Kólavész
2016. június 28. írta: Meleg Sándor

Kólavész

Egyik kedvenc szórakoztató humorportálom (Naturahirek) remek írást tett közzé a kóla káros hatásairól. Természetesen ettől is meghalunk, mégpedig olyan nagyon, ahogy talán semmi mástól sem.

kola.jpg

A kóla valamikor a rothadó kapitalizmus jelképe volt, ma népirtó gonosz multik csodafegyvere.

Lássuk a világok pusztítóját, mi módon vet véget a hosszú, boldog és hasznos életnek.

A Coke savassága az akkumulátorsav szintjén van és következésképpen felületi tisztításra ugyanúgy alkalmas, sőt gyakran jobb is, mint a sok mérgező háztartási tisztítószer.

A fenti mondat arról tanúskodik, hogy az író a savakról nem sok kémiai ismerettel rendelkezik. A pH érték egy dolog, önmagában nem nagyon mond semmit - ezen kívül sok más tényező befolyásolja egy sav, illetve a sav vizes oldatának erősségét. Maradjunk annyiban, hogy a kólában dominánsan jelen lévő szénsav egy gyenge sav, közelében sincs annak, amit az akkumulátorokban alkalmazott kénsav tud produkálni. Aki nem hiszi, cseppentsen valamilyen szerves anyagra (lehetőleg ne saját magára) egy csepp akkumulátorsavat meg egy csepp szénsavat – látható lesz a különbség.

Néhány harmadik világbeli országban olcsóbb és könnyebb Coca Colát vásárolni, mint tiszta vizet!

És ez érv a kóla ellen? Néhány harmadik világbeli országban annyira nem megoldott a víztisztítás, hogy nem palackozott vizet fogyasztani gyakorlatilag befizetést jelent egy 3-7 napos exkluzív hasmenésre, rosszabb esetben kórházi tartózkodásra. Ezekben az országokban minden, steril körülmények között előállított, palackozott ital kincset jelent – még a kóla is. Ez nem a kóla problémája, hanem sajnos a helyi közegészségügyi viszonyok erőteljes hiányosságait jelenti.

A “Respirology” című folyóiratból kiderül, hogy az üdítő fogyasztás egyébként is tüdő-és légzési rendellenességeket, asztmát és krónikus obstruktív tüdőbetegséget okoz (COPD).

Az érintett folyóiratban tényleg van egy cikk, ebben nem a kólára, hanem általában véve a szénsavas üdítőkre végzett vizsgálatokat tárgyalták. Ergo pl. a szénsavas ásványvíz hasonlóan "életveszélyes", mint a kóla típusú italok. Tény, hogy a nagy mennyiségű üdítőital fogyasztása pozitív kapcsolatba volt hozható asztma és COPD kialakulásával. Kár kihagyni viszont, hogy a cikk ír más életviteli tényezők, pl. dohányzás kockázatnövelő hatásáról – ami azért látványosabb, mint az üdítőitalok fogyasztása nyomán kialakuló kockázatnövekedés, és akárhogy nézzük, a dohányzás  messze erősebb hatással volt a két betegség kialakulására, mint bármely szénsavas üdítőital. És akkor itt feltenném a kínos kérdést, hogy a Naturahirek (és hasonszőrű társai) hány cikkben sírnak a dohányzás okozta halálozások miatt?

kola_01.png

Az ábra fő tanulsága, hogy a COPD esetében legnagyobb kockázatot a dohányzás jelenti (forrás). Szerencsétlen szénsavas üdítőkre ráverni a balhét egy pöttyet igazságtalan.

 

A szénsav irritálja a gyomrot. A gyomor úgy “gyógyítja” ezt az irritációt, ahogy tudja. Az egyetlen módja ennek az, hogy savlekötőt bocsát ki a gyomorfalból a gyomorba. Sajnos ez a savlekötő a szervezetben csak a kalcium lehet, amit a szervezet a vérből von ki.

A gyomrunk alapjáraton sósavat állít elő és ezt megdobja egy elég erős fehérjebontó enzimmel – és ezzel egyébként semmi gondja nincs, erre van kitalálva. Majd jön a kóla és ezt már nem bírja? Elég hitvány konstrukció lenne, ráadásul akkor a fenti probléma jelentkezne minden szénsavas italnál a szódavíztől a pezsgőn át a sörig.

A kólában lévő szénsav (mivel alapvetően egy rosszul oldódó gázról van szó) nyomáscsökkenésre automatikusan távozik az oldatból, a szénsavként jelen lévő rész is visszaalakul vízzé és szén-dioxiddá, ez utóbbi igyekszik szintén távozni - ettől lesznek azok a frankó kis buborékok az italban. Ami itt irritációt okozhat, az a kiváló szén-dioxid, ami nyilván igyekszik távozni a szervezetből egy barátságos büfike formájában. Refluxra hajlamos embereknél ez tényleg okozhat gondot, mert a távozó gázokkal együtt a gyomor savas tartalma is  visszajuthat ilyenkor a nyelőcsőbe, ami azért erre viszonylag érzékeny, s hosszú távon meg is viseli szegénykét.

A cikk állításával szemben a gyomor nem választ ki kalciumot sehonnan, ezzel a saját munkáját tenné tönkre, mert a kalcium hamarabb kötődne a sósav kloridjához, mint a szénsavhoz. A gyomorban lévő sav semlegesítésére a vékonybél közege szolgál, ahol lúgosító jelleggel hidrogénkarbonát (HCO3-)ionok fogadják sok szeretettel a felesleges gyomorsavat, s ha eljut odáig, akkor a szénsavat is.

De a történetnek még nincs vége. Egy másik probléma a kólával az, hogy foszforsavat is tartalmaz (ez nem ugyanaz, mint a karbonizáció, amelyben a szén-dioxidot vízzel keverjük össze). A foszforsav még rátesz egy lapáttal, mert magában az is kalciumszint csökkenést okoz.

Úristen, még foszforsav is van benne! Jaj, most mindjárt meghalunk de rögtön! A foszforsav (E338, ha valakit érdekel) nagyon széles körben alkalmazott adalékanyag, a kóla-féle italokban maximum 700 mg lehet literenként, de a gyakorlatban ennél jóval kisebb mennyiséget alkalmaznak. Nagy mennyiségű foszfát (napi 1,5 - 2,5g) bevitele esetén, tényleg a vér kalciumszintjének csökkenését figyelték meg, de ehhez 3-4 liter kólát kellene elfogyasztani. Nem mellesleg a foszforsav sói (foszfátok) az élethez alapvetően szükséges szerepet játszanak a szervezetben, pl. a fő energia-szállító molekulánk, az ATP az adenozin-trifoszfát.

atp02a.jpg

Hölgyeim és Uraim, szeretném bemutatni a szervezet fő energia-szállító, tároló molekuláját, az ATP-t. Három foszfát molekulát is tartalmaz és (horribile dictu) az energia tárolásában ez a három foszfát igen fontos szerepet játszik.

 

A kóla puhítja a csontokat (valójában gyengévé és törékennyé teszi őket) mégpedig megintcsak 3 módon: A szén-dioxid csökkenti a csontok kalciumtartalmát. A foszforsav csökkenti a csontok kalciumtartalmát. Az ital helyettesíti a kalciumot tartalmazó alternatívák fogyasztását, mint például a tej vagy a víz. A tej és a víz nem kiváló kalcium források, de azért források!

A szén-dioxid nem csökkenti a csontok kalcium-tartalmát, ha így lenne, akkor nagyon nagy bajban lennénk, mert a szén-dioxid folyamatosan keletkezik bennünk a különböző tápanyagok lebontása során. Rendes emberek ezt kilélegzik és ezzel semmi gond nincs – a csontjaik is megmaradnak.

A foszforsav akkor okoz gondot, ha nagyon nagy mennyiségben visszük be, erről már fentebb írtam. Extrém (napi több liter) kólafogyasztásnál jelentkezhet a jelenség, de a csontok anyagcseréje azért ennél összetettebb, kellenek hozzá más tényezők is. És ha már itt vagyunk: a sok foszfor bevitele növelheti a vesekőképződés kockázatát, kalcium-foszfát vesekövek alakulhatnak ki, de ehhez szintén több tényező együttes hatása szükséges.

calcium-stone.jpg

Ő egy kalcium-foszfát kő. A vesekövek közül ő még a barátságosabb típus, mert nem hegyes kristályokból épül fel (forrás: http://www.iksi.org).

A kóla, mint helyettesítő ital egy viszonylag problémás megközelítés. Egyrészt tényleg jobb lenne helyette vizet inni, amiben vannak oldott ásványi anyagok. A kólával tényleg  elég nehéz ásványi anyagokat pótolni. Ugyanakkor a kóla és a tej fogyasztási szokásai eléggé eltérőek ahhoz, hogy ne tekintsük őket konkurenciának: pl. elég nehéz elképzelni, hogy valaki moziba nem kólával, hanem egy dobozos UHT tejjel üljön be. Tejből sem kell olyan féktelenül sok: a napi ajánlás 0,5 l tej, illetve ennek megfelelő mennyiségű tejkészítmény - ez meg nem olyan vészes, hogy egy kis kóla kiüsse.

A nyelőcsőrák előfordulása nagyon ritka volt két generációval ezelőtt – most viszont nagyon gyakori.

Ez így önmagában egy üres lózung, a nyelőcsőráknak elég sok kockázati faktora van, hogy mást ne mondjak, ott van a dohányzás, és e téren a helyzet sokkal rosszabb, mint például a kólafogyasztás területén.

Az alapvető mechanizmus a következőképpen működik: A sejtek mechanikai károsodása hatalmas kockázati tényező a rák előfordulásában. (..) Minden üdítőital okozhat savas refluxot (amikor a gyomorsav túlemelkedik a nyelőcső szelepén). Ez akkor érezhető leginkább, amikor a test vízszintes helyzetben van (például alváskor), de a Coke és egyéb üdítőitalok fogyasztásának növekedésével a világon a savas reflux is mindenhol népbetegséggé vált.

Valami paranormális jelenség következtében a Naturahirek egészen véletlenül igazat írt. A savas reflux gyakoriságának a növekedésében tényleg lehet szerepe a szénsavas-üdítőitaloknak – alapvetően a szervezet számára kissé életidegen helyzet, hogy nagy mennyiségű gáz tartózkodjon a gyomrában, a távozáskor a záróizom kinyílik és hát ilyenkor távozhat olyan tartalom is, aminek nem kellene. A szénsavas italokból egyszerre nagyobb mennyiséget tényleg nem javasolt fogyasztani, különösen nem úgy, hogy az ember utána lefekszik aludni - ez kimeríti a nem rendeltetésszerű használat tényállását. De ez nemcsak a kólára igaz, hanem a bubis ásványvízre is.

mentos.jpg

A kóla egyébként remek tudományos segédeszköz. Nagyon sok "érdekes" kísérletet lehet vele elvégezni, erre mi sem jobb példa, mint a sok Youtube video...

 

DIHIDROGÉN-MONOXID ÉRVELÉS

Végezetül nézzünk néhány bizonyítékot, ami igazolja, milyen gonosz dolog is a kóla.

Elpusztítja a meztelen csigákat és az éticsigákat. A sav megöli őket.

A meztelen csiga a természet furcsa képződménye, de elég sok minden elpusztítja. Ha megszórjuk konyhasóval, azt sem fogja szeretni, ettől még a konyhasót nem tiltjuk ki az étrendünkből. De felmerül a kérdés, hogy ha a kóla távol tartaná a szúnyogokat, akkor vajon javasolható lenne-e a fogyasztása?

Felold egy zárt tartályban lévő fogat. Eltart egy ideig, de működik.

Ezt a citromlé és az ecet is tudja, mégsem tiltjuk ki őket a konyhából. Sőt, szerintem egy idő alatt még a szénsavas ásványvíz is képes lenne feloldani. Ez egy klasszikus kísérlet - ha valamilyen meszes anyagot (tojás, csont, fog) beteszünk egy savas közegbe (ecet, sósav, kóla, stb.), az egy idő alatt kioldja az ásványi anyagot és a visszamaradó szerves rész egy rugalmas, hajlítgatható valami lesz.De kár lenne emiatt a hétvégi ecetes alaplével készített uborkasalátát vagy a citromos teát betiltani.

Tisztítja a motort. A Coke forgalmazók már évtizedek óta használják ezt a technikát.

Nem vagyok gépész, de ezt nagyon nem javasolnám senkinek, aki nem szeretne kisebb vagyonokat a szerelőnél hagyni és egyben közröhej tárgya lenni. Mérnök hallgatóknak sem ajánlom, hogy valamely szaktárgyi vizsgán ezzel a válasszal kezdjék – gyanítom, hogy gyorsan UV lesz belőle. Egyébként, ha tisztítaná is a motort, attól még az ember fogyasztása nem releváns tétel ebből a szempontból - a kocsit is vízzel mossák le, ettől még megisszuk (mármint nem a kocsimosó vizet, hanem a vizet, úgy általában).

Látható, hogy a kólával szembeni érvek többsége a "dihidrogén-monoxid" típusú érvekre épül. Tudjuk, hogy az milyen veszélyes anyag? A dihidrogén-monoxid

  • a savas eső fő komponense,
  • felmelegítve súlyos égési sérüléseket okozhat,
  • belélegezve fulladásos halált okozhat,
  • alkohollal együtt erős másnaposságot okoz,
  • hozzájárul természeti környezetünk eróziójához,
  • számos fém korrózióját, rozsdásodását sietteti,
  • hibát okozhat az áramszolgáltatásban, rontja az autók fékhatását,
  • rákos daganatokban is kimutatható,
  • atomerőművekben rendkívül gyakran fordul elő,
  • különböző kegyetlen állatkísérletekben is alkalmazzák,
  • a gyorséttermek egyes készítményeihez és más, ipari méretekben előállított, egészségtelen élelmiszerekhez is felhasználják

h2o.jpg

A dihidrogén-monoxidot be kellene tiltani (mint a romulán sört).

 

"IGYÁL KÓLÁT, LEGYÉL BETEG!"

Az élet véletlen szeszélye révén épp most került fel egy írás az egyik blogra (FitLife), mely a kóla félelmetes hatásáról ad számot. Ez éppen jó példa arra, hogy írjunk hatásvadász rémcikket a témában.

A történet egyszerű - egyszeri halandó emberünk gondolt egyet magában (a la Super Size Me)és egy 30 napos program keretében minden nap 10 doboz (!) kólát fogyasztott el, majd meglepődve konstatálta, hogy ez milyen rossz hatással volt a szervezetére: felkapott 10 kg túlsúlyt, felment a vérnyomása. A jólelkű olvasó (és a cikk írója) most nagy örömmel megállapíthatja, hogy a kóla valóban milyen rendkívül veszélyes dolog, be kellene tiltani (igen, pont úgy mint a romulán sört). De! Attól eltekintve, hogy ez egy látványos, de tudományos alapokat nélkülöző önkísérlet volt (a kísérleti alany oldala elérhető itt), vannak itt problémák.

10 doboz kóla, az alap 3,33 dl-es formátummal számolva napi szinten 3,33 liternek felel meg. Egy dologból ennyit normális ember eleve nem iszik meg - ha ez pl. középkategóriás sör vagy gyengébb bor lett volna, ez már elég lett volna egy folyamatos ittas állapot biztosításához.

Az elfogyasztott mennyiségben 366,3 g cukor van, ami nemhogy a napi ajánlott hozzáadott cukor mennyiségét haladja meg (úgy kb. tízszeresen), hanem egy felnőtt ember teljes napi szénhidrátigényét is meghaladja. Nem csoda, hogy barátunk ennek a hatását kívánta gyorsan és látványosan demonstrálni, de ez egy kicsit elcsúszott. Ha a cukortartalmat nézzük, akkor az egészségesnek tartott gyümölcsleveket kezdi el inni literszámra, kb. ugyanezt a hatást érte volna el. Az egész kísérlet pont arra hívja fel a figyelmet, hogy a mennyiségi kérdéseket szem előtt kell tartani: ha valaki csak napi 1 doboz kólát iszik meg, akkor ilyen látványos hatást biztos nem tudott volna felmutatni, de az extrém bevitel szinte minden élelmiszer esetében kivált nem kívánatos hatásokat.

A koffeinbevitel megint érdekes pontja a kísérletnek: barátunk napi szinten 260-300 mg koffeint vitt be a szervezetébe (ez 7-8 csésze kávénak felel meg). Én egyáltalán nem csodálkozom rajta, hogy emelkedett a vérnyomása - ennyi koffeintől egy földi halandónak a szeme is kiugrik a helyéről.

Összességében a szándékot értem (hozzáadott cukrot tartalmazó italok kockázatának bemutatása - reális probléma), de egy picit trollnak érzem ezt a hozzáállást. Én a célzottól eltérően megint csak nem arra a tanulságra jutottam, hogy a kóla milyen nagy gonoszság - a fogyasztók az idióták, ha ebből ilyen napi mennyiséget képesek meginni. Értem, hogy ez a kísérlet az amerikai (és lassan európai vagy hazai) típusú fogyasztói szokásoknak (aminek egy jól megfogható szimbóluma a kóla) mutat görbe tükröt, de ettől még elég hatásvadász és a lényegi üzenetet elveszni látom a színpadiasság mögött.

 

DE MOST KOMOLYAN…

Mit kezdjünk a kólával akkor? Jó vagy nem jó? Igyuk vagy ne igyuk?

Mint mindenre, a kólára is az igaz, hogy mértékletesen kell fogyasztani. Ha valaki egy mozifilmre beülve vagy hétvégi családi ebédhez iszik egy pohárral, attól nem lesz se veseköve, nem bomlanak le a csontjai és a fogai, nem hízik kamion méretűre és nem fog kimúlni szörnyűséges kínok között (vagy ha igen, akkor nem ettől).

Napi szintű fogyasztásra tényleg nem javasolt, ahogy a többi szénsavas üdítőitallal, gyümölcslével is érdemes mértékletesen bánni. Ezeknél a fő probléma a magas cukortartalom, a legtöbb szénsavas üdítőital nagyjából 10-12 g/100 ml mennyiségben tartalmaz cukrot, egyes gyümölcslevek még ennél is többet. Hogy ez mennyit jelent? Az új WHO ajánlás szerint kb. 2-2,5 dl ilyen ital elfogyasztása kimeríti az egész napi keretünket a hozzáadott cukor kategóriában (a kis üveges kiszerelés 3,33 dl). A „light” verziók nyilván más értékelést kapnak ebből a szempontból, a mesterséges édesítőszerek alkalmazása gyakorlatilag megoldja a cukorproblémát, és ha valaki nem retteg az édesítőszerektől (mert az ördög gyíkember sosem alszik), akkor némileg megnyugodhat, különösen ha nem zavarja az enyhén eltérő ízvilág. Ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy a hozzáadott cukor már (sajnos) szinte minden más élelmiszerben is ott van, az igazság megkívánja, hogy ha már a cukrozott italokat szidjuk, akkor a sorból ne maradjanak ki az apró kis desszert-édességek, a "gyümölcs" joghurtok és a többi olyan élelmiszeripari termék, mely élen jár a cukorbevitelünk egekbe emeléséhez.

A szénsav körüli aggodalom megint a mértéktől függ. Refluxra hajlamos személyeknél nemcsak a kóla nem javasolt, hanem más szénsavas ital sem. Akinek nincs ilyen problémája, annak is érdemes figyelembe venni a saját határait – általánosságban  a bubis víznek nincsenek káros mellékhatásai (sőt, a szénsavas közegnek vannak előnyei), de érdemes figyelni, hol a határ, amit a szervezetünk még tolerál.

Ha valamit nehéz tolerálni józan ésszel a kóla típusú italokban, az a marketing. Fájó szívvel kell bevallanom, hogy a kóla a világ legjobban, leghatékonyabban reklámozott termékei közé tartozik. Élelmiszerként az értéke gyakorlatilag nulla, ennek ellenére a Coke és a Pepsi a világ legértékesebb brandjei közé tartoznak – a Coke brand értéke az elmúlt évtizedben gyakorlatilag megduplázódott, aktuálisan 80 milliárd dollárnál is többet ér, a Forbes szerint a világ 4. legértékesebb márkája. A „nagy rivális”, a Pepsi értéke önmagában kb. 20 milliárd dollár és a 29. legértékesebb brand. Mindezt  sajátosan ízesített cukros létyókkal érték el. Ha lenne marketing Nobel díj, esélyesek lennének rá, mert így eladni a nagy semmit, tényleg döbbenet…

 

VÉGEZETÜL

A Coca-Cola tagadhatatlanul egy nagyon hasznos termék. A legfontosabb viszont az, hogy inni belőle egy kortyot sem érdemes!

A Naturahirek tagadhatatlanul egy rendkívül érdekes portál. A legfontosabb viszont az, hogy elhinni belőle egy szót sem érdemes!

Ha mást nem is, ennyit jegyezzünk meg.

coke.jpg

A mértéktelen fogyasztás senkinek sem ajánlott.

 

   Ha tetszett az írás, oszd meg vagy klikkelj a tetszik gombra! A "Követés" alkalmazással értesülhetsz a legfrissebb írásokról! Ha van véleményed, írd le kommentbe! További érdekességek, aktualitások pedig Facebook oldalunkon találhatók: https://www.facebook.com/Alimento.blog

 

A honlapon található anyagok, információk egyike sem irányul betegség, vagy betegségek diagnosztizálására, és nem helyettesítik az egészségügyi szakemberrel történő konzultációt.

Források:

A bejegyzés trackback címe:

https://alimento.blog.hu/api/trackback/id/tr648838502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2016.06.29. 19:42:36

@FitLife: Mondjuk az a kólás post elég gagyi volt. Egyrészt, olyat Pl. nem tartalmazott, hogy a csóka előtte mennyit edzett, és ezt mennyire folytatta a kólázás alatt. Mert előtte láthatóan gyúrt, még ha elég amatőr szinten is.
A másik dolog, hogy a két képen is eleve látszik hogy manipuláció. Az elsőn tökig befeszít a csóka, a másikon teljesen elengedi magát - ez akkor is elég látványos különbség tud lenni, ha a két kép között csak 2 perc telik el. Ehhez még hozzájárul hogy eltérő fényviszonyok között fényképezték a csávót. A lényeg, hogy a dologról a hülye is látja, hogy manipuláció, abból is a gagyibb változat. Mindegy, a csávó megkapta a 15 perc világhírt ami járt neki a kiváló és eredeti ötletért - te pedig az 5 másodpercet ami neked járt azért hogy elhoztad közénk.

Alpha Decay (törölt) 2016.06.29. 19:42:44

@MR2 Sándor: A tévedés ott van, hogy fogalmad sincs mit jelent és mit nem a ph érték. Elolvashattad volna mondjuk a bejegyzést vagy utánaolvashattál volna kicsit komolyabban.
Gratulálok az index címlap kerüléshez, ideje volt :)

fordulo_bogyo 2016.06.29. 20:01:01

Folsav savassaga:
A PubChem szerint 1g folsav 10ml vizben pH 4-4.8
Ez telitett oldat es szuszpenzio, mivel az oldhatosaga csak 1.6mg/liter.
Elvesztettem a fonalat, hogy jon ide a folsav? A colaban nincsen folsav.

eßemfaßom meg áll 2016.06.29. 20:04:32

@fordulo_bogyo: szakértőnk írta fentebb:

"MR2 Sándor 2016.06.29. 13:41:24
Ha a szerző ennyire hülye, akkor inkább ne irkáljon.
A kólában a szénsav mellett foszforsav és folsav is van, ezek már nem annyira gyengék."

MR2 Sándor 2016.06.29. 20:15:18

@deckard_r:
Attól, hogy nem halnak meg tőle rögtön, lehet, hogy jóval koprábban halnak meg, mint nélküle haltak volna.
Meg ki tudja, milyen szerveiket milyen mértékben károsítja mondjuk 30 év alatt.

A kóla pH-értéke 2,5 körüli. Ennél a 2 nagyságrenddel nagyobb, az 0,5 körüli. Az ugyebár az akkumulátorsav. Nem javaslom, hogy megidd.

A vér pH-ja lehet, hogy ennyi, de ez lúgos, és nem savas. Erre hívtam fel a figyelmet.

@Alpha Decay:
Én elég jól tudom, mit jelent, de a jelek szerint neked nem sok fogalmad van róla.
Vagy esetleg nem nekem szántad a hozzászólást? Én nem a cikk szerzője vagyok.

@eßemfaßom meg áll:
Bár nem végeztem el a vegyelemzését (azaz én is csak olvastam), de állítólag van.

berlingo 2016.06.29. 20:18:17

Dolgoztam a Coca colánál, a főnök az egész családjának tiltotta a cola fogyasztását, és Ő sem élt vele, pedig ingyen volt.

Nervenke 2016.06.29. 20:20:42

@MR2 Sándor: A pH-nak nem sok köze van ahhoz, hogy az adott oldat mar vagy sem. A 20%-os hidrogén-peroxid pH-ja 5 körül van és szép foltot mar a bőrön. A 10%-os ecetsav pH-ja kb. 2,5 és annyira azért nem marja a bőrt. Vagy a hidrogén-fluorid, ami megmarja az üveget gyengébb sav, mint a hidrogén-klorid.

fordulo_bogyo 2016.06.29. 20:21:18

@MR2 Sándor: Ha esetleg megirnad, hol olvastad a folsavat a colaban?
Egyebkent a folsav nagyon gyenge sav, gyengebb a szensavnal.
Nem lehetseges, hogy folysavra gondoltal? Az valoban eros sav, de a colaban az sincs.

HgGina 2016.06.29. 20:22:14

Biztos jó cikk volt. Csak a felénél meguntam az okoskodást.
Azért a foszforsavval nem nagyon bánnék ilyen lazán semekkora koncentrációban, mert láttam, mit csinál az üveggel. Ahogy sajnos tapasztaltam azt is, mit csinál a cc. H2SO4 az emberi testre fröccsenve,

HgGina 2016.06.29. 20:26:19

@Nervenke: Bocs, az előbb foszforsavra gondoltam, de valóban a hidrogén-fluorid lehetett. Rág bvolt. Elnézést.

fordulo_bogyo 2016.06.29. 20:26:45

@Nervenke: Valoban, a maro hatasa nem csak savaknak van, hanem oxidalo szereknek (pl hidrogen peroxid) es lugoknal (pl natronlug) is.
De azert azt nem mondanam, hogy a pH-nak nem sok koze van hozza. Extrem alacson es extrem magas pH (sav es lug) bizony marja, karositja a bort. Csak eppen vannak nem savas, nem lugos maro hatasu anyagok is, mint az altalad emlitett H2O2, vagy a hipo, a fenol, a formaldehid stb. stb.

fordulo_bogyo 2016.06.29. 20:31:20

@HgGina: a kensav (H2SO4 nem csak savassagaval karosit, hanem (ugy tanultam gimiben, hogy annyira vizelvono, hogy meg vegyuleteibol is elvonha a H2O-t, igy kockacukorra csoppnetve abbol csak a szen marad.
Nagyon latvanyos: www.youtube.com/watch?v=GmV63840uAY

MR2 Sándor 2016.06.29. 20:33:55

@Nervenke:
Gondolod, hogy 1 ml 10%-os ecetnek ugyanannyi a pH-ja, mint ha hozzáöntesz 1 liter vizet?

Az, hogy mi mit mar, arról is függ, hogy milyen anyag az egyik, illetve a másik, és mennyire reakcióképesek egymással, nemcsak attól, milyen erős sav egyik vagy másik.

belekotty 2016.06.29. 20:54:12

@fordulo_bogyo: Ez a tömény kénsavra igaz, mert higroszkópos.

belekotty 2016.06.29. 20:55:23

@Nervenke: "A 20%-os hidrogén-peroxid pH-ja 5 körül van és szép foltot mar a bőrön."
Jaj, de nem a savassága, hanem az oxidáló hatása miatt!

belekotty 2016.06.29. 20:57:20

@MR2 Sándor: "Bár nem végeztem el a vegyelemzését (azaz én is csak olvastam), de állítólag van. "
Minden folyadéknak van pH-ja, amiben van hidrogén. :-)) legfeljebb egy qrva nagy szám. :-))

belekotty 2016.06.29. 20:58:42

@MR2 Sándor: "A 3,5-es pH-érték a desztillált víz és királyvíz között középen van. "
Ajaj, akkor nem tudod mi a pH.

belekotty 2016.06.29. 21:03:30

@MR2 Sándor: "Ha te a 20%-os háztartási ecetet 10-szeres hígításban fogyasztod, akkor gratulálok."
Olvass figyelmesen! Egy mólost írtam, ami 6% vegyesszázalékos.
Szerintem ne vitázz velem ebben a kérdésben, mert ELTE vegyész diplomám van!

belekotty 2016.06.29. 21:06:53

@MR2 Sándor: " De emellett a több amalgémtömés még úgy is működött, mint egy mini galvánelem, mindenféle elektromos mikroáramokat hozva létre a szájban."
Aha. És mi lenne a másik elektród és mi az elektródfolyamat?
Galváncellákból írtam a szakdolgozatomat. :-))

Nervenke 2016.06.29. 21:12:42

@MR2 Sándor: Ezek után elhiszed, hogy a hüvelyi pH 4,5 alatt van?

fordulo_bogyo 2016.06.29. 21:14:18

@belekotty: Megleptel: "Minden folyadéknak van pH-ja, amiben van hidrogén. :-)) "
Kifejtened mire gondolsz?
Mennyi hidrogen-ion lehet mondjuk a tiszta benzolban, vagy mondjuk a cseppfolyos hidrogenben?
"legfeljebb egy qrva nagy szám. :-))"
Mekkora az a szam, ugye valahol pH 26 folott folott mar literenkent egy H-ion sincs benne. Az mar a homeopatias pH tartomanya. ;-)

MR2 Sándor 2016.06.29. 21:30:26

@belekotty:
A kurva nagy szám 0 és 14 közötti lehet.
Szerintem te nem tudod, mi a pH.

Ez a diplomára hivatkozás elég gagyi érv.
""Minden folyadéknak van pH-ja, amiben van hidrogén.""
Mondjuk ennyit ér a diplomád. Ez ugyanis baromság.

Már ez a mólos dolog is zavaros, mól/négyzetkilométer?

Szerintem neked úgy van vegyészdiplomád, ahogy nekem atomfizikusi.

Ami az amalgámtömést illeti: nem tudom, mi a másik elektród, de attól a jelenség még létezik. A szakdolgozatoddal megbuktál?

@Nervenke:
Nem igazán.

MR2 Sándor 2016.06.29. 21:31:20

@Nervenke:
Nem túloztál, baromságot írtál.
Nem egészen ugyanaz.

Munyi cica 2016.06.29. 21:33:05

@MR2 Sándor:
Kedves Sándor! Miért, szerinted az oltásokkal és az iskolai ebédekkel, palackozott vízzel meg a materializmus káros eszméivel egyenesen mérgezik a gyerekeket? Ezt állítja a cikk.
Akkor csak olvasgasd a naturahíreket, remélem, te okosabb leszel tőle, ha már én ilyen buta vagyok, hogy nem veszek be mindent, amit ott összehordanak.
Csak ne vesszünk össze :) . Peace! Nem kell mindjárt a másik elmebeli képességeinek boncolgatásával kezdeni :). Légyszíves! :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.06.29. 21:45:38

@fordulo_bogyo:

Köszi a kísérletet. Érdekes.

Most úgy feltámadt bennem a kíváncsiság (még mielőtt mindmeghalok a kólától), nem mérnél be pHra esetleg pár gyümölcslevet?

fordulo_bogyo 2016.06.29. 21:48:54

@MR2 Sándor: A pH fogalma jellegéből adódóan más egyéb autoprotolízisre hajlamos kémiai rendszerekre is kiterjeszthető. Például a vegytiszta etanol (C2H5OH) szobahőmérsékleten és ugyancsak dinamikus egyensúlyban 10^−10 mol protonált és ugyanennyi deprotonált molekulát tartalmaz dm³-enként. Ekkor a semleges kémhatáshoz tartozó pH-érték 10.
Azaz ebben az esteben 0-20 kozotti pH ertekek lehetsegesek elvileg.

Azutan itt olvashatd, hogy meg vizes oldatban is lehetseges 0 alatti es 14 folotii pH ertek.
pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ed083p1465

fordulo_bogyo 2016.06.29. 21:51:22

@Meleg Sándor: Szivesen.
Ha konnyen hozzaferheto felenk, akkor szivesen megmerem agyumolcsleveket. Konkretan mikre lennel kivancsi?

MR2 Sándor 2016.06.29. 22:15:41

@Munyi cica:
Nem mondtam, hogy ez egész cikk egy hatalmas összeesküvés-leleplezés, csak azt, hogy azért van, ami igaz benne, és azt nem kéne kiönteni a baromságokkal együtt. Kár, hogy ez nálad nem jött le.

MR2 Sándor 2016.06.29. 22:38:09

@fordulo_bogyo:
Köszi a cikket, de azt azért nem igazán hiszem el, hogy bizonyos vizek kb. 2000-szer savasabbak, mint a kénsav (pH -3,6 - ez lg-skálán kb. annyi, hacsak nem számoltam el valamit fejben).

Én kémiából a 0-14 közötti skáláról tudok. Meg arról, hogy a semleges pH az 7,0, és a víz pl. azért semleges, mert nem H2O, hanem valójában HOH, azaz hidrogén-hidroxid.
Persze régen volt, azóta változhatott. De csak bekerült volna az oktatásba.

fordulo_bogyo 2016.06.29. 23:02:14

@MR2 Sándor: Miert nem hiszed el, a cikkben szamos igen neves szakmai lapbol vannak hivatkozasok.
A pH leegyszerusitve a mol per literben kifejezett H+ ion koncentracio negaviv logaritmusa.
1 liter vizben 55 molnyi azaz 55*6*10^23 viz molekula van. Nezzuk az elvi hatarokat:
A. minden vizmolekula lead egy H iont akkor 55 mol/liter lesz a H ion koncentracio. -log(55) = -1.74 (ennel alacsonyabb pH eseten mar valami trukk van a dologban, talan az, hogy nem egyszeruen a koncentraciot, mernek, itt olvashatsz utana: www.pnas.org/content/96/7/3455.full )
B. egy liter vizben egyetlen H ion van akkor a koncentracioja nagyjabol 1/10^-26, azaz pH=26

Tehat a hagyomanyos ertelemben vett pH -1.74 es +26 kozotti ertek lehet.

A semleges, pH 7 viz azert semleges, mert megyezik benne a H es az OH ionok szama. A viz disszocial, dissociacios allando 10^-14, pH 7 esteten 10^-7 a H es ugyanennyi az OH koncentracioja.

z0ty 2016.06.29. 23:16:55

A robogóm kipufogójáról colával tüntettem el az összes rozsdát!! Igaz 3 napig olyan szagot húztam magam után, mint a vattacukros, de megérte! Tökéletesen leszedte a rozsdát!!!!! :)

fordulo_bogyo 2016.06.30. 00:38:38

@z0ty: A foszforsav nem csak leszedi a rozsdat, de passzivalja is a vasat, egy rozsda ellen vedo foszfat bevonatot kepez a feluleten. Profi rozsdamentesito szereknek is ez a fo komponense.
Peldaul: www.claudiart.hu/?base=products&id=71

belekotty 2016.06.30. 06:57:48

@MR2 Sándor: Nagyon hülye vagy gyerek. Látszik, hogy igazából sosem értetted. :-)) Pl. 1 liter vízben 1 mól sósav (36 gramm) teljes disszociációval pH 0. Ha 360 gramm van oldva benne és teljes lenne a disszociáció akkor pH -1 lenne. Elmondanám hogy ez kb a sósav tömény oldata. Csak azért nem -1 a pH, mert nem teljes a disszociáció. Hát igen, ez a kultúrfölény, a tanult, egyetemet végzett emberek és a témába beleugatók között. :-))

belekotty 2016.06.30. 06:59:47

@MR2 Sándor: "A kurva nagy szám 0 és 14 közötti lehet."
És elmondanád mennyi a pH, ha 1 liter oldatban csupán csak egy H+ ion van? (ami ugyi vizes oldatban nincs is)

belekotty 2016.06.30. 07:07:57

@fordulo_bogyo: "B. egy liter vizben egyetlen H ion van akkor a koncentracioja nagyjabol 1/10^-26, azaz pH=26"
Rosszul számolsz. Egy H+ egy literben az 1/(6*10^23) és ennek kell a negatív logaritmusát venni, az 23,7. Persze ha átlagosan 10 literben csak egy H+ van, akkor ez rögtön 24,3 lenne. Ha pedig a Világegyetemben csak egy H+ ion lenne, akkor kapnánk egy "qrva nagy" számot. :-))
A srác nem csak hogy a kémiát nem tudja, a matek sem lehetett az erőssége. :-))

belekotty 2016.06.30. 07:09:34

@MR2 Sándor: "Ami az amalgámtömést illeti: nem tudom, mi a másik elektród, de attól a jelenség még létezik. A szakdolgozatoddal megbuktál?"

Szóval nem tudod alátámasztani amit írtál. :-))
Különben katód vagy anód?

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.06.30. 07:13:09

@fordulo_bogyo:

Érdemes lenne megnézni a narancsleveket, esetleg alma és baracklé, ezek a legnagyobb mennyiségben fogyasztott levek.

belekotty 2016.06.30. 07:15:19

@fordulo_bogyo: "Mennyi hidrogen-ion lehet mondjuk a tiszta benzolban, vagy mondjuk a cseppfolyos hidrogenben?"

Mondjuk egy liter benzolban, vagy egy liter cseppfolyós hidrogénben a természetes radióaktív sugárzás által keltett disszociáció miatt simán van több H+. Elvileg semmiképpen nem nulla, mert csak akkor értelmetlen a pH.

belekotty 2016.06.30. 07:18:39

@MR2 Sándor: "Már ez a mólos dolog is zavaros, mól/négyzetkilométer?"

Mondom hogy nem érted mi a pH. :-)) Ablakzsiráfot kellene inkább színezned, az a te szinted.

midnight coder 2016.06.30. 07:20:33

Javítani kellene az általános és a középiskolákban a kémiaoktatást.

belekotty 2016.06.30. 07:25:20

@midnight coder: A fideszes államtitkárnő megmondta, ő jól elvan anélkül hogy tudná a sav-bázisok egymásra hatását. Nem az a fontos hogy ezt tudja, hanem hogy ha elesik, mindig a hátára.

belekotty 2016.06.30. 07:30:33

@MR2 Sándor: Fussá neki ennek a feladatnak.
Ha a Világegyetem egy 13 milliárd fényév sugarú gömb és összesen benne csak 1 H+ ion, akkor mekkora annak a pH-ja? :-))
Segítek, a pH a H+ ionok koncetrációjának (mol/literben) negatív logaritmusa. Na mutasd tudod-e a matekot, ki tudod-e számolni!
Tudod, fényév, gömb, pi, literbe átszámolni.... Középiskola, max. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.06.30. 09:11:40

@MR2 Sándor: Ajajaj... belekottyal ebben a témában nekiállni vitázni nagy hiba volt. Földbe döngöl és még el is planírozza utánad a terepet.
A pH definícióját pedig előbb meg kellett volna nézned a kuglin mielőtt egy sort is leírsz.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.06.30. 09:34:35

@dr. mesterseges szinezek: No, az ilyen visszajelzések miatt érdemes csinálni!!! :))) Kösszy, hogy megírtad!
Mindenesetre örülök, hogy a gyermekeid spirituális szintje ennyire magas! Vagy csak toleránsak? Közben arra próbálok visszaemlékezni, hogy mi mindent mondhattam én húsvétkor... :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.06.30. 09:42:51

@élhetetlen: Valahol mind ilyenek vagyunk. A másokkal elkövetett hibáinkat nem vesszük észre, a minket ért sérelmeket pedig felnagyítjuk. Sajnos tökéletlenek vagyunk, mint a rossz borotvapenge (az is tök életlen).
Persze a férfiasan tökéletes tök éles penge sem jó:

"Annak, hogy ez túl jó zsilett,
Áldozata Kiss Józsi lett."

Pirx 2016.06.30. 09:58:48

@HgGina: Azt ugye tudod, hogy üvegben is árulják a colát?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.06.30. 10:17:48

@Nervenke: "A 20%-os hidrogén-peroxid pH-ja 5 körül van és szép foltot mar a bőrön. A 10%-os ecetsav pH-ja kb. 2,5 és annyira azért nem marja a bőrt. Vagy a hidrogén-fluorid, ami megmarja az üveget gyengébb sav, mint a hidrogén-klorid. "

A hidrogénperoxid oxidál, nem savként mar.
A hidrogén fluorid pedig ugyan gyengébb sav, mert kevésbé disszociál a fluor nagy eletronnegativitásából adódó fluorion kompaktsága miatt.
Viszont ennek köszönhető, hogy az üveg nátriumtartalmát megtámadja.

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 10:18:39

@belekotty: Biztosan az alumíniumkanál-amalgámtömés galvánelemről van szó. Hogy ez az áramforrás mennyire maradhat látens, azt senki se próbálja ki otthon.

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 10:29:46

@midnight coder: " Javítani kellene az általános és a középiskolákban a kémiaoktatást. "

Folyamatban.
Ugyanazt az eredménytelenséget kisebb ráfordítással elérve azonnal kimutatható a javulás.

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 10:32:06

@belekotty: "A fideszes államtitkárnő megmondta, ő jól elvan anélkül hogy tudná a sav-bázisok egymásra hatását."

Igaza van, csak nehogy egyszer olyan helyzetbe kerüljön politi-szociálisan, amelyben saját magának kell vízkőmentesítenie a klotyóját.

eßemfaßom meg áll 2016.06.30. 10:36:13

@dr. mesterseges szinezek: mondjuk ehhez nem kell ismerni a sav-bázisok egymásra hatását, csak venni kell a boltban vízkőoldót.

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 10:52:37

@eßemfaßom meg áll: Takinéniket kitanítják arra, hogy húzzanak kávézni sósavazáskor. Nem tudom, hogy a butaságukkal kérkedő államtitkárok tarisznyájába tesznek-e túlélési praktikákat tartalmazó kisokost búcsúzóul.

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 11:18:18

@Frady Endre: Részemről a köszönet. Olykor lecsesztek (miközben persze azért ők is _úgy_ vannak bekötve: a lyány pl. Romhányit vitt szavalóversenyre, és kapott érte különdíjat) a hülye szójátékok miatt, de most már tudják, hogy lehetne ez sokkal súlyosabb is, így a szavuk sincs már. ;)

Lányom amellett, hogy erősen természettudományos beállítottságú, évekig járt hittanra (ma is tenné, csak az osztályból egyedül azt választani céltáblává tenné - miközben azért minden gyerek, szülő és a tanár is egyetért abban, hogy az erkölcstan mint alternatíva ÚGY, ahogy most van, a drága idő elfecsérlése). Nem feltétlenül a spirituális tartalma miatt (ezt csak ő tudja, ő dóga), de szereti a kulturális asszociációkat is.
Én ugyan a világ szellemmentes leírását érzem magamhoz közelebb állónak, de ez nem jelenti azt, hogy ne hallgassak végig egy érdekes prédikációt, ha abban van _szellem_, és főleg nem ok arra, hogy ne mutassam meg neki, akinek egy picit még több indoka lehet meghallgatni, mint nekem.

Szívesen adok rá linket, ha nem dereng a tartalma. :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.06.30. 11:32:44

@dr. mesterseges szinezek: A természettudomány és a hit nem ellenségek, hiszen Isten találta ki az Általa teremtett világ természeti törvényeit. Én is mérnök vagyok, oszt' egész jól elboldogulok a Bibliával is - ezért hívom magam lelkészmérnöknek. :)
Köszönöm, link nélkül is elboldogulok, mert az egyházikónk honlapján (www.krisztusegyhaza.hu) évekre visszamenőleg megvan az összes prédikáció. A húsvétira azért nem emlékszem kapásból, mert azóta csináltam 2-3 újabbat is. :)

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 11:45:42

@Frady Endre: Tisztában vagyok a nem ősellenség jelleggel (és téged is lekádereztelek :), de van két pillanat, amikor az ember mégis választani kényszerül: az egyik az ősrobbanás pillanata, a másik a Biblia (vagy ami éppen van) minősítése.
De az ökörködésben egyik sem meghatározó - hála Istennek.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.06.30. 11:57:56

@dr. mesterseges szinezek: Ez egyszerű! Isten saját kezűleg ill. saját szavúlag ősrobbantotta elő a semmiből a mindent és közben lőn nagy világosság. Nem bonyolult! :)

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 12:29:16

@Frady Endre: Sőt, az még kevésbé bonyolult, hogy ő akkor ott se volt. Éppen azon agyalt a gondolkodó sarokban, miféle lény lesz képes létrehozni a kólát, amennyel a mennyeknek kapuját rozsdamentesíthetné.

fordulo_bogyo 2016.06.30. 12:38:29

@belekotty: "egy liter vizben egyetlen H ion van akkor a koncentracioja nagyjabol 1/10^-26, azaz pH=26"
Rosszul számolsz. Egy H+ egy literben az 1/(6*10^23) és ennek kell a negatív logaritmusát venni"
Igazad van. A 26 ugy jott ki, hogy azt is beleszamoltam, hogy az egy liter viz 55 molnyi mennyiseg. Nem kellett volna beleszamoljam.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.06.30. 13:39:22

@dr. mesterseges szinezek: "A hetedik napon az Úr megpihent és eszébe jutott, hogy jó lenne inni egy pohár jéghideg kólát, ezért az ember fejébe ihlette a titkos receptet, ami alapján a teremtmény üdítőitalt teremtett a Teremtőjének vala." /Mózes apokrif gondolatai 1:44/
:)

dr. pretender 2016.06.30. 13:45:21

@MR2 Sándor: szerencsére a gyümölcsökben és a zöldségekben más is van, nem csak cukor

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.06.30. 13:56:40

@dr. mesterseges szinezek: "Ugyanazt az eredménytelenséget kisebb ráfordítással elérve azonnal kimutatható a javulás. "

jajjajaj... fetrengtem a röhögéstől.... :-)))

dr. mesterséges színezék 2016.06.30. 14:00:58

@Frady Endre:
6. Vala pedig ott hat kőveder elhelyezve a zsidók tisztálkodási módja szerint, melyek közül egybe-egybe két-három métréta fér vala.

7. Monda nékik Jézus: Töltsétek meg a vedreket vízzel. És megtölték azokat színig.

8. És monda nékik: Most merítsetek, és vigyetek a násznagynak. És vittek.

9. A mint pedig megízlelé a násznagy a borrá lett vizet, és nem tudja vala, honnét van, (de a szolgák tudták, a kik a vizet merítik vala), szólítá a násznagy a vőlegényt,

10. És monda néki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót: te a jó bort ekkorra tartottad.

11. És válaszola a vőlegény: na ja, Jóska bátyám, a cibere az cibere.

(Buga Jóska evangyélioma, 2. rész)

A menyegző története a Rowan szerint való evangyéliomban: www.youtube.com/watch?v=bt6VH1mVPAo

MR2 Sándor 2016.06.30. 15:24:37

@belekotty:
Jaj, hagyd már ezeket az erőltetett faszságokat,
Beégtél a baromságoddal, és most keresed a kibúvókat.

Nervenke 2016.06.30. 15:24:58

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezeket én tudom, csak azt próbáltam volna MR2 Sándornak megmutatni, hogy azért a pH nem minden. Elég pocsék próbálkozás volt.

MR2 Sándor 2016.06.30. 15:25:23

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Elég nagy faszságokat irkál, ami azt illeti.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.06.30. 16:04:33

@MR2 Sándor: Milyen faszságot írkál? Tételesen! Miben tévedett? Az derült ki hogy te rohadtul nem érted mi a pH.

"A kurva nagy szám 0 és 14 közötti lehet."

Ezt írtad és többen bebizonyították hogy ez nem így van, tehát nem is érted mi a pH. Én a helyedben inkább csendben elkotródtam volna és nem reklámoznám, hogy a gimis kémia és matek tudás híján vagy.
Főképp nem a belekottyal szemben.
Egyáltalán tudod mi az egy mólos oldat? Tudod, normál oldat! Te vizsgáztál analitikából? Mert én igen és a belekotty is. De te nem hiszem.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.06.30. 16:07:36

@Nervenke: Ennek az @MR2 Sándor: -nak megmutatni dolgokat, amikor elemi ismeretek híján van, eléggé hiába való próbálkozásnak tűnik.
Ráadásul ragaszkodik a hülyeségéhez, ami a tanulatlan emberek sajátja.
Mert mint látod pár tanult arc ha tévedett és felhívták rá a figyelmét, egyből elismerte a tévedését.

fordulo_bogyo 2016.06.30. 16:54:59

@Meleg Sándor:
bolti limonade, 13% citromle tartalommal, savas adalek nelkul pH 2.69
[a tomeny citromler az irodalom szerint pH 2.2 ]
hig amerikai kave pH 5.09

[folyt kov holnap]

belekotty 2016.06.30. 17:52:09

@MR2 Sándor: Mivel égtem be, te hülyegyerek? Na mesélj!

"A kurva nagy szám 0 és 14 közötti lehet."

Jobb lenne ha tartanád a pofádat, ha kihagytad a gimiben a kémia órákat!

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.06.30. 19:23:50

@fordulo_bogyo:

Köszi. Néha nehéz megtalálni az értelmes hozzászólásokat a kialakult önszórakoztató klubban, de azért sikerült.

vasútlhíd 2016.06.30. 21:15:19

@Meleg Sándor: A csávó belefutott a két tudós trollba, akiknek kedvenc szórakozásuk hogy lecsapnak a hülyeségeket beszélőkre és szétcincálják őket. Ők ezt élvezik. Mindenütt ezt csinálják.

Munyi cica 2016.06.30. 21:38:10

@MR2 Sándor:
Na, rosszabb (durvább) válaszra számítottam, most kellemesen megleptél :). Abban egyetértünk, hogy vannak igaz dolgok is benne, ezért tényleg nem érdemes az egészet kiönteni, az ízfokozókat, tartósítószereket én is igyekszem kerülni, ha lehetséges, úgyhogy tényleg jó, hogy fel van tüntetve a címkéken. Kis mennyiségben, nem rendszeresen fogyasztva azért nem pánikolok, nem ettől fogunk meghalni, de aki pl. allergiás, annak jó, ha tud arról, mi van a termékben. Az amalgám....hát, nem tudom, ismerek embereket, akiknek 20-30 éve van, és semmi bajuk, épp tegnap mesélte egyik ismerős hölgy, hogy 30 éve van neki, és jobb, mint az újak. Nekem nincs egy sem :), de nem szívesen engedném, ha most kéne tömetnem. Szerencsére nem kell.

Munyi cica 2016.06.30. 21:46:20

@Meleg Sándor:
Hát igen, ez így igaz :). És miért érdekes a gyümölcslé meg a kávé pH-ja? Csak kíváncsiságból kérdezted?

klebsiella · http://zsofiadel.blog.hu 2016.06.30. 22:04:02

@MR2 Sándor:
Nem égett be! Most elárulom, hogy vannak szupersavak is, ezek jóval erősebbek a tömény kénsavnál, és képzeld, egy magyar kémikus állított elő ilyeneket, ezért Nobel-díjat kapott.

fordulo_bogyo 2016.07.01. 04:37:28

@Munyi cica: "miért érdekes a gyümölcslé meg a kávé pH-ja? " Sandor csak a gyumolcsleveket kerdezte, a kavet en tettem hozz onszorgalombol.
Miert erdekes?
Talan osszehasonlitaskent. A cola az ordog muve es karos mert savas. A gyumolcslevek egeszsegesek... je, azok is savasak.
A "lugosito" hatasu citrom leve pH 2.2 azaz jelentosen savasabb a pH 2.5 colanal! A skala logaritmikus, 1 egyseg elteres tiszseres kulonbseget jelent.

Szoval lehet, hogy beken lehet hagyni a cola savassagat,nehany mas egeszsegesnek tartott elelmiszer savassaga hasonlo.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.07.01. 05:28:36

@napelemügynök:
Amíg ezt különösebb anyázás nélkül csinálják, csak nyugodtan. időnként akár hasznos infókat is leírnak :)

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.07.01. 05:30:17

@Munyi cica:

Ahogy @fordulo_bogyo irta: a kóla rossz, mert savas. közben minden más is savas. A citromlénél nem lepődtem meg, de gyanítom, hogy az olyan gyümölcslevek, mint pl. az alma vagy barack, szintén savasak - ha nem is ennyire.

Kell szereznem egy házi élelmiszerlabort :)

belekotty 2016.07.01. 07:23:12

@Meleg Sándor: Nem kell. Lehet kapni olyan lakmuszpapírt, ami tized pH pontossággal mér. Igaz a kávé, kóla esetén a szint nehéz lesz beazonosítani.

dr. mesterséges színezék 2016.07.01. 13:37:05

@Frady Endre: A borissza esemény gyakori feldolgozása sejteti, hogy az Újtestamentum kezdeti sikere egy félrehalláson alapul, pedig nem, nem ürömhírekkel nyit.

(Mindig is csettintettem a verszakokon át végigvitt kancsal rímeiden, miközben a kohézió és a szellem is közéjük fér.)

fordulo_bogyo 2016.07.01. 15:36:49

@Meleg Sándor: Mellesleg arra valo a szakirodalom, hogy ne kelljen mindent magunknak felfedeznunk, epithetunk a korabbi meresek eredmenyeire.
Irodalmi adatok pH ertekekre:
narancsle 3.3-4.1
almale 3.35-4.0
tozegafonya le (cranberry juice) 2.3-2.52 (nagyon egeszseges italnak tartjak)
szolole 2.92-3.53

healthyeating.sfgate.com/ph-levels-apple-orange-grape-cranberry-fruit-juices-12062.html es ebben hivatkozasok.

fordulo_bogyo 2016.07.01. 15:40:44

Megneztem nehany cukros-szensavas uditoital es a sport ital Gatorade pH ertekei mind 2.8 - 3.8 kozotti ertekek.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.07.01. 16:04:29

@dr. mesterseges szinezek: :)))
Hajt bár kohéziós szellem,
Rímeimet magam ellem...

belekotty 2016.07.01. 17:23:09

@napelemügynök: Te csak ne rontsd el a szórakozásunk!

fordulo_bogyo 2016.07.01. 18:09:32

Azert ami hozzaferheto, ha keritek, megmerem, csak szorakozasbol is... :-)
Laborban vagy tizenot eve volt egy napos orulet, amikor az egyetemistak mindenfele koznapi dolognak elelemnek, italoknak is megmertek a pH erteket (epp egy colabol kiindulva)... azutan lecsengett, de ma is emlegetjuk.

Munyi cica 2016.07.01. 21:30:53

@fordulo_bogyo: @Meleg Sándor:

Köszi, tényleg érdekes, bogyó, külön köszönet a kávéért.
Hú, ma két kávét is ittam, ribizlit ettem, savanyú sárgabarackot.....jajaj, ennyi savasságot... :D. Fogadni mertem volna, hogy a 100 %-os almalé is savas, és tessék....3,3-4 között van, de még a szőlőlé is, ami pedig édes...hm.
Jó ez a táblázat is.
Köszönöm a válaszokat.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.07.02. 06:55:04

@fordulo_bogyo:

Jó régen mis is méregettünk mindenfélét, de az már régen volt és az eredményekre sem emlékszem :) Köszi az infókat, jól jönnek még, ah szóba kerül a lúgosítás.

Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.07.02. 06:58:54

@Munyi cica:
Attól, hogy valami édes, lehet még savas. Az édességet a cukor biztosítja, a savasságot meg általában szerves savak (citromsav, almasav, stb.).

Munyi cica 2016.07.02. 09:32:32

@Meleg Sándor:
Köszi, értem. És fordítva? Hogy valamit savanyúnak érzünk, mégsem savas és magasabb a pH értéke, pl. 6 vagy fölötti? Nem nagyon találok ilyet.

eßemfaßom meg áll 2016.07.03. 12:55:51

@dr. mesterseges szinezek: "Takinéniket kitanítják arra, hogy húzzanak kávézni sósavazáskor. "

Az átlagember sósavazás nélkül sem a budiban él, nem kell külön oktatás neki ehhez.

dr. mesterséges színezék 2016.07.03. 13:18:57

@eßemfaßom meg áll: Az átlagember nem állít létrát asztal tetejére, nem vezet autót biztonsági öv nélkül, nem vág maga felé fordított késsel, nem vezeti a szöget a helyére erőteljes ütésekkel és sosem helyez semmit a közlekedő területekre, mindig a hideg oldalon nyitja meg először a csapot, és nem toporog kádban vagy zuhanyzóban.
Balesetek csak a mentőorvosok virtuális valóságában, esetleg pár untermensch tyúxarosában fordulnak elő.

Untermensch4 2016.10.28. 21:22:12

@dr. mesterséges színezék: Szólított valaki..? :)
Hosszú ideje napi 1 liter coke körüli az átlagom és ugyanannyi tejet is iszok, kakaóként. Úgy egyébként kb csak véletlenül eszek hozzáadott cukor nélküli élelmiszert, mindezt rendszertelenül is étkezve. Sport semmi, lusta vagyok gyalogolni és állni a buszon ezért kerékpárral közlekedek, közben dohányozni is szoktam. Meg egyébként is.
süti beállítások módosítása