztétek le.
De megmondom én. Jobban lettetek vagy nem haltatok bele az influenzába és ezért elhittétek, hogy jé tényleg de frankó.

Minden lehetséges és mindennek az ellenkezője is. Ti is beadatjátok magatoknak az influenza ellen védőoltást pedig fingotok sincs mi van benne. A H5N1 oltás botrányai után is. Tudjátok, amikor a kis osztrák hölgy egy független laboratóriumba vitt egy doboz H5N1 oltást és kiderült, hogy méreg van benne. Igaz lassan ölő, de méreg. Mellesleg a cég per alatt áll ugyan, de ettől függetlenül ott állnak a raktárakban az oltások, másszóval nem mondtak még le róla, hogy egyszer ha elcsendesednek a dolgok akkor valakiknek majd csak sikerül beadni......

Ezt csak azért írom, hogy lássátok ti sem tudtok mindent. Ha nektek felírnak akármit, egy recept nélkül kapható állítólagos gyógyszert ti vajon rohangáltok laboratóriumba? Pedig ezek szerint kéne!

Mellesleg mindig a placebo hatás a végső érv. Jobban lett a kolloidtól? Placebo hatás. Kalciumot szedett és rendbe jött a vérnyomása? Placebo hatás. Évek múlva is rendben van neki a vérnyomása? Placebo hatás. Placebo hatás. Placebo hatás. Placebo hatás. Minden csak placebo hatás, kivéve a gyógyszereket az nem placebo hatás egyik se. Vagy mégis?

Usulkjt001 2017.11.21. 08:44:00

Ebben az egészben az a poén, hogy folyamatosan követelitek a bizonyítékokat, hogy ez vagy az alternatív gyógyszer, étrendkiegészítő stb ennyire meg annyira hatásos. Laboratóriumi vizsgálatokat, tudományos vizsgálatokat követeltek. Ha valaki ilyent véletlenül felmutat, akkor kigúnyoljátok a forrást. Ha valaki elmondja, hogy X éve fogyasztja és ilyen meg olyan pozitív hatást tapasztalt, úgy tesztek mintha nem is mondott volna semmit.

Közben mindarra, amiben ti hisztek, amit ti gondoltok egyedül üdvözítőnek és hasznosnak - semmilyen bizonyítékot se tudtok produkálni. Az állítólagos forrásaitok, meg a kutatások amiket fel tudtok hozni, legalább annyira kétségesek, ha nem jobban, mint amit a másik esetben kigúnyoltok.

Egyetlen probléma van ezzel. Még nem hallottam olyant soha, hogy valaki igazán komoly betegségből (olyanokra gondolok, mint rák, szívbetegségek, sclerosis multiplex, ALS) valaha is meggyógyult volna pusztán egy gyógyszer beszedésével. Az állapotát fent lehetett tartani persze, meg elhevergetett egy ágyban tehetetlenül még pár évet vagy egy tolókocsiban.... de SOHA SENKI NEM GYÓGYULT MEG. Miközben a gyógyszerek gyártói akkora vagyonokat kerestek, hogy hatalmi tényezővé váltak.
Szerintem el kéne gondolkodnotok egy kicsit, hogy ha egy szaros ezüst kolloiddal szemben ennyire igényesek vagytok, akkor talán el kéne kezdeni igényesnek lenni a másik oldalon is. És talán az ilyen cikkek is hitelesebbek lennének, ha végre foglalkoznátok a rák vagy szívbetegség biznisszel is. Ami viszont úgy tűnik titeket cseppet sem irritál. Engem viszont baromira.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2017.11.21. 17:05:04

@Usulkjt001:

Ha már SM: a mai gyógyszeres terápiákkal évtizedekig fenn lehet tartani a betegek jó állapotát. Az SM lefolyása egyébként nem sztenderd, van akinél gyorsabb, van akinél lassabb a folyamat, szóval épp ez az a terület, ahol egy-egy eset alapján nem lehet nagy következtetéseket levonni. A gyógyszereket nem is egyetlen emberen szokták tesztelni (egyébként sem).

DE! Ami fontos: ezüst kolloidtól, homeopátiától, csakramasszírozástól sem gyógyult meg igazoltan egyetlen SM beteg sem.

Mellesleg az SM nem gyógyítható betegség: az állapotromlás lassítható, időszakosan meg is állítható, de olyan értelemben nem beszélhetünk gyógyulásról, mint pl. egy nátha esetén.

fordulo_bogyo 2017.11.23. 01:02:00

@Usulkjt001: Mellebeszelsz.
Azt kerdeztem, te hogyan allapitod meg, hogy VALODI kolloiddal talalkoztal, vagy sem.

Melleseg: a gyaogyszerek eseten nagyon kemeny minosegbiztositasi kovetelmenyeket ellenoriznek, a tapkiegeszitok es tarsaik (pl kolloidok) eseten senki nem ellenorzi.

fordulo_bogyo 2017.11.23. 01:03:44

@Usulkjt001: Ne terelj, most az ezust kolloidrol van szo. Mas termekekrol es gyogyszerekrol nem csereltunk eszmet, tehat azt ne keverjuk ide.
Mit hozol fel az ezust kolloid mellett es mitol VALODI?
süti beállítások módosítása